HF støj fra Speedstream Router
Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 15-12-02 00:23

Jeg er radio amatør og har længe været på jagt efter hvad der forstyrrer min
radio på 3.770 MHz (80m).
Det har længe været klart at det var lokal støj for ingen af de andre på
frekvensen har kunnet høre den. Så jeg har været rundt og slukke for alt
muligt i huset for at se hvornår støjen forsvinder.

Det gør den når jeg slukker for min Efficient Networks Speedstream 5781
Router.

Jeg har forsøgt at sætte et ekstra netstøjfilter foran routeren og har
prøvet at fraforbinde de to netværkskabler fra routeren, men støjen er der
stadigt. Det tyder alstå på at støjen kommer ud på 220 volt linien og at et
simpelt netfilter ikke er nok til at kurere miseren.

Er der andre der har haft lignende problemer med denne router ?

Jeg har tænkt mig at tage kontakt til TDC (Zillion) der jo har stillet den
router til rådighed sammen med min Pro@ccess ADSL opkobling, de må kunne
levere en anden router istedet for den der støjer.

Jeg går ud fra at det er svitchmode forsyningen i routeren der giver støjen,
men ved det selvfølgeligt ikke med sikkerhed.

Lige nu slukker jeg for routeren når jeg skal snakke på frekvensen, men
håber at Zillion vil hjælpe med at finde en mere brugbar løsning.

Har nogen her erfaringer med hvor hjælpsomme de er ?

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-12-02 00:31

"Jesper Wolf Jespersen" <oz8ace@qsl.net.spam> wrote in message

> [...]
et
> simpelt netfilter ikke er nok til at kurere miseren.

Har du prøvet at se, hvis du skifter stikkontakt. Således at din radio kører
på en anden fase, end routeren?

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 16-12-02 22:37

Hej Til Bjarke, Martin og Sørensen og tak for jeres respons.

Bjarke Skrev:

> Har du prøvet at se, hvis du skifter stikkontakt. Således at din radio
> kører på en anden fase, end routeren?

Ja det har jeg prøvet uden resultat. Signalet kobler sansynligvis til
antennen der jog er rigtig god til at samle den slags op

Martin Skrev:

> Jeg tvivler på der er noget at gøre, medmindre den støjer pga en defekt.

Det er jo det jeg gerne vil finde ud af, og TDC har lovet mig en anden
router som jeg kan prøve med. Gutten foreslog endda at vi kan prøve med en
CISCO router hvis det ikke hjælper. (det er sku da service

Sørensen Skrev:

> Er routeren jordforbundet i gennem 230 volts-kablet ?

Ja det er der. endda en rigtig jord. Som Radioamatør går man op i den slags

> Det kan jo også være direkte udstråling prøv evt at pakke den ind i
> jordforbundet sølvpapir

Nej, men jeg har forsøgt med en stål gryde med låg, som skærm. Men det gav
ikke noget resultat.
Alufolie er nok ikke meget værd ved de frekvenser (80m), kommer udstrålingen
direkte fra kassen er det sansynligvis magnetisk.

Min konklussion er at støjen kommer via 220v kablet, sansynligvis fra
switchmode forsyningen.

Nu må vi se om den anden router de sender har samme problem.

Mange tak forslagene.

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-12-02 23:14

"Jesper Wolf Jespersen" <oz8ace@qsl.com> wrote in message

> Ja det er der. endda en rigtig jord. Som Radioamatør går man op i den
slags

Ja sørme om den ikke har et rigtigt jordstik:
http://www.efficient.com/ebz/img/5781_rear.jpg der er sku ikke meget af
sådan noget skrammel der har det

> Min konklussion er at støjen kommer via 220v kablet, sansynligvis fra
> switchmode forsyningen.

Men er du nu sikker på du har prøvet med en stikkontakt, der ikke bruger
samme fase?

Har du prøvet at fjerne jordforbindelsen til routeren?

Har du prøvet at tilsluttet routeren direkte til en UPS, som ikke er
nettilsluttet.. For at se om støjen stadig er der? For ellers går støjen vel
ikke igennem el-nettet

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-12-02 23:16

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> wrote in message

> Men er du nu sikker på du har prøvet med en stikkontakt, der ikke bruger
> samme fase?

Men ellers ville det måske være en god ide, med en skille trafo.. Som er
adskilt fra lysnettet.. til din radio?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 16-12-02 23:23

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> skrev i en
meddelelse news:3dfe500d$0$47404$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> http://www.efficient.com/ebz/img/5781_rear.jpg der er sku ikke meget
af
> sådan noget skrammel der har det

5781'eren ligger da ikke just i den billige ende af skalaen

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 16-12-02 23:27

> 5781'eren ligger da ikke just i den billige ende af skalaen

har jeg sagt noget om det?

Der er bare ikke meget lavt energiforbrugende, der har mulighed for
jordtilslutning.. Selv en god Hifi forstærker har ikke engang et jordstik

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 17-12-02 21:56

Hej Bjarke.

> slags
> >

> Ja sørme om den ikke har et rigtigt jordstik:
> http://www.efficient.com/ebz/img/5781_rear.jpg der er sku ikke meget af
> sådan noget skrammel der har det

Ja og jeg har rigtig jord i installationen, jordspyd ude ved tavlen. Ikke
noget med nulling her.

