De skulle aldrig have haft det kobber når ~
Fra : TBC

Dato : 13-12-02 17:31

Jeg har et tilsyneladende uløseligt problem - Hjælp ! ..hvad skal jeg gøre ?

Jeg HAR ADSL pt hos Tiscali til hvem jeg har overdraget det kobberpar jeg
har mhp fremføring af Tiscalis ADSL prioiteret fremfor TDC fasnettelefon
forsyningspligt.

Min kobbersituation ser meget meget god ud. Jeg bor ca 20 meter fra min
central, jeg har tidligere haft en tekniker oppe i forbindelse med
oprettelse der fortalte at linjen målte særdeles godt. Den router jeg havde
tidligere (nu har jeg modem) trainede linjen til at jeg teoretisk skulle
kunne hente >8 Mbit/s igennem linjen og sende med omkring 7-800 Kbit/s. Jeg
har haft en 2 Mbit linje hos min nuværende ISP uden antydning af problemer,
min ping er formidabel på kobberet (<10 ms). Altså meget god kobbersituation
til min central.

Jeg vil nu udelukkende på grund af prisen skifte til Telias BB@home (jeg
nåede tilmelding før fristen) men nu får jeg meldingen at Telia ikke kan
komme videre med oprettelsen eftersom at "det af tekniske årsager ikke er
muligt". Jeg undersøger sagen og det viser sig at TDC som administrerer
kobberet har fundet "at der ikke er nogen direkte kabelvej til slutbrugeren"
(fejlmedelesen som Telia medarbejderen kan se). Jeg har underskrevet en
overdragelses ærklering til Telia, så kobberet jeg bruger i dag skal blot
overføres til brug for deres produkt.

Altså kan jeg ikke konkludere andet end TDC har lavet en oplagt fejl, og at
det derfor ikke er muligt for Telia at foretage sig yderligere før de har
grønt lys og adgang til kobber fra TDC's administration. Nu er det bare
sådan at Telia således siger at de ingen muligheder har før at de får kobber
fra TDC, og at TDC siger at det er Telias problem ! ? !. ....Hvad F * * * *
N kan jeg gøre nu for at få min sag igennem. Hvem/hvad i TDC skal jeg
henvende mig til for at få rettet op på fejlen ? ...det er jo dem der
administrerer og bedømmer kobberet (de almindelige TDC telefon kan/vil ikke
hjælpe ...har prøvet 3 forskellige) ....Hvad kan jeg gøre ?

TBC

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-12-02 18:09

TBC wrote:
> Jeg HAR ADSL pt hos Tiscali til hvem jeg har overdraget det
> kobberpar jeg har mhp fremføring af Tiscalis ADSL prioiteret
> fremfor TDC fasnettelefon forsyningspligt.
> TBC

Hvis du har overdraget kobberet til Tiscali, så
er det vel dem, der ikke vil give slip på det igen ?

Når det er overdraget har TDC vel ikke råderet
over det mere - det er vel derfor at man skal
fraskive sig retten til at TDC har forsyningspligt
på fastnet ?

Bare et gæt på årsagen til afslaget....

Jan Vestergaard
Email: jan@NOSPAMjve.dk Inet: www.jve.dk
Ved mail fjern NOSPAM - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : TBC

Dato : 13-12-02 18:27

"Jan Vestergaard" <jan@NOSPAMjve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når det er overdraget har TDC vel ikke råderet
> over det mere - det er vel derfor at man skal
> fraskive sig retten til at TDC har forsyningspligt

Den nye overdragelse erklæring til Telia er af samme slags og type som
overdragelsen til Tiscali var. Når den nye erklæring laves, laves den med
relation til alt tidligere eksisterende på kobberet og det er TDC der
ultimativt administrerer kobberet. Tiscali har intet krav at gøre uanset om
jeg fremover vil have fastnet telefon fra TDC eller Telia. Betænk også at
TDC ligefrem har forsyningspligt på fremførelse af fastnet telefon. Det
svarer til at jeg fik afslag på TDC's bredbåndspakke med fastnettelefon at
jeg får afslag på Telias lignende løsning på denne bekostning. Mon også TDC
også ville finde det "ikke tekninsk muligt" pga manglende "direkte kabelvej
til slutbrugeren" hvis jeg oprettede deres dyre løsning. Det er da værd at
tænke over i denne forbindelse og hele kobberproblematikken .....hmm !!!
....ikke sandt !

Men ellers et udemærket og logisk gæt

TBC

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 15-12-02 07:23

"TBC" skrev...

> [...]
om
> jeg fremover vil have fastnet telefon fra TDC eller Telia.

Det er korrekt - den "gamle" udbyder skal ikke godkende overdragelsen af
kobberet. Men da kobberet blev overdraget til Tiscali, fik linien et såkaldt
EN-nummer (der afløser det fastnettelefonnummer, du havde før). Kender du
det nummer, og har du oplyst på overdragelseserklæringen til Telia, at det
er ENxxxxxx, du vil overdrage til dem? Uden det nummer kan Telia ikke få TDC
til at overdrage linien.

Det er i hvert fald sådan, det foregår ved overdragelse mellem Tiscali og
CyberCity, så må man vel formode, at det er det samme her.

Hvis du ikke kender EN-nummeret, må du have fat i Tiscali, som formentlig er
de eneste, der kan oplyse dig det (og hvis de prøver at undgå at gå af med
det, så mind dem om, at de ikke ejer linien og _skal_ udlevere nummeret, når
det skal bruges til overdragelse).

Pas i øvrigt på med at opsige din nuværende ADSL-linie for tidligt. Hvis
kobberforbindelsen er opsagt/nedlagt inden overdragelse til Telia, kan det
give problemer.

Venlig hilsen
Ulrik.

Fra : TBC

Dato : 15-12-02 07:51

"Ulrik Brinck" <ulrik@a34bbs.kd> skrev i en meddelelse

> [...]
> det, så mind dem om, at de ikke ejer linien og _skal_ udlevere nummeret,

Mange tak for hjælpsom og yderst brugbart info
Jeg vil prøve at gå videre med det på Mandag når det er muligt.

> Pas i øvrigt på med at opsige din nuværende ADSL-linie for tidligt. Hvis
> kobberforbindelsen er opsagt/nedlagt inden overdragelse til Telia, kan det
> give problemer.

Det kunne aldrig falde mig ind at opsige det "gamle" abbonement før jeg
modtager dato for besøg af tekninker fra det nye (Så må jeg tage de evt
ekstra uger med det koster mig 2 steder)

TBC

Fra : Flemming

Dato : 15-12-02 22:24

TBC wrote:

> er
> når
>
> Mange tak for hjælpsom og yderst brugbart info
> Jeg vil prøve at gå videre med det på Mandag når det er muligt.

Jeg var i præcis samme situation som dig for 14 dage siden, men opgav dog,
da jeg ikke kunne komme til at snakke med de rette personer hos Telia. Så
jeg vil meget gerne høre mere (her) hvis du finder frem til noget !

Mvh. Flemming

Fra : TBC

Dato : 16-12-02 16:21

"Flemming" <flemming@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg var i præcis samme situation som dig for 14 dage siden, men opgav dog,
> da jeg ikke kunne komme til at snakke med de rette personer hos Telia. Så
> jeg vil meget gerne høre mere (her) hvis du finder frem til noget !

Det lader til at en kompetent og vågen medarbejder har set denne tråd og har
sendt mig en mail der spørger om mit EN-nummer.

Det har Telia således fået, så nu får vi se hvad der sker. Jeg skal nok
melde tilbage når jeg ved noget videre.

TBC

Fra : Flemming

Dato : 21-12-02 12:11

TBC wrote:

> Det lader til at en kompetent og vågen medarbejder har set denne tråd
> og har sendt mig en mail der spørger om mit EN-nummer.

Kan du røbe denne persons navn, evt. per email ?

Mvh. Flemming

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 21-12-02 15:24

On Sat, 21 Dec 2002 12:11:09 +0100, "Flemming" <flemming@hotmail.com>
wrote:

>Kan du røbe denne persons navn, evt. per email ?

Det var mig.

/Jarlskov

Fra : Flemming

Dato : 23-12-02 02:52

TBC wrote:

> [...]
>
> Det har Telia således fået, så nu får vi se hvad der sker. Jeg skal
> nok melde tilbage når jeg ved noget videre.

Her er så hvad jeg fik af svar :
----------------------
Da Telia desværre har valgt at stoppe for tilmeldinger til Telia Bredbånd
har vi desværre ikke muliged for at gennemføre din bestilling. Jeg er ikke
klar over om det ville kunne lade sig gøre at bestille med overtagelse af EN
nummeret. Jeg beklager at du på nuværende tidspunkt ikke kan få bedbånd hos
os.
-------

fokkehoveder siger jeg bare.... (jeg _havde_ jo tilmeldt mig )

Mvh. Flemming

Fra : TBC

Dato : 23-12-02 15:04

> [...]
> os.
> -------
>
> fokkehoveder siger jeg bare.... (jeg _havde_ jo tilmeldt mig )

Jeg er ikke hjemme hos mig selv for tiden, så hvorvidt jeg har fået noget
svar endnu eller ej, ved jeg ikke. Jeg skal nok give dig min
"kontaktadresse" til dig når jeg kommer hjem. Men jeg mener at huske at det
var en almen (ikke personspecifik) "NCC network" adresse. Så hvor meget det
hjælper ved jeg nu ikke

Mvh
TBC

Fra : TBC

Dato : 20-01-03 01:48

> [...]
> da jeg ikke kunne komme til at snakke med de rette personer hos Telia. Så
> jeg vil meget gerne høre mere (her) hvis du finder frem til noget !

Ok, som lovet.

Jeg har nu i anden omgang iht. fremgangsmåden som beskrevet i tråden,
modtaget bekæftigelse på tidspunkt for overflytning til Telia Bredbånd
@home. Fået Bruger id og password samt en pakke at hente på posthuset ....og
en dato 30-01 2003 )

TBC

Fra : Flemming

Dato : 23-01-03 00:33

TBC wrote:

> Jeg har nu i anden omgang iht. fremgangsmåden som beskrevet i tråden,
> modtaget bekæftigelse på tidspunkt for overflytning til Telia Bredbånd
> [...]

Jamen, tillykke med det !

Kan du røbe hvem du har snakket med, for når jeg ringer til dem, vil de ikke
"genoptage" min sag ;-(

--
Mvh. Flemming

Fra : TBC

Dato : 23-01-03 00:50

> TBC wrote:

> Kan du røbe hvem du har snakket med, for når jeg ringer til dem, vil de
ikke
> "genoptage" min sag ;-(

Jeg talte med 2 forskellige. Den ene (tlf) kan jeg ikke huske navnet på, den
anden (email) har selv tilkendegivet sig her i tråden.

http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=rbu80vkvi85hbi3095bv
f573li81r1ikk7%404ax.com

(Husk at benytte copy and paste da link er for langt til nyhedsgruppe)

TBC

Fra : Flemming

Dato : 25-01-03 01:25

TBC wrote:

> [...]
>
> http://groups.google.com/groups?hl=da&lr=&ie=UTF-
> 8&selm=rbu80vkvi85hbi3095bv f573li81r1ikk7%404ax.com

Mærkeligt, jeg kan se det indlæg du ref. til på google, men det indlæg er
aldrig nået frem til Tiscali's news server. Heldigvis har jeg modtaget en
e-mail fra Jarlskov, nu skal jeg bare lige finde mit EN nr.... (danm, det
ligger forhåbentligt på arbejdet....)

--
Mvh. Flemming

Fra : TBC

Dato : 25-01-03 03:52

> Mærkeligt, jeg kan se det indlæg du ref. til på google, men det indlæg er
> aldrig nået frem til Tiscali's news server.

Det har intet med andet end google og din browser at gøre. Du skal bare
huske at copy og pase HELE linken ind i din browser over 2 omgange (Sikre
dig at ALT er med INDTIL "404ax.com")

> Heldigvis har jeg modtaget en
> e-mail fra Jarlskov, nu skal jeg bare lige finde mit EN nr.... (danm, det
> ligger forhåbentligt på arbejdet....)

Held og lykke. EN nummeret kan du få ved at henvende dig til din nuværende
udbyder, det har du svjv krav på.

TBC

Fra : Flemming

Dato : 25-01-03 18:25

TBC wrote:

> Det har intet med andet end google og din browser at gøre. Du skal
> bare huske at copy og pase HELE linken ind i din browser over 2
> omgange (Sikre dig at ALT er med INDTIL "404ax.com")

Det gjorde jeg skam også, men indlæget er ikke på _news_ serveren.

> Held og lykke. EN nummeret kan du få ved at henvende dig til din
> nuværende udbyder, det har du svjv krav på.

Gjorde det allerede igår, jeg tror nemlig at jeg i bar frustration har smidt
alle Telia papirer ud, + mit EN nr. Så nu er det bare om at vente på
Tiscali.....

--
Mvh. Flemming

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-01-03 18:25

"TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse
> Held og lykke. EN nummeret kan du få ved at henvende dig til din
nuværende
> udbyder, det har du svjv krav på.

Næppe. Hvor skulle den ret komme fra?

Usenetstatistik pr. 18/9 - http://www.makr.dk/?usenetstats

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-01-03 13:00

Hej Flemming, du skrev i dk.edb.internet.udbydere.xdsl:

> Mærkeligt, jeg kan se det indlæg du ref. til på google, men det
> indlæg er aldrig nået frem til Tiscali's news server.

Jo, men der blev smidt en cancel efter det kort tid efter.

Jeg læste det dengang, og da jeg kort efter (en 5 minutter eller en
times tid, jeg husker det ikke præcis) ville rekonstruere tråden,
manglede det.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Flemming

Dato : 25-01-03 18:26

Rudi Stegen wrote:

> [...]
>
> Jeg læste det dengang, og da jeg kort efter (en 5 minutter eller en
> times tid, jeg husker det ikke præcis) ville rekonstruere tråden,

Fører du dagbog over hvad du læser og foretager dig på nettet, eller har du
bare en super hukommelse ?
(Det er jo over en måned siden

--
Mvh. Flemming

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-01-03 01:12

> Fører du dagbog over hvad du læser og foretager dig på nettet,
> eller har du bare en super hukommelse ?

Jeg har en hukommelse (i.e. paratviden) som en hullet si. Grundene til
at jeg husker det er:

1. Jeg læste som nævnt indlægget. Serveren dknews.tiscali.dk er lidt
længe om at slette indlæg (vel 10-20 minutter eller så), hvorfor man
selv ved en øjeblikkelig cancel alligevel kan læse det en rum tid
efter. Og jeg har så tilfældigvis læst det indenfor denne tid.

2. Lasse er en af dem, jeg holder nøje øje med.

3. Tilfældigvis ville jeg dengang rekonstruere den tråd senere samme
dag. At netop Lasses indlæg var forsvundet i mellemtiden var derfor
påfaldende, hvorfor jeg huskede det.

> (Det er jo over en måned siden

Jeg husker påfaldende hændelser meget længe

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Jesper Skriver

Dato : 14-12-02 00:49

On Fri, 13 Dec 2002 17:31:27 +0100, TBC wrote:

> [...]
> kobberet har fundet "at der ikke er nogen direkte kabelvej til
> slutbrugeren" (fejlmedelesen som Telia medarbejderen kan se).

Uden at kende noget til sagen, er det så ikke muligt at kobberet fra
din adresse kan routes til flere centraler/teknik hytter, og at Tiscali
og Telia ikke er til stede samme sted, og du derfor godt kan få en
fremførings vej til den hvor Tiscali er, men ikke den hvor Telia er ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : TBC

Dato : 14-12-02 14:37

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og Telia ikke er til stede samme sted, og du derfor godt kan få en
> fremførings vej til den hvor Tiscali er, men ikke den hvor Telia er ?

Jeg skal ikke kunne sige at det IKKE er tilfældet. Jeg kan blot sige at jeg
altid på specifik forespørgsel har fået at vide at begge (og flere til)
ISP'ere er repræsenteret på den større central jeg bor ca 20 meter fra.
(Ydre Nørrebro centralen på Stefansgade ved Nørrebrogade)

Men det store spørgsmål er hvad jeg kan gøre for at
udforske/verificere/genåbne sagen eftersom både jeg og Telia supporteren er
overbeviste om at der må være sket en fejltagelse ?

TBC

Fra : jens

Dato : 15-12-02 01:12

> [...]
ikke
> hjælpe ...har prøvet 3 forskellige) ....Hvad kan jeg gøre ?

bestil fastnet telefon hos tdc, så er der forbindelse på tre uger højest.

Fra : TBC

Dato : 15-12-02 08:12

> "TBC" <-sutmin@2night.dk> skrev i en meddelelse

> bestil fastnet telefon hos tdc, så er der forbindelse på tre uger højest.

Det tror jeg du har ret i, hvilket er højest betænkeligt i betragtning af
den stasus der er for administreringen af kobber.

Men det vil blot ikke kunne hjælpe mig, tværimod.

1. Jeg vi miste min nuværende ADSL hos Tiscali (der er kun det ene
kobberpar)

2. Derfor vil jeg være totalt foruden ADSL forbindelse, sikkert i flere
måneder (evt i bedste fald uger)

3. Jeg skal betale oprettelse (ca en tudse) til TDC for et produkt jeg ikke
skal ende op med at have afligevel.

4. Jeg vil ikke igen kunne nyoprette mig til den nye løsning jeg skulle
have haft, idet Telia pt ikke optager nye ADSL kunder.

5. Jeg skulle betale nyoprettelse til den "nye/næste" ISP jeg reelt ville
kunne få med nyoprettelse som afligevel skulle være den samme som jeg kom
fra, idet der til mit behov ikke findes andre mere tiltalende alternativer
til denne end Telia.

TBC

Fra : jens

Dato : 16-12-02 00:34

> [...]
klip

jaja det er jo tdc der styrer
og jeg giver dig ret, de skulle aldrig have haft det kobber.