divx-maskine m dvd-drev - systemkrav?
Fra : sune vuorela

Dato : 16-12-02 15:00

Hep!

Jeg spekulerer lidt i at lave en divx-maskine med dvd-drev...

Hvad er minimumspecifikationerne for en sådan?

CPU?
RAM?

Hvilke billige grafikkort har en fornuftig tv-ud?

--
Sune

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 15:21

> Jeg spekulerer lidt i at lave en divx-maskine med dvd-drev...

_Kun_ til divx/dvd og film generelt? Fed idé faktisk...

> Hvad er minimumspecifikationerne for en sådan?

> CPU?

Jeg tror at alt >1 ghz sagtens kan klare det

> RAM?

Her må 256 kunne gøre det

> Hvilke billige grafikkort har en fornuftig tv-ud?

Matrox-kort har ikke fornuftigt men uovertruffent tv-ud.
Ellers har ATI-kort en fornuftig tv-ud
Hold dig fra Geforce da de = skod tv-ud!

Fra : Anders Reinhardt Han~

Dato : 16-12-02 15:31

Jens Gregersen [9670] wrote:

> _Kun_ til divx/dvd og film generelt? Fed idé faktisk...

> Jeg tror at alt >1 ghz sagtens kan klare det

500 MHz ikke skod cpu er rigeligt(450 MHz PII kørte dem fint hos mig,
har dog skiftet *G*)
K6-2/3 og celeron ville jeg nok ikke turde købe lavere end 600 MHz.

Det billgste er nok et socket A bundkort(3-400 kr) og en duron cpu(2-300 kr)

> Her må 256 kunne gøre det

Hvis du kører M$ og ikke multitasker kan 128 godt klare det. Hvis du
kører *nix så behøver du ikke engang det.

> Matrox-kort har ikke fornuftigt men uovertruffent tv-ud.
> Ellers har ATI-kort en fornuftig tv-ud
> Hold dig fra Geforce da de = skod tv-ud!

Enig

Hvis du også vil rippe filmene så skal du ud i en noget anden pris
klasse. Om du gider det...tja...

/Anders

Fra : sune vuorela

Dato : 16-12-02 16:18

On Mon, 16 Dec 2002 15:20:36 +0100, "Jens Gregersen [9670]"
<jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> wrote:

>_Kun_ til divx/dvd og film generelt? Fed idé faktisk...

Sådan inspireret af

http://www.jazzcup.dk/temp/divx.htm

>Jeg tror at alt >1 ghz sagtens kan klare det

Men kan mindre ikke også gøre det?
Jeg ved at 6-700 kan, men hvad med 200 og 300?

>Her må 256 kunne gøre det

jeps... i hvert fald.

>Ellers har ATI-kort en fornuftig tv-ud

ATI-rage 169+porto hos edbpriser - kan den?

--
Sune

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 15:28

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> wrote in message
> [...]
> CPU?
> RAM?
> Hvilke billige grafikkort har en fornuftig tv-ud?

CPU - Pentium3/Athlon Thunderbird 500Mhz+ (jeg ved ik om Duron er hurtig
nok...tror det)
RAM - 256Mb/512 PC133 SD [Kingston 512Mb PC-133, på edbpriser, 460,-]
Mobo - stort set alle, bare det passer til cpu'en [jeg så Thunderbird
& Pentium3 mobo'er på edbpriser til 370,-]
gfx - Et TNT2 / GeForce2 kort (32Mb ram) kan sagtens gøre det... [InnoVISION
GeForce2 MX400 TV-Out, 361,-]

kig evt. lidt på edbpriser.dk. & husk, det kan bedst betale sig at handle et
sted, så spare du lidt port

Har jeg glemt noget?

**TwN**

--
If you feel like ICQ'ing: 52ziro6ziro224
Or mailing: wcrew2002@NOSPAMhotmail.com - Despam!

Fra : Anders Reinhardt Han~

Dato : 16-12-02 15:34

**TwN** wrote:
> [...]
> GeForce2 MX400 TV-Out, 361,-]
>
> kig evt. lidt på edbpriser.dk. & husk, det kan bedst betale sig at handle et

Nvidia TV-OUT= LORT

/Anders

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 15:37

> Nvidia TV-OUT= LORT

nå ok...sry
Jeg har aldrig rigtig brugt/haft tv-out
meen, det kommer vel også lidt an på behov? eller er det bare generalt SKOD?

