hvilken server til ca. 22000 kr evt lidt m~
Fra : Kim Eichen

Dato : 13-12-02 23:38

Hej gruppe
Jeg skal (for en bekendt) købe en server til ca. 22000 (uden skærm, tastatut
og mus) eventuelt et par tusinde mere.
Den skal i første omgang udelukkende være filserver på et lokalnetværk, men
senere er det planen at ca. 25 arbejdsstationer skal kunne logge på denne.
Derudover har han udtrykt ønske om at den samtidig skal være firewall.
Operativsystemet er windows 2000 server.
Det er også et krav at en defekt disk skal kunne udskiftes uden datatab,
hvorfor jeg forestiller mig at der skal køres raid 5 med 3 scsi diske i
første omgang.

Hvilken server vil i foreslå? Er det bedst at vælge et mærke som Dell,
Compaq eller IBM når det er en server, eller er det smartere selv at vælge
nogle fornuftige komponenter. Hvis det var en arbejdsstation ville jeg uden
tøven selv sammenstykke den, men jeg har ikke den store erfaring med
servere.
En fordel jeg ser ved en samlet løsning er supporten fra producenten.
Han har i øvrigt udtrykt ønske om at serveren helst skal være temmelig
støjsvag hvilken servere efter min erfaring generelt ikke er, da de skal
have masser af køling og normalt står i mennesketomme rum.

Hvis selvbyg er anbefalelsesværdigt har I så nogen forslag til konfiguration
?
Hvilken cpu, P4 eller Xeon
dualprocessor ?
Ram forestiller jeg mig skal være DDR ECC, mængden, 1 gb ?
Hvilket bundkort
Hvilken scsi raidcontroller kan anbefales ?
Hvilke diske ?

Mvh Kim Eichen
Frederiksberg

Fra : **TwN**

Dato : 13-12-02 23:54

> [...]
> Ram forestiller jeg mig skal være DDR ECC, mængden, 1 gb ?
> Hvilket bundkort
> Hvilken scsi raidcontroller kan anbefales ?

Man kan vel sådan set godt selv bygge den...?

Jeg ville nok vælge noget i stil med:
Dual P4 eller Xeon(lidt ligemeget efter min mening...)
1 eller 1,5Gb DDR-RAM, Registreret ECC
Intel har vist lavet et okay server-board til dual Pentium X
Adaptec har lavet nogle Ultra160 RAID controllere, men de er dæl'me dyre!
Diske; der ville jeg nok vælge Maxtor...Jeg ved ikke hvordan IBM's
SCSI-Diske opføre sig(men deres IDE...!)...?

**TwN**

Fra : M.N.

Dato : 14-12-02 07:08

"**TwN**" <wcrew2002@hotmail.com> wrote in message

> Man kan vel sådan set godt selv bygge den...?
>
> Jeg ville nok vælge noget i stil med:
> Dual P4

KLIP

Dual P4? Hvor kan du finde en sådan?

Mogens

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 14-12-02 12:15

M.N." <mogens"fjern dette skrev:
> Dual P4? Hvor kan du finde en sådan?

Ingen steder svjv.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : M.N.

Dato : 14-12-02 12:35

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> wrote in message

> Ingen steder svjv.
>
> mvh
> Jeppe Seidelin Dam

Jeg ved det. Men **TwN** er vist ude i noget hvor han ikke kan bunde.

Mogens

Fra : -=Madsen=-

Dato : 14-12-02 14:50

<-------------->
> Jeg ved det. Men **TwN** er vist ude i noget hvor han ikke kan bunde.
<--------------->

Ikke helt, og så dog aligevel **TwN** glemte vel bare at skrive Dual P4 Xeon

Her er et MB som passer til den
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1264628110

Fra : Peter Pan

Dato : 14-12-02 15:14

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> wrote in message
> <-------------->
> <--------------->
>
> Ikke helt, og så dog aligevel **TwN** glemte vel bare at skrive Dual P4
> [...]

Det bundkort er til Intel Xeon processorer. Der er ikke noget der hedder
Pentium4 Xeon.

Intel har 3 processor linjer:
Intel Pentium4 og
Intel Celeron og
Intel Xeon.