> Men er du nu sikker på du har prøvet med en stikkontakt, der ikke bruger
> samme fase?

Ja jeg har tre grupper her i kælderen, på hver sin fase. To med jord og en
uden. Alle har været anvendt.

> Har du prøvet at fjerne jordforbindelsen til routeren?

Ja, ved tilslutning til gruppen uden jord.

> Har du prøvet at tilsluttet routeren direkte til en UPS, som ikke er
> nettilsluttet.. For at se om støjen stadig er der? For ellers går støjen
vel
> ikke igennem el-nettet

Nu har jeg ikke lige så mange UPS'er stående

Så nej, men det er rigtigt at det ville være en god prøve. En UPS ville så
sansynligvis støje mere end routeren, men på andre frekvenser.

Tak for dine forslag.
Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 15-12-02 11:57

Fra : Sørensen

Dato : 15-12-02 18:13

> [...]
Er routeren jordforbundet i gennem 230 volts-kablet ?
Det kan jo også være direkte udstråling prøv evt at pakke den ind i

vh.
Sørensen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 17-12-02 10:28

For at kunne sælges i EU skal routeren være CE-mærket og det omfatter bl.a.
EMC målinger.
En af dem er fx. måling direkte på netledningen op til 30 MHz.
Hvad med at spørge om at se dokumentationen for godkendelsen? Og evt. bede
en passende myndighed om en checkmåling?
Det kunne jo være at de solgte enheder ikke er så gode som de oprindeligt
målte.
Lars P. Magnussen

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 17-12-02 22:20

Hej Lars.

> [...]
> en passende myndighed om en checkmåling?
> Det kunne jo være at de solgte enheder ikke er så gode som de oprindeligt

Faktisk behøver man ikke at gennemføre nogle målinger for at få skidtet CE
mærket.
Man skal bare lave en Overensstemmelses Erklæring.

Hvis man har is i maven laver man den slags uden at have nogen form for
dokumentation, ellers baserer man dem på målinger foretaget af producenten
uanset de er baseret på andre målenormer end dem der gælder i europa.

Hvis nogen har klager over EMC kompatibiliteten for udstyret er
fabrikant/importør nødt til at stille med dokumentationen. Men den kan være
meget mangelfuld.

Det er ikke simpelt at måle den slags, der er vel kun et par steder i
Danmark de kan gøre det rigtigt når man vil have en pålidelig måleattest, og
gratis er det i hvert fald ikke.

Min opstilling herhjemme er jo et kraftigt indicium om at der er
problemer, for jeg har en signalstyrke på ca S7 (vel omkring 25uv eller
16dBm på antennen) udstrålet fra routeren.
Men vi taler om nærfelt her, så støjen ud af routeren behøver ikke være
meget større, for min antenne dækker en ret stor del af udstrålingsfeltets
rumvinkel.

Jeg kender ikke grænsen for udstråling for overholdelse af EMC kravene, det
kunne være man skulle slå det efter, bare for at holde sig orienteret. Men
jeg tror ikke jeg får noget ud af en klage til IT og Telestyrelsen

Men jeg kunne godt tænke mig at prøve at koble min laboratorie
strømforsyning ind i stedet for den switchmode der sidder i dyret. Men jeg
skal så skille skidtet ad og lodde i det og det vil de kunne se hos TDC og
så er det nok slut med deres hjælpsomhed, for routeren er TDC's ejendom.

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jeseprsen

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 18-12-02 08:44

Hej Jesper,
Det er jo kedeligt med udstrålingen lige i enden af 80m båndet. Har selv
været aktiv der, men det er mere end 30 år siden. Gjorde min hobby til min
levevej. Og siden da (tiden med radiorør) er der jo sket et og andet i
brancen!

> Faktisk behøver man ikke at gennemføre nogle målinger for at få skidtet CE
> mærket.
> Man skal bare lave en Overensstemmelses Erklæring.

Ja, men i den skal der jo stå hvilke normer de har målt efter.

> Det er ikke simpelt at måle den slags, der er vel kun et par steder i
> Danmark de kan gøre det rigtigt når man vil have en pålidelig måleattest,
og
> gratis er det i hvert fald ikke.

Nej det er bestemt ikke gratis, kommer jævnligt et af stederne.

> [...]
> kunne være man skulle slå det efter, bare for at holde sig orienteret.
>Men jeg tror ikke jeg får noget ud af en klage til IT og Telestyrelsen

Det burde du.

Lars P. Magnussen

Fra : Jesper Wolf Jesperse~

Dato : 18-12-02 16:55

Hej Allesammen.

> [...]
> muligt i huset for at se hvornår støjen forsvinder.
>
> Det gør den når jeg slukker for min Efficient Networks Speedstream 5781

Jeg har nu fået tilsendt en ny router magen til den gamle, men som ikke
støjer på samme frekvenser.
Jeg har selvfølgeligt ikke undersøgt alle mulige frekvenser, men mit
umiddebare problem synes løst.

Jeg fik fin service hos TDC (Zillion), der kan jeg ikke klage.

Med venlig hilsen
Jesper Wolf Jespersen