Debian, mærkelig opførsel mht. nslookup
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-02 15:30

Hej

Jeg har en debian 3.0 box som virkelig opfører sig meget mystisk. Jeg
har lige oprettet en bruger ved navn 'simpsons' på maskinen, gjort via
adduser. Den gør det også fint nok men, jeg kan ikke lave nslookups da
den påstår at localhost er nameserver (hvilket den ikke er). Det
virkelig underlige er, at hvis jeg bruger ie. root eller en af de
tidligere oprettede brugere, så kan den godt finde ud af at bruge de
nameservere den har fået via DHCP. Nu er spørgsmålet hvordan dælen får
jeg den til at bruge de korrekte nameservere?

Det skal siges at jeg lige har kørt en apt-get update/upgrade, den
kører standard stable uden noget særlig fancy noget.

Herunder kan ses problemet:

15:20 simpsons@simpsons% nslookup -sil ~
> server
Default server: 127.0.0.1
Address: 127.0.0.1#53

15:20 simpsons@simpsons% sudo nslookup -sil ~
> server
Default server: 192.168.74.10
Address: 192.168.74.10#53
Default server: 130.225.54.2
Address: 130.225.54.2#53

Nogen forslag?

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-02 15:56

Den 14 Dec 2002 15:30:11 +0100 skrev Thomas Rasmussen:

>15:20 simpsons@simpsons% nslookup -sil ~
>Default server: 127.0.0.1
>Address: 127.0.0.1#53
>
>15:20 simpsons@simpsons% sudo nslookup -sil ~
>Default server: 192.168.74.10
>Address: 192.168.74.10#53
>Default server: 130.225.54.2
>Address: 130.225.54.2#53

Prøv at checke rettighederne på /etc/resolv.conf og /etc/nsswitch.conf

Mvh
Kent
--
Exception 0E in module IFSMGR.VXD
Press control-alt-delete to reboot

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 14-12-02 15:59

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Prøv at checke rettighederne på /etc/resolv.conf og /etc/nsswitch.conf

Bingo! Det skyldtes at resolv.conf af en eller anden grund (måske
fordi den har stået på en PPP forbindelse) var linket til
/etc/ppp/resolv.conf hvor nye brugere ikke var en den specielle gruppe
der havde læserettigheder til dette dir. Efter at have fjernet linket
og smidt en ny resolv.conf så vil den godt snakke med mig... takker

/Thomas