/ Forside / Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Folkeskole
#NavnPoint
Nordsted1 3349
ans 2305
refi 1141
svendgive.. 1133
dova 890
frieda 840
hjkofoed 839
berpox 773
arne.jako.. 659
10  viviborgen 630
Komparation
Fra : Karin O. Jørgensen


Dato : 16-12-02 00:06

Hej gruppe.
Jeg sidder her med denne opgave, hvor jeg skal lave en komparation over
Danmark og USAs skolesystemer. De har begge med i deres lovgivning at der
skal være "uddannelse for alle".

Er der ikke nogen der har nogen spændende og interessante tanker om fordele
og ulemper ved at have dette "slogan"?

På forhånd tak

Karin O. Jørgensen



 
 
Peter Ole Kvint (17-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 17-12-02 01:38

> Hej gruppe.
> Jeg sidder her med denne opgave, hvor jeg skal lave en komparation over
> Danmark og USAs skolesystemer. De har begge med i deres lovgivning at der
> skal være "uddannelse for alle".
>
> Er der ikke nogen der har nogen spændende og interessante tanker om fordele
> og ulemper ved at have dette "slogan"?

Uddannelse for alle betyder blandt andet at åndsvage,
som med sikkerhed aldrig kommer til at læse, skal lære alfabetet.
som om der ikke var vigtiger ting, som de kunne lære.

"For alle" betyder at alle uanset evner skal kunne tage en hver uddannelse.
Hvilket enden betyder, at mange ikke kan bruge den til noget bagefter,
eller at andre falder fra under forløbet.

"Til alle" var bedre, da man så måtte tageudgangs punkt i hvad folk kan
i forvejden. Og uddanne folk hele livet, og ikke kun de unge,
men også småbørn og gamle.



Karin O. Jørgensen (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Karin O. Jørgensen


Dato : 16-12-02 02:21

Hej Peter.
Tusind tak, der var lige noget at tænke over.

Karin



Carsten Holck (16-12-2002)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 16-12-02 13:14

Peter Ole Kvint wrote:
>> Hej gruppe.
>> Jeg sidder her med denne opgave, hvor jeg skal lave en komparation
>> over Danmark og USAs skolesystemer. De har begge med i deres
>> lovgivning at der skal være "uddannelse for alle".
>>
>> Er der ikke nogen der har nogen spændende og interessante tanker om
>> fordele og ulemper ved at have dette "slogan"?
>
> Uddannelse for alle betyder blandt andet at åndsvage,
> som med sikkerhed aldrig kommer til at læse, skal lære alfabetet.
> som om der ikke var vigtiger ting, som de kunne lære.

Uddannelse er vel ikke snævert begrænset til at skulle starte med
alfabetet ?
det afhænger vel at hvordan den øvrige lovgivning beskriver det.

/@rsten



Peter Ole Kvint (20-12-2002)
Kommentar
Fra : Peter Ole Kvint


Dato : 20-12-02 06:41

Carsten Holck wrote:

> Uddannelse er vel ikke snævert begrænset til at skulle starte med
> alfabetet ?

Nej, slet ikke, det er talte ordforråd, som begrænser ens tænke evnen og
tænkeevnens evene
til at fortælle andre hvad man kan.

men der er en konflikt imellem dannelse og kundskaber.
Et uddannelse system har det med at forveksle kundskaberne med dannelse,
da kundskaber er nemmer at måle.

Et videnskabeligt uddannelsessystem ville starte starte med det lille nyfødte
barn og
spørge hvordan kan vi give dig den bedste uddannelse!

Svaret må være man skal starte med, at uddanne moderen til mor.
Dette kan selvfølgeligt kun ske ved at
de store piger træner med levende spædbørn, og ikke ved;
at de skal læse fra side 117 til 155 i en bog.

Og det, som møderne skal undervise i er selvfølgeligt ikke alfabetet.

I det hele taget er der en masse ting, som store børn ville kunne lære
af mindre børn. Og der all nødvendig udenadslære ville de små nemmer
og billiger kunne lære af større børn end af voksne.


> det afhænger vel at hvordan den øvrige lovgivning beskriver det.

Lovgivningen har altså ikke noget at sige, et er traditionen som bestemmer.

Lovgivningen siger noget i retning af:
Målet er: Dannelse ved hjælp af: Pædagogik

Og alt undervisning sker ved hjælp af nogen arbejdspladser,
som ikke har økonomisk gavn af at elevene bliver dygtige, tvært imod;
dygtige elever kræver for meget af undervisningen, hvis de skal lære noget,
derfor virker alle skolesystemer fordummende.




Arne H. Wilstrup (30-12-2002)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 30-12-02 11:59


"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
news:3E02AD79.84761E7B@danbbs.dk...
>
> Lovgivningen har altså ikke noget at sige, et er traditionen som
bestemmer.
>
> Lovgivningen siger noget i retning af:
> Målet er: Dannelse ved hjælp af: Pædagogik
>
> Og alt undervisning sker ved hjælp af nogen arbejdspladser,
> som ikke har økonomisk gavn af at elevene bliver dygtige, tvært imod;
> dygtige elever kræver for meget af undervisningen, hvis de skal lære
noget,
> derfor virker alle skolesystemer fordummende.

Du har dog nogle besynderlige ideer.
1.Dannelse har naturligvis noget med pædagogik at gøre, idet det kort kan
siges at være enheden
af undervisning og opdragelse.
Forskellen på opdragelse i "livet" og i skolen er at den førstnævnte kan
være tilfældig, medens den sidstnævnte er mere systematisk, og den sker ved
brug af undervisningsmetodikker og også regelsæt, der er en afspejling af
det omgivende samfund.
Ellen Keys reformpædagogik kan være meget sympatisk, men den går ikke i et
moderne samfund.
2.dygtige elever kræver naturligvis meget af undervisningen, men den er nu
ikke nogen hindring hvis de skal lære noget.
3. din konklusion er hen i vejret - du har ikke redegjort for, hvorfor alle
skolesystemer er fordummende - det er en påstand, der ikke hænger sammen med
dine øvrige præmisser.

--
ahw




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177549
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408820
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste