| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Reparationsgaranti, HJÆLP Fra : Stokholm | 
  Dato :  13-12-02 13:21 |  
  |   
            Hej Gruppe
 
 Jeg fik i marts måned repareret min forstærker for ca. 4000 kr. Nu er den
 gået i stykker igen (samme fejl) og jeg har taget kontakt til firmaet. De
 siger at de efter loven kun skal give 3 måneders garanti på en reparation.
 Kan det virkelig være rigtigt, specielt når det er den samme fejl? Håber på
 et godt og fornuftigt svar.
 
 Mvh
 
 
 
 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Povl H. Pedersen (13-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Povl H. Pedersen | 
  Dato :  13-12-02 15:53 |  
  |   
            In article <3df9d0ab$0$225$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Stokholm wrote:
 > Hej Gruppe
 > 
 > Jeg fik i marts måned repareret min forstærker for ca. 4000 kr. Nu er den
 > gået i stykker igen (samme fejl) og jeg har taget kontakt til firmaet. De
 > siger at de efter loven kun skal give 3 måneders garanti på en reparation.
 > Kan det virkelig være rigtigt, specielt når det er den samme fejl? Håber på
 > et godt og fornuftigt svar.
 > 
 Du har muligvis 3 måneders garanti, men 5 års reklamationsret
 på reperationer. Se købeloven.
 
 
 -- 
 To get blacklisted please mail to listme@listme.dsbl.org
 Writing to the above address will blacklist your mailserver.
 Hvis du skriver til ovenstående e-mail bliver din mailserver blacklistet.
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Morten Rasmussen (13-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Rasmussen | 
  Dato :  13-12-02 17:25 |  
  |   
            
 "Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
 > Du har muligvis 3 måneders garanti, men 5 års reklamationsret
 > på reperationer. Se købeloven.
 
 Mener ikke det fremgår af købeloven
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Bertel Lund Hansen (13-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  13-12-02 19:02 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
             Henning (13-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  13-12-02 21:14 |  
  |  
 
            On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 >Morten Rasmussen skrev:
 >
 >>Mener ikke det fremgår af købeloven
 >
 >Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
 >af et krav.
 Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
 "strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
 Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
 lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
 er skiftet  
Henning
 hsb(at)image.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
              Stokholm (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stokholm | 
  Dato :  14-12-02 10:30 |  
  |  
 
            Ved første reparation blev alle powertransistorer skiftet, og det er dem der
 gået op i røg igen. Det er også beskrevet i kvitteringen jeg fik dengang.
 Vil det sige at hvis det er de samme transistorer der er gået igen, så har
 jeg 5 års garanti på netop denne reparation???
 Mvh
 "Henning" <newsmail@mailme.dk> skrev i en meddelelse
 news:6pfkvu0ju6nlv92bk5bmcbqo5n42sluta1@4ax.com...
 > On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
 > <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 >
 > >Morten Rasmussen skrev:
 > >
 > >>Mener ikke det fremgår af købeloven
 > >
 > >Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
 > >af et krav.
 >
 > Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
 > "strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
 > Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
 > lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
 > er skiftet  
>
 >
 >
 > Henning
 > hsb(at)image.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Bertel Lund Hansen (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  14-12-02 13:27 |  
  |  
 
            Stokholm skrev:
 >Vil det sige at hvis det er de samme transistorer der er gået igen, så har
 >jeg 5 års garanti på netop denne reparation???
 Ja. Forretningen er muligvis ikke klar over det, men det vil
 blive bekræftet af forbrugerombudsmanden, forbrugerklagenævnet og
 andre kompetente jurister. Med den omtalte kvittering står du
 godt.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
Besøg  http://www.dubyadubyadubya.com/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
              Hans Kjaergaard (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  14-12-02 11:14 |  
  |  
 
