LAN-gaming virker ikke
Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 12-12-02 20:03

Hej jeg har et problem som jeg ikke ved hvad skyldes, og ikke aner hvordan
jeg skal løse.
Det drejer sig om netværket mellem mine brødres pc og min egen pc. Har
prøvet med to ny-indkøbte spil at lave et LAN-game, men uanset hvilken
maskine jeg er "host" på, kan de andre ikke se mit LAN-game....
Jeg kører WindowsXP på alle 3 maskiner, og spillene vi prøver at spille er
Need For Speed Hot Pursuit 2 og Battlefield 1942... netværket kører over en
hub.
Håber det var nok information til at nogen har lyst til at hjælpe med et
svar.
Mvh, Hans Christian Johansen.
Ps. Har hørt at problemet evt. kunne skyldes en skjult firewall i
WindowsXP... er ikke 100% sikker, men mener ikke den er slået til. Hvad gør
jeg?

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 12-12-02 20:20

Hans Christian Johansen wrote:
> [...]
> Ps. Har hørt at problemet evt. kunne skyldes en skjult firewall i
> WindowsXP... er ikke 100% sikker, men mener ikke den er slået til.

Lyder som om den er slået til...

Hvordan har du sat netværket op? iper og subnet osv..

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: @fjern@ i adresse ved svar til mail

Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 12-12-02 20:38

Ip'en er sat til "Hent automatisk IP-adresse"
Det samme gælder for DNS-serveradresse.
Jeg har nemlig en ADSL forbindelse.
Jeg er ikke så meget inde i de tekniske detaljer omkring netværk, så vedr.
subnet ved jeg ikke hvorledes min opsætning er.
Når jeg siger, at jeg mener den "skjulte" firewall muligvis er off, er det
fordi jeg i "Egenskaber for LAN-forbindelse" har fjernet fluebenet til
firewall under fanen "Avanceret".
Håber på yderligere svar.
/ Hans.

Fra : Cubus

Dato : 12-12-02 20:52

"Hans Christian Johansen" <hans@johansen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> Jeg er ikke så meget inde i de tekniske detaljer omkring netværk, så vedr.
> subnet ved jeg ikke hvorledes min opsætning er.

Hvis nu du skriver ipconfig i en kommandoprompt, hvad siger de to maskiner
så mht IP-adresse og undernetmaske?

> Når jeg siger, at jeg mener den "skjulte" firewall muligvis er off, er det
> fordi jeg i "Egenskaber for LAN-forbindelse" har fjernet fluebenet til
> firewall under fanen "Avanceret".

Ja, så lyder det til den er deaktiveret

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 12-12-02 21:09

Ok, nu har jeg så prøvet at skrive ipconfig i kommandoprompten... så kommer
der en lille oversigt, hvor jeg bl.a. kan se hvad min IP er, og
undernetmasken hedder 255.255.255.128
ved ikke om det så siger dig/jer noget?
/Hans.

Fra : Lars Hessellund

Dato : 12-12-02 22:01

Lyder som om du har TDK Bredbånd, dine pc´ere får muligvis ikke ipadresser
der sidder på det samme netværk.
Prøv at installere protokollen IPX, og læs evt. lidt om netværk under
windows.
Hvis du har købt TeleDanmarks netkort (unex) og/eller deres unex-switch, kan
du få hjælp af dem til at sætte ipx op på dine computere.

Fra : Cubus

Dato : 12-12-02 22:02

> [...]

> Ok, nu har jeg så prøvet at skrive ipconfig i kommandoprompten... så kommer
> der en lille oversigt, hvor jeg bl.a. kan se hvad min IP er, og

Det var interessant at se hvad oplysningerne rent faktisk var og på begge
maskiner.
Hvis adresserne ikke ligger inden for samme net skal forbindelsen en tur
gennem internettet. Jeg går ud fra at den anden maskine er med på
internetforbindelsen og ligeledes får en IP-adresse fra internetudbyder?

Men du kunne da prøve at droppe internetforbindelsen for en stund
og tildele adresser til de to maskiner manuelt og se om det så virker:

Giv maskinerne følgende oplysninger for TCP/IP i stedet for automatisk
at modtage en IP-adresse:

IP-adresser: 192.168.0.10 og 192.168.0.11 til de to maskiner

Undernetmaske 255.255.255.0 til begge maskiner.

Se om netværksspillene virker nu.

Efter eksperimentet kan du bare stille den tilbage på automatisk at modtage
en IP-adresse, så virker din internetforbindelse igen.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 12-12-02 23:05

Jo de kører begge på Bredbånd fra tdc. Men IP'erne er forskellige. Prøvede
at gøre som Cubus sagde ved selv at tildele de to computere hver deres faste
IP... men ligemeget hjælper det... de kan ikke ses af hinanden over LAN i
spil... derimod kan de godt se hinanden hvis man i startmenuen vælger
"netværkssteder"! Det synes jeg er lidt underligt.
En anden lille ting jeg prøvede var at pinge de to computere, men fra begge
computere løb det timeout!

Fra : Cubus

Dato : 12-12-02 23:33

"Hans Christian Johansen" <hans@johansen.tdcadsl.dk> skrev

> Jo de kører begge på Bredbånd fra tdc. Men IP'erne er forskellige.

De skal være forskellige, men skal ligge inden for samme net. Det kan
man kun vurdere ved at se på IP-adresserne og undernetmaskerne

> [...]
> spil... derimod kan de godt se hinanden hvis man i startmenuen vælger
> "netværkssteder"! Det synes jeg er lidt underligt.

Det kan skyldes at du har installeret en anden protokol også som fx IPX/SPX.

> En anden lille ting jeg prøvede var at pinge de to computere, men fra begge
> computere løb det timeout!

Nå, første opgave må sandelig være at få ping til at virke. Ping virker vel mellem
computerne når begge iøvrigt kan gå på internettet?

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk/

Fra : Leif Poulsen

Dato : 13-12-02 00:44

Hej

Bare en lille snydeide'

Hvad med at oprette en ekstra administrator på hver XP-maskine, op der sætte
fast IP-adresser, deling af filer og hvad der ellers kunne være brug for. Så
skal der bare logges på med den rigtige. At det skal være en administrator,
er blot for at få rettigheder til at installere spil osv.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 13-12-02 11:05

ok;
efter at have fjernet IPX virker LAN ikke længere, så det må være ved TCP/IP
det er galt et sted.
De kan stadig ikke pinge hinanden - hverken hvis man skriver ping <dns-navn>
eller ping <ip>, hvilket er en smule sært. De burde til enhver tid jo kunne
pinge hinanden hvis bare netværket virkede?
De kan begge gå på internettet, men deres ip'er er forskellige (den ene har
131..x.x.x, den anden har 80.x.x.x.)
hilfe.