ADVARSEL - VIRUS
Fra : Steven

Dato : 12-12-02 17:01

Til alle brugere her!!!

Jeg har modtaget en mail, som udgav sig for at være en besvarelse på nogle
spørgsmål jeg har stillet her.
Denne mail viste sig at indeholde en virus:
I-WORM/BUGBEAR
Om andre her, har modtaget en lignende mail, ved jeg naturligvis intet om,
men det er ganske tydeligt, at der er nogle nørder/psykopater, som finder
det ganske morsomt, at fremsende den slags mails.
Det er desværre ikke første gang at sådanne vira florerer her i dette forum.
Derfor - pas på - og vær opmærksom på at vi nu igen har useriøse deltagere
på banen.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-12-02 17:30

Steven wrote:
> [...]

> florerer her i dette forum. Derfor - pas på - og vær opmærksom på at
> vi nu igen har useriøse deltagere på banen.

Vrøvl, - dels har det overhovedet intet med nørder/psykopater at gøre,
og dels er denne gruppe så speciel at alle kan betragtes som seriøse
alene i kraft af interessen for slægtsforskningen. At du har fået en
virus via en privat mail med svar på dine spørgsmål betyder blot at der
sandsynligvis sidder en eller anden derude der interesserer sig for
slægsforskning men ikke har den store viden om PC'ere.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Når man bliver gammel får man mere mønster på gardinerne,

Fra : Steven

Dato : 12-12-02 18:02

[...]

Kære Bent Fleron,

Mange tak for dit svar. Det er dog lidt ærgerligt, at du betegner mit indlæg
som vrøvl.
Du har ganske ret i at denne gruppe er ret speciel, i og med, at det er
slægtsforskning det drejer sig om, men det gør jo ikke dette forum til en
øde ø! Og, jeg er ganske enig med dig i, at de vanlige brugere her, er
seriøse!
Det er desværre ikke første gang at der har været virus/vira i de mails man
modtager, og det bliver sikkert heller ikke den sidste. Du er muligvis ikke
vidende om det, men flere af de firmaer, der beskæftiger sig med
computersikkerhed, har gentagne gange oplyst, at osgå news-groups der har
med slægtsforskning at gøre, jævnlige bliver "støvsuget" for e-mailadresser,
som efterfølgende bliver solgt til personer/firmaer, som gerne vil udsende
spam - eller anden uønsket mail.
Min henvendelse var ment som en venlig advarsel til brugerne her, for at
spare dem for en masse tidstab og besvær med at fjerne fremsendte vira, men
du mener tilsyneladende, at det er mere på sin plads at gøre grin med
henvendelsen. Det er jo også noget lettere, at gøre sig lystig over
budbringeren - det er jo dejligt nemme point - uden den store risiko.
Jeg er absolut ikke enig med dig i dit synspunkt, at det er en eller anden
derude, som ikke ved nok om PC'ere. Tværtimod!
De mennesker, som fremsender spam og vira, ved ganske udmærket hvad de
foretager sig - og de gør det ganske bevidst.
Men, hvis du mener at en advarsel om vira ikke skal tages seriøst, skal jeg
naturligvis nok fremover undlade at fremkomme med sådanne advarsler her.
Undskyld ulejligheden.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Bent Fleron

Dato : 12-12-02 21:37

Steven wrote:

> Mange tak for dit svar. Det er dog lidt ærgerligt, at du betegner mit
> indlæg som vrøvl.

Ja, - det er en hård og ofte uretfærdig verden vi lever i. )

> Det er desværre ikke første gang at der har været virus/vira i de
> mails man modtager, og det bliver sikkert heller ikke den sidste.

Korrekt, eks.vis har jeg modtaget 27 (alle Klez) siden den 20/11. Dog
ikke fra slægtsforskere

> [...]
> "støvsuget" for e-mailadresser, som efterfølgende bliver solgt til
> personer/firmaer, som gerne vil udsende spam - eller anden uønsket

Helt ærligt, - jeg forholder mig til dit indlæg og ikke til
'støvsugerbander' som i øvrigt er en gammel nyhed.

> [...]
> her, for at spare dem for en masse tidstab og besvær med at fjerne
> fremsendte vira, men du mener tilsyneladende, at det er mere på sin

Afgjort nej, men jeg vil atter henvise til dit eget indlæg hvor du
omtaler psykopater/nørder her i gruppen. Husk på det drejer sig egentlig
ikke om hvad du mente da du skrev det, men derimod hvad vi andre
opfatter. )

> [...]
> uden den store risiko. Jeg er absolut ikke enig med dig i dit
> synspunkt, at det er en eller anden derude, som ikke ved nok om

Ak ja, jeg gider ikke gentage mig selv for tredie gang, men vurder dit
indlæg:
Du fortæller os at en slægtsforsker har sendt dig en mail med virus i et
svar til dig. Vi taler med andre ord ikke om hvad 'støvsugere' er i
stand til af unoder, men om en regulær mail med afsender og det hele.
Skriv dog et pænt brev til vedkommende hvor du beklager at måtte meddele
om den modtagne virus. Jeg vil stadig holde på, at alt for mange stadig
drøner derudaf uden beskyttelse og vedkommende simpelthen har været
uvidende om den vedhæftede virus.

> De mennesker, som fremsender spam og vira, ved
> ganske udmærket hvad de foretager sig - og de gør det ganske bevidst.

Ikke her i gruppen, - basta.

> Men, hvis du mener at en advarsel om vira ikke skal tages seriøst,
> skal jeg naturligvis nok fremover undlade at fremkomme med sådanne
> advarsler her. Undskyld ulejligheden.

Steven, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at man straks skal råbe vagt i
gevær, men for en anden gangs skyld, så gør det rigtigt; nemlig bring
dit indlæg dk.edb.sikkerhed.virus. Forresten så fører jeg ikke nogen
scoretavle i forbindelse med billige points. )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 12-12-02 21:52

Thu, 12 Dec 2002 21:37:18 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Bent Fleron" <bentNOSPAM@fleron.dk> wrote:

>Ikke her i gruppen, - basta.

Et lite innlegg fra NOrge.
I utgangpunkt vet de fleste ikke at de sprer virus.
Det er desverre en mangel på kunnskap og som oftes skyldes problemet at
man ikke har sikret sitt utstyr mot virus og dermed blir mange smittet
uten selv å vite om det og dermed også blir en aktiv spreder av virus
uten å være klar over dette.

Den beste løsning for de aller fleste er alltid å ha oppdatert
antivirusprogram slik at man ikke selv blir smittet :=))

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 12-12-02 22:48

"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> skrev Thu, 12 Dec 2002 18:02:29
+0100

>De mennesker, som fremsender spam og vira, ved ganske udmærket hvad de
>foretager sig - og de gør det ganske bevidst.

Virus og spam *er* altså to vidt forskellige ting, det kan overhovdet
ikke sammenlignes.

Hvis du sætter dig lidt mere ind i hvordan Mailsworms virker, ville du
vide at afsenderen som regel end ikke selv aner at han har denne virus.

Du ville også vide, at denne type virus videresender sig selv til mere
eller mindre tilfældige modtagere - og at mailen iøvrigt sjældent kommer
fra den person der står som afsender (det sidste er nok værd at have i
erindring).

Dermed ikke sagt at man ikke skal tage problemet seriøst, det skal man i
høj grad. Men en påstand om at folk her helt bevist spreder virus er
grebet ud af den blå luft.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Brian Jensen

Dato : 13-12-02 10:43

In article <atafhb$lmm$1@news.cybercity.dk>, ccc98484@vip.cybercity.dk
says...
> De mennesker, som fremsender spam og vira, ved ganske udmærket hvad de
> foretager sig - og de gør det ganske bevidst.

