RAID 5.
Fra : Slubber

Dato : 16-12-02 03:25

Jeg overvejer at begynde at køre RAID 5 med 3 stk IDE diske. Og i
forbindelse med det har jeg nogle spørgsmål.

- Da jeg har 3 forskellige 80 GB harddiske IBM, Maxtor og en Western
Digital. Kan jeg bruge disse 3 til det eller skal diskene være 100% ens?

- Hvad hvis jeg senere vil udvide systemet med en 4 disk. Vil jeg så
kunne sætte den til uden at skulle partionere det op igen? Jeg ville jo
gerne undgå at skulle slette alt på diskene.

- Da jeg ikke er gjort af penge har jeg overvejet at købe en Promise
SX4000 controller med 4 IDE porte. Nogen kommentarer til valg af
controller?

- Og til sidst hvad er JBOD?

/Slubber

Fra : Kuruderu

Dato : 16-12-02 03:35

Det er min erfaring at du sagtens kan lave raid med forskellige typer diske
så længe størrelsen passer. Dog er der ting der taler for at vælge samme
mærke til alle diskene.
Du kan sagtens udvide til 4 diske uden at miste data.

JBOD betyder: Just a Bunch Of Disks. Eg det vil sige at du for dem som var
de på en normal ide port.

Kuruderu

--
Don´t confuse luck with skill.

Fra : Slubber

Dato : 16-12-02 03:39

Kuruderu wrote:

> [...]
> mærke til alle diskene.
> Du kan sagtens udvide til 4 diske uden at miste data.

Men størrelsen passer jo heller ikke 100% da f.eks IBM er på 76,x GB
formateret og Maxtoren er kun på 74,x GB formateret. Betyder det noget
eller?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 16-12-02 06:16

Slubber wrote:

> Men størrelsen passer jo heller ikke 100% da f.eks IBM er på 76,x GB
> formateret og Maxtoren er kun på 74,x GB formateret. Betyder det noget
> eller?

Med 3 diske i RAID 5 vil du få et array på størrelsen af den mindste
gange 2.
De overskydende Mega/Gigabytes på de større diske vil ikke kunne bruges.

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 12:11

Jens C. Hansen [Odense] wrote in message news:3DFD617A.6070809@gmx.net

> Med 3 diske i RAID 5 vil du få et array på størrelsen af den mindste
> gange 2.
> De overskydende Mega/Gigabytes på de større diske vil ikke kunne bruges.

Mener du ikke gange 3?:-/
Jeg har godtnok aldrig prøvet det der RAID-noget... Men min logisk tænkning
siger mig da, at hvis man har tre diske sat i RAID, på 80Gb stkykket... Så
ville det give ca. 240Gb til sammen.....
Men hvis man så kun tager den mindste, på ca75Gb, og ganger den med to... så
for man kun 150Gb...
Hvad er så det fede trick ved det? :-/

**TwN**

PS. you might call me stupid, men det lyder altså bare ikke særlig
logisk/rigtigt det der!

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 16-12-02 12:17

[snip]

> Mener du ikke gange 3?:-/

Vi snakker om RAID5 - ikke RAID-0 som er hastighedsoptimering

> [...]
> ville det give ca. 240Gb til sammen.....
> Men hvis man så kun tager den mindste, på ca75Gb, og ganger den med to...

Det kommer an på om man tænker på hastighed eller datasikkerhed... To diske
striper hinanden => forøget hastighed mens de andre to mirror'er =>
filsikkerhed

Fra : **TwN**

Dato : 16-12-02 12:25

> [...]
diske
> striper hinanden => forøget hastighed mens de andre to mirror'er =>

Okay, der røg jeg så lige af...
Jeg tror bare man skal prøve RAID først, inden man tror man ved hvad det er

Så det må jeg jo så gøre engang.....

**TwN**

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 17-12-02 07:06

> Så det må jeg jo så gøre engang.....

Du kan jo også nøjes med at sætte dig ind i begreberne RAID 0, 1, 5 (og
0+1). Så kan du nemmere vurdere om det er noget du gider spilde tid på
at lege med

/A

Fra : **TwN**

Dato : 17-12-02 23:07

<AndersDOTMajland@jyde.dk> wrote in message news:atmtag$pmq$2@sunsite.dk...
> Du kan jo også nøjes med at sætte dig ind i begreberne RAID 0, 1, 5 (og
> 0+1). Så kan du nemmere vurdere om det er noget du gider spilde tid på
> at lege med

ja, okay...
men hvor/hvordan sætter man sig ind i det? :-/

**TwN**

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 17-12-02 23:18

google.com

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 17-12-02 23:21

**TwN** wrote:

> ja, okay...
> men hvor/hvordan sætter man sig ind i det? :-/

Man søger på google efter "RAID 5".

Det bedste link jeg kunne finde ved at bruge ca. 15 sekunder på det, var
dette:

http://www.acnc.com/04_01_05.html

Fra : Slubber

Dato : 16-12-02 03:42

Slubber wrote:

> - Og til sidst hvad er JBOD?

Havde lige et spørgsmål mere :) Vil man kunne boote fra sådan er partion
eller skal jeg have en IDE disk til at bootefra?