            On Fri, 13 Dec 2002 21:14:07 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
 wrote:
 >On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
 ><nospam@lundhansen.dk> wrote:
 >
 >>Morten Rasmussen skrev:
 >>
 >>>Mener ikke det fremgår af købeloven
 >>
 >>Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
 >>af et krav.
 >
 >Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
 >"strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
 >Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
 >lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
 >er skiftet  
Det der er skiftet er jo ikke det samme som årsagen til at det skal
 skiftes.
 Eks. "Powertransistore skiftet", Årsagen til at der er skiftet er nok
 at de er konstateret kortsluttede. Hvorfor er de kortsluttede ?
 Her er det det bliver spænende, for man kan ikke måle/se hvad der
 specifikt er årsagen til de døde.
 Der er mange muligheder.
 *Forkert justeret tomgangsstrøm
 *Selvsving pga udefrakommende forstyerelser
 *Manglende køling omkring forstærker
 *Dårlig konstruktion
 *Forkert brug af forstærker, for mange højtalere/forkert impedans på
 høtalere
 Der kan også nævnes flere årsager til at powertransistore kan
 kortslutte.
 Men til kernen, hvad var årsagen til fejlen?
 Det er nok ikke til at svare på, for man kan ikke entydigt svare på
 hvorfor at elektroniske kredsløb bliver defekte. Man kan højst komme
 med et bud.
 Hvad gør forstærkerejeren ? Jeg kan ikke svare da jeg ikke ved hvorfor
 forstærkeren er brændt af første gang og heller ikke noget om anden
 gang.
 Det er ikke nok at vide at der er skifter samme dele begge gange, for
 det er årsagen til at de er blevet defekte vi skal have fat i.
 /Hans
            
              |   |   
            
        
 
            
         
               Stokholm (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stokholm | 
  Dato :  14-12-02 11:40 |  
  |  
 
            Det vil altså sige, jeg kan bare betale for en ny reparation og se glad ud?
 Mvh
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:j21mvuspr4t7f4ga992gkn17af9apsiqda@4ax.com...
 > On Fri, 13 Dec 2002 21:14:07 +0100, Henning <newsmail@mailme.dk>
 > wrote:
 >
 > >On Fri, 13 Dec 2002 19:02:07 +0100, Bertel Lund Hansen
 > ><nospam@lundhansen.dk> wrote:
 > >
 > >>Morten Rasmussen skrev:
 > >>
 > >>>Mener ikke det fremgår af købeloven
 > >>
 > >>Det er rigtigt. Det falder tilbage på loven af 1908 om forældelse
 > >>af et krav.
 > >
 > >Problemet er selvfølgelig, hvis første rep blot er beskrevet som
 > >"strømforsyning repareret" - næste rep kan sagtens være udgangen?
 > >Eller R2 i strømforsyning i stedet for R1. Så dækker ovennævnte
 > >lovgivning ikke, og hvem andre end reparatøren kan fortælle hvad der
 > >er skiftet  
> Det der er skiftet er jo ikke det samme som årsagen til at det skal
 > skiftes.
 > Eks. "Powertransistore skiftet", Årsagen til at der er skiftet er nok
 > at de er konstateret kortsluttede. Hvorfor er de kortsluttede ?
 > Her er det det bliver spænende, for man kan ikke måle/se hvad der
 > specifikt er årsagen til de døde.
 > Der er mange muligheder.
 > *Forkert justeret tomgangsstrøm
 > *Selvsving pga udefrakommende forstyerelser
 > *Manglende køling omkring forstærker
 > *Dårlig konstruktion
 > *Forkert brug af forstærker, for mange højtalere/forkert impedans på
 > høtalere
 >
 > Der kan også nævnes flere årsager til at powertransistore kan
 > kortslutte.
 > Men til kernen, hvad var årsagen til fejlen?
 > Det er nok ikke til at svare på, for man kan ikke entydigt svare på
 > hvorfor at elektroniske kredsløb bliver defekte. Man kan højst komme
 > med et bud.
 >
 > Hvad gør forstærkerejeren ? Jeg kan ikke svare da jeg ikke ved hvorfor
 > forstærkeren er brændt af første gang og heller ikke noget om anden
 > gang.
 > Det er ikke nok at vide at der er skifter samme dele begge gange, for
 > det er årsagen til at de er blevet defekte vi skal have fat i.
 >
 > /Hans
 >
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                Morten Rasmussen (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Morten Rasmussen | 
  Dato :  14-12-02 12:03 |  
  |   
            
 "Stokholm" <lockheed@oncable.dk> wrote in message
 news:3dfb0a90$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > Det vil altså sige, jeg kan bare betale for en ny reparation og se glad
 ud?
 
