Hjælp: Meget skummel computer
Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 14-12-02 03:18

##### WARNING: Meget skummel computer så jeg vil ikke engang forsøge at
formulere mig kort og kontant #####

Hejsa

(Advarsel: Første del er lidt en, sand, gang hælden vand ud af ørerne... JA
jeg er lige nu i det humør)

Jeg er en af de der typer der har den dårlige vane at jeg tit uden at
tænke stort over det siger ja til at hjælpe familie og venner med deres
computerproblemer. Selvom jeg tit hverken har lyst eller overskud til det
har jeg førhen altid været dukket op, for jeg ved jo selv hvor irriterende
det kan være når en computer ikke virker efter hensigten. Da jeg egentlig
ikke rigtig gidder rode med den slags problemer længere (har nok i mine egne
(computer-relaterede altså ;) )), og forhåbentlig snart starter på et
fuldtidsjob (gidder ikke rode med computere både som arbejde OG fritid), har
jeg fået sat en stopper for de fleste af den slags problemer. Dog er der
liiige en enkelt computer som gennem tiden, og stadig volder problemer.
Da jeg denne gang blev kontaktet, om jeg ville hjælpe, blev jeg (for mig
selv) temmeligt irriteret for nu vendte den sgu tilbage, den der computer
der nærmest jager mig i mine mareridt :) Derfor blev jeg enig med mig selv
om at nu skulle den altså have en ordentlig omgang, så jeg kunne blive fri
for den det næste lange stykke tid. Nå ja, man kan jo altid håbe ik'? :)
Nææ nej. Godt nok har den før i tiden haft nogle alvorlige problemer, men
denne gang er det da vist slået helt klik for den. Lad mig prøve at
forklare:

Først en kort beskrivelse af computeren (Absolut ikke overclocket, eller
tweaket på nogen måde):
(Lidt en gang blandet landhandel efter hvad jeg lige kan huske)
Hardware:
- Pentium2 400Mhz
- 6 RAM-klodser med ialt 196MB (Tror ikke de alle sammen er samme mærke)
- Et eller andet Yamaha lydkort
- Et 10/100Mbit RealTek netkort (Den der "2 kort, og et netkabel" for
200kr i computercity)
- En Tekram SCSI kontroller (Kan ikke lige huske det, men tror den
hedder DC390)
- En 4-5GB SCSI harddisk
- En 8GB IDE harddisk
- Et IDE CD-ROM drev, og en IDE brænder
- En ekstra parallelport (Et eller andet gammelt udvidelseskort)...
Overraskende nok bliver de stadig brugt stort
- Logitech trådløst tastatur og mus
- Asus GeForce2 MX-400 64MB
- PlusTek P12 skanner (Parallel)
- Canon et eller andet (Gammel slave fra '88, men når den virker kører
den fint til formålet)
- Bundkortet kan jeg desværre ikke lige huske, men computeren skulle
komme forbi inden for nogle dage, så finder jeg ud af det.
- Sikkert noget jeg har glemt
Software:
- Windows 98
Gammelt, ved det godt, men de har 3 computere, og de VIL ha den
samme grundlæggende software på alle 3, og idet den mindste
computer er en Pentium 166Mhz, vil jeg ALDRIG installere mere end 98. Det er
dessuden ikke en mulighed at bruge andet end
Windows, da den ene skal køre noget software der kun findes til
Windows.

Problemet:

Jeg får forklaret at tingene i Windows egentlig ikke kører særlig godt
(forskellige fejl), hvilket i sig selv ikke er det store problem. I værste
tilfælde plejer det at kunne løses med en konplet reinstallation. Derudover
skulle den en gang imellem have givet en "CMOS checksum error", se hvad var
det nu for en fætter, den har jeg ikke selv oplevet før. Dessuden skulle det
være sådan at den sjældent vil starte op første gang, hvad det så end ville
sige.
OK. Jeg satte mig ved maskinen, startede den op. Hmm... Det gik da fint nok,
hvad var det for noget om CMOS-fejl, og mangel på opstart? Hmm... Nå jeg
kiggede lidt rundt i Windows, og kunne da godt se at den ikke havde det alt
for godt, så jeg blev enig med mig selv om at en reinstallation nok bedst
kunne betale sig, hvis ikke jeg skulle bruge hele den nærmeste fremtid på at
rette problemer (Not gonna happen, tænkte jeg lidt for mig selv, men jeg
skulle blive klogere).

