Avlsforbud?
Fra : goofy

Dato : 12-12-02 19:33

Hej Gruppe

Jeg kunne godt tænke migat høre andres mening om det at stemple
avlsforbud i stamtavelen, eller rettere brugen af avlsforbud.
Hvornår bør man bruge det?

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Ida

Dato : 12-12-02 19:44

--
"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg kunne godt tænke migat høre andres mening om det at stemple
> avlsforbud i stamtavelen, eller rettere brugen af avlsforbud.

Hej Steen *s*
Avlsforbud bruges forskelligt af de forskellige opdrættere : nogle stempler
aldrig stamtavler, mens nogle gør det konsekvent på de fleste i kuldet.

Jeg kan kun svare for mig selv
Jeg stempler alle de katte der ikke skal bruges i avlen.. dvs kælekatte får
et forbud mod avl. Det gør jeg, for at sikre mig, at jeg ikke kommer til at
lægge stamnavn til et kuld killinger fra en kat, som jeg har solgt som
kælekat.
Jeg vælger måske en enkelt killing eller to ud, der, efter min mening, er
egnet til avlen.. resten er kælekatte.

Desuden skal katte, der har fejl som halefejl, navlebrok eller andet, der
udelukker dem fra avl, selvfølgelig stemples.
Katte fra et "upskuld" - fx efter en parring af to for tæt beslægtede katte-
ville alle blive stemplet, hvis de skulle herfra.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger til salg

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-12-02 19:51

"goofy" <nospam@oncable.dk> skrev...
> Jeg kunne godt tænke migat høre andres mening om det at stemple
> avlsforbud i stamtavelen, eller rettere brugen af avlsforbud.
> Hvornår bør man bruge det?

Min uforbeholdne mening er, at man skal bruge avlsforbud præcis når man
ønsker det...

Jeg personligt gør det på killinger, som bliver solgt til kæl - jeg beholder
sædvanligvis selv killinger til avl, men sælger til avl hvis folk specifikt
efterspørger det... og det gør de sjældent. Da jeg havde killinger sidste
(for længe, længe siden) var to ud af fire killinger fladbrystede, som er en
genetisk arvelig defekt - så vidt man ved, dog kendes arvegang mv. ikke. De
tre hankillinger som overlevede (pigen i kuldet døde af defekten), blev alle
neutraliseret inden de blev solgt - simpelthen fordi et avlsforbud jo ikke
forhindrer at katten får killinger, blot at der bliver stambogsført
killinger efter den - og jeg ønsker ihvertfald ikke, at en af disse hankatte
ved en fejltagelse skulle komme til at parre Fru Jensens huskat (eller hvad
ved jeg), som måske så fik et kuld fladbrystede killinger!

At jeg stempler stamtavlerne er udelukkende ud fra et ønske om, at *hvis* en
af mine killingekøbere på et tidspunkt ændrer mening og alligevel gerne vil
bruge katten i avl, så SKAL de henvende sig til mig for at få stamtavlen
åbnet, og jeg kan så samtidig råde og vejlede mht valg af "partner" - og
hvis de har planer om at lave noget, som i mine øjne er "noget snavs", så
vil jeg naturligvis nægte at åbne stamtavlen og istedet henvise til køb af
avlskat andetsteds.

Og Steen, hvis det er noget, som du ønsker at diskutere mere indgående, så
vil jeg bestemt henvise dig til at deltage i debatten på mailinglisten
FD-Opdrætter, som du finder her:
naturligvis I andre opdrættere/udstillere!!

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-12-02 01:05

> [...]
> FD-Opdrætter, som du finder her:
> naturligvis I andre opdrættere/udstillere!!

Den opfordring vil jeg gerne støtte. Jeg er ikke sikker på, at en så
specifik "opdrætter sag" hører til her i gruppen.
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : goofy

Dato : 13-12-02 15:04

Hej Camilla
> [...]
> FD-Opdrætter, som du finder her:
> naturligvis I andre opdrættere/udstillere!!

Jeg vil ikke give dig helt ret, i fundatset står der:
1. Emne:
Katte

2. Beskrivelse:
Erfaringer, gode råd og historier om katte

3. Fundats:
Formålet er at alle katteinteresserede får et forum, hvor de kan
udveksle erfaringer, få gode råd, fortælle søde, sjove historier om egne
katte, ja kort sagt et forum hvor alt om katte kan diskuteres.

og det var erfaringer og holdninger jeg efterlyste.

Men det er jo stadig et fortolkningsspørgsmål.
Men jeg kan fortælle dig at jeg har adskillige gange forsøgt at blive
tilmedt yahoo groops, men har aldrig fået det til at fungere 100 %, det
er sansynligvis nok migselv.
Desuden syntes det er ærgeligt at en ellers velfungerende gruppe, skal
til at deles op, afhængig af hvilket emne der diskuteres, så ender det
jo blot med det bliver en gruppe med " hyggesnak"

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 13-12-02 15:31

Jeg kan godt følge Camillaerne, men som Steen siger er denne gruppe for ALT
om katte. Desuden kunne et vel også være godt om "alm." kattejere vidste
hvad opdrætterne går og pusler med - det er vel en del af åbenheden - så vi
ikke virker så "mystiske"

Til Steen

På FD-opdrætter listen har avlsforbuddet været diskuteret rigtig meget, og
et flertal ser ud til at være imod, det ophæves. Begrundelserne har været
næsten lige så mange som opdrættere, men det gennemgående har nok været:

Det tager friheden fra opdrætterne

Det kan skade racerne

Flere killinger vil blive kastrerede inden de flytter hjemmefra.

Så var der delte meninger om, hvorvidt avlsforbud gavnede eller skadede
genpuljen.

Jeg har ikke selv brugt avlsforbuddet ret meget, men kan endnu ikke se nogen
fornuftig grund til at ophæve det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Mette Mejdahl

Dato : 13-12-02 15:58

Hej...

Jeg er én af de alm. katteejere (altså ikke opdrætter).
Jeg har bestemt ikke noget imod at opdrætterne tager emner op, som jeg måske
ikke lige ved så meget om... Derimod synes jeg det er rart at få en smugle
indsigt i hvad det er i render og laver, og så skader det jo ikke at blive
klogere

Mht. avlsforbudet, så uden at gøre mig for klog på noget jeg ikke har
forstand på, synes jeg det lyder fint nok at opdrætterne selv kan styre,
hvad der må avles på og hvad der ikke må avles på...

Mvh. Mette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-12-02 16:14

> [...]
> og det var erfaringer og holdninger jeg efterlyste.
> Men det er jo stadig et fortolkningsspørgsmål.

Steen - nu skrev jeg jo overhovedet ikke noget om, at du ikke OGSÅ måtte
diskutere det i dette forum, vel? Blot at jeg synes det var en god idé at
melde sig på FD-Opdrætter-listen, hvor der formodentlig kun er opdrættere og
udstillere, og hvor emnerne ikke blot er "kat mv.", men specifikt FIFé/Felis
Danica, katte-politik, genetik osv., der generelt helt "kun" interesserer
samme målgruppe.
Derudover er der langt flere opdrættere på den førnævnte liste, og emnet er
allerede i fuld gang med at blive debatteret, så du vil få meget mere ud af
at spørge dér end her... Det var såmænd blot det, jeg mente.

> Men jeg kan fortælle dig at jeg har adskillige gange forsøgt at blive
> tilmedt yahoo groops, men har aldrig fået det til at fungere 100 %, det
> er sansynligvis nok migselv.

Ja, det skal jeg ikke kunne sige - mit fungerer upåklageligt

> Desuden syntes det er ærgeligt at en ellers velfungerende gruppe, skal
> til at deles op, afhængig af hvilket emne der diskuteres, så ender det
> jo blot med det bliver en gruppe med " hyggesnak"

Det har jeg aldrig påstået at vi skulle - det er to vidt forskellige ting,
med vidt forskellige målgrupper - og en diskussion det ene sted udelukker så
sandelig ikke samme diskussion det andet... men der er stor forskel på, hvor
indgående tingene diskuteres de forskellige steder, fordi det er forskellige
menneser, der bevæger sig dér (og så er vi da også nogle stykker, som
frekventerer begge steder...). Og uanset hvordan du vender og drejer det, så
er et emne om stempling af avlsforbud i stamtavler unægteligt noget, som
optager opdrættere mere end det optager andre!

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 14-12-02 01:51

Hej Camilla

> Steen - nu skrev jeg jo overhovedet ikke noget om, at du ikke OGSÅ
måtte
> diskutere det i dette forum, vel

Ikke forstået

> [...]
FIFé/Felis
> Danica, katte-politik, genetik osv., der generelt helt "kun"
Go´ ide menjeg kan ike finde ud af at komme på

> [...]
ud af
> at spørge dér end her... Det var såmænd blot det, jeg mente.

Sikret rigtigt

> [...]
som
> optager opdrættere mere end det optager andre!

Helt sikkert, men jeg kan ikke ikke få det til at fungere. ( forøvrigt
ikke første gang hos Yahoo)

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 13-12-02 16:40

> [...]
> Men jeg kan fortælle dig at jeg har adskillige gange forsøgt at blive
> tilmedt yahoo groops, men har aldrig fået det til at fungere 100 %, det

Hej Steen.
Jeg havde også svært ved at blive oprettet som Yahoo-bruger. Prøv at
kontakte Yahoo Danmark (send dem en mail), de var flinke til at hjælpe mig
på vej. Hvis du er medlem af Racekatten, kræver det også et Yahoo-brugernavn
at være med på deres mailingliste, så det er rart nok at have det i orden.

Mvh. Else - der også læser med på FD-opdrætter (og nøjes med at læse).
--

www.geocities.com/gyldenk

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-12-02 17:01

On 13/12/2002 16:40, in article atcvj5$sr9$1@sunsite.dk, "Else Gyldenkærne"
<gyldenkaerne@no-junk.post.tele.dk> wrote:

> [...]
> at være med på deres mailingliste, så det er rart nok at have det i orden.
>
> Mvh. Else - der også læser med på FD-opdrætter (og nøjes med at læse).

Man skal oprette et Yahoo brugernavn for at være med på *alle* Yahoos
lister. Nogle lister kræver så også, at man også udfylder en Yahoo profil...

Racekattens liste er *kun* for Racekattens medlemmer. FD-Opdrættere er for
medlemmer af alle 4 hovedklubber. Så vidt jeg ved, er Racekatten den eneste
af de 4 hovedklubber, der har deres egen Yahoo liste.

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 13-12-02 17:19

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
eneste
> af de 4 hovedklubber, der har deres egen Yahoo liste.

Jamen jeg har da heller ikke skrevet andet?
Mvh. Else.

Fra : Camilla Baird

Dato : 13-12-02 19:03

On 13/12/2002 17:18, in article atd19j$fb7$1@sunsite.dk, "Else Gyldenkærne"
> [...]

> profil...

> eneste
>
> Jamen jeg har da heller ikke skrevet andet?

Nej nej - det var bare for at klargøre Jeg læste dit indlæg for
hurtigt... Undskyld!

Fra : goofy

Dato : 14-12-02 01:55

Hej Camilla
> [...]
eneste
> af de 4 hovedklubber, der har deres egen Yahoo liste.

Det bliver jeg kun endnu mere forvirret af. på intet tidspunkt blev der
spurgt om et medlemsnunner eller ande indetifikation der kunne
sansynliggøre at jeg var medlem af en af hovedkulbberne.
Og hvorfor kun en klub for Racekatten?

Det syntes som om at klubberne indbydes konkurerer, istedet for at yde
den bedste sevice.

Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-12-02 09:50

On 14/12/2002 01:55, in article atdvi7$hsi$1@sunsite.dk, "goofy"
<nospam@oncable.dk> wrote:

> [...]
> Og hvorfor kun en klub for Racekatten?
>
> Det syntes som om at klubberne indbydes konkurerer, istedet for at yde

Spørg Racekatten hvorfor de har en eksklusiv liste kun for deres
medlemmer... Det kan jeg ikke svare på Det er en lukket liste.

Nej, man bliver vel ikke ligefrem bedt om et medlemsnummer, men listen har
ingen interesse for folk, der ikke er med i en Felis Danica hovedklub som
opdrætter.

Vil du gerne diskutere FD sager her, så værsgo Vil du gerne diskutere
Avlsrådets forslag om avlsforbud her, så værsgo Kom frem med dine
holdninger eller dine spørgsmål (hvad det nu måtte være).

Fra : goofy

Dato : 14-12-02 10:34

Hej Camilla, og go´morgen

> [...]
> Avlsrådets forslag om avlsforbud her, så værsgo Kom frem med dine
> holdninger eller dine spørgsmål (hvad det nu måtte være).

Jeg skrev i mit start indlæg et direkte spørgsmål, jeg har ikke skrevet
noget om min holdning. Når jeg ikke skrev noget om mine holdninger, er
det simpelthed fordi jeg syntes det er svært.
Min grundlæggende holdning er at " avlsforbud" kun skal bruges hvis der
er en " defekt", men da jeg ikke er sikker villle jeg gerne høre fra
andre og deres holdninger. Der kunne jo komme nogle gode argumenter, som
gjorde at jeg ændrede min opfattelse.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-12-02 11:38

> Jeg skrev i mit start indlæg et direkte spørgsmål, jeg har ikke skrevet
> noget om min holdning. Når jeg ikke skrev noget om mine holdninger, er
> det simpelthed fordi jeg syntes det er svært.

Hvis du forsøger at sætte ord på det, du synes, der er svært, kan vi måske
hjælpe dig med at afklare det

> [...]
> er en " defekt", men da jeg ikke er sikker villle jeg gerne høre fra
> andre og deres holdninger. Der kunne jo komme nogle gode argumenter, som

Hvad er en defekt? Hvem afgør, hvad en defekt er? Groft sagt er en defekt en
fejl, så hvor går grænsen? Hvem sætter grænsen?

Jeg synes, for eksempel at en kat med (meget) svag hage har en alvorlig
defekt - den vil jeg da tænke (mindst to gange) over, om jeg vil have i avl.
Katte fra mit opdræt skal helst have gode kraftige hager.
Andre defekter kan være meget dominerende eller meget underdanige
temperamenter. En god avlskat skal helst være et godt flokdyr også.
Ligegyldigt hvor smuk en kat ellers kan være, er temperamentet (især på
avlsdyr) det vigtigste.
Disse ting kan jeg nok ikke få en dyrlæge til at skrive under på er
defekter, men i mine øjne er de ganske stor fejl.

Katten har et ganske udmærket liv med en svag hage, men er den kvalioficeret
til at gå i avl? Er det ikke kun fåtallet af katte, der egt er kvalificerede
til at gå i avl? Hvorfor skal alle katte avles på? Jeg vil da meget hellere
sælge mine killinger til kælekattehjem end som avlsdyr, da det er min
overbevisning, at de får et bedre liv som neutraliserede kælekatte. Jeg
tænker primært på den enkelte kats velfærd - det er mit primære ansvar som
opdrætter, synes jeg.

Genpuljen (for min race) tager ikke skade af, at det ikke er alle mine
killinger, der går i avl... Tværtimod! Som det er nu, går der som regel en
eller to killinger fra hvert af mine kuld i avl - med mindre det er
"repetitionskuld", eller der er generelle helbredsproblemer i kuldet.

Forøvrigt er jeg nok en af dem inden for min race, der sælger flest
killinger til avl - jeg er så også en af dem, der tænker meget nøje over,
hvilke linier jeg importerer, og hvilke parringer jeg foretager. Mine katte
er fra linier, som er interessante for andre opdrættere, da de er fra
kombinationer, som andre ikke har. Mine avlskatte er måske ikke de
smukkeste, men mine killinger er faktisk ofte ganske fine, fordi jeg
selekterer... Dermed ikke sagt, at andre ikke også tænker nøje over, hvad de
gør, for det gør de bestemt.

Her fik du nogle holdninger til avl i det hele taget Jeg håber, du kan
bruge dem til noget
Som det måske fremgår, er jeg ikke absolut tilhænger af, at Avlsrådet vil
til at tage min selvbestemmelsesret som opdrætter fra mig - jeg har endnu
ikke helt forstået formålet med eller baggrunden for forslaget.
På den anden side må Avlsrådet gøre, hvad de vil med avlsforbuddet, for hvis
de fjerner den mulighed for at selektere, vil jeg (og sikkert flere andre
med mig) bare kastrere flere killinger, inden de flytter... Det kan umuligt
være idéen med Avlsrådets forslag.

Mvh Camilla *som nu dukker sig for flere flammende indlæg*

Fra : maz

Dato : 14-12-02 18:18

"Camilla Baird" <mail@korat.dk> wrote in message
> [...]
umuligt
> være idéen med Avlsrådets forslag.
>
> Mvh Camilla *som nu dukker sig for flere flammende indlæg*

Nu er jeg ikke selv opdrætter, men jeg kan sagtens følge opdrættere i, at de
skal have ret til *selv* at selektere i hvilke af deres afkom/killinger, der
må/skal avles på. Af den meget simple grund., at det er vigtigt at sikre at
der avles på 'gode gener' for at bevare den fremtidige genmasse indenfor en
variabel race i god stand. Det er meget yndigt at ens kat får killinger (har
selv prøvet det med en Hellig Birma), men principielt synes jeg, at man som
katteejer, der udelukkende har kælekatte, skal der være påført avlsforbud,
idet der ellers vil være alt for mange *up'sere* rundt omkring. Det er
dermed også i orden, at disse kíllinger ikke kan få stamtavle. Opdrætterne
må alt andet lige være de bedste til at bedømme, hvorvidt deres killinger er
egnede til avl eller ej. Og for langt de flestes vedkommende betyder det jo
intet, da størstedelen af racekattene jo netop bliver kastrerede ved første
løbetid. Det er iøvrigt også mit indtryk, at mange opdrættere (i hvert fald
herinde) er til at *snakke med* hvis en katteejer senere hen skulle have
lyst til at få killinger på sin kælekat - blot opdrætteren bliver kontaktet
og taget med på råd. Katte med gendefekter (fysisk-temperament osv) mener
jeg faktisk bør kastreres INDEN de forlader opdrætteren, da det absolut er
uhensigtsmæssigt, at disse katte nogensinde indgår i avl.
Anyways....hvis man som kattekøber gerne vil have muligheden for at avle på
sin kat så kan man jo købe en avlskat og betale de par 1000,-kr mere det
koster for en sådan. Dermed er man jo sikret at avlsmaterialet er i orden og
det gør måske også at katteejerne (pga merprisen) tænker sig ekstra om INDEN
de lader deres avlskat få killinger.

:0)) maria

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 14-12-02 19:33

"Nu er jeg ikke selv opdrætter"

- Måske ikke...men det lyder godt nok, som om du har sat dig ind i sagerne
før du udtaler dig . Du har lige netop fanget de pointer, som vi
opdrættere prøver at få frem .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-12-02 18:37

> [...]
> spurgt om et medlemsnunner eller ande indetifikation der kunne
> sansynliggøre at jeg var medlem af en af hovedkulbberne.

Det er to helt forskellige mailinglister... den ene hedder FD-Opdrætter, og
henvender sig til opdrættere og udstillere i Felis Danica. Man bliver ikke
spurgt om noget medlemsnr. eller andet, og det er heller ikke en modereret
liste, så alle kan melde sig til - men emnerne, der diskuteres er
kattepolitik, udstillinger, genetik osv. - ikke "historier" om katte osv. -
og det er et bevidst valg fra initiativtagernes side (bl.a. mig selv).

Derudover har Racekatten en speciel mailingliste, hvor kun klubbens
medlemmer kan melde sig på - lige så vel som hhv. JYRAKs debatforum er
lukket for ikke-medlemmer og DARAK vidst også har noget kun for deres
medlemmer.

> Det syntes som om at klubberne indbydes konkurerer, istedet for at yde
> den bedste sevice.

Hvad mener du? Selvfølgelig konkurrerer vi da... blandt andet på service -
og der er faktisk temmelig mange som mener, at Racekatten yder større
medlemsservice end de andre klubber. Jeg skal ikke kunne sige om det er
korrekt, for jeg har aldrig været medlem andre steder end i RK.

Mvh. Camilla

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-12-02 18:45

On 14/12/2002 18:37, in article atfq81$rk4$1@sunsite.dk, "Camilla Scharff"
<camischa@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
> medlemmer kan melde sig på - lige så vel som hhv. JYRAKs debatforum er
> lukket for ikke-medlemmer og DARAK vidst også har noget kun for deres

Jeg kan ikke se nogen steder på DARAKs hjemmeside, at de skulle have et
lukket forum for deres medlemmer, som Racekatten og JYRAK har valgt at have.
*måske er jeg stæreblind*

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-12-02 18:51

> [...]
> Jeg kan ikke se nogen steder på DARAKs hjemmeside, at de skulle have et
> lukket forum for deres medlemmer, som Racekatten og JYRAK har valgt at

Bemærk, at jeg skrev *vist også* (bortset fra, at jeg havde fået puttet et
'd' ind i vist...) - jeg er jo heller ikke medlem af DARAK, så jeg er ikke
100% sikker...

Mvh. Camilla

Fra : goofy

Dato : 14-12-02 23:37

Hej alle

Af ovennævnte meddelser kan jeg jo se at jeg tilsyneladende er i den
forkerte gruppe. Er der nogen der på dansk " skåret ud i pap " kan
fortælle mig hvordan at Yahoo.opdrætter gruppe fungere, således at jeg
kan få det til at virke.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk

Fra : Camilla Baird

Dato : 14-12-02 23:48

On 14/12/2002 23:37, in article atgbr8$qj$1@sunsite.dk, "goofy"
<nospam@oncable.dk> wrote:

> [...]
> forkerte gruppe. Er der nogen der på dansk " skåret ud i pap " kan
> fortælle mig hvordan at Yahoo.opdrætter gruppe fungere, således at jeg

FD-Opdrætter fungerer ligesom Katte-DK (som sikkert er den du er på) - gå
til denne side http://dk.groups.yahoo.com/group/FD-Opdraetter/ og vælg "gå
med i gruppe" (eller hvad der står på dansk - der står "join group" på
engelsk).

Er du med i andre Yahoo grupper, har du allerede et brugernavn...

Fra : goofy

Dato : 14-12-02 23:32

Hej Camilla

Her er netop et af problemere, vi er medlem af JYRAK men kan ikke
tilmeldes deres debatforum, de skriver det er et lukket forum og tager
ikke nye medlemmer.
Hvis andre katteklubber siger ligeså har vi jo ingen muligheder.
Det e ca. 1 md.. siden at jeg prøvede at tilmelde os Jyrak, men fik
ovennævnte besked, derefter " for" jeg i blækhuset og skrev til JYRAK,
men d.d. ikke modtaget et svar, så det er klart at et klubskifte er i
tankerne.

Med venlig hilsen
Steen Vinbæk