Fra : Anders Reinhardt Han~

Dato : 16-12-02 15:39

**TwN** wrote:

> nå ok...sry
> Jeg har aldrig rigtig brugt/haft tv-out
> meen, det kommer vel også lidt an på behov? eller er det bare generalt SKOD?

Skod, selv med GF4 TI4600 alle producenter....

/Anders

Fra : Darth_Vader

Dato : 16-12-02 21:14

hvad er det for en forbandet gang vrøvl.....
mit ti 4200 med tv-out fungerer sg upåklageligt......
det afhænger helt af hvilke drivere du bruger
henrik

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 22:28

> hvad er det for en forbandet gang vrøvl.....
> mit ti 4200 med tv-out fungerer sg upåklageligt......
> det afhænger helt af hvilke drivere du bruger

Det er ikke om hvordan det fungerer med kvaliteten af det! Og der stinker
Geforce kort generelt!

Har selv et GF2 Pro og der stinker tv-outen osse. Der er ingen problemer med
at få det til at virke, men kvaliteten af det er virkelig skod!

Fra : -=Madsen=-

Dato : 16-12-02 23:22

<---------------->
> Har selv et GF2 Pro og der stinker tv-outen osse. Der er ingen problemer
med
> at få det til at virke, men kvaliteten af det er virkelig skod!
<--------------->

Nå hvad er bedre ?

TV out er fint til at se film på, men alt andet skal da ses på en rigtigt
monitor, da TV skærme er for ringe generelt

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 23:31

> Nå hvad er bedre ?

Hvis du nu læste hele tråden så sparede du både min og din tid!

Matrox er kongen over tv-out (og 2d...)
ATI laver osse udmærkede produkter

> TV out er fint til at se film på, men alt andet skal da ses på en rigtigt
> monitor, da TV skærme er for ringe generelt

Stadigvæk - han efterlyser en pc kun til formålet film, og så skal han da
osse have den bedst mulige kvalitet på tv-out!

Fra : -=Madsen=-

Dato : 17-12-02 00:05

<-------------->
> Stadigvæk - han efterlyser en pc kun til formålet film, og så skal han da
> osse have den bedst mulige kvalitet på tv-out!
<--------------->

Det er da en helt anden snak

Men du sådan som du skriver om Geforce 4TI's TV out at det er noget være P**
kan jeg absolut ikke give dig ret i, det er da muligt Ati & Matrox har bedre
TV out, jeg er nu meget tilfreds med mit GF4 TI til TV out.. og syntes det
er udmærket til film, tror nu heller ikke jeg vil kunne se forskælden på mit
gamle B&O MX6000, her snakker vi dog kun om kvaliteten af film på TV'et

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 17-12-02 00:16

> Det er da en helt anden snak

Nej - det er ikke en helt anden snak! Det var det tråden startede med

> Men du sådan som du skriver om Geforce 4TI's TV out at det er noget være
P**

Jeg har selv et geforce 2 pro og der er tv-out ikke ret god.
GF4 TI har jeg kun hørt (hvis ikke dårlige så) mindre gode ting om mht
tv-out

> det er da muligt Ati & Matrox har bedre TV out

Det er ikke muligt. Det _har_ det

> [...]
mit
> gamle B&O MX6000, her snakker vi dog kun om kvaliteten af film på TV'et

Det kan godt være det er udmærket, men det er ikke det bedste, og det var
vel det manden efterlyste.

Og du skal ikke bitche B&O!!!

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 17-12-02 18:04

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> wrote in message

> [...]
> mit
>
> Det kan godt være det er udmærket, men det er ikke det bedste, og det var

Hvor kan jeg være enig med dig. Mit 3 år gamle Matrox G400 DualHead slår klart alle Geforce kort, når der er tale om TV-out. Jeg har
set flere Geforce korts TV-out, bl.a. Geforce 2 MX og Geforce 3 TI200. Og de slår på ingen punkter Matrox kortet. Desuden kræver
Geforce kortene ekstra programmer for bare at køre nogenlunde, mens Matrox har alt indbygget i driverne - som faktisk fungerer
fortræffeligt.

