Optisk mussemåtte med håndledsstødte
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 14-12-02 21:23

Hej

Der er før blevet spurgt fra en anden læser, om der ikke findes en mussemåte
med håndledsstødte til optiske mus...

Jeg mangler altså også en sådan måtte meget.

Så hvis der er nogen der har set en sådan, ville jeg være meget glad for at
høre om den.

Jeg kan desuden ikke begribe hvorfor der ikke er et størrere marked for
sådanne mussemåtter... Alle vil bare have en tynd måtte, uden stødte til
håndled.. jeg synes det er et problem

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-12-02 21:38

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> skrev

> [...]
for
> sådanne mussemåtter... Alle vil bare have en tynd måtte, uden stødte

I virkeligheden er det helt ergonomisk unødvendigt og i visse tilfælde
ligefrem skadeligt at bruge håndledsstøtte til musen. Hvis du bruger en
god mus, der ikke er for stor og ellers er udformet korrekt, skal du
stort set kun styre musen med fingrene og ellers hvile hele underarmen
og håndleddet på bordpladen. At vride i håndledet når man styrer musen
er en udbredt mis... ehh musforståelse

mvh
Peter

Fra : Petersen_Michael

Dato : 14-12-02 23:32

Chuke Mimergolf skrev i meddelelsen ...

> [...]
>stort set kun styre musen med fingrene og ellers hvile hele underarmen
>og håndleddet på bordpladen. At vride i håndledet når man styrer musen

jepser, fx. Ifeel Mouseman fra Logitech, med markørhastighed og acceleration
på max, behøver man næsten ikke bevæge den, for at komme hele skærmen rundt

fx. bevæger jeg min mus ca 4cm, for at kører fra den ene til den anden side
af skærmen, i opløsningen 1280*1024

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residernde i Nyborg

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 15-12-02 00:00

"Petersen_Michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> wrote in
message news:atgbh0$rlj$1@sunsite.dk...

> fx. bevæger jeg min mus ca 4cm, for at kører fra den ene til den anden
side
> af skærmen, i opløsningen 1280*1024

Hmm, det var da meget...

Jeg med samme instillingere med MX700´eren flytte musen 1cm med 1600
pixels.. Hvis man flytter den hurtigt forstås.. 4 cm, passer meget godt hvis
man kører den langsomt...

Men det er stadig rart med håndledsstødte

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-12-02 02:03

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*.spamfilter.dk> skrev

> Men det er stadig rart med håndledsstødte

Det er nok et spørgsmål om hvordan man holder på musen. I følge
bedriftsundhedstjenesten, Københavns Kommune, frarådes det at bruge en
musemåtte med håndledsstøtte. "Håndledsstøtten trykker ofte på blodkar
og nerver ved håndleddet. Det kan give forskellige gener, for eksempel
smerter i håndleddet eller en snurrende, sovende fornemmelse i
fingrene." http://www.bst.kk.dk/faq/oversigt/kontor.htm#computermus

Jeg fik engang en vældig dyr og fancy håndledsstøtte med en eller anden
form for gel indeni, fordelt i to aflange gennemsigtige "plasticpølser"
(lækkert - den skulle være åh så fantastisk og ih så ergonomisk. Der
gik dog ikke længe før den blev udnævnt til
"computer-aggressions-kasteskyts" i forventning om at det ville se sjovt
ud, når dimsen med den flydende gel engang splattede ud over hele
gulvet. Det er underligt nok endnu ikke sket, selvom den tit er blevet
kastet ganske hårdt (se evt. dimsen her incl. musemåtte
http://store2.yimg.com/I/wildwestelectronics_1714_130874734 )

- Men for at vende tilbage til dit spørgsmål, så har jeg ved hjælp af
Google fundet frem til en del producenter, der laver musemåtter med
håndledsstøtter. Om de er specielt designede til optiske mus tror jeg
ikke, men de virker vel ligegodt af den grund?! Her er i hvert fald et
par stykker:

http://www.3m.com/ergonomics/wristrests.jhtml (vil formode at de bl.a.
forhandles i diverse kontorbutikker)
http://www.nordisk-edb-miljo.dk/produkter.asp?productmenu_id=4&submenu_i
d=4

mvh
Peter

Fra : Troels Plougmann Ols~

Dato : 15-12-02 01:40

> fx. bevæger jeg min mus ca 4cm, for at kører fra den ene til den anden
side
> af skærmen, i opløsningen 1280*1024

Det lyder af meget, ved normal hast. skal jeg kun flytte 3 cm fra side til
anden, i 1280*1024 med min elta medi@ optiske mus. ved max. hast. er der
tale om ca. 1 cm.

// Troels