Sidstnævnte hedder IKKE Intel Pentium4 Xeon. Det var de gamle Pentium2 Xeon
og Pentium3 Xeon der havde "pentium" navnet med sig.
Det kan godt være at Intel Xeon kernen ligner Pentium4 på en prik, men den
hedder altså ikke noget med P4.

Mvh
Anders

Fra : René Jensen

Dato : 14-12-02 00:41

Kim Eichen wrote:
> [...]
> støjsvag hvilken servere efter min erfaring generelt ikke er, da de skal
> have masser af køling og normalt står i mennesketomme rum.

Her er mine kommentarer:
Jeg vil vælge at købe en hardware firewall, f.eks. Cisco, som har flere
forskellige routere til forskellige formål, så der burde være en der
passer til hans forbrug/størrelse af netværk.

Det er af min opfattelse at fordele vægten af forskellige arbejdsopgaver
på forskellige maskiner, f.eks. web og ftp på en maskine, interne fil og
backup server på en anden osv. Det kan godt sagten køre sammen, men igen
det kommer helt an på størrelsen af netværket og virksomhedens behov.

IMO vil en server købt hos en producent (f.eks. af tidligere nævnte
producenter) være en bedre løsning til en virksomhed, da man har
support, som ikke gives på maskiner som man selv bygger. Da en
virksomhed typisk vil være afhængig af data, som ligger på serveren, er
det rart at kunne tilkalde ekstern support, og lade dem sørge for at ens
data bliver tilgængelig indenfor en lovet periode, f.eks. 12 timer. -Det
kan godt gå hen og blive et irriterende problem, når man selv har kylet
hardwaren sammen i en maskine.

Med hensyn til støjen, så vil jeg nok mene at det burde nedprioriteres,
da det jo handler om at virksomheden har adgang til fælles og vigtig
data, der skal være tilgengængelig 24x7x365, så der burde fokuseres mere
på ydelsen af serveren.

Som du nævner, vil SCSI RAID-5 være en glimerende løsning, hot-swap
opnås vha. SCA-interfacet i SCSI standarden (80 pin, så vidt jeg
husker), og DDR (evt. RAMBUS til Intel P4/Xeon) ECC RAM og så måske et
gigabit netkort, men igen, det kommer an på hvor meget trafik, der skal
igennem, skal maskinen stå som firewall, i stedet for en hardware
løsning, så vil jeg mene at gigabit vil være et must. Vælger man
hardware firewall, så kan man diskuteres gigabit og starte med 100
megabit kort.

Med venlig hilsen,
René Jensen

Fra : Peter Pan

Dato : 14-12-02 01:12

"Kim Eichen" <eichen@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> Derudover har han udtrykt ønske om at den samtidig skal være firewall.
> Operativsystemet er windows 2000 server.

Lad være med at køre en firewall på en filserver. Sikkerheden vil aldrig
blive en realitet. Find enten en hardware firewall, eller find en gammel
kasseret computer og installer noget firewall software på den. Ofte er alt
ud over standard NAT med lidt filtre overflødigt, hvis man ikke skal tilbyde
services til nettet. (Dvs at brugere skal kunne komme på internettet, men
internettet intet har at gøre hos firmaet)

> Det er også et krav at en defekt disk skal kunne udskiftes uden datatab,
> hvorfor jeg forestiller mig at der skal køres raid 5 med 3 scsi diske i
> første omgang.

Er det iorden at det koster nedetid hvis der ryger en harddisk? Skal det
være hot-plug? Skal enhver rengøringsdame kunne skifte disken, eller er det
iorden at der skal en "teknikker" til at sætte controlleren til at rebuilde
den nye disk?

> [...]
> støjsvag hvilken servere efter min erfaring generelt ikke er, da de skal
> have masser af køling og normalt står i mennesketomme rum.

Der skal overvejes en masse, som det lyder som om du ikke har tænkt på. Hvad
er kravet til oppetid? Hvad koster det når 25 mennesker ikke kan lave noget
etc.