Jeg kan skam godt se forskel på min lillebrors TI 300 og mit G400, både på mit 25" discount JVC fjernsyn og på mine forældres B&O
MX4000.

De vigtigste punkter hvor Matrox slår Geforce, må være at Matrox har dobbel RAMDAC, så det kan køre forskellige opløsninger på
monitor og TV. Og selvfølgelig DVD-MAX featuren i driverne. Så man kan afspille videoen i et lille vindue, og få det scaleret op på
fjernsynet. Dette er jo en klar fordel når man benytter en langsom maskine, så skal processoren ikke bruge CPU-tid på at scalere
videon op til fullscreen.

Og endelig der findes et plug-in til Media Player, så man kan få underteksterne med over på fjernsynet, når man ser DivX.

Du vil klart få mest for pengene ved at finde et brugt G400, G450 eller G550 DualHead i dk.marked.privat.edb eller
dk.marked.privat.edb.indstikskort

Mvh. Jens

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 17-12-02 18:52

Fra : o&u

Dato : 16-12-02 16:06

On Mon, 16 Dec 2002 14:59:48 +0100, sune vuorela <nospam@vuorela.dk>
wrote:

> [...]
>
>CPU?
>RAM?
>

>Hvilke billige grafikkort har en fornuftig tv-ud?

Der er kommet enhanced divx (husker ikke lige det slang det kaldes).
men det kan altså ikke køres uden hakker med 600 MHz maskine.
Hvorimod alm. divx godt kan.
Jeg så Insomnia med den nye super codecs.

Så 1000 MHz eller ialfald 900.

Ati radeon vil jeg sige. Et af de billigere m. 32 Mbyte ddr og dvi og
tv-out. Dumt ikke at få dvi med også. Bruger det selv.

mvh

John

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 16:09

[snip en hele masse]

> Ati radeon vil jeg sige. Et af de billigere m. 32 Mbyte ddr og dvi og
> tv-out. Dumt ikke at få dvi med også. Bruger det selv.

Når han nu skriver at det er en maskine der skal bruges til divx hvad skal
han så bruge DVI til? Han skal jo have noget med ordentlig tv-out og så kan
DVI være fuldstændigt ligegyldigt medmindre han vil have en fladskærm til at
stå og pynte!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-12-02 16:14

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> crashed
Echelon writing news:3dfdec9b$0$1751$ba624c82@nntp03.dk.telia.net:

> [...]
> skal han så bruge DVI til? Han skal jo have noget med ordentlig tv-out
> og så kan DVI være fuldstændigt ligegyldigt medmindre han vil have en

Giver dig ret, medmindre spørger selvfølgelig også lige finder på at købe
en 24"-??" fladskærm og bruge den som "TV" istedet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 17:02

[snip]

> Giver dig ret, medmindre spørger selvfølgelig også lige finder på at købe
> en 24"-??" fladskærm og bruge den som "TV" istedet.

Det var selvfølgelig en mulighed, men det er nok ikke sandsynligt da han
efterspurgte et gfx-kort med tv-out

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 16-12-02 18:15

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> Hep!
>
> Jeg spekulerer lidt i at lave en divx-maskine med dvd-drev...
>
> Hvad er minimumspecifikationerne for en sådan?
>
> CPU?
> RAM?

Og hva vil sådan Pc komme til at stå i? Nu tænker jeg på man kan få en Kiss
Dvd afspiller med DivX support. til 2995,-.
Der skal man ikke tænke på tv-out kvalitet. Man skal ikke have en larmende
pc stående som først skal starte op med et
eller andet styresystem. Hvis den kun skal kunne spille Divx ville jeg vælge
en Kiss dvd afspiller. Den har support for Dvd, mp3, vcd, svcd, Divx4 og 5.

Hygge

Fra : Martin S.

Dato : 16-12-02 18:41

"Søren Christensen (4200)" <master.clio@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vælge
> en Kiss dvd afspiller. Den har support for Dvd, mp3, vcd, svcd, Divx4 og

At den kan afspille divx teoretisk gør den jo ikke til en formidabel
afspiller. Lige så snart der er brugt GMC eller lidt mere avancerede
codecindstillinger, så virker divxfunktionen ikke. Der er vist lavet en test
af Jyllandsposten eller lign. hvor en "pirat" medbragte 50-100 divx film.
Kun 3 (tre) kunne afspilles i den.

For 2995,- kan du få en udmærket PC til divxafspilning.

Kabinet: 300 (Standard kab.)
bundkort: 500 (ECS - onboard audio etc.)
CPU: 600 (XP 1800+ eller lign.)
128 / 256 MB RAM: ca. 300
HD: 600 (et eller andet +15 GB)
Grafikkort: 300 (gef.2 mx eller lign. med tvout)
og så er der 400 til lidt tastatur (100), mus (30), floppy (50-100) og ca.
200 for en CDrom osv.
Men det er jo ikke sikkert man behøver CDromdrevet da ECS boardet har
on-board LAN og man kan overføre via netværk - de 200 kan man så bruge på en
pabst blæser e.lign. for at gøre maskinen "lydløs"

Som en divxafspiller alene så er det fint nok med ovenstående konfiguration
IMHO. Ikke at jeg ville gøre det selv, men evt. som en HTPC kunne det jo
overvejes evt. med et godt Tv-tuner kort :D

Martin

Fra : sune vuorela

Dato : 16-12-02 19:25

On Mon, 16 Dec 2002 18:41:12 +0100, "Martin S."
<real_warhawk@removethis.hotmail.com> wrote:

> [...]
>on-board LAN og man kan overføre via netværk - de 200 kan man så bruge på en
>pabst blæser e.lign. for at gøre maskinen "lydløs"

Og bruger man markedsgrupperne kan de nok komme endnu længere ned....

Dertil kommer de små sjove ting som man selv har på hylden + hvad et
par kammerater har liggende...

Da det mest er en billig for sjov ting jeg vil lave såe... skal den
helst ikke stå i for mange penge...

--
Sune

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 21:26

"Søren Christensen (4200)" wrote in message

> [...]
vælge
> en Kiss dvd afspiller. Den har support for Dvd, mp3, vcd, svcd, Divx4 og

Det er mere "nørdet" at ha' en PC til det

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 16-12-02 22:43

"Søren Christensen \(4200\)" <master.clio@12move.dk> crashed Echelon
writing news:JSnL9.1933$Hl6.159548@news010.worldonline.dk:

> [...]
> eller andet styresystem. Hvis den kun skal kunne spille Divx ville jeg
> vælge en Kiss dvd afspiller. Den har support for Dvd, mp3, vcd, svcd,

Korrekt, men en DVD afspiller kan oftest ikke opdateres til de nyeste
formater.

Her vil en maskine, selvom jeg fuldt forstår de ulemper du nævner, være
kanon. At DivX er et fedt format idag, betyder ikke at det også er det
imorgen.

--
Bjarke Andersen

Fra : René Jensen

Dato : 16-12-02 21:06

sune vuorela wrote:
> Hvilke billige grafikkort har en fornuftig tv-ud?

Evt. et RealMagic X-Card.

<http://www.realmagic.com/products/xcard.htm>

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 17-12-02 18:09

"René Jensen" <not4u2know@privacy.org> wrote in message news:3DFE320F.2050709@privacy.org...

> Evt. et RealMagic X-Card.
>
> <http://www.realmagic.com/products/xcard.htm>

Hvis man køber et X-Card, kan man lige så godt købe KISS afspilleren istedet. De benytter begge to MPEG4-dekoder chips fra
RealMagic. Og X-Card har været meget udskældt på RealMagics egne nyhedsgrupper, pga. problemer med forkert encodede DivX. Det
understøtter f.eks. heller ikke DivX 3.11. Og har generelt de samme problemer med dekodning som KISS afspilleren.

Fra : Jesper Cederberg

Dato : 17-12-02 14:37

sune vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote in

> Jeg spekulerer lidt i at lave en divx-maskine med dvd-drev...
> Hvilke billige grafikkort har en fornuftig tv-ud?
Ellers se lidt på ATI Radeon All-In-Wonder med både tv-out i ok kvalitet,
samt tv-tuner og video-in. Koster omkring en plov.

Så har du også video-funktionalitet i din maskine ... er ved at strikke
noget lignende sammen.

mvh
Jesper