Siberian Husky
Fra : ErosThymos

Dato : 15-12-02 19:45

Ok - jeg prøver igen...jeg har svaret på et indlæg om Siberian Husky
(SH) men det dukker ikke op såååå...

Altså jeg kan blive helt skør i hovedet af, at sidde og læse hvor vild
og utæmmet racen er - hvor mange høns og gæs hos naboen de har dræbt osv
- det er altså stadig KUN en hund - en tamhund! Selvfølgelig er der
nogle ting man bør vide før anskaffelsen af SH men er der ikke det med
alle racer?

Jeg har selv 4 Huskies og de er alle søde og omgængelige. Jeg har været
til 5 lydighedsprøver med dem og alle bestået. Prøverne svarer til DKK's
LP prøver - og det indebærer en LØS hund! Under træning er mine hunde
fokuseret på MIG og mine positive forstærkninger og de elsker det. Jeg
har mine huskies med mig OVERALT og de har lært at man IKKE leger
indendørs og at man lægger sig ned og slapper af hos andre folk - ganske
almindelig lydighed.

Min hanhund er IKKE vokset op med katte men i en alder af 2 år bor han
nu sammen med 7 af slagsen. De går frit sammen udenfor og ligger og
sover sammen i sofaen. Det er altså ikke alle huskies som dræber smådyr
- og træner man dem fra hvalpe er der ingen problemer. Jeg kender sågar
en husky som bor sammen med en kanin! Nu skal det ikke lyde som om det
er en nem race - for det er det absolut ikke. Den kræver meget både
psykisk og fysisk - men igen - den bliver som man gør den til. Mine
hunde er ikke ude og løbe lange ture hver dag - de er i haven og 4 gange
om ugen er de løse så de rigtig kan få brændt noget krudt af. Min
hanhund kunne gå løs til han var ca. 2 år men fik da succes med at løbe
efter vildt - så her stoppede det. Min ene tæve kan jeg have løs overalt
MEN gør det ikke, da jeg ved det hurtigt kan gå galt. Istedet benytter
jeg de mange indhegnede hundeskove som er i Danmark og her møder de
andre hunde og får løbet i bund - rigtig lækkert.

Jeg har gået til agility, udstilling, klikkertræning, hvalpe og
unghundemotivation osv. med dem alle og de var helt på niveau med resten
af racerne på holdet.

Sååå...det kan altså lade sig gøre med tålmodighed og en masse positive
forstærkninger - men husk at alle hunde er forskellige og nogle er
nemmere at motivere end andre...men sådan er det jo også med andre
levende væsner.

Jeg kunne skrive en masse om dette emne men må hellere slutte nu. Håber
det hjælper nogle til at få et bedre syn på huskies i Danmark.

Mange hilsner

Janni

http://www.kandu.dk/

Fra : x Vuf x

Dato : 15-12-02 20:51

Sun, 15 Dec 2002 18:44:52 GMT, ErosThymos wrote:

>Altså jeg kan blive helt skør i hovedet af, at sidde og læse hvor vild
>og utæmmet racen er - hvor mange høns og gæs hos naboen de har dræbt osv
>- det er altså stadig KUN en hund - en tamhund!

Og en dejlig hund. Men også en tænkende selvstændig hund!
Hvis den keder sig og naboen har høns...tjaaaa...

>Selvfølgelig er der nogle ting man bør vide før anskaffelsen af SH,
>men er der ikke det med alle racer?

Absolut!

>Jeg har selv 4 Huskies. Jeg har mine huskies med mig OVERALT, og de har
>lært, at man IKKE leger indendørs, og at man lægger sig ned og slapper
>af hos andre folk - ganske almindelig lydighed.

Flot, men du lægger også et stort arbejde i det.

>Min hanhund er IKKE vokset op med katte men i en alder af 2 år bor han
>nu sammen med 7 af slagsen. De går frit sammen udenfor og ligger og
>sover sammen i sofaen.

Jamen det er jo også HANS katte og ikke naboens! De fremmede skal bare
jages ud af haven. Sådan har mine papilloner det ihvertfald, hvis den
skøre kat, der er kommet ind, ikke gider lege!

>Det er altså ikke alle huskies som dræber smådyr.

Nej, men selv trænede jagthunde, der får lov til at passe sig selv,
kan finde på at indfange levende aftensmad!
Folk ta'r mange gange fejl af Huskies og grønlænderhunde. :-/

Min datter har haft 1 husky, som jeg har haft glæden af at gøre
menneskevenlig, idet hun ikke selv havde tålmodigheden til det.
Den var fra en hundefabrik i Espe på Fyn, hvor hundene kun ser
mennesker, når der bli'r smidt mad ind til dem.
(Ved ikke om de eksisterer endnu, da det er flere år siden)

>Jeg kender sågar en husky som bor sammen med en kanin!

Som sagt...Det er DENS kanin!
Min datters husky, Kiwi, var sågar jordemoder ved min datters
anden hunds fødsel og med til at opdrage flokken på 6 hvalpe!
Jooo husky er en dejlig, men krævende hund.

Amen!

--
Mvh Sonja http//:www.sonpet.com nospam@sonpet.com

Papillon. 9 piger og 3 drenge. Tricolour, hvid/zobel og hvid/rød.
De er fra 3 kuld. Bare dejlige og yndige alle til hobe!