Netværksdrev med begrænset adgang
Fra : Søren Rohde

Dato : 16-12-02 09:44

Hej,

Jeg har behov for at kunne lave nogle mapper (virtuelle drev) på en maskine
der skal fungere som server for forskellige brugere. Alt kører Win XP Pro.

Brugerne skal kunne koble deres bærbare maskine til serveren, og uden at
røre ved selve serveren (den er låst inde) kunne benytte dens
internetadgang, og placere filer i deres egen mappe på serveren - vel og
mærke uden at andre kan se filerne. Altså: der er et antal folk med hver
deres bærbare computer, som har adgang til en server der kun accepterer
adgang via vedkommendes log-in, alternativt at computerens "fingeraftryk"
automatisk betyder adgang til vedkommendes drev.

Hvordan gør jeg bedst dette? Jeg vil gerne have at alle har adgang til én
personlig mappe (som de selv og administrator kan redigere frit), samt en
fællesmappe som alle brugere kan ændre frit.

På forhånd tak for gode svar og ideer!

Mvh. Søren Rohde

Fra : jens

Dato : 16-12-02 10:04

"Søren Rohde" <sr@SLETemega.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> personlig mappe (som de selv og administrator kan redigere frit), samt en
> fællesmappe som alle brugere kan ændre frit.

da du kører xp, er serveren vel w2k.
og forhåbentligt ntfs parttioner.
højreklik på drevet og kik på "kvota"
under deling kan du angive hvem der må oprette eller slette mapper.
en mappe i 5 lag kan have andre tilladelser end andre ved ikke at arve
egenskaber fra parrent, så har du fuld kontrol over drevet som admin.
mvh jens

Fra : Søren Rohde

Dato : 16-12-02 10:33

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en mappe i 5 lag kan have andre tilladelser end andre ved ikke at arve
> egenskaber fra parrent, så har du fuld kontrol over drevet som admin.

Serveren er ikke en server i egentlig forstand, men blot en ekstra XP
maskine. Kan man lave noget lignende - eller skal jeg have fat i en særlig
server version?

Mvh. Søren Rohde

Fra : jens

Dato : 16-12-02 11:01

> [...]
>
> Serveren er ikke en server i egentlig forstand, men blot en ekstra XP
> maskine. Kan man lave noget lignende - eller skal jeg have fat i en særlig
jeg vil tro en xp maskine kan klare det men ved det ikke med sikkerhed
i såfald skal det være udfra arbejdesgruppen, da du ikke har logon via en
server, og alle bruger er gæster, alternativt er der mulighed for at lave en
lokal ftpserver

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 16-12-02 10:34

Hejsa

Jeg vil anbefale af du tildeler NTFS-rettigheder, fremfor at tildele
rettigheder vha. netværket. Det kan nemlig være svært at holde styr på hvis
du begynder at tildele rettigheder to forskellige steder. Da
NTFS-rettigheder har højere prioritet end netværksrettigheder, skal du blot
dele f.eks. bruger x´s privatmappepå netværket og så give "Everyone" adgang
til denne - her taler jeg om netværksrettigheder. Derimod skal du gå ind i
NTFS-rettighederne, og så kun tildele bruger x rettighed til bruger x´s
privatmappe.

Derudover laver du så en mappe på serveren som fællesdrev, hvor du tildeler
alle relevante brugere adgang (NTFS-rettigheder).

Hvis der automatisk skal tilsluttes et netværksdrev, når en bruger logger på
skal du bruge logon-scripts. At tilslutte et drev ser sådan ud:

NET USE P: \\server\mappe

Ovenstående skrives ind i en *.bat fil.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---

Fra : jens

Dato : 16-12-02 11:20

klip
> NET USE P: \\server\mappe
>
> Ovenstående skrives ind i en *.bat fil.

da det er bærbare klienter vil det resultere i en fejlmeddelse hver gang der
ikke er adgang til det angivne drev, og maskinen startes.

Fra : Søren Rohde

Dato : 17-12-02 12:56

> [...]

> en mappe i 5 lag kan have andre tilladelser end andre ved ikke at arve
> egenskaber fra parrent, så har du fuld kontrol over drevet som admin.

Serveren kører lige nu XP, og jeg har lavet en stribe drev, med navnene på
de folk der skal bruge dem. Alle drev er formatteret til NFTS. Jeg har været
inde under "kvota" for et af drevene, men kan ikke helt gennemskue hvordan
jeg konfigurerer at kun visse brugere må se indholdet. Er det fordi XP ikke
kan klare denne opgave?

Jeg kender ikke noget til Linux eller andet, så det vil jeg helst undgå.

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. Søren

Fra : jens

Dato : 17-12-02 14:14

> [...]
ikke
> kan klare denne opgave?
>
> Jeg kender ikke noget til Linux eller andet, så det vil jeg helst undgå.

du har post

Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-12-02 10:51

"Søren Rohde" <sr@SLETemega.dk> wrote in

> [...]
> accepterer adgang via vedkommendes log-in, alternativt at computerens
> "fingeraftryk" automatisk betyder adgang til vedkommendes drev.

Hej Søren,
umiddelbart vil jeg mene med det behov, at en Linuxmaskine som server,
med Samba-shares installeret vil være en glimrende løsning. Den kan fint
klare ovenstående, og så er den gratis. Der er ikke noget problem i at
sætte Linuxmaskinen op til at være netværksgateway, så de andre maskiner
kobler op til internet igennem den, ej heller i forbindelse med
netværksdrev (Sambashares).

Det kan sikkert også gøres i Windows XP, da jeg ser der allerede er nogen
som har svaret med løsninger på det. Men med det behov du beskriver, vil
jeg mene at det vil være klart billigst at bruge en Linuxdistribution til
opgaven.

Hvis ikke du kender til Linux i forvejen, så vil jeg anbefale dig at
prøve Mandrake (den er ligesom de fleste Linux-løsninger). Jeg bruger
selv Debian - og har, før vi anskaffede os en router, anvendt den til
netværksgateway. Den anvendes stadig til Sambashares, samt FTP-server.

Angående vejledninger til opsætning af Linuxmaskiner, så er
http://www.linuxdoc.org et meget godt sted at lede.

Mvh.
Flemming