Ny Postnuke site
Fra : KGB

Dato : 16-12-02 11:31

Hey Folkz.

Jeg har lige lavet en ny POSTNUKE site.

Det er virkeligt et smart program !!!

Hvad jeg ikke kan finde ud af:
- Hvad skal man gøre, så det kun er mig (admin) der kan tilføje nye
brugere??

- Hvad skal man gøre for at ændre farveopsætningen på HP?

- Hvad skal man gøre for at ændre de standardbannere/links der er lagt ind
??

På forhånd tusinde tak !!!!

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 16-12-02 15:21

On Mon, 16 Dec 2002 11:30:42 +0100, "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

>Hvad jeg ikke kan finde ud af:
>- Hvad skal man gøre, så det kun er mig (admin) der kan tilføje nye
>brugere??

Sikkerhedssystemet kan godt være lidt tricky at finde ud af til at
starte med.

Hvis du går ind i

Administration -> Permissions.
Og derefter "New Group Permission"
og så vælge "Users" og skrive "Users::" i Component og ".*" i instance
og så permission level none.

Og derefter gøre det samme (hvor du bare vælger "Admin") og vælge den
permission du syntes er passende.

>- Hvad skal man gøre for at ændre farveopsætningen på HP?

Det kan du gøre i themet. ( som ligger i /themes/DITTEMA/theme.php )

>- Hvad skal man gøre for at ændre de standardbannere/links der er lagt ind
>??

Det er så vidt jeg husker også i Tema'et.
--
<? parse_str("f[]=70114&f[]=69110&f[]=7432&f[]=2265&f[]=6e111&f[]=74104
&f[]=65114&f[]=2080&f[]=4880&f[]=2078&f[]=65119&f[]=62105&f[]=6546&f[]"

Fra : KGB

Dato : 16-12-02 16:04

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 16 Dec 2002 11:30:42 +0100, "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

Tusinde tak for svaret )

> [...]

Det er MEGET !!! (Jeg ikke kan finde ud af altså...)

> Sikkerhedssystemet kan godt være lidt tricky at finde ud af til at
> starte med.

No shit

> [...]
> og så permission level none.
>
> Og derefter gøre det samme (hvor du bare vælger "Admin") og vælge den

Tja, hvad fik jeg ud af det ...
Startsiden klappede sammen og man kunne ikke engang logge ind.
OK, fandt ud af at man bare skal gå ind på .../user.php, så kan man logge
ind, men her kan man også oprette sig som bruger - uanset om jeg har givet
alle 0 rettigheder

Altså, jeg prøver på at gøre således, at alle lander på startsiden, men
ingen kan gå ind på undersiderne (ex. se medlemmer) hvis ikke man er
registreret, og det skal kun være mig der skal kunne registrere folk ?!

Og hvad med de oplysninger der ligger om folk, kan man et eller andet sted
redigere hvor meget man kan fortælle om sig selv?

Kan man uploade billede af sig selv?

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 17:13

"Martin Mouritzen" <martin@fez.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 16 Dec 2002 11:30:42 +0100, "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

ok, JEG HAR FUNDET UD AF HVAD MAN SKAL GØRE, SÅ (how, undskyld) man SKAL
være logget ind for at kunne gøre noget som helst.
Hvis det skulle have interesse, så skal det se således ud.

BRUGER ## Komponent ## Tilfælde ##Tilladelsesniveau##
"Uregistreret bruger" ## "Loginblock::" ## ".*" ## "Læs"
##

Men til gængæld lader det også til, at alle og enhver kan oprette sig som
bruger. Det mener jeg personligt er dybt tåbeligt. Der er da ingen grund til
at folk SKAL være logget ind, såfremt alle og enhver bare kan oprette sig
som bruger. Så kan man da lige så vel have et helt åbent site. For det er da
ikke til andet end besvær at oprette sig som bruger. Jeg surfer forbi
_rigtig_ mange sider hver dag, og når jeg kommer til steder der kræver at
jeg er bruger, så går jeg som regel videre. Det er jo ikke til at holde styr
på alle sine koder.

Derimod er der et par steder hvor det kun er en bestem gruppe der skal have
tilladelse til at se indholdet, og der hjælper det jo ikke at man bare kan
oprette sig selv som medlem :-/ Hvis det virkeligt ikke kan lade sig gøre,
så er programmets "bruger/ tilladelsesstruktur" jo totalt ubrugelig!

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Martin Mouritzen

Dato : 17-12-02 17:24

On Tue, 17 Dec 2002 17:12:59 +0100, "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

> [...]
>oprette sig selv som medlem :-/ Hvis det virkeligt ikke kan lade sig gøre,
>så er programmets "bruger/ tilladelsesstruktur" jo totalt ubrugelig!

Jeg har ikke lige tid til at skrive en længere smøre, men sådan
forholder det sig ikke.

Du kan heller ikke bare tilmelde dig en gruppe selv. (Du kan jo netop
sætte brugertilladelser til selve gruppeadministrationen, der
forhindrer at folk ikke kan).

Prøv at søg på nettet efter "PostNuke groups" eller rettigheder, eller
noget i den dur.

Ciao.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-12-02 18:00

www.postnuke.com og www.postnuke.dk er fine steder.
www.portalzine.de (fint sted ligeledes ... dog delvis betaling)
www.postcalendar.tv (kalender modul)

--
Peter Thomas Fischer, System Administrator - 62.242.71.26
http://www.fischer.as & http://www.humlebaekonline.dk

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 18:40

"Fischer & Døssing" <tmp@_REMOVETHIS_fischer.as> skrev i en meddelelse

> www.postnuke.com og www.postnuke.dk er fine steder.
> www.portalzine.de (fint sted ligeledes ... dog delvis betaling)
> www.postcalendar.tv (kalender modul)

Jamn, tak for rådet om at læse om det, og tak for linkne !!

Sagen er bare at jeg har læst brugsforvirringen, har læst hvad jeg kunne
finde på nettet. Men hvemsomhelst kan stadig gå hen og trykke på "opret ny
konto", og vupti, så er vedkommende medlem :-/

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-12-02 18:40

KGB (KGBNSA@HOTMAIL.COM) skrev:

> Sagen er bare at jeg har læst brugsforvirringen, har læst hvad jeg
> kunne finde på nettet. Men hvemsomhelst kan stadig gå hen og trykke
> på "opret ny konto", og vupti, så er vedkommende medlem :-/

Er det et problem?

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 19:02

> Er det et problem?

Ja, det er netop det jeg skriver! Hvis alle skulle have lov til at se mit
indhold ville jeg ikke lave nogen brugeropsætning, men lade alle komme ind,
uden besværet med at registrere sig og skulle huske et password.

Jeg vil have noget indhold på min hjemmeside som skal være forbeholdt nogle
få personer (ex. adressedata m.m.), og kun personer som jeg synes skal have
lov til at se dette skal kunne blive oprettet som brugere. Med andre ord,
der vil slet ikke være noget indhold af almen interesse på siden... Forstår
du nu ?!

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-12-02 20:55

> [...]

> synes skal have lov til at se dette skal kunne blive oprettet som
> brugere. Med andre ord, der vil slet ikke være noget indhold af almen

Det er ikke et spørgsmål om at forstå ... og slet ikke med udråbstegn
Smiley eller ej.

Anyway - du kan styre rettighederne til hvert enkelt modul via admin
interface.
Det er nok det letteste.

Alternativt fjern rettigheder til oprettelse af nye brugere?
Slet mappen med modulet med oprettelse af brugere?

Kig evt. nærmere på http://forums.postnuke.com/phpBB2/viewforum.php?f=11
Stil dit spørgsmål i den gruppe og jeg er sikker på at du får lige
præcis den custom løsning du gerne vil have.

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 23:22

> Det er ikke et spørgsmål om at forstå ... og slet ikke med udråbstegn
> Smiley eller ej.

Sorry ... for smileyen
(det sidste var en joke)

> Anyway - du kan styre rettighederne til hvert enkelt modul via admin
> interface.
Yup, det har jeg, som sagt, fattet.

