Array og størrelsen
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 16-12-02 13:14

Hvordan finder jeg den nederste og øverste størrelse af et array? Jeg har
prøvet med lbound og ubound, men kan ikke få det til at virke.

person = New Array
person[0] = "jkjkjk";
person[1] = "gfgfg";
person[2] = "gfgfg";
person[3] = "gfgfg";

document.write (person.ubound);

Det skulle så gerne vise at der er 4 i Arrayet, men den melder kun fejl;

Hvad gør jeg forkert

Allan Bach

Fra : Chrisser

Dato : 16-12-02 13:20

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> person[3] = "gfgfg";
>
> document.write (person.ubound);
>
> Det skulle så gerne vise at der er 4 i Arrayet, men den melder kun fejl;

Du bruger en forkert syntaks, syntaksen er:
UBound(arrayname)

Chrisser

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 16-12-02 13:46

> Du bruger en forkert syntaks, syntaksen er:
> UBound(arrayname)

Tjjaaa, Også når man bruger JavaScript? For det virker overhovedet ikke

Allan Bach

Fra : Chrisser

Dato : 16-12-02 13:52

> Tjjaaa, Også når man bruger JavaScript? For det virker overhovedet ikke

Nej der var jeg for hurtig, "min" syntaks var faktisk VBScript - jeg ved end
ikke om de to funktioner findes i javascript !

- og nu har jeg slået op i min bog, det ser ikke ud til det....
Størrelsen kan læses ved: array.length

- jeg finder ikke noget der matcher de to andre funktioner ( som altså
findes i VBScript - derfor gik jeg ud fra at det var det..)

Chrisser

Fra : Anders Hansen

Dato : 16-12-02 13:57

Hej Allan...
prøv:
arrayname.length

MVH/Anders

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-02 13:57

Allan Schuster Bach skrev:

> person = New Array

Skal være new Array (); (javascript er versalfølsom).

> document.write (person.ubound);

Brug person.length
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 16-12-02 14:12

> Skal være new Array (); (javascript er versalfølsom).

Se der lå fejlen. Jeg havde skrevet New med stort N.

Allan Bach

PS. Jeg havde også prøve length med det virket jo heller ikke på gund af
ovenstående fejl

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 16-12-02 15:11

Allan Schuster Bach skrev:

> Se der lå fejlen. Jeg havde skrevet New med stort N.

Den er nem at begå. Det tog mig også lidt tid at opdage hvad der
var galt. Farvemarkeringen i min editor - som ellers er til stor
hjælp ved fejlfinding - er ligeglad med versaleringen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Henning Cocktail

Dato : 18-12-02 16:23

> [...]
> person[2] = "gfgfg";
> person[3] = "gfgfg";
>
> Det skulle så gerne vise at der er 4 i Arrayet, men den melder kun fejl;

se her er noget smart:
først: tabellen kan du gøre lidt mere enkel at anvende:
person = new Array (
"jkjkjk"
, "gfgfg"
, "gfgfg"
, "gfgfg"
) ;

og hvis du nu ku tænke dig at plukke en tilfældig...:

function randomArrElement(ditArray){
return ditArray[Math.ceil(Math.random() * ditArray.length) - 1];

document.write(randomArrElement(visdomsordArray));

Que?
Håber du ka bruge den?!?!?
Med ønsket om en glædelig jul til alle !!!
Cocktail-henning - ryster array'en...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne