Dokumenthåndtering
Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-02 11:19

Hej

Jeg tænkte på om der er nogle der har erfaring med open source
dokumenthåndteringssystmer?

Vi har brug for et system som kan køre under unix (Linux eller
Solaris) og tilgås fra såvel unix som Windows (det må gerne være
webbaseret). Det vil nok primært være Word-dokumenter og PDF-filer der
skal puttes i systemet. Det skal naturligvis være muligt at søge i de
forskellige dokumenter i systemet osv.

Jeg har kigget lidt på freshmeat, hvor der kommer en del forskellige
projekter frem hvis man søger på "document management", men jeg synes
desværre ikke rigtig at jeg kan blive klog på hvad der er skidt, og
hvad der er godt sådan ud fra et hurtigt kig.

Oracle har noget, og det får vi en demonstration af her i næste uge,
men det er jo ikke open source, og koster også lidt (vi bliver nødt
til at købe et par ekstra licenser).

Jeg har ikke selv den store erfaring med den slags, så jeg ved ikke
rigtig hvad man har brug for af features for at man kan finde de
nødvendige oplysninger i sådan et system, så alt input er velkomment.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's not the fall that kills you, it's the landing.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 13-12-02 12:19

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jeg tænkte på om der er nogle der har erfaring med open source
> dokumenthåndteringssystmer?

Jeg har ikke erfaring, men du skulle måske kigge lidt på Zope. Det
lyder som om, det kan noget i den stil.

> Oracle har noget, og det får vi en demonstration af her i næste uge,
> men det er jo ikke open source, og koster også lidt...

Lidt ?! I bliver FLÅET !!

Og hvis I begynder at kigge på kommercielle produkter, så bør I ikke
nøjes med at kigge på Oracles produkt. Der er masser af firmaer, der
har arbejdet på dokumentstyringssystemer de sidste 5 års tid, og som
er ved at gå på røven her i .bust alderen, så det er købers marked

-Claus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-02 12:26

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:
> Jacob Bunk Nielsen wrote:
>
> Jeg har ikke erfaring, men du skulle måske kigge lidt på Zope. Det
> lyder som om, det kan noget i den stil.

Det vil jeg lige se lidt på.

> Lidt ?! I bliver FLÅET !!

Vi har vist de fleste licenser i anden sammenhæng, så det er vist ikke
så slemt endda.

> [...]
> har arbejdet på dokumentstyringssystemer de sidste 5 års tid, og som
> er ved at gå på røven her i .bust alderen, så det er købers marked

Det er jo ikke så interessant at købe noget hos et firma der går på
røven i overmorgen.

--
Jacob - www.bunk.cc
Those who can, do; those who can't, simulate.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-02 13:17

Claus Rasmussen <clr@cc-consult.dk> writes:

> Jeg har ikke erfaring, men du skulle måske kigge lidt på Zope. Det
> lyder som om, det kan noget i den stil.

Nu har jeg surfet lidt rundt på <http://www.zope.org/>, og jeg tror
ikke lige det er hvad jeg søger.

Måske har jeg misforstået Zope, men for mig virker det mest som noget
content management, og det var ikke lige det jeg var ude efter.

--
Jacob - www.bunk.cc
The cost of living hasn't affected its popularity.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 13-12-02 13:21

Claus Rasmussen wrote:
> [...]

Maaske. Formentligt. Jeg har ikke, men jeg kender en, der arbejder hos
ScanJour, som vistnok laver saadanne systemer. Jeg kender ikke noget til
selve produktet. Hvis du er interesseret kan jeg give dig en
emailadresse eller et telefonnummer du kan henvende dig paa.

Og det er ikke open source.

www.scanjour.dk

Vh,

--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-02 14:24

Ole Michaelsen <omic+usenet4@fys.ku.dk> writes:

> Maaske. Formentligt. Jeg har ikke, men jeg kender en, der arbejder hos
> ScanJour, som vistnok laver saadanne systemer. Jeg kender ikke noget til
> selve produktet.

<http://www.scanjour.dk/ajour/Main.asp?Content=Forside.asp&Key=10.2.3>
ser nogenlunde ud til at være hvad jeg søger.

Nu var jeg i første omgang bare ude efter om jeg kunne finde noget
open source som alternativ til alle de kommercielle closed source
systemer min chef har hørt om fra alverdens sælgere.

> Hvis du er interesseret kan jeg give dig en emailadresse eller et
> telefonnummer du kan henvende dig paa.

Såfremt det bliver relevant sender jeg dig lige en email, tak.

> Og det er ikke open source.

Øv da osse ... :-\

--
Jacob - www.bunk.cc
To err is human, to forgive unusual.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 13-12-02 14:30

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Nu var jeg i første omgang bare ude efter om jeg kunne finde noget
> open source som alternativ til alle de kommercielle closed source
> systemer min chef har hørt om fra alverdens sælgere.

Prøv at søge på "DMS" på Sourceforge. Jeg ved ikke om de systemer du
finder der kan alt det du gerne vil have, men der er i hvert fald en del
open source løsninger.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"A planet where APES evolved from MAN?!" -MST3K

Fra : Kaare Rasmussen

Dato : 13-12-02 15:31

Jeg kender dem ikke, men lidt søgning fandt bl.a.

Borges: http://www.linux-mandrake.com/en/doc/project/Borges/
Docbase: http://docbase.sourceforge.net
Docindex: http://sourceforge.net/projects/docindex/
Document Manager: http://www.rot13.org/~dpavlin/docman.html

Document Repository System: http://drs.sourceforge.net/

Måske kan nogle af disse noget a la det du har brug for ?

--
Kaare Rasmussen --Linux, spil,-- Tlf: 3816 2582
Kaki Data tshirts, merchandize Fax: 3816 2501

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-02 13:25

Allan Joergensen <allan@nowhere.dk> writes:

> Prøv at søge på "DMS" på Sourceforge. Jeg ved ikke om de systemer du
> finder der kan alt det du gerne vil have, men der er i hvert fald en del
> open source løsninger.

Der fandt jeg næsten bare de samme som jeg fandt ved hjælp af
freshmeat. Der er et hav, det var derfor jeg søgte praktiske
erfaringer med dem.

--
Jacob - www.bunk.cc
Slow day. Practice crawling.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 14-12-02 14:27

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> wrote:

> Der fandt jeg næsten bare de samme som jeg fandt ved hjælp af
> freshmeat. Der er et hav, det var derfor jeg søgte praktiske
> erfaringer med dem.

Jeg tror mange der i det daglige har kontakt med den slags systemer
anvender nogle (systemer) der enten er købte eller egenudviklede.

--
Allan Joergensen aka alj on eu.freenode.net

"Try salt water, F---brain!"- Warlock

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-02 13:31

Kaare Rasmussen <kar@kakidata.dk> writes:

> Jeg kender dem ikke, men lidt søgning fandt bl.a.

Dem havde jeg også selv fundet og kigget lidt på, men jeg søger
praktiske erfaringer med hvad der virker, og hvad der ikke gør.

> Måske kan nogle af disse noget a la det du har brug for ?

På hjemmesiderne ser det ud til at de kan noget af det. Jeg er bare
ikke meget for at bruge noget udvikleren selv karakteriserer som
pre-alpha eller lignende. Der skal på sigt være 30-40 brugere af
systemet, og hvis man ikke skal spilde deres tid, så skal man altså
have noget der er nogenlunde gennemtestet.

--
Jacob - www.bunk.cc
Do, or do not; there is no try.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-12-02 13:16

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Det vil nok primært være Word-dokumenter og PDF-filer der skal
> puttes i systemet.

Jeg ville tage et kig på Silva, som er en Zope-applikation:

   <http://www.infrae.com/products/silva>

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 13-12-02 13:29

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Jeg ville tage et kig på Silva, som er en Zope-applikation:

Jeg kiggede lidt - specielt på
<http://www.infrae.com/products/silva/SilvaTutorial_1.6.pdf> og på de
første par linjer man får frem på siden:

Silva is a completely browser based publication system for
creating publications for the web, paper, and other media.

