Forskellen mellem linux og BSD
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-12-02 00:43

Jeg har tænkt lidt over hvordan forskellen på linux og BSD (og evt.
unix'er) egentlig opleves fra brugerens synsvinkel.
Er der nogen der kort og *objektivt* kan gøre rede for det ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
"I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-02 10:55

Den Fri, 13 Dec 2002 23:42:44 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
>Jeg har tænkt lidt over hvordan forskellen på linux og BSD (og evt.
>unix'er) egentlig opleves fra brugerens synsvinkel.
>Er der nogen der kort og *objektivt* kan gøre rede for det ?

Hvis vi snakker om rigtige brugere, så ser de kun KDE eller Gnome[1].
De ser overhovedet ingen forskel på det underliggende system, medmindre
de forsøger at installere et spil, som kun virker på det ene system.

Mvh
Kent

[1] eller hvad pokker man nu har valgt af grafisk brugergrænseflade.
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-12-02 11:38

Kent Friis skrev Lørdag den 14. december 2002 10:55 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> Gnome[1]. De ser overhovedet ingen forskel på det underliggende
> system, medmindre de forsøger at installere et spil, som kun

Og kan man ikke sige det om alle UNIX verianter, og afarter?

Ivar Madsen

Fra : Søren Dam

Dato : 14-12-02 12:03

Ivar Madsen wrote:

> Kent Friis skrev Lørdag den 14. december 2002 10:55 i
> dk.edb.system.unix:

> Og kan man ikke sige det om alle UNIX verianter, og afarter?

Jeg tror ihvertfald ikke at man kan sige at det ene grundlæggende er
anderledes fra det andet. Min erfaring er at forskellene er lige så store
mellem de forskellige Linux dist. som de er forskellige fra BSD'erne

feks. vil en bruger af en source Linux dist. som gentoo føle sig godt
tilpas med BSD da gentoo vel nærmest har kopieret FreeBSD Ports.

Heller ikke på et mere grundlæggende niveau tror jeg at det så forskelligt.

Dette minder mig om en artikel med Dennis Richie i Linux Magazine jeg læste
engang. Han opfandt C programmerings sproget og var med til at lave den
første Unix.

http://www.linux-mag.com/2001-06/ritchie_01.html

> "..
DR: I don't really distinguish between Linux and things that are more or
less direct descendants of Unix. I think they're all the same at some
level. Often, people ask me, "Do you feel jealous about Linux being the big
thing." And the answer is no, for the same reason. I think they're the same.
..."

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-02 12:08

Den Sat, 14 Dec 2002 11:38:00 +0100 skrev Ivar Madsen:
>Kent Friis skrev Lørdag den 14. december 2002 10:55 i
>dk.edb.system.unix:

>Og kan man ikke sige det om alle UNIX verianter, og afarter?

Nej, de fleste unix-varianter bliver leveret med CDE.

Mvh
Kent
--
NT er brugervenligt - det er bare brugerne der ikke kan finde ud af det
- en NT-administrator

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-12-02 17:34

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

> Hvis vi snakker om rigtige brugere, så ser de kun KDE eller
> Gnome[1].

Hvis vi så går op til avancerede brugere der også bruger shells osv.

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-02 17:45

Den Sat, 14 Dec 2002 16:34:29 +0000 (UTC) skrev Henrik Stidsen:
>leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote in

>Hvis vi så går op til avancerede brugere der også bruger shells osv.

Shell scripts kan være temmelig forskellige, fx kan det være svært
at lave et script der virker på både HP-UX og Linux.

Der er masser af små forskelle - hedder det ps -ef eller ps aux, er
det tar -xf eller tar xf, er det gzip eller compress, og killall der
på systemer som HP-UX skal tages bogstaveligt (den kill'er alt), når
man er vandt til at bruge killall -HUP inetd.

Mvh
Kent
--
echo f 0:0 ffff 0 | debug

Fra : Kent Friis

Dato : 14-12-02 17:59

Den Sat, 14 Dec 2002 16:45:29 +0000 (UTC) skrev Kent Friis:

>Shell scripts kan være temmelig forskellige, fx kan det være svært
>at lave et script der virker på både HP-UX og Linux.

Og tager vi så administratoren, er forskellen endnu større, der er
ting som SAM i forhold til YaST m.fl, men her er forskellige Linux-
distributioner også forskellige.

/dev er forskellig, nogen systemer har /proc, men det er *meget*
forskelligt fra system til system hvad det indeholder. Ting som LVM
kan også være forskelligt - og hvordan man fortæller systemet at der
er tilføjet hardware kan være meget forskelligt, specielt hvis selve
hardwaren også er forskellig.

Mvh
Kent
--
F0 0F C7 C8 - Intel Pentium bug

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-12-02 00:28

> forskellig.

Vist meget dækkende for det du lige har fyret af :)

Grunden til jeg spurgte var egentlig fordi jeg tænkte lidt over om et
spring fra en linux til en bsd ville være en kæmpe omvæltning i
forhold til de kommandoer osv. man brugte på linux'en osv.

Fra : Martin Søndergård

Dato : 15-12-02 17:18

"Henrik Stidsen" <spamtrap@spammer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt/undtagelse
> "I am a nobody, and nobody is perfect; therefore I am perfect."

tjaaa...jeg har prøvet RedHat et par gange, men fandt mig aldrig ordentligt
til rette, synes at man fik alt for meget underligt installeret som man ikke
havde brug for..RPM systemet fungere heller ikke ordentligt efter min
opfattelse..først installere man en pakke, den afhænger så af nogle andre og
sådan bliver man ved hele tiden...i FreeBSD som jeg bruger nu er ports
systemet rigtig godt hvis man ikke vil installere fra source..den tjekker
selv efter afhængige ports og henter dem så ned inklusiv de patches der evt.
skulle være...for at betjene systemet i CLI mode synes jeg ikke der er den
helt vild store forskel på Linux og FreeBSD, men nu har jeg ikke prøvet så
mange Linux dist.

mvh.
Martin Søndergård

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-12-02 18:43

"Martin Søndergård" <uranhjort-no@spam-vildko.dk> wrote in

> RPM systemet fungere heller ikke ordentligt efter min
> opfattelse.

Det har jeg også fundet ud af - det sux for vildt netop med det at
dependencies ikke kan installeres pga. versionkonflikter.
F.eks. fik jeg aldrig opgraderet RPM 3 til RPM 4 fordi RPM 3 ikke
ville installere RPM pakker med versionsnummer over 3... (gad ikke
lige kompilere alle de sources der skulle til)

Fra : Ivar Madsen

Dato : 15-12-02 22:33

Martin Søndergård skrev Søndag den 15. december 2002 17:18 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> heller ikke ordentligt efter min opfattelse..først installere man
> en pakke, den afhænger så af nogle andre og sådan bliver man ved

Mandrake's URPMI finder selv de RPM parker der skal bruges, nu har
jeg godtnok ikke haft den så længe, men det forkommer mig at den er
fuldt på højde med Debian's APT-GET, og så har Mandrake en søge
funktion, så man kan søge efter den programtype man søger.
Ved ikke om der findes nogen ligend til APT-GET?

Ivar Madsen