 Det kommer an på om grunden til at de er røget anden gang er dig eller fordi
 reparatøren ikke har gjort det godt nok.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                 Stokholm (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stokholm | 
  Dato :  14-12-02 12:27 |  
  |   
            Hvem skal så vurdere det?  Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
 spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været skruet
 op. Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
 
 Mvh
 
 "Morten Rasmussen" <Gobolan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3dfb0fca$0$47410$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
 >
 > "Stokholm" <lockheed@oncable.dk> wrote in message
 > news:3dfb0a90$0$198$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
 > > Det vil altså sige, jeg kan bare betale for en ny reparation og se glad
 > ud?
 >
 > Det kommer an på om grunden til at de er røget anden gang er dig eller
 fordi
 > reparatøren ikke har gjort det godt nok.
 >
 >
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Henning (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  14-12-02 17:03 |  
  |  
 
            On Sat, 14 Dec 2002 12:27:17 +0100, "Stokholm" <lockheed@oncable.dk>
 wrote:
 >Hvem skal så vurdere det?  Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
 >spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været skruet
 >op. Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
 Umuligt at bevise - en udgang på en forstærker må nok betragtes som
 "sliddel", som let brænder af pga. overbelastning  
Henning
 hsb(at)image.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                   Bertel Lund Hansen (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  14-12-02 17:06 |  
  |   |   |   
            
        
 
            
         
                    Henning (15-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning | 
  Dato :  15-12-02 21:53 |  
  |  
 
            On Sat, 14 Dec 2002 17:06:26 +0100, Bertel Lund Hansen
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 >Henning skrev:
 >
 >>Umuligt at bevise - en udgang på en forstærker må nok betragtes som
 >>"sliddel", som let brænder af pga. overbelastning  
>
 >Hver 30. time?
 >
 >Det vil jeg kalde en mangel.
 Det er ikke værkstedet, der skal bevise der kun er gået 30 timer, men
 kunden - og det er umuligt!
 Henning
 hsb(at)image.dk
            
              |   |   
            
        
 
            
         
                     Bertel Lund Hansen (15-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen | 
  Dato :  15-12-02 23:26 |  
  |  
 
            Henning skrev:
 >>Hver 30. time?
 >>Det vil jeg kalde en mangel.
 >Det er ikke værkstedet, der skal bevise der kun er gået 30 timer, men
 >kunden - og det er umuligt!
 Og ligegyldigt. Antallet af timer er ikke afgørende. En
 forstærker skal ikke brænde af ved normal brug.
 Og der er to års reklamationsret på en reparation, hvor der de
 første 6 måneder gælder en formodningsregel. Sagen er dog ikke så
 enkel ved en reparation som ved en normal handel.
 -- 
 Bertel
 http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO:  http://fiduso.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                      Kristian Storgaard (15-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kristian Storgaard | 
  Dato :  15-12-02 23:37 |  
  |   
            On 15/12/02 23:26, in article
 a30qvu04ssklnvm62jv4n4q1hb2jhn5592@news.stofanet.dk, "Bertel Lund Hansen"
 <nospam@lundhansen.dk> wrote:
 
 > Og der er to års reklamationsret på en reparation, hvor der de
 > første 6 måneder gælder en formodningsregel. Sagen er dog ikke så
 > enkel ved en reparation som ved en normal handel.
 
 En reparation er ikke et køb og derfor ikke omfattet af købeloven. Reglen
 med ny to års-reklamationsfrist gælder kun, hvis du har fået ombyttet
 købsgenstanden.
 
