Linux Newbie
Fra : Henrik & Karina

Dato : 15-12-02 16:23

jeg er helt ny indenfor linux området. hvilken linux skal jeg så vælge så,
det skal være nemt at installere programmer i..

M.V.H.

Henrik

Fra : Niels Andersen

Dato : 15-12-02 17:01

Henrik & Karina wrote in <3dfc9ea3$0$71641$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:
> jeg er helt ny indenfor linux området. hvilken linux skal jeg så vælge så,

Du kan fx. starte med Knoppix. Der er intet der skal installeres eller
konfigureres. Du booter bare på CD'en, så kører det. Helt uden at pille ved
harddisken.

Men den er ikke nem at installere nye programmer i, hvis det skulle være
nødvendigt.

> det skal være nemt at installere programmer i..

Jeg foretrækker selv Debian. Når jeg vil installere et nyt program skriver
jeg én kommando. Så downloader og installere den selv programmet, og evt.
andre ting programmet skal bruge. Men den er ikke så newbie-venlig mht.
konfiguration osv.

Kig fx. på Mandrake og SuSE. De bliver rost for at være gode til begyndere.
Du kan også prøve at kigge på Xandros.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : Mark Gjøl

Dato : 17-12-02 18:15

Niels Andersen wrote:
> Men den er ikke nem at installere nye programmer i, hvis det skulle være
> nødvendigt.

Den har vel apt-get...

> [...]
> jeg én kommando. Så downloader og installere den selv programmet, og evt.
> andre ting programmet skal bruge. Men den er ikke så newbie-venlig mht.

Der er en glimrende gennemgang af hvordan man konfigurerer Debian her:

http://debianguiden.dk/

--
// Mark Gjøl
Is it better to abide by the rules until they're changed or help speed

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-12-02 18:53

Mark Gjøl wrote in <3dff5bfa$0$223$edfadb0f@dread13.news.tele.dk>:
> Den har vel apt-get...

Ja, men den ligger på en CD. :)

Man skal først pakke CD'en ud på en harddisk og køre chroot. Så kan man
installere, opgradere, konfigurere alt hvad man har lyst til, bare det ikke
fylder for meget. Så kan man lave en ny iso, som man kan brænde.
(Hvis jeg husker rigtigt)

Men for en newbie er det altså ikke nemt. :)

Jeg har ikke selv prøvet at gøre det, jeg har ikke manglet noget på den CD
endnu. :)

Fra : dudsen

Dato : 15-12-02 19:10

Henrik & Karina wrote:

> jeg er helt ny indenfor linux området. hvilken linux skal jeg så
> vælge så, det skal være nemt at installere programmer i..

Mandrake rethat eller SUSE. Der alle 3 er udbredte og kommer med en
masse dejlige grafiske administrations værktøjer.
Selv bruger jeg mandrake og som alle andre mener jeg er lige netop
"min" distribution er den bedste.

--
Daniel Udsen
I smell a RANCID CORN DOG!