debian kernel: Out of Memory: Killed proce~
Fra : Heine Laursen

Dato : 15-12-02 21:47

Når sådan noget sker, er det så muligt at spesifere hvilke processor
(programmer) den må dræbe, eller dræber den bare tilfældige processor
endtil der er ram nok igen?

Heine Laursen

Fra : Kim Hansen

Dato : 15-12-02 21:54

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Når sådan noget sker, er det så muligt at spesifere hvilke processor
> (programmer) den må dræbe, eller dræber den bare tilfældige processor
> endtil der er ram nok igen?

Jeg mener ikke at man kan konfigurere hvordan processerne skal
udvælges, uden at rode i kernens kildekode.

http://linux-mm.org/docs/oom-killer.shtml

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Heine Laursen

Dato : 15-12-02 22:02

Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote in news:x6265tv57hk.fsf@tyr.diku.dk:

> Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:
>
> http://linux-mm.org/docs/oom-killer.shtml

Hmm, ifølge linket, skulde den lukke programmer der tager meget ram ned
først, dette er dog ikke tilfældet hos mig. Den starter med at lukke ssh,
imap, apache, samba, for til sidst at lukke programmet der har snuppet over
50% af hukommelsen. Kan det skyldes at jeg køre programmet med nice -n 19
fordi jeg ved det tager mange system resurser?

Hjemmebygget kernel 2.4.19

Heine Laursen

Fra : Kim Hansen

Dato : 15-12-02 23:06

> [...]

> 50% af hukommelsen. Kan det skyldes at jeg køre programmet med nice -n 19
> fordi jeg ved det tager mange system resurser?

Hvis det har kørt længe er der to regler der sænker sandsynligheden
for at det defekte program bliver slået ihjel.

Måske skulle du kigge på ulimit(3) og /etc/security/limits.conf, med
dem kan du forhindre programmet i at tage for mange resourcer.

Fra : Heine Laursen

Dato : 16-12-02 08:05

> Måske skulle du kigge på ulimit(3) og /etc/security/limits.conf, med
> dem kan du forhindre programmet i at tage for mange resourcer.

Denne man side har jeg ikke! Men jeg har komandoen.

debian# man 3 ulimit
No manual entry for ulimit in section 3
debian# ulimit
unlimited
debian#

Ee det den har man side, jeg skal kigge på ?
http://linux.ctyme.com/man/man3026.htm

Det ser ud til at det er noget programmerings ting!
bash(1) nævner intet om ulimit.

Heine Laursen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-12-02 10:16

Heine Laursen wrote:
> Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote in
> Denne man side har jeg ikke! Men jeg har komandoen.
> debian# man 3 ulimit
> No manual entry for ulimit in section 3

Du mangler nok en eller anden udviklingspakke.

> Ee det den har man side, jeg skal kigge på ?
> http://linux.ctyme.com/man/man3026.htm

Ja.

> Det ser ud til at det er noget programmerings ting!

Ja.

> bash(1) nævner intet om ulimit.

Jo. Ellers er det en meget ny eller en meget gammel bash, der ligger
uden for det interval af versioner jeg har, men jeg tvivler.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kim Hansen

Dato : 16-12-02 10:46

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote in

> Denne man side har jeg ikke! Men jeg har komandoen.

Den manualside er alligevel ikke så god, kig i bash(1) og søg efter
ulimit eller kig på http://www.ss64.demon.co.uk/bash/ulimit.html. Hvis
du kører 'ulimit -a' giver den en god oversigt over hvilke grænser du
kan sætte.

Jeg kender ikke nogen god forklaring på hvilke værdier man bør
begrænse, så der må du nok prøve dig lidt frem, med mindre der er en
anden her i gruppen der har et godt link.

Fra : Heine Laursen

Dato : 16-12-02 13:35

Kim Hansen <k-tahf.qvxh@oek.dk> wrote in news:x62r8ciuwj5.fsf@tyr.diku.dk:

> [...]
> ulimit eller kig på http://www.ss64.demon.co.uk/bash/ulimit.html. Hvis
> du kører 'ulimit -a' giver den en god oversigt over hvilke grænser du

Tak for linket.

Man skal ikke lege ret meget, før man pluselig begynder at få segment
fault, over det hele

Heine Laursen

Fra : frank damgaard

Dato : 16-12-02 11:27

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote:

> Denne man side har jeg ikke! Men jeg har komandoen.

> debian# man 3 ulimit
> No manual entry for ulimit in section 3

"ulimit(1)" er en del af bash/bash_builtins.

"ulimit(3)" er til systemkaldet ulimit() og del af pakken "manpages-dev"

--
no signature :)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-12-02 13:07

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> writes:

> Når sådan noget sker, er det så muligt at spesifere hvilke processor
> (programmer) den må dræbe, eller dræber den bare tilfældige processor
> endtil der er ram nok igen?

Du vil ikke hellere sætte mere swap på?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : Heine Laursen

Dato : 16-12-02 13:34

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@unixsnedkeren.dk> wrote in

> Du vil ikke hellere sætte mere swap på?

Det var da en glimerende ide. Er det muligt at ompartionere en hd?
filsystemet er ext2
Heine Laursen

Fra : Heine Laursen

Dato : 16-12-02 13:37

Heine Laursen <gozar@myrealbox.com> wrote in

> Er det muligt at ompartionere en hd?
> filsystemet er ext2

Google er din ven.

<http://mobilix.org/Mobile-Guide.db/mobile-guide-p1c3s3-linux-tools-to-
repartition.html>

Heine Laursen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-12-02 19:10

> Det var da en glimerende ide. Er det muligt at ompartionere en hd?
> filsystemet er ext2

Lav en swapfil.

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-02 11:46

> Lav en swapfil.

Jammen er det nok. Skal 'partionen' ikke sættes til 82 Linux swap??

Heine Laursen

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 17-12-02 11:57

> Jammen er det nok. Skal 'partionen' ikke sættes til 82 Linux swap??

Nejda. Læs "man mkswap".

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Heine Laursen

Dato : 17-12-02 12:11

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote in

> Nejda. Læs "man mkswap".