klikkertræning igenigen
Fra : Musen

Dato : 15-12-02 11:12

Hej Ng
Jeg har købt en klikker (til min hest) og tænkte, at jeg også ville prøve
den på Samson. Jeg fandt derfor nogle rigtig lækre godbidder frem, og satte
mig ned foran ham. Han skulle starte med at røre ved et plastiklåg, og i det
samme han gjorde det, klikkede jeg, og så skulle han jo have godbidden. MEN,
han blev simpelthen så forskrækket over klikket, at han ikke ville nærme sig
låget igen, og overhovedet ikke ville have noget af mig. Jeg måtte gå med
ham ud på hans tæppe og nusse ham et stykke tid, før jeg kunne få ham til at
tage godbiden. Nu er det så er tænker: Var det så den klikkerkariere for mig
og Samson, eller er der en blid måde, jeg kan komme igang med det igen? Jeg
bruger den jo i stalden hvor Samson også tit render, men der siger han ikke
noget til den....Er der nogen der har en ide´ så han ikke bliver bange næste
gang jeg vil prøve? Eller er det bare sket med det?
Venlig hilsen Musen

Fra : Pia J

Dato : 15-12-02 12:12

> noget til den....Er der nogen der har en ide´ så han ikke bliver bange
næste
> gang jeg vil prøve? Eller er det bare sket med det?
> Venlig hilsen Musen

Prøv udendørs, der lyder den ikke så voldsomt. Og drop låget til at starte
med. Bare klik-guf, klik-guf indtil han fatter at de er "synonyme". Derefter
plejer jeg at give nogen af de kommandoer de allerede kender, fx
sit-klik-guf.

Efter kort tid har dyret lært at klik=rigtigt. Man klikker i samme øjeblik
de gør bevægelsen, altså ikke efter den har sat sig, ikke engang 1 sekund
efter.

Til sidst kan man så indlære nye ting vha. klikkeren, første gang klikker
man så snart hunden bare vender hovedet mod låget, hvis det er den du vil
indlære, efter et par gange klikker du først når han bevæger snuden hen mod,
til sidst bliver han kun belønnet ved berøring.

:Pia

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 16-12-02 01:53

snip

> [...]
næste
> gang jeg vil prøve? Eller er det bare sket med det?

snip

Hejsa,

Jeg vil ikke sige at jeres klikker karriere er slut, nogle hunde bliver
bange for klikket de første gange, her kan det være en fordel f.eks. at
vikle stof om klikkeren, herved dæmpes lyden.

Som tidligere nævnt ville det måske være en god ide at begynde udenfor hvos
lyden ikke er så kraftig. Men det kan også være at det er bedst at vænne
Samson til lyden indendørs, for derefter at begynde indlæringen med
klikkeren.
Hvad der lige er bedst for jer ved jeg ikke.

Jeg ville gøre følgende hvis jeg var dig.
Læse artiklerne på denne hjemmeside
http://susquatch.showbeagles.dk/
Vælg dansk hjemmeside og dernæst klikkertræning, der ligger nogle rigtig
gode beskrivelser af klikkertræning.

Hvis du stadig er usikker på om du gør det rigtige kan du evt. ringe til
Etologisk Institut
http://www.etologi.dk/
De giver gratis telefonisk rådgivning på
70 20 19 19
Hverdage 9-16

De vil helt sikkert kunne give dig god vejledning, og ofte er det nemmere at
forklare helt præcist hvordan Samson reagerer i telefonen, end det er at
gøre det i en mail.

Nu skriver du ikke hvor i landet du bor, men hvis du skulle være så heldig
at bo på sjælland kan det evt. være at du kunne tage på kursus på Etologisk
Institut med Samson. Jeg er ikke helt klar over hvordan de kører deres
undervisning, men deres elever skal sandsynligvis bruge nogle hunde og
førere for at blive oplært i bl.a. klikkertræning. Måske det er muligt at
komme på et af disse hold, hvis det altså er hold?

Mange hilsner
-Benedikte
Der er lidt ked af at hun bor i Nordjylland ;-(