Spøgelser i pc.........?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-12-02 09:36

Jeg er kommet ud for et uforklarligt problem.

Min far ejer min tidligere pc - en hjemme bygget PC med P3 666 Mhz, 512 MB
SD ram, Asus bundkort, IBM disk, pioneer dvd, liteon cdrw etc.

Jeg har nu prøvet at installere 3 forskellige versioner af Adobe Photoshop
7 på hans pc - men hver gang cd'en starter op, så kommer der flg mærkelige
besked:
"The file ................/setup.ins on the cd has been corrupted"

og så stopper installationen - jeg når ikke engang at komme igang.

Det mærkelige er, at jeg har prøvet at installere selv samme photoshop 7
(selvfølgelig blor for at teste om det virker) på både min egen notebook
(P3 1 Ghz, 512 ram) en vens notebook (P3 600 Mhz, 256 mb ram) og på min
egen stationære pc (P4 2,5 Ghz, 1 GB ram) uden problemer.

PS naturligvis afinstallerede jeg photoshop 7 igen efter at have testet det
- har kun lovlige versioner af photoshop.

Jeg kan ganske enkelt ikke regne ud, hvad der er galt.

Oveni dette, så prøvede jeg også at installere Norton antivirus 2003 på
hans maskine -. og nøjagtig samme besked kom op - noget med en setup.ins
fil, der er corrupted.

I det hele taget har jeg oplevet, at hans pc (efter at han overtog den fra
mig for snart 1 år siden) er blevet mega ustabil.
Jeg reinstallerede i går hele lortet, formatterede alt - og satte det op
fra nul - men den er stadig ustabil.

Jeg har prøvet at undlade at installere hardware med drivere, der ikke er
anerkendt xp drivere, har prøvet at undlade at bruge for mange små
programmer, der måske kan skabe ustabilitet - men det under lige er, at jeg
staort set bruger samme programmer på mine egne to maskiner, som han gør -
og hos mig kører alt perfekt - men så snart, jeg vil køre det hos ham, så
skaber visse programmer ustabilitet.

Allerede under win xp pro us installationen oplever jeg problemer - hvor
den ikke vil indkopiere alle filer. Jeg prøvede først med en pirat version
af win XP, som jeg VED virker - og dernæst med en lovlig version (der
indholder SP1) - men der opstod problemer med at kopiere fra cd'en.

Der er både installeret en pioneer 106 dvd/cd læser og en LIteon 52/24/52
CDRW - og med begge drev var der problemer med indlæsning af filerne.

Jeg testede derfor harddisken for bad sectors - men der var ingen.

For sjov prøvede jeg at indlæs samme win xp pro cd hjemme på min egen, men
her var der ikke problemer. Min fars pc havde samme problemer med at æde
filer fra win xp pirat cd'en.

Jeg er blevet lidt ivrig efter at opdage, hvad fejlen kan være.
Kan virus lægge sig i selve rammen - og kan det være her problemet ligger ?

Jeg har skiftet PSU'en i hans pc, da den til tider genstartede og virkede
ustabil. Rammen er også udskiftet med Kingston - men lige lidt hjælper det.
Efter hånden er der kun moteherboardet tilbage - med mindre en harddisk
godt kan indeholde fejl, som win xp disk tjek ikke kan finde.

Kan der mon stadig ligge ondsindede filer på en harddisk - selv efter en
normal formattering ?

Jeg er åben over for alle ideer - da jeg efter hånden har udviklet en
overtro over for denne maskine.

Jeg har downloadet de senste updates til win xp pro fra Microsofts server
på min fars pc - men lige lidt hjælper det.

Er det spøgelser ?

Update..............

Der kan IKKE være tale om en fejl i nogen af de 2 cd rom drev, da jeg siden
hen også prøvede at installere photoshop direkte fra harddisken, som var
indkopieret via usb porten fra en sandisk cruzer med 256 mb sd kort i.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin Østerberg

Dato : 16-12-02 11:25

On Mon, 16 Dec 2002 09:36:04 +0100 skrev "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> .

> [...]
>besked:
>"The file ................/setup.ins on the cd has been corrupted"

Setup.ins ser ud til at høre til installshield, programmet der via setup.exe
eller lignende forestår hele installationen. Jeg kunne forestille mig at der
ligger rester af en mislykket installation på disken, og det er årsagen til
problemet. Prøv at se om du fra kontrolpanel > tilføj/fjern programmer kan se om
der ligger en photoshop i forvejen, og fjern denne.

Prøv også fra denne computer > C: > F3 at søge på filer der hedder setup.ins
finder du nogle på C: kan du omdøbe dem og derefter forsøge en installation. Jeg
synes at have bemærket, at windows nogle gange siger der er en fejl et bestemt
sted (i dit tilfælde på CD drevet) som i virkeligheden opstår et andet sted.

Har du prøvet at kopiere alle filer fra photoshop cd-en over på harddisken i et
temp bibliotek og køre installationen derfra ?

Tilsidst...dine erfaringer med XP installationen synes at indikere at CDrom
drevet ikke virker helt stabilt. Måske en fejl på kablet, måske selve drevet,
prøv om du kan skifte kablet, nogle gange er det nok bare at hive det ud af
stikkene og i igen hvis der er dårlig forbindelse.

VH Martin

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-12-02 12:14

> Har du prøvet at kopiere alle filer fra photoshop cd-en over på harddisken i et
> temp bibliotek og køre installationen derfra ?

Jep, som jeg skriver til sidst i mit indlæg, så har jeg via en sandisk
cruzer 256MB sd kort med photoshop 7 på, indkopieret dette på harddisken og
prøvet installation derfra med samme resultat.

