Katte der åbner døre og skabe
Fra : Jakob Sørensen

Dato : 05-03-01 19:44

Jeg har en 1½ år gammel kastreret hankat, der hedder Gizmo, og han er både
meget fræk og meget kvik. Da han selv synes, han skal bestemme, hvornår det
er spisetid, har han lært sig at åbne døre og skabe. Jeg bor i en gammel
lejlighed, hvor meget er vindt og skævt, så det er ikke noget større problem
for en kvik kat.
Resultatet har været, at jeg kom hjem til et køkken, hvor der var raget mel,
krydderier og meget andet godt på gulvet, eller hvor affaldsposen var
splittet til ukendelighed. Nu er der dog sikret med en krog på køkkendøren,
for så kvik er Gizmo heller ikke, at han kan åbne den også

Hilsen Jakob, Gizmo og Fie (den artige hunkat)

Fra : Annemo

Dato : 05-03-01 21:54

Jakob Sørensen <jakobjuel@lund.mail.dk> wrote in message
> Nu er der dog sikret med en krog på køkkendøren,
> for så kvik er Gizmo heller ikke, at han kan åbne den også <
>
> Hilsen Jakob, Gizmo og Fie (den artige hunkat)

En alternativ løsning er at vende dørhåndtaget, så det vender lodret...
Altså istedet for at trykke dørhåndtaget ned, skal det nu trykkes fra lodret
mod højre.... Jeg ved ikke rigtigt om jeg har beskrevet det tydeligt nok -
hvis ikke, så be' om en bedre forklaring her. Vores katte kan i hvert fald
ikke åbne sådan en dør.

Dét med krogen er også en god idé (hvis man husker at sætte den på), men det
med dørhåndtaget behøver man ikke at huske, det er nemt og kan gøres uden at
skulle skrue i dør og karm. Og hvis man flytter, kan håndtaget sættes
tilbage uden spor (det er faktisk ret nemt). Det eneste "problem" er selv at
huske det...(katten lærte det før mig!) Jeg kan huske mangen en sen
nattetime, hvor jeg (uden at ville tænde lyset) ville på toilettet, og
fumlede desorienteret rundt på døren, indtil det gik op for mig, hvordan den
nu skal åbnes. Ak ja, vanens magt er stor.

Mange hilsner fra Anne samt Leopold og Theodor

Fra : Gocows

Dato : 05-03-01 22:23

"Jakob Sørensen" <jakobjuel@lund.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>
[...]
<snip slut>

Min herlige lille Kaj, har en lignende vane - dog ikke så destruktiv. Han
åbner simpelthen køkkenskabe når han vil have opmærksomhed eller er sur.

Så spiller jeg computer for længe, eller kommer sent hjem, er samtlige skabe
åbne - men han har aldrig hevet noget ud.

Venlige hilsner fra Anders og det overskønne kræ der ligger henover mit
venstre lår

Fra : Mette B. Rahm

Dato : 05-03-01 22:43

Hehe

Robin åbner også vores køkkenskabe og min skrivebordskuffe, en enkelt gang
faktisk en taske (med lynlås)
Han er dog stoppet lidt med det...da vi har hans mad i en lukket dåse og
godbiderne i en æske han IKKE kan åbne (han har skam prøvet *smile*)
Vi har lært at flytte legetøjet rundt (nu er det jo ikke nødvendigt med
godbidder mere *s*) på forskellige hylder og i forskellige skuffer. Det skal
vidst lige siges at det er de øverste skabe i køkkenet han også åbner, ved
at stille sig på køkkenbordet..DET SKARN *grin*
Hehe, men det er nu alligevel RET sjovt *smile*

En anden sjov ting var (Grit, var du der ikke) da vi så Robin åbne
skrivebordskuffen og Electra der sad forventningsfuld nede på gulvet og
"ventede på byttet" *hehe*

Det var min lille historie

Venligst Mette

Fra : Gocows

Dato : 06-03-01 00:22

"Mette B. Rahm" <gillian@dk-gillian.dk> skrev i en meddelelse
> En anden sjov ting var (Grit, var du der ikke) da vi så Robin åbne
> skrivebordskuffen og Electra der sad forventningsfuld nede på gulvet og
> "ventede på byttet" *hehe*

Der må jeg jo så sige, at dine katte virker som nogle ret gennemtænkte kræ
;). Ikke fordi Kaj mangler brikker at rykke med, men hans fortid gør, at han
ikke rigtigt opfører sig helt "katte-agtigt". Første gang jeg har set ham
lave den gode gamle omklamre-bytte-og-sparke-med-bagbenene-bevægelse, var
for ca. fjorten dage siden. Tro mig, jeg har prøvet at lege med ham, men det
eneste der virker, er normalt aport-leg med sølvpapirskugler og vatpinde ;)
(lidt nyt legetøj, oversprøjtet med baldrian, gjorde til gengæld tricket)

