Kølepasta, hvordan og hvorledes?
Fra : Peter Holm

Dato : 13-12-02 18:34

Hejsa,
nogen der kender et godt link, eller kan give en simpel forklaring, på
påføring og fjerning af kølepaste fra køler og CPU.
Jeg er i tvivl om mængde, rengøringsmiddel til fjernelse, påføringsmetode
osv.
Det jeg har bestilt er ikke noget fancy artic-silver, men bare noget til en
tyver.

Sidst jeg monterede køler var der allerede påført pasta (Silent Viking), så
jeg bare skulle sætte køleren direkte på. Derfor har jeg aldrig prøvet det.

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk
http://home1.stofanet.dk/phc/
"The gab that seperates beauty from ugliness,
is the the gab that seperates reality from the Real"
Zizek om Lynchs "Lost Highway"

Fra : Ivar

Dato : 13-12-02 19:38

Peter Holm skrev:

> Jeg er i tvivl om mængde, rengøringsmiddel til fjernelse, påføringsmetode
> osv.

Kølepasta er en dårlig varmeleder, dog ikke så dårlig som luft, men
betydelig dårligere end metal.
Hverken en chip eller køleplade har en helt jævn overflade. Når
man sætter dem sammen, vil kun en relativ lille procentdel af de to
overflader røre hinanden. Der vil være en mængde mikroskopiske
luftlommer. Det er disse luftlommer kølepastaen skal udfylde.
Det er altså vigtigt at der kommer kølepasta overalt, men i et så
tyndt lag som muligt, da det jo som sagt er en relativ dårlig varmeleder.
Det er en udbredt misforståelse, at meget kølepasta er bedre end lidt.
Brug en metalspartel eller ligende til at smøre pasta på begge flader.

Ivar

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 13-12-02 19:41

> [...]
> osv.
> Det jeg har bestilt er ikke noget fancy artic-silver, men bare noget til

Selv om det ikke er Artic Silver så kan jeg kun anbefale dig at følge deres
guide på http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

--
Mvh.

Kenneth (Fjern "FJERNDETTE" i mail adr. ved direkte svar)

Fra : Bernhard Ege

Dato : 13-12-02 20:35

"(: MarlboroMan :)" <kenneth_aka_marlboroman@FJERNDETTEhotmail.com>
wrote in message news:3dfa29d7$0$47399$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> en
>
> Selv om det ikke er Artic Silver så kan jeg kun anbefale dig at følge
deres
> guide på http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

Omend deres metode burde virke så vil jeg mene at det er stort set
ligegyldigt hvor meget du fylder på så længe det ikke bliver så meget så
meget at det flyder ud over det hele. Jeg fylder som regel en god slat
på (fylder hele athlon cpu coren og prøver at lave en lille spids på
midten) og klemmer køleren fast. Jeg har aldrig haft problemer med for
varm en cpu og når jeg piller køleren af, er alt det overskydende
kølepasta klemt ud til siden (hvor det ingen skade gør og hvis noget,
kun hjælpe med at køle). Der er næsten ingenting på selve cpu coren
eller køleren.

Jeg vil personligt gerne se en test af forskellige måder at påføre
kølepasta for jeg er tvivlende overfor en eventuel forskel i køleeffekt.
Her skal det bemærkes at temperaturen skal måles med _samme_
omgivelsestemperatur og _samme_ belastning og _samme_ forsinkelse efter
start (og altid når harddisk, bundkort, cpu, køler er samme temperatur).
Alt andet vil kunne farve billedet og sandheden forvanskes.

mvh Bernhard

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 13-12-02 20:42

> [...]
> kølepasta klemt ud til siden (hvor det ingen skade gør og hvis noget,
> kun hjælpe med at køle). Der er næsten ingenting på selve cpu coren

Tja, din metode er sikkert præcis lige så god som den jeg linkede til men da
Peter Holm bad om et link så var det det han fik.

> [...]
> start (og altid når harddisk, bundkort, cpu, køler er samme temperatur).
> Alt andet vil kunne farve billedet og sandheden forvanskes.

Ja ja, den kommer du nok til at venter LÆNGE efter.

Fra : Ukendt

Dato : 14-12-02 19:39

> [...]
>kølepasta klemt ud til siden (hvor det ingen skade gør og hvis noget,
>kun hjælpe med at køle). Der er næsten ingenting på selve cpu coren
Har lidt den samme erfaring, trykket fra køleren er så stort at overskyende
pasta bliver skubbet ud over kanten, men næste gang tror jeg også jeg
vil skrabe diagonalt på kernen så kun hullerne er fyldt.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Peter Holm

Dato : 13-12-02 21:07

> [...]
> en
>
> Selv om det ikke er Artic Silver så kan jeg kun anbefale dig at følge

Tak. Jeg kigger på det.
Mvh
Peter