Men en "mærkevare" server såsom Compaq eller IBM, er der onsite garanti. Du
har mulighed for at tegne hardwareservice aftale, så du kan få en hurtig
udrykning når uheldet er ude. Der er garanteret mulighed for at skaffe
reservedele etc. Der er store "skjulte" fordele ved mærkevarerne. Men man
betaler også for dem.

Hotplug diske, redundante psu'ere og lign er også gode ting at have hvis man
har krav til stor oppetid.

> Hvis selvbyg er anbefalelsesværdigt har I så nogen forslag til
konfiguration
> ?
> Hvilken cpu, P4 eller Xeon
> dualprocessor ?

Du kan ikke få en for langsom processor til at leje filserver. Enhver 300+
MHz maskine vil kunne klare opgaven, hvis opgaven kun er fildeling og et par
services såsom Wins, DHCP og DNS.

Når du skriver at 25 brugere skal kunne "logge på", mener du så at den skal
være terminal server for 25 brugere? For så skal du proppe en eller 2
relativ hurtige processorer efter den. Skal de 25 brugere bare have smidt et
login script i hovedet, er den i bund og grund bare en filserver.

> Ram forestiller jeg mig skal være DDR ECC, mængden, 1 gb ?

Ram er billigt og det kan man aldrig få for meget af. At købe under 1 GB er
dumt, alt derover kommer helt an på brugernes mønstre om det vil blive brugt
og være pengene værd. ECC er et must i denne sammenhæng. Den største oversag
til servernedbrud er ramfejl....

> Hvilket bundkort

Det kommer an på processor. Læs nogle fornuftige anmældelser af det bundkort
du beslutter dig for inden du beslutter dig helt...Stabilitet er det du skal
kigge efter, ikke overclockningsmuligheder...

> Hvilken scsi raidcontroller kan anbefales ?

Compaq's Smartarray controllere er de bedste. Sådan er det bare. Men uden en
compaq server til den, går du galt i byen med sådan en. Der findes ikke
direkte nogle dårlige controllere. Forskellen ligger ofte i hvordan du
konfigurere opsætningen, hvor den gemmer opsætningen (på disk eller
controller - betyder noget når du skifter controller ud hvis den bliver
defekt...) Samt hvordan man sætter flere diske til raid setup'et. (Nogle kan
slet ikke tilføje flere diske til et raid5, når det først er oprettet, andre
skal gøre det "off-line" og de bedste gør det i fuld drift. Cache-ram på
raid controller vil ikke betyde det vilde i en fil server, det betyder mere
i database servere, så det er ikke det vigtigste at gå op i, og ofte her der
er penge at spare.

> Hvilke diske ?

Det er dem der bliver flaskehalsen i systemmet. Men 3-5 styk diske i den
størrelse der forventes data vil fylde inden for de næste 2-3 år.

Mvh
Anders

Fra : mr_allen

Dato : 14-12-02 19:31

> tastatut
> men

Ok, hvad med følgende:

1* ML350T03 X2000-512KB, 256MB (267122-421)
3* 18.2 GB Pluggable Ultra3 10K Universal Hard Drive (1") (142673-B22)
1* Smart Array 532 Controller, 2 Kanaler, Ultra3, 64-bit PCI (3.3 V)
(225338-B21)
1* 256-MB PC2100MHz Registered DDR SDRAM DIMM Memory Kit (287495-B21)

Vejl. pris: kr. 28.079,-

Eller denne:
ML350T02 1.26GHz Tower bundle, 512MB RAM, 3 stk. 18GB 10k HDD, Smart
Array 532 (277811-421)

Vejl. pris: kr. 28.333,-

Jeg ved godt at det er lidt mere end det ønskede, men det giver dig da lidt
at gå videre med.

--
mr_allen
Remove CAPITAL letters in email

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-12-02 11:16

In article <5jtK9.65623$HU.5049982@news010.worldonline.dk>,
eichen@worldonline.dk says...

Ekspertgruppen er dk.edb.hardware.server

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Kim Eichen

Dato : 05-01-03 01:12

Hej gruppe
Valget faldt på en Siemens PRIMERGY F250
http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/primergy/f250.html

Jeg skal give 29999 med moms
og den består af følgende:

2 * xeon 1800 mhz