Når Kaj åbner køkkenskabene er ingen egentlig grund til det. Hans slik står
almindeligvis fremme på stuebordet, og han holder poterne væk (han har kun
været der en gang, da der lå en pose whiskas pockets, som han kunne rive sig
igennem. Derudover har han ikke engang forsøgt, og han fik på ingen måde
skideballe over forsøget (jeg kom meget sent hjem, og var egentlig imponeret
over at han endelig tog lidt initiativ ;)))

Han har nu heller aldrig været særligt madinteresseret - omend det ikke er
sandt i disse dage. Jeg er ved at konvertere ham fra whiskas til hills, og
selv efter sultestrejken er ophørt og han spiser fornuftigt, er han stadigt
interesseret i at spise alt. Han har sågar sat sig, slikkende om munden, og
ventet på en smagsprøve da jeg greb min fjernbetjening *g*. Nysgerrige kræ
;)

Mvh

Anders, og en mindre herre der pt snupper et bad op ad mit højre lår

Fra : Margit Wulff

Dato : 05-03-01 22:19

annemo@worldonline.dk,Ny-Internet writes:
>En alternativ løsning er at vende dørhåndtaget, så det vender lodret...

Det kan nogle katte godt finde ud af. Jeg har i hvert fald haft en der
kunne. Vores Figaro tømmer også skraldespanden og løfter låget af
gryderne, når de står på komfuret.
På et tidspunkt havde vi også en kat, der åbnede lågen på komfuret og
stjal en steg, der lå derinde. Men det har vi heldigvis kun oplevet een
gang.

Hilsen Margit
Kik forbi www.kattesiden.dk

Fra : Kate

Dato : 05-03-01 23:21

Da jeg fik Oliwer, begyndte han straks at udforske køkkenskabene. Jeg
bor også i et gammelt hus og intet er helt lige. Da Oliwer først havde
splittet skraldespanden i atomer over hele køkkenet og siden besørget i
en bageform, gik det hyggelige af. Hurtigt ned i byggemarkedet og
indkøbe 3 styks børnesikring. Nu kan skabene kun åbnes ca. ½ cm, så skal
man ha' en finger ind og trykke sikringen ned. Så klog er Oliwer
heldigvis ikke. Den slags vænner man sig til så hurtigt at det er lige
ved jeg undrer mig når jeg er andre steder over den manglende sikring på
skabene
--
Kate

Visit my home page, it's about rabbits, mostly:
http://home7.inet.tele.dk/oliwer
My address is spam blocked. The real one is oliwer@mail.tele.dk

Fra : Anja

Dato : 06-03-01 09:29

> [...]
det
> er spisetid, har han lært sig at åbne døre og skabe

Hæ, Mulder åbner ikke selv køkkenskabene, men han _elsker_ at gemme sig i
alle former for skabe og skuffer. Mere end en gang har jeg i løbet af dagen
undret mig over hvor hulen katten var henne, og så opdage at han sad (glad
og fro) i opvaskebaljen under håndvasken i køkkenet. Han sniger sig derind
hvis man åbner lågen, og jeg tror såmænd godt han selv kunne komme ud, men
det passer ham åbenbart fint. Det er også et ømt syn at vågne op til en kat
der glad titter over kanten af en kommodeskuffe.

--
mvh Anja

Fra : Mie-Pil Simmelsgaard

Dato : 07-03-01 11:19

Hej!
William er vores store maine Coon, han ved lige præcis hvor hans "slik" er,
så når vi er ude i køkkenet, så åbner han døren til det skab hvor det er,
hvilket har resulteret i at jeg ikkebare en gang, har været ved at gå ind i
en dør :0)
Den lille Monica, hun sætter sig enten op på en lerkrukke vi har ude i
køkkenet, eller det sidste nye er at hun kan komme op på køkkenbordet - det
skarn!!

William har også den vane at han strækker sig op af køkkenskabene, og så
planter en pote på køkkenbordet samtidig, eller også strækker han sig op af
ens ben, og det er altså ikke til at stå for.

Hilsen Mie-Pil

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 08-03-01 22:54

Ja Neo er også en knag til at åbne skuffer og låger........
Min natbordsskuffe åbner han mindst 100 gange om dagen, bare for at sidde og
kigge ned i den i 2 sec. *fnis*

Klædeskabslågerne skubber han til side, lige for at tage en runde i skabet.

Ved ikke hvorfor han gør det, men jeg har for længst droppet det med at
rende og lukke efter ham. ........*G* jeg ku' så heller ikke lave andet.

Joan

Fra : Lars L

Dato : 11-03-01 00:41

"Jakob Sørensen" skrev:

> [..] Nu er der dog sikret med en krog på
> køkkendøren, for så kvik er Gizmo heller
> ikke, at han kan åbne den også

Nu ved jeg ikke hvordan køkkenet ellers er indrettet, men vi har valgt at
der er fri adgang her.

Istedet er der sat ekstra magnetlåse (de almindelige skabs-magneter) på de
skabslåger kattene ikke må kunne åbne. Er glad for magneterne, for dem skal
man ikke huske at lukke/låse

Mvh, Lars