Jeg tager hurtigt en backup at alle vigtige dokumenter, og formatterer
maskinen... Slår IDE-harddisken fra i BIOS (Ellers vil Windows ikke
installere på SCSI-disken, som et C-drev). Første del af installationen går
fint, og nu når det er en gammel P2-400 tager det jo heller ikke så lang tid
;) Maskinen rebooter... CMOS checksum error... ARGHHHH... Justerer lidt på
default indstillingerne, og bliver enig med mig selv om at det nok er bedst
at installere forfra. Fint denne gang kommer den så også videre. Men
selvfølgelig (også alle de tidligere gange) bryder Windows sig ikke lige om
SCSI-kontrolleren, så den skifter til 16bit filsystem, eller hvad det nu
hedder, men sagen er den at det tager 100 år og en halv sommer, at komme
gennem resten af installationen. Ahh... Endelig installeret. Så smidder jeg
lige de rigtige SCSI-drivere ind så jeg kan få lidt mere fart på. Rebooter.
Så er det jeg studser lidt over at Windows giver mig adgang til
IDE-harddisken, selvom den i BIOS er sat til NONE :/ Hmm... Nå skidt med
det. Det tænker jeg ikke nærmere over, og jeg tror heller ikke lige det er
så relevant, men stadig ikke noget jeg har set før.

Så er det det begynder at blive rigtig sjovt. CMOS har allerede været
nulstillet, og det sker ikke igen, men nu den også begyndt på noget pladder
om at Windows går død under opstarten, ca. hvert anden gang jeg prøver
(Under Windows98 opstartsbilledet, lidt før den checker CD-rom drev og
brænder). SKOD... Nå jeg vil videre, og så må de sgu bare leve med at skulle
reboote en gang for at få liv i 'puteren (Ja undskyld men mit temperament
løber af med mig når computere ikke virker). Inde i Windows begynder jeg så
at bemærke at når computeren har rigtig travlt, og læser meget på
harddisken, så læser den i ca. 5 sekunder, låser helt i 2 sekunder, læser i
5, og på den måde derudaf. Når jeg siger låser, men jeg virkelig låser. Alt
går dødt, harddisken stopper, cursoren kan ikke flyttes på skærmen, selv
lyden looper i de par sekunder, og hvem ved hvad jeg ikke lige har oplevet
endnu. Hmm... MEGA SKOD... Jeg prøver at komme videre, nu har jeg snart
siddet der i snart 10timer, og nu vil jeg hjem. Jeg får installeret resten
af softwaren, og begynder at tænke på tog-tider. Hov. Jeg glemte da lige at
teste Printer og Skanner, for at se om de virker... TUUUD... Printeren er
der ingen kontakt til (prøvede begge parallelporte), så jeg sad og rodede
med printeren, for at finde ud af om det var den man skulle pille ved, det
er jo en sag fra '88 så det kunne da tænkes. Nej, der kunne jeg ikke lige
finde noget... OK... Så prøver vi da bare lige skanneren, hvis den heller
ikke virker, kunne det jo være at det ikke var printeren der var et problem,
men derimod parallel-portene... Skanneren til, og Preskan... KNAAAAAAS...
Der kommer noget ud af parallel-porten, men ikke det rigtige, for der får
skannerhovedet til at fare frem og tilbage, på et tidspunkt kan hovedet ikke
komme længere, og så kommer der en lyd, de færreste ønsker at høre,
ligegyldig om det er fra en computer eller noget andet. Nu får jeg
computeren hjem, så jeg kan kigge på den engang mellem jul og nytår, ellers
kan jeg bruge hele Januar på at lege supporter, og da jeg håber at skulle
starte på job engang i januar, har jeg nok med andre ting at tænke på.