Spam: ja, men med vira er det en anden sag. Som f.eks. de vira der tager
adresser fra folks adressebog og bruger dem som afsendere til andre.
Her er vedkommende der har den pågældende adresse slet ikke indblandet i
noget af det udover at være den uheldige ejer af adressen. Virussen har
han slet ikke været i nærheden af.
Personen der har adressen i sit kartotek er så den uheldige der har
virusen og egentlig er videre afsender af den, men det behøver han
nødvendigvis heller ikke være klar over, da den slags sker bag ryggen på
ham.

Mvh
Brian

--
Brian Jensen
Forsker i navnene Obbekjær, Egdal, Grundsted, Lavlund,

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 14-12-02 01:42

Hej Steven
Jeg kan se at du bruger Cybercity.
Du skulle overveje at skifte udbyder, da Cybercity er en stor kilde til
snavs. Jeg har af samme grund lukket min cybercity konto ned til at være en
webmail postkasse hvor jeg´af og til er ude og se hvor meget spam og sex
reklamer der er kommet. og i håbet om at der skulle være en enkelt seriøs
mail i mellem. Jeg kan fortælle at efter jeg lukkede for at hente mail hjem
fra Cybercity får jeg ikke næsten ingen spammail. Sidst jeg rensede min
Cyber konto var der 584 useriøse mail indkommet i løbet at 6 uger.
Jeg har flere gange henvendt mig til Cybercity kundeservice om ikke der var
en filter mulighed til at rense spammail fra, men det magter de ikke.
Dette er kun et råd eller hvad jeg har måtte gøre for at slippe for snavs.
Udover at have et godt opdateret Antivirus program + Dobb. Firewall
(hardware + software firewall).

Mvh. Niels H. Nielsen

Fra : Steven

Dato : 14-12-02 14:24

Hej Niels,

Mange tak for svar.
Skiftede fra en anden udbyder til Cybercity for et par måneder siden.
Årsagen var netop en enorm mængde spam, snavs, uønskede sex reklamer, løfter
om uanet rigdom i løbet at 14 dage og meget andet pjat. Har indtil videre
været forskånet for en større mængde spam fra Cybercity.
Og, du har så ganske ret. Internetudbydere er temmelig tunge "at danse
med" - de fleste hovedsagelig bemandet med meget unge mennesker, som har den
lidt underligt opfattelse, at hvis man ikke lige kan fatte deres "jargon" og
indforståede sprog, er man en gammel idiot - eller det der er værre. Når man
har været igennem en grundig manduktion fra deres side, er det lige før de
har fået én overbevist om, at man så sandelig selv er årsagen til alle
problemerne!
Tak for dine velmente og gode råd. Bruger i øvrigt AVG antivirusprogram -
ved opstart hver dag, ved modtagelse og afsendelse af e-mails og når jeg
lukker ned. Modtager løbende opdateringer, så AVG er up-to-date hele tiden.

Med venlig hilsen og en rigtig God Jul.

Steven

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 14-12-02 14:52

Sat, 14 Dec 2002 14:24:17 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
"Steven" <ccc98484@vip.cybercity.dk> wrote:

>Årsagen var netop en enorm mængde spam, snavs, uønskede sex reklamer, løfter
>om uanet rigdom i løbet at 14 dage og meget andet pjat. Har indtil videre
>været forskånet for en større mængde spam fra Cybercity.

en rekke leverandører har tjenester som uten kostnad, kan selektere på
bestemte ord og adresser og sende denne posten direkte til
"søppelkassen" før det i det hele tatt kommer til den postkasse.

Muligens finnes det aktuelle og tilsvarende leverandører i Danmark også.

I tillegg finnes en del program og leverandører (som hjelper til) for å
sile ut SPAM

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-12-02 10:46

"Bodil Thomasberg og Niels H Nielsen" <slaegt@tdcadsl.dk> skrev Sat, 14
Dec 2002 01:41:34 +0100

> [...]
>mail i mellem. Jeg kan fortælle at efter jeg lukkede for at hente mail hjem
>fra Cybercity får jeg ikke næsten ingen spammail.

