Hjælp til tekstlæsning Ikast 1834
Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-12-02 16:41

Et der mon et par venlige sjæle der vil hjælpe med disse:
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1834/index.html

Tekst 1:
Hvad hedder mejeriforpagterens kone til efternavn - det er formentlig et
tysk navn.?
Anne Magdalene Johanne .......

Tekst 2:
Hvilken (militær?) stilling har denne mand tidligere haft.?
Indsidder Casseret .......... og har Pention, Snedker

Tekst 3:
Hvad hedder den 49 årige kone til efternavn.?
Helena Henriette .......

Tekst 4:
Hvad den 27 årige tjenestekarl.?
Lars .... Christensen .......huus

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 15-12-02 22:01

> Tekst 2:
> Hvilken (militær?) stilling har denne mand tidligere haft.?
> Indsidder Casseret .......... og har Pention, Snedker

Hej Arne,
Lige et hurtigt gæt.

Lieutenant.

Man skal ikke lade sig forvirre af de øverste buer på de understående to
bogstaver "S" og "d" i "Snedker".

Jeg tror ikke den militære titels bogstaver indeholder nogen nedstreger.
Derfor mit gæt.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Elsebeth Kristiansen

Dato : 16-12-02 12:43

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:<ll7pvucl5fb7o1ctfi6h8rhp6673qgkkb2@news2.tele.dk>...
> [...]
> Indsidder Casseret .......... og har Pention, Snedker
>

> Tekst 3:
> Hvad hedder den 49 årige kone til efternavn.?

Til Arne Feldborg

I tekst 1: Kan hun hedde Stæhr eller Stærk

I tekst 2: Jeg mener han er Casseret Lanceneer

Med venlig hilsen Elsebeth Kristiansen

Fra : Poul Andersen

Dato : 16-12-02 16:40

> I tekst 2: Jeg mener han er Casseret Lanceneer

Det er vist bedre en min Lieutenant.
Der er jo også et "c" i ser jeg.

Venligst
Poul f. Andersen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 16-12-02 21:07

Arne Feldborg wrote:

> Tekst 1:
> Hvad hedder mejeriforpagterens kone til efternavn - det er formentlig et
> tysk navn.?
> Anne Magdalene Johanne .......

Jeg læser det første efternavn som Stasse, men det andet er ikke det
samme. Det begynder med Sta og slutter med k.

> Tekst 3:
> Hvad hedder den 49 årige kone til efternavn.?
> Helena Henriette .......

Reumertsdt.

Arne Nielsen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 16-12-02 23:20

"Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
|

| Tekst 1:
| Hvad hedder mejeriforpagterens kone til efternavn - det er formentlig et

Måske noget i retning af Skoche.
I stykket fra kirkebogen synes jeg der står Skanck el. Skavck, men det synes
jeg ikke passer med FT-en.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-02 01:52

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 15 Dec 2002 16:40:47
+0100

>Et der mon et par venlige sjæle der vil hjælpe med disse:
>http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/ikast_1834/index.html

Mange tak til alle der har svaret, både her og i e-mail.

Poul F's "Lieutenant" var både Bente og undertegnede villig til at købe
i første omgang. Men som Poul også senere selv nævner - der er jo altså
et "c" (eller måske et "s") midt i det hele.

Så Elsebeths "Lanceneer" har nok førerpositionen hvad det angår. Skønt
det godt kunne undre mig, om sådan en karl (det er vel en almindelig
dragonsoldat) får pension.?

Hvad de andre tre spørgsmål angår, så er der ikke kommet noget helt
afgørende. Og jeg skal da også gerne medgive, at opgaven også var
særdeles vanskelig.

Men det var bare fire, mere eller mindre tilfældigt udvalgte, ud af lige
knapt 1000 poster. Så det er vel forståeligt om både indtasteren og vi
andre har haft lidt problemer med det.

Men bare rolig.! I halvhelligdagene vender vi frygtløse tilbage med
nogle eksempler fra samme sogn i 1840.

Endnu engang tak for hjælpen, både nu og ved tidligere lejligheder, og
hermed også ønsket om en Glædelig Jul og et Godt Nytår til jer alle.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-12-02 10:01

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sun, 15 Dec 2002 16:40:47
+0100

>Et der mon et par venlige sjæle der vil hjælpe med disse:

Med ønsket om en glædelig jul og et godt nytår til alle her i gruppen
vil jeg gerne sige mange tak for hjælpen - såvel ved denne som ved
tidligere lejligheder.

--
mvh, A:\Feldborg