Jeg håber det har været til at holde ud at lære, men jeg er lige nu så
pissed på den computer at jeg ikke engang gidder tænke to gange over hvad
jeg skriver... Jeg har bare brug for noget seriøs hjælp.

Bottomline/spørgsmål:
----------------------
0)) Det skal allerførst lige bemærkes at det ikke er en mulighed at bruge
penge på at udskifte hardware. Ellers havde jeg gjort det, for med sådan en
gammel sag, vil det kun gøre godt.

1)) Er der nogen der kan give et godt råd til hvordan jeg kan komme af med
den der CMOS checksum error??? Jeg har prøvet at skifte det batteri der
sidder på bundkortet, men den ene gang jeg oplevede fejlen, var faktisk
EFTER jeg havde skiftet det, så det kan vel næsten ikke være det. OK jeg kan
ikke huske hvor mange reboots senere det var, så det kan da godt være det
bare er noget der sker en enkelt gang, men nu vil jeg være sikker, for
ellers bliver jeg syndsyg.

2)) Jeg har en god fornemmelse af at den dårlige harddisk-performance,
musen/lyden der låser, og parallel-porten der sender korrupte data, er flere
sider af samme sag. Jeg har tidligere oplevet at harddisk/mus/lyd problemet
allerede efter Windows-installationen, og så har det hjulpet at installere
helt forfra, selvom jeg reelt gør 100% det samme, i samme rækkefølge. Nogen
der har en idé til hvad der kan være galt? Jeg har overvejet at det selv når
den kører ordentligt, kan være nogle at de her problemer, der giver andre
problemer efter et par måneder.

3)) Hvis der ikke lige findes nogle gode løsninger, på 1 og 2, findes der så
nogle simple gratis (eller måske meget billige) programmer der kan bruges
til at lave en total backup af begge harddiske, og CMOS, med på nogle
disketter og CD'er, så de selv kan restore maskinen, hvis det skulle gå galt
i fremtiden.

PS! Jeg har godt nok overvejet at udskifte deres
skod-bundkort/scsi-kontroller/netkort med mit eget gamle bundkort, som
sidder i en computer jeg ikke bruger lige nu, bare så jeg kan blive fri for
de problemer, men nej fandme nej, om jeg vil ofre et 4500,- bundkort fra min
egen backup-computer, fordi de ikke vil købe ny computer... Så enten finder
jeg lige ud af hvordan problemerne kan løses, ellers også finder jeg ud af
hvad jeg kan gøre som en lappeløsning, og så får de besked på selv at klare
deres problemer i fremtiden.

Endnu engang undskyld hvis det er slemt læsestof, men jeg prøver at blive
fri for at bruge hele julen/nytår på at reparere et mosefund af en computer.

På forhånd tak for hjælpen, og glædelig jul og godt nytår til alle derude :)

Med venlig hilsen
Michael Bülow Jensen

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-12-02 04:28

"Michael Bülow Jensen" <mbulow_trygmed@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
det
> bare er noget der sker en enkelt gang, men nu vil jeg være sikker, for

Måske en BIOS-opdatering. Jeg har på et tidspunkt læst, om en hvis BIOS
var blevet træt efter nogle år, hvilket resulterede i en masse underlige
fejl. Det løste han ved at genindlæse BIOS'en. Altså bare den samme
oveni igen. Det lyder lidt som noget voodoo, men sålænge vi snakker
pc'ere, er alting relativt.

Damn, det er sent. Godnat!

