Komparation
Fra : Karin O. Jørgensen

Dato : 16-12-02 00:06

Hej gruppe.
Jeg sidder her med denne opgave, hvor jeg skal lave en komparation over
Danmark og USAs skolesystemer. De har begge med i deres lovgivning at der
skal være "uddannelse for alle".

Er der ikke nogen der har nogen spændende og interessante tanker om fordele
og ulemper ved at have dette "slogan"?

På forhånd tak

Karin O. Jørgensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-12-02 01:38

> [...]
> skal være "uddannelse for alle".
>
> Er der ikke nogen der har nogen spændende og interessante tanker om fordele

Uddannelse for alle betyder blandt andet at åndsvage,
som med sikkerhed aldrig kommer til at læse, skal lære alfabetet.
som om der ikke var vigtiger ting, som de kunne lære.

"For alle" betyder at alle uanset evner skal kunne tage en hver uddannelse.
Hvilket enden betyder, at mange ikke kan bruge den til noget bagefter,
eller at andre falder fra under forløbet.

"Til alle" var bedre, da man så måtte tageudgangs punkt i hvad folk kan
i forvejden. Og uddanne folk hele livet, og ikke kun de unge,
men også småbørn og gamle.

Fra : Karin O. Jørgensen

Dato : 16-12-02 02:21

Hej Peter.
Tusind tak, der var lige noget at tænke over.

Karin

Fra : Carsten Holck

Dato : 16-12-02 13:14

Peter Ole Kvint wrote:

> Uddannelse for alle betyder blandt andet at åndsvage,
> som med sikkerhed aldrig kommer til at læse, skal lære alfabetet.
> som om der ikke var vigtiger ting, som de kunne lære.

Uddannelse er vel ikke snævert begrænset til at skulle starte med
alfabetet ?
det afhænger vel at hvordan den øvrige lovgivning beskriver det.

/@rsten

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-12-02 06:41

Carsten Holck wrote:

> Uddannelse er vel ikke snævert begrænset til at skulle starte med
> alfabetet ?

Nej, slet ikke, det er talte ordforråd, som begrænser ens tænke evnen og
tænkeevnens evene
til at fortælle andre hvad man kan.

men der er en konflikt imellem dannelse og kundskaber.
Et uddannelse system har det med at forveksle kundskaberne med dannelse,
da kundskaber er nemmer at måle.

Et videnskabeligt uddannelsessystem ville starte starte med det lille nyfødte
barn og
spørge hvordan kan vi give dig den bedste uddannelse!

Svaret må være man skal starte med, at uddanne moderen til mor.
Dette kan selvfølgeligt kun ske ved at
de store piger træner med levende spædbørn, og ikke ved;
at de skal læse fra side 117 til 155 i en bog.

Og det, som møderne skal undervise i er selvfølgeligt ikke alfabetet.

I det hele taget er der en masse ting, som store børn ville kunne lære
af mindre børn. Og der all nødvendig udenadslære ville de små nemmer
og billiger kunne lære af større børn end af voksne.

> det afhænger vel at hvordan den øvrige lovgivning beskriver det.

Lovgivningen har altså ikke noget at sige, et er traditionen som bestemmer.

Lovgivningen siger noget i retning af:
Målet er: Dannelse ved hjælp af: Pædagogik

Og alt undervisning sker ved hjælp af nogen arbejdspladser,
som ikke har økonomisk gavn af at elevene bliver dygtige, tvært imod;
dygtige elever kræver for meget af undervisningen, hvis de skal lære noget,
derfor virker alle skolesystemer fordummende.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-02 11:59

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
noget,
> derfor virker alle skolesystemer fordummende.

Du har dog nogle besynderlige ideer.
1.Dannelse har naturligvis noget med pædagogik at gøre, idet det kort kan
siges at være enheden
af undervisning og opdragelse.
Forskellen på opdragelse i "livet" og i skolen er at den førstnævnte kan
være tilfældig, medens den sidstnævnte er mere systematisk, og den sker ved
brug af undervisningsmetodikker og også regelsæt, der er en afspejling af
det omgivende samfund.
Ellen Keys reformpædagogik kan være meget sympatisk, men den går ikke i et
moderne samfund.
2.dygtige elever kræver naturligvis meget af undervisningen, men den er nu
ikke nogen hindring hvis de skal lære noget.
3. din konklusion er hen i vejret - du har ikke redegjort for, hvorfor alle
skolesystemer er fordummende - det er en påstand, der ikke hænger sammen med
dine øvrige præmisser.

--
ahw