Jeg tror ikke du kan bebejde CyberCity for dette. Det er nok nærmere et
spørgsmål om at du har brugt den pågældede adresse så længe at den er
kommet med på flere og flere af de lister spammerne udveksler indbyrdes.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 15-12-02 11:11

Sun, 15 Dec 2002 10:46:28 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi,
Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>spørgsmål om at du har brugt den pågældede adresse så længe at den er
>kommet med på flere og flere af de lister spammerne udveksler indbyrdes.

muligens skal dere i større grad kode om epostadresser som f.eks. ligger
ute på alle websiden og som flere har Roberter for å lese.
ta en titt på http://www.hivelogic.com/

I tillegg kan flere nettleverandører også tilby videresending av søppel
til søppelkasse.
Slik at det finnes muligheter til å redusere volumet, uten kostnader

Fra : Otto Chr. Thygesen

Dato : 15-12-02 11:02

On Sat, 14 Dec 2002 01:41:34 +0100, "Bodil Thomasberg og Niels H
Nielsen" <slaegt@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>Dette er kun et råd eller hvad jeg har måtte gøre for at slippe for snavs.
>Udover at have et godt opdateret Antivirus program + Dobb. Firewall

Der kan man bare se, hvor stor forskel der er på erfaringerne. Jeg har
anvendt CyberCity i flere år og modtager, uden at anvende spam filtre,
anslået ikke mere end 7-8 uønskede emails om måneden, bortset fra
virus, som ofte angiveligt - men uden at de pågældende er klar over
det - kommer fra deltagere i denne gruppe. Men måske er jeg født
under en heldig stjerne.

M.v.h.
O.C.

Fra : Steven

Dato : 13-12-02 01:00

Ak ja - så må jeg endnu en gang konstatere, at det man skriver ikke bliver
læst ordentligt.
Der er måske en af de "kloge hoveder" der venligst vil gøre sig den
ulejlighed, at påpege hvor i min mail jeg skulle have påstået, at det var en
slægtsforsker, som havde fremsendt en virus til mig?
Jeg har et antivirusprogram, der dagligt laver et check på min PC. Men, der
kommer jo hele tiden nye vira, så nogle gange kommer en opdatering desværre
for sent.
Når jeg skriver nørder og psykopater, mener jeg det i ramme alvor. Ingen
seriøse mennesker vil vel udsætte andre for de ubehageligheder, der følger
af at modtage en virus!?
Så, hr. Bent Fleron kan godt spare sig sine spydigheder og docerende svar.
En skam er det dog, at modtage et svar af den karat fra hr. Bent Fleron, da
hans hjemmeside i øvrigt er meget interessant og oplysende.
Men, grundigt belært af de besvarelser jeg har modtaget som svar på min
advarsel, skal jeg nok i fremtiden undlade at advisere om muligheden for at
blive udsat for virus/vira.
Jeg har beskæftiget mig med slægtsforskning i mere end 20 år. Det eneste
sted jeg nogensinde er stødt på muligheden for at modtage virus, har været i
denne gruppe.
Og, jo - jeg kender skam også forskellen på spam og virus. Jeg fik min
første computer i 1985, så jeg er altså ikke en "grøn" nybegynder, hr. Arne
Feldborg.
Hvis jeg modtager en .exe eller en .bat fil, bliver den aldrig åbnet, med
mindre jeg udtrykkeligt har bestilt den - og under alle omstændigheder
bliver den scannet for vira først.
Men, når jeg modtager en fil, som et direkte svar på et spørgsmål jeg har
stillet her i gruppen, og denne fil så åbnes for at se indholdet, der
forventes at indeholde de efterlyste oplysninger, og den virus som så er
indeholdt i filen åbner sig selv med lynets hast, og antivirusprogrammet
ikke kender den, er man jo på "Herrens" mark.
Når jeg så i al stilfærdighed gør andre opmærksom på, at der altså er en
risiko for at modtage en virus, er den typisk danske reaktion altså, at nu
kan man søge at gøre sig lystig på min bekostning og latterliggøre mit
indlæg. Det er hverken klædeligt eller venligt.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 13-12-02 09:32

Hmm....

"du skriver ikke det, du skriver - du skriver det, jeg læser" - med en let
omskrivning af en gammel sandhed. Og det gælder vist begge veje her...

Med venlig hilsen / Kind Regards

Kim N. Jensen
---
eBøger på dansk - eBibliotek 1800 på http://www.ebib1800.dk
Privat udsalg af bøger og musik -
http://home2.inet.tele.dk/kim-niel/overskud/index.html
Søges: Ældre udgaver af W. Clark Russell, Jules Verne, Eugene Sue, Wilkie
Collins samt I ledige Timer

> [...]
> kan man søge at gøre sig lystig på min bekostning og latterliggøre mit
> indlæg. Det er hverken klædeligt eller venligt.

---

Fra : Bent Fleron

Dato : 13-12-02 13:21

Steven wrote:
> [...]
> ulejlighed, at påpege hvor i min mail jeg skulle have påstået, at det
> var en slægtsforsker, som havde fremsendt en virus til mig?

Jeg beklager selvfølgelig hvis jeg har misforstået dig, men det kan der
jo være flere grunde til, i det mindste set fra min side:
1. Du skrev følgende: "Jeg har modtaget en mail som udgav sig for at
være en besvarelse på nogle spørgsmål jeg har stillet her". - Med *her*
opfatter jeg dit indlæg som værende modtaget fra en her i
slægtsforskergruppen, altså os andre.
2. Du nævner videre : " at sådanne vira florerer her i dette forum ".
Du skriver korrekt vira som flertalsform. Jeg kan derfor gå ud fra som
givet at du fortsat mener slægtsforskergruppen, når du skriver forum som
jo er i ental. Dit sprog vidner således om et indgående kendskab til
skriftlig dansk

> Jeg har et antivirusprogram, der dagligt laver et check på min PC.

Så forstår jeg det slet ikke ! Hvordan kan en ormetype som Bugbear snige
sig ind hos dig, den er jo efterhånden af ældre dato ?

> Men, der kommer jo hele tiden nye vira, så nogle gange kommer en
> opdatering desværre for sent.

Hånden på hjertet, hvor mange gange har *du* fået en ny og ukendt virus
ind på PC'en ?

> Når jeg skriver nørder og psykopater, mener jeg det i ramme alvor.
> Ingen seriøse mennesker vil vel udsætte andre for de ubehageligheder,
> der følger af at modtage en virus!?

Jeg er helt enig, - men jeg forstod dine kommentarer som specielt rettet
mod denne gruppe.

> Så, hr. Bent Fleron kan godt spare sig sine spydigheder og docerende
> svar. En skam er det dog, at modtage et svar af den karat fra hr.
> Bent Fleron,......

Jeg ønsker for alt i verden ikke at være spydig, men jeg kan godt se jeg
muligvis har været lidt docerende i forbindelse med brugen af
dk.edb.sikkerhed.virus som er det rette forum for debatoplæg vedrørende
virus, men husk på, - vi har været igennem mange diskussioner om virus
her i gruppen, og det er altså ikke det rette sted.

> da hans hjemmeside i øvrigt er meget interessant og oplysende.

Tak for de pæne ord (og jeg er stadig ikke spydig). Andre har til
gengæld givet udtryk for at den er kedelig fordi den ikke benytter
frames og med smart design, men da jeg lavede den i 1997 foregik det med
'håndkraft'.

> Jeg har beskæftiget mig med slægtsforskning i mere end 20 år. Det
> eneste sted jeg nogensinde er stødt på muligheden for at modtage
> virus, har været i denne gruppe.

For Guds skyld tag mig det ikke ilde op, når jeg skriver at det er her
du vrøvler.
Dels er denne gruppe absolut tekstbaseret og kan derfor ikke
viderebringe vira og dels kan du indrette din browser (med fare for
atter at virke docerende) så nyhedsgrupper alene