- Martin

Fra : **TwN**

Dato : 14-12-02 04:57

"Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> [...]
> fejl. Det løste han ved at genindlæse BIOS'en. Altså bare den samme
> oveni igen. Det lyder lidt som noget voodoo, men sålænge vi snakker

Hej,
Jeg sidder med sådan ca. præcis samme problem her med min mors PC...(hun er
PC-idiot!)
Mine forældre er selv-følgelig ikke til at overtale til, at bare købe noget
nyt lort til en 3000,- eller så'noget...
NÆÆ NEJ! som min far siger det...
"Jamen det er da ellers ikke mere end 3 år siden, den sidst blev
opgraderet..."
Jeg har NOGLEGANGE fået den til at køre i en 3 ugers tid, hvor efter alt det
du snakker om begynder...
Jeg har dog stadig ikke forsøgt med en BIOS-updatering... eftersom manualen
sjovt nok er blevet smidt væk...
jeg kan forestille mig, at det er min mor der har rydet lidt op, og set en
"underlig bog" fyldt med krims-krams, og tænkt;
Hmmmmm...den skal nok ikke bruges til noget... lol, joo det er jo lidt
sent, så humoren er lid "low"!
btw. hvordan finder man en bios-upgrade til et ukendt mobo? - det skal lige
siges at det bliver KUN slemmere med tiden! lige nu kan jeg ikke engang få
den til at boote fra en normal boot-diskette! nåh, jeg prøver bare at
installere DOS 6.2 i morgen... så må vi se om det dur...!...

Men til Michael: prøv at flashe BIOS'en -> det ville jeg også gøre, HVIS JEG
BARE KENDTE MOBOETS NAVN!

**TwN**

Fra : Peter Ravn

Dato : 14-12-02 05:32

Ja ellers prøv at kontrollere ramklodserne om det er en af dem der er gået
løs, det kan nemlig også give cmos checksum error. Det kan også være en
defekt ramklods, så prøv at tage alle ud og sæt dem i en efter en.

--
Med Venlig Hilsen
Peter Ravn

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 14-12-02 11:14

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev

> Men til Michael: prøv at flashe BIOS'en -> det ville jeg også gøre,
HVIS JEG
> BARE KENDTE MOBOETS NAVN!

Det er nemt nok - prøv at åbne dyret og led efter et FCC-nummer på
motherboardet. Skriv nummeret ned og indtast det på
http://www.fcc.gov/oet/fccid/

Hvis ikke der er et FCC-nummer på :
Så skriv nummeret der fremkommer nederst til højre under opstart og prøv
at
checke det på:
http://www.wimsbios.com/

Yderligere instrukser på:
http://www2.corvallis.k12.or.us/techweb/pc/Hints_Tips/motherboard.htm

mvh
Peter

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 14-12-02 14:18

Hej igen :)

Tak for de gode råd... Nu vil jeg på et tidspunkt først lige teste alt
RAM'en grundigt igennem, og se om det er en af klodserne den er gal med...
Så må jeg bagefter finde ud af om jeg tør Flashe... Har efterhånden prøvet
det et par gange, hvor det har resulteret i en død computer, og et nyt
bundkort på vej med pakkeposten ;) Da det bare ikke er en mulighed denne
gang, bliver det lige som sidste udvej.

BTW: Jeg har hørt om det der trick med at starte en fungerende computer,
pille den "gode" BIOS ud, og sætte den defekte i, og derved kunne flashe
den. Men er det også en mulighed når det ikke er helt de samme bundkort? Jeg
tænker på... Hvor ens skal bundkort og CMOS være på de to computere for at
det trick vil virke?

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-12-02 02:09

> [...]

bundkort? Jeg
> tænker på... Hvor ens skal bundkort og CMOS være på de to computere

Som hovedregel: HELT ens.

mvh
Peter

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 15-12-02 18:17

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> wrote in message
> "Michael Bülow Jensen" <mbulow_trygmed@pc.dk> skrev i

> computer,
> flashe
> bundkort? Jeg
> for at
>
> Som hovedregel: HELT ens.