 /kristian
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                  Hans Kjaergaard (14-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hans Kjaergaard | 
  Dato :  14-12-02 17:17 |  
  |   
            On Sat, 14 Dec 2002 12:27:17 +0100, "Stokholm" <lockheed@oncable.dk>
 wrote:
 
 >Hvem skal så vurdere det?
 Der kun dig selv i første omgang. Har du ikke viden til at vurderer
 dette, må du købe dig til det (Du sender forstærkeren til reperation)
 
 >Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
 >spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været skruet
 >op.
 Ingen kender årsagen og det er ikke sikker at den kan findes. Hvis en
 forstærker går i selvsving kan den begå selvmord på få minuter, og du
 opdager ikke andet end at den ikke giver lyd mere. (Den kan også sige
 farvel med både røg, flammer og tordenbrag).
 
 >Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
 Skal og skal ? Hvis du ikke har tiltro til det første værksted mere,
 finder du et andet, du beder dem vurderer hvad der er galt med din
 forstærker, du beder dem vurderer hvad der kan have "skyld" for
 fejlsen opståen. De skal på nuværende tidspunkt ikke reperarer dyret.
 
 Hvis du med dine nu indkøbte oplysninger mener at fejlen er den samme
 som ved første reperation kan du tage kontakt til det første værksted
 og høre om de også syntes at det er dem der skal udbedre fejlen uden
 omkostninger for dig. Hvis de ikke er enige med dig kan du kontakte
 forbrugerstyrelsen og/eller en advokat.
 
 Hvis de så indvilger i at de nok skal have et forsøg mere, kan du jo
 prøve at få dem til at betale regningen for "vurderingen".
 
 Det må være en dejlig forstærker siden du har ville ofre ca. 4000 kr.
 på første reperation, eller den er måske lidt speciel ?
 
 
 /Hans
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
                   Stokholm (15-12-2002) 
         
	
            | Kommentar Fra : Stokholm | 
  Dato :  15-12-02 21:25 |  
  |   
            Det er et sæt til 40.000 kr. så de er værd at ofre lidt på. Jeg gider bare
 ikke ofre 4000.- hver halve år. Men mange tak for alle svarene. Jeg er
 spændt på at høre hvad firmaet finder ud af, med hensyn til fejlretning.
 
 Mvh
 
 "Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:hcmmvu8du9mj4u7p53e51m52169taqs2dp@4ax.com...
 > On Sat, 14 Dec 2002 12:27:17 +0100, "Stokholm" <lockheed@oncable.dk>
 > wrote:
 >
 > >Hvem skal så vurdere det?
 > Der kun dig selv i første omgang. Har du ikke viden til at vurderer
 > dette, må du købe dig til det (Du sender forstærkeren til reperation)
 >
 > >Jeg kan umuligt have ødelagt den, da den ikke har
 > >spillet mere end 30 timer siden rep. og på intet tidspunkt har været
 skruet
 > >op.
 > Ingen kender årsagen og det er ikke sikker at den kan findes. Hvis en
 > forstærker går i selvsving kan den begå selvmord på få minuter, og du
 > opdager ikke andet end at den ikke giver lyd mere. (Den kan også sige
 > farvel med både røg, flammer og tordenbrag).
 >
 > >Men det sjove er så, hvem der skal vurdere det.
 > Skal og skal ? Hvis du ikke har tiltro til det første værksted mere,
 > finder du et andet, du beder dem vurderer hvad der er galt med din
 > forstærker, du beder dem vurderer hvad der kan have "skyld" for
 > fejlsen opståen. De skal på nuværende tidspunkt ikke reperarer dyret.
 >
 > Hvis du med dine nu indkøbte oplysninger mener at fejlen er den samme
 > som ved første reperation kan du tage kontakt til det første værksted
 > og høre om de også syntes at det er dem der skal udbedre fejlen uden
 > omkostninger for dig. Hvis de ikke er enige med dig kan du kontakte
 > forbrugerstyrelsen og/eller en advokat.
 >
 > Hvis de så indvilger i at de nok skal have et forsøg mere, kan du jo
 > prøve at få dem til at betale regningen for "vurderingen".
 >
 > Det må være en dejlig forstærker siden du har ville ofre ca. 4000 kr.
 > på første reperation, eller den er måske lidt speciel ?
 >
 >
 > /Hans
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |