Min processor koger !!
Fra : Mercenary

Dato : 14-12-02 00:14

Hej i gruppen.

Min 1,2 GHz AMD T-fugl når helt op på 62 grader+ efter 8-10 minutters
belastning !!
Den bliver ca 57 grader idle.
Det kan da ikke være helt normalt ?

Jeg har netop flashet min BIOS og før dét lå den på 42 grader idle.
Er der nogle der ved hvilke indstillinger man kan fedte lidt rundt med for
at få temperaturen ned ??
Jeg ved med sikkerhed at det kan lade sig gøre, for jeg har gjort det før da
jeg samlede mit system første gang................men det er år og dag
siden. Og NEJ......jeg underclockede den ikke
Mit mobo er et Epox 8KTA3+ med via KT133A crap-sæt.
Mener svag at kunne huske noget med PCI latency (måske) og måske også med
PCI pipeline request, men det har jeg prøvet og det har 0 effekt.

Endvidere har jeg erstattet alle mine kabinetblæsere (2 stk) og min PSU
blæser med low-noise modeller.
De flytter knap så meget luft som de gamle gjorde. (ca 25 CFM nu)
Kan det virkelig hæve temperaturen med 15 grader !!!????

Jeg havde planer om at udskifte CPU blæseren (kun blæseren og ikke profilen)
med en knap så kraftig low-noise model, men det tør jeg fan**** ikke nu. Har
ellers købt den....øv !

Gode råd modtages med kyshånd.
--
/Merc

There are 10 types of people.
Those who understand binary, and those who don't...

Fra : Øistein wind

Dato : 14-12-02 00:47

Hej

> Min 1,2 GHz AMD T-fugl når helt op på 62 grader+ efter 8-10 minutters
> belastning !!
> Den bliver ca 57 grader idle.
> Det kan da ikke være helt normalt ?

Herhjemme er der en Tbird på 1,1 GHz, og den runder også de 60 grader ved
arbejde. Jeg har dog aldrig oplevet varemproblemer, så hvis du ikke kan
mærkeustabilitet er det vel ligemeget?

> Jeg har netop flashet min BIOS og før dét lå den på 42 grader idle.
> Er der nogle der ved hvilke indstillinger man kan fedte lidt rundt med for
> at få temperaturen ned ??

Temp. kan godt ændre sig ved BIOS opdatering, da den nye BIOS kan korrigere
for dårlige målinger ( i dit eksempel nok for lave målinger). Dette betyder
dog ikke, at temp. af CPU er ændret, blot tallene der spyttes ud.

> [...]
> De flytter knap så meget luft som de gamle gjorde. (ca 25 CFM nu)
> Kan det virkelig hæve temperaturen med 15 grader !!!????

Det skulle jeg ikke mene... højst 5 grader.

Øistein

Fra : Henrik Dissing

Dato : 14-12-02 21:02

On Sat, 14 Dec 2002 00:47:01 +0100, Øistein wind wrote:

>Temp. kan godt ændre sig ved BIOS opdatering, da den nye BIOS kan korrigere
>for dårlige målinger ( i dit eksempel nok for lave målinger). Dette betyder
>dog ikke, at temp. af CPU er ændret, blot tallene der spyttes ud.

Korrekt, men i det aktuelle tilfælde er jeg ret sikker på at der er tale om
en reel forøgelse af idle temperaturen.

"Mercenary", det er helt normalt at idle temperaturen stiger ved udskiftning
af en ældre BIOS. Det skyldes at den tidligere praksis med at "skrue ned for
strømmen" (undskyld det ekstremt tekniske udtryk) når processoren ikke
skulle lave noget, viste sig at give stabilitetsproblemer med mange af de
hurtigere Athlon processorer. Populært sagt, var de ikke hurtige nok til at
vågne op igen, med blå skærme og/eller stivfrosne systemer til følge.

Hvis jeg var dig, ville jeg glemme alt om idle temperaturen. Bortset fra en
ubetydeligt højere elregning, er der ingen ulemper forbundet den
temperaturforøgelse du har oplevet. Du kan sikkert godt finde modificerede
BIOS'er som får din idle temperatur ned igen, og der findes også diverse
software som kan hjælpe, f.eks. CPUIdle, men det er altså lidt som ham
manden der var så høj at han slog hovedet mod loftet når han gik rundt i sit
hus. Eftersom det var for dyrt og besværligt at gøre noget ved loftshøjden,
valgte han i stedet at save et stykke af alle stolebenene så han i det
mindste kom længere væk fra loftet når han sad ned

Og med hensyn til din generelt lidt høje temperatur, kan der sikker gøres
meget med bedre køling, men hvis dit system ellers er stabilt nok når det er
varmest, ville jeg også glemme alt om det. Sålænge systemet er stabilt, er
der et godt stykke op til den temperatur hvor noget brænder af.

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : SA

Dato : 14-12-02 15:09

"Mercenary" <Mercenary@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> /Merc
>
> There are 10 types of people.
> Those who understand binary, and those who don't...

Kan Vcore have ændret sig, da du flashede din BIOS? Hvis nu denne
indstilling f.eks. stod til auto/default, og efter flashing'en har 'hoppet'
til en noget højere værdi, ja så kan CPUén godt blive temmelig lun.

Ellers, så noter dine BIOS indstillinger - lav en "load default
settings"(eller hvad det nu hedder) - genstart PC'en.
Herefter kan du lave dine egen indstillinger påny.

/SA

Fra : Mercenary

Dato : 14-12-02 16:47

"SA" <buffalo_bill@iname.com> skrev i en meddelelse

> [...]
'hoppet'
> til en noget højere værdi, ja så kan CPUén godt blive temmelig lun.

Har loaded 'optimized default settings' som anbefalet af MB producenten.

> Ellers, så noter dine BIOS indstillinger - lav en "load default
> settings"(eller hvad det nu hedder) - genstart PC'en.
> Herefter kan du lave dine egen indstillinger påny.

Det er jo netop for sent
Jeg store fjols havde jo ikke lige 'spekkeleret' på at flashningen kværnede
mine indstillinger.

Men jeg kan self starte forfra..............stort suk........
Og genstarte 10 millioner gange med diverse ting og sager enabled og
disabled.
Så bliver jeg nok bare ikke færdig inden jeg skal på plejehjem........

Fra : Mercenary

Dato : 14-12-02 22:35

Jeg takker for jeres feed-back, og lader processoren 'koge' videre

Jeg har alligevel planer om at opgradere når Intel når 5GHz; der går vel
højest 2 år.

Jeg har kun oplevet 1 crash siden jeg opdagede at CPU temp var steget
gevaldigt, men det var efter jeg havde 'pillet' i BIOS'en. Jeg er
efterhånden ret sikker på at systemet er stabilt, jeg synes bare at det
store temperatur spring virkede ret mærkværdigt.

--
/Merc