Der er jeg lidt uenig , det er rimeligt nemt at flashe en bios på et
andet board, det er dog lettest hvis du har en ZIF sokkel på det andet
board, så risikerer du ikke at skade benene på chippen. Du kan også, hvis du
har tænkt dig at gøre karriere i at flashe bios, lave et universal kredsløb
hvor alle typer bios chips kan sidde i, her mener jeg bios chips af
forskellige fysiske dimensioner.
Du kan bruge et program der hedder uniflash til at flashe på andre boards,
det kan godt være lidt besværligt at gå til men det virker faktisk bedre end
awards og AMI's egne flashere synes jeg :)

MVH
Morten

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 15-12-02 23:39

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev

> Der er jeg lidt uenig , det er rimeligt nemt at flashe en bios på
et
> andet board,

Ok - det jeg mente i min lidt for rappe formulering var, at det er
vigtigt at de to bios chips har de samme "voltage ratings" (hvad så end
det hedder på dansk Selv på to ens modeller bundkort har jeg oplevet
forskelligt specificerede bios-chips på forskellige revisionsnumre af
boardet...

Er specifikationerne derimod ens skulle der ikke være nogen problemer
selvom de to boards er af forskellig mærke eller model.

mvh
Peter

Fra : Ole Helms

Dato : 14-12-02 18:05

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Martin Petersen" <knopfisk@[fjern]vvs.dk> wrote in message

> Men til Michael: prøv at flashe BIOS'en -> det ville jeg også gøre, HVIS
JEG
> BARE KENDTE MOBOETS NAVN!

Prøv at installere Advisor fra www.belarc.com
eller Aida32 fra http://www.aida32.hu/download/aida32pe_320.exe
Måske kan de identificere det for dig?

--
Venligst
Ole Helms

Fra : H.H.

Dato : 14-12-02 13:15

Michael Bülow Jensen wrote:

> [...]
> det. Det tænker jeg ikke nærmere over, og jeg tror heller ikke lige det er
> så relevant, men stadig ikke noget jeg har set før.

Howdy.
Det lyder træls det hele.
Men det at du kan se harddisken på ide-controlleren, selvom den er sat
til none, i windows er ikke noget nyt. Det har jeg oplevet på flere af
mine enge bundkort hvis disken for stor til bios..

O&O.
h.h.

Fra : Michael Bülow Jensen

Dato : 14-12-02 14:12

"H.H." <dum@email.de.de.de> wrote in message
> [...]
> til none, i windows er ikke noget nyt. Det har jeg oplevet på flere af
> mine enge bundkort hvis disken for stor til bios..

OK... Det var da rart at høre, at det ikke er unormalt. Nu har jeg bare
altid haft den idé at når jeg ikke ville have et operativsystem til at finde
en harddisk, så kunne jeg jo bare disable den i BIOS'en. Derfor blev jeg
lidt overrasket da den alligevel dukkede op, hvor jeg mindst forventede den
;)

Fra : nul

Dato : 14-12-02 16:48

> [...]
>

> Hejsa
>
> (Advarsel: Første del er lidt en, sand, gang hælden vand ud af ørerne... JA

en amatør der leger ekspert

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 15-12-02 18:14

"nul" <nospamxxx@xxx.dk> wrote in message
newsIK9.54$U33.1281@news.get2net.dk...

> "Michael Bülow Jensen" <mbulow_trygmed@pc.dk> skrev i en meddelelse

JA

> en amatør der leger ekspert
og hvem er det lige der er amatøren her ? Gemmer sig bag en falsk e-mail og
navn. *tsk*
Du tror vel for pokker ikke at der er nogen der gider at tage din bemærkning
seriøs når du ikke engang vil stå ved den med et navn og en e-mail ?
Og hvis du er så stor en ekspert må du vel også vide at windows gør
underlige ting engang imellem som ikke engang Microsoft kan forstå.
*PLONK*

/Morten