> [...]
> prøv om du kan skifte kablet, nogle gange er det nok bare at hive det ud af
> stikkene og i igen hvis der er dårlig forbindelse.

Det troede jeg også, og derfor monterede jeg et sprit nyt IDE 133 fladkabel
- men uden bedre resultat.

Der sidder 2 cd rom drev i maskinen, en PIoneer 106 DVD/CD læser og et Lite
on spritnyt 52/24/52 cdsrw drev - Liteon var lidt bedre til at indlæse
filerne fra Win xp cd'en, men stadig med fejl.

Jeg kan også brænde og op til 52X på Liteon drevet uden fejl gang på gang
også "on the fly", så tror ikke problemet ligger her - selvom jeg da selv
også troede det til en start.

Hvad jeg ikke har fortalt jer er nogewt endnu mere mystisk.

For ca. 4 uger siden kunne pc'en lige pludselig ikke tænde.
Den var TOTAL død.

Intet virkde, og jeg troede med det samme fejlen kunne ligge 2 steder:

1. PSU
2. Løs forbindelse fra tænd/sluk knaå til mother board.

Jeg bestilte en ny PSU til min far - det tog 3 dage før den nåede frem.

I mellemtiden tog jeg ud og prøvede at afkoble alle ledninger og sætte dem
i en efter en - printer, skærm, strømkabel etc. Men intet hjalp. Dev var og
blev død.

Endelig kom PSU'en - og jeg var på vej ud for at installere psu'en hos min
far. Jeg modtager på vej derud så en opringning fra min far om, at der var
sket noget mystisk. Efter at hav set en film til kl. 3 om natten, så skulle
min far i seng. PÅ vej ind i gangen passerer han kontroret, hvor pc'en står
- og han kan høre støj derinde fra. Han bliver forskækket og tænker hvad
pokker det kan være. Overrasket bliver han, da han åbner døren - pc'en står
nu tændt med det sædvanlige skriveboedsbillede - og alt virker normalt,
altså bortset fra lige, at pc'en ikke har kunnet tænde i 2 hele døgn.

Han prøver at lukke ned og åbne den igen - alt virker normalt.

Jeg tog derud alliegevel og installerede ny PSU i den, da den nye PSU jo
alligevel var købt og betalt - men jeg sagde til mig selv "den pc er besat
af spøgelser"

Hvordan en løs forbindelse kan få en pc til at lukke komplet totalt ned i 2
døgn - og så selv spontant genstarte efter 2 døgn, det er for mig
uforklarligt.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 12:23

<SNIP SNIP
> [...]
> i en efter en - printer, skærm, strømkabel etc. Men intet hjalp. Dev var

Måske en bios opgradering vil hjælpe.....?
er cpu'en ellers indstillet rigtigt med jumpere/switch's på mobo'et??

**TwN**

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-12-02 16:23

> Måske en bios opgradering vil hjælpe.....?
> er cpu'en ellers indstillet rigtigt med jumpere/switch's på mobo'et??
>
> **TwN**

Vil nok prøve en bios upgrade snart.

Må indrømme, at jeg ikke ved, hvad du mener med jumpere på MOBO ?

Det Asus han har skal alt sættes inde i BIOS - ved ikke, hvordan de fysiske
jumpere på MOBO skal stå - vil prøve at kigge i manualen.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : [9000] Søren

Dato : 16-12-02 11:28

> IBM disk
> Efter hånden er der kun moteherboardet tilbage - med mindre en harddisk
> godt kan indeholde fejl, som win xp disk tjek ikke kan finde.

Prøv evt. at scan med IBM eget test program til deres harddiske hvis du ikke
allerede har været derude - IBM Fitness Test svjh.

> Kan virus lægge sig i selve rammen - og kan det være her problemet ligger
?

Næh ikke ligge sig i rammen, men derfor kan der jo godt være fejl i rammen,
men det lyder højest usandsyneligt at det skulle være rammen især da den er
blevet udskiftet undervejs.

> Kan der mon stadig ligge ondsindede filer på en harddisk - selv efter en
> normal formattering ?

Tja... Hvis du ikke har slettet partitionerne inden formateringen kan der
vel godt ligge en virus i bootsektoren på HDen.. Men igen problemet lyder
ikke som noget en virus ville gøre.

> Jeg er åben over for alle ideer - da jeg efter hånden har udviklet en
> overtro over for denne maskine.

Me2

> Er det spøgelser ?

http://makeashorterlink.com/?V13E218C2

Mvh. Søren

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 12:05

[9000] Søren wrote in message news:atk9s3$apj$1@sunsite.dk

> Kan virus lægge sig i selve rammen - og kan det være her problemet ligger?

Sådan set, jo...eftersom alle vira ligger sig i rammen... de bliver dog
fjernet fra rammen, når man re-booter...
Men jeg har hørt om en enkelt virus, der lagde sig i rammen, og blev der!
Der var på en vens pc......
Jeg ved så godtnok ikke om det er ham der er dum, eller om den rent faktisk
_blev_ liggende, men det lød da sådan(jeg så det ikke selv).....

> Er det spøgelser ?

øøøh..... hvad skal han bruge et krak kort til? :-/
eller det er måske en eller anden slags "ghost-busters"?

**TwN**

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 12:14

Hov.
Jeg glemte lige en ting i farten...
Det er ikke et virus-forudsaget problem
Men prøv det som Martin sagde... måske kan du også prøve at sætte hans DVD
eller CD-R
på den anden IDE-kanal, & så se om det hjælper...

**TwN**