- det ser også ud til at der er lidt content management over det :-\

Måske har jeg ikke været god nok til at forklare hvad det er jeg
søger. Jeg søger noget hvor man lægger dokumenter (som har interesse
for andre end een selv) i, og hvor andre så kan finde dem igen. Det
kan fx være patenter, dokumenter der beskriver diverse standarder og
den slags, altså for det meste relativt statiske dokumenter.

Jeg har tidligere (hos et større firma, hvor jeg lavede projekt i
forbindelse med studiet) set sådan et system, det hed Documentum, hvis
det siger nogen noget. Det var blot et program til Microsoft Windows.

Der må vel også findes en webdims der gør noget tilsvarende uden at
man skal lave den selv?

--
Jacob - www.bunk.cc
Two heads are more numerous than one.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 14-12-02 00:33

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> [...]
> jeg søger. Jeg søger noget hvor man lægger dokumenter (som har
> interesse for andre end een selv) i, og hvor andre så kan finde

Det lyder som en ganske almindelig webserver med noget søgning på.

Zope er en web- og applikationserver. Silva kan servere dokumenterne
i både Word- og PDF-format, og man kan vel knappe noget tekstsøgning
ovenpå - fx <http://www.zope.org/Members/ajung/TextIndexNG/> eller
<http://www.zope.org/Members/raystream/zzKnowMan>.

> Der må vel også findes en webdims der gør noget tilsvarende uden
> at man skal lave den selv?

Det skulle man synes.

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 14-12-02 13:43

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Det lyder som en ganske almindelig webserver med noget søgning på.

Det er det dybest set nok også. Dog med lidt mere avanceret
søgning. Man skal blandt andet kunne søge på alderen af dokumenter,
hvem der har skrevet dem osv.

Samtidig skal man kunne lægge dokumenter i systemet på en let måde,
gerne i kategorier.

Nu her på mandag ser jeg hvad Oracle kan tilbyde når de præsenterer
deres system. Det er dybest set nok det jeg skal finde et alternativ
til.

--
Jacob - www.bunk.cc
I used to think I was indecisive, but now I'm not so sure.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-12-02 10:43

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Nu her på mandag ser jeg hvad Oracle kan tilbyde når de
> præsenterer deres system. Det er dybest set nok det jeg
> skal finde et alternativ til.

Jeg glæder mig til at høre hvad det kan.

// Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-01-03 23:55

Jeg samler lige op på en gammel tråd her.

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Jeg glæder mig til at høre hvad det kan.

Så lykkedes det endelig at få nogle fra Oracle på besøg og få dem til
at præsentere deres løsning.

De har noget der hedder Internet File System (IFS). Det er et virtuelt
filsystem i en Oracle database, hvor filerne ligger som BLOBs. Man kan
så tilgå dette filsystem over SMB, NFS, FTP, og med et fikst
webinterface. SMB-tingen er vigtig eftersom de fleste i firmaet bruger
MS Windows.

Hver fil kan også have en versionshistorie, så man kan have
versionsstyring af filerne. Desuden kan filer tilskrives en række
forskellige parametre, som man selv kan definere.

Man kan selv skrive hooks (ville jeg kalde det i Emacs-terminologi) i
Java, så der sker et eller andet når en fil gemmes, åbnes eller
lignende. Det kunne vi godt få brug for i visse sammenhænge.

Deres system kender en masse filtyper, og man kan derfor lave
fuldtekst søgning i databasen hen over Worddokumenter og en masse
andre proprietære filformatter.

Den store ulempe er at vi ikke rigtig har nogen der har tid til at gå
og passe sådan et system, og som kender tilstrækkeligt meget til
Oracle. Det kan Oracle nok hjælpe os med, men det koster jo
knaster. På den anden side koster det også let mange penge at have
problemer med at finde information frem.

Desværre tror jeg det bliver svært at finde noget frit software der
kan noget i nærheden lige ud af æsken.

--
Jacob - www.bunk.cc
Give me a sleeping pill and tell me your troubles.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 19-01-03 19:51

Jacob Bunk Nielsen skrev:

> Så lykkedes det endelig at få nogle fra Oracle på besøg og få
> dem til at præsentere deres løsning.

Det lyder altsammen meget spændende - det er ærgerligt at det ikke
er frit software.

Tak fordi du kom tilbage og fortalte.

// Klaus