> Det er nok det letteste.

Det lader til det, suk.

> Alternativt fjern rettigheder til oprettelse af nye brugere?
> Slet mappen med modulet med oprettelse af brugere?

Ja, jeg tror det snarere er den vej man skal gå. Fysiskt lave et kirurgiskt
indgreb og fjerne den linie hvor der står "opret ny bruger"

> Kig evt. nærmere på http://forums.postnuke.com/phpBB2/viewforum.php?f=11
> Stil dit spørgsmål i den gruppe og jeg er sikker på at du får lige
> præcis den custom løsning du gerne vil have.

ok, vil prøve en af dagene

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-12-02 08:21

> [...]

> Ja, jeg tror det snarere er den vej man skal gå. Fysiskt lave et
> kirurgiskt indgreb og fjerne den linie hvor der står "opret ny

Det er ikke nok.
Den opmærksomme bruger vil typisk teste om der er installerede moduler.
Taler af egen erfaring på mine PN sites.

Jeg ville når der er behov for at oprette nye brugere kopiere/flytte
mappen NS-User frem og tilbage.
Mon ikke det er muligt?
Selvfølgelig en amatør løsning, men måske nemmere end permission
løsnigen, hvis den er muligt

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-12-02 22:25

> [...]

> nogle få personer (ex. adressedata m.m.), og kun personer som jeg
> synes skal have lov til at se dette skal kunne blive oprettet som

Løsning:
http://www.postnuke.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthrea
d&tid=590

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 23:13

> Løsning:
> http://www.postnuke.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthrea
> d&tid=590

*LOL* Ja, det er mig selv der har skrevet det, ud fra hvad jeg skrev i en
tidligere tråd herinde. Men dermed undgår man stadig ikke at noge håbefulde
individer kunne finde på at melde sig ind ...
Men mange tak fordi du forsøgte

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 18-12-02 08:16

> [...]

> i en tidligere tråd herinde. Men dermed undgår man stadig ikke at
> noge håbefulde individer kunne finde på at melde sig ind ...

Ahh ... LOL

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 18:42

> On Tue, 17 Dec 2002 17:12:59 +0100, "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote:

> Jeg har ikke lige tid til at skrive en længere smøre,
fair enough.

> men sådan
> forholder det sig ikke.

aha ...

> Du kan heller ikke bare tilmelde dig en gruppe selv. (Du kan jo netop
> sætte brugertilladelser til selve gruppeadministrationen, der
> forhindrer at folk ikke kan).

Det kan være du har ment noget i retning af:
Giv denne standardgruppe 0 rettigheder,
opret andre grupper der kan noget, så dem der melder sig ind ikke kan noget,
og dem som jeg vil give lov til at være medlem kan komme over i en anden
gruppe ?!? Rigtigt forstået, eller kan man virkeligt, i såfald glæder jeg
mig til dit indlæg.

på forhånd tak

> Prøv at søg på nettet efter "PostNuke groups" eller rettigheder, eller
> noget i den dur.

Har skam prøvet ,,, ellers ville jeg ikke spørge ...

-

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 17-12-02 17:58

> [...]

> som bruger. Det mener jeg personligt er dybt tåbeligt. Der er da
> ingen grund til at folk SKAL være logget ind, såfremt alle og enhver

Registration kan være del element i misbrugs-registreringsøjemed.
F.eks. via IP adresse+dato+klokkeslet.

Registerlov ... dunno.
Men næppe ulovligt.

Fra : KGB

Dato : 17-12-02 18:07

> KGB (KGBNSA@HOTMAIL.COM) skrev:

> Registration kan være del element i misbrugs-registreringsøjemed.
> F.eks. via IP adresse+dato+klokkeslet.
>
> Registerlov ... dunno.
> Men næppe ulovligt.

Nix. Det er ikke ulovligt, men der er ingen grund til det. Ikke andet end
besvær.
IP-adresser og tid mv. kan logges uanset om brugeren er oprettet som bruger
eller ej. Så på den vis er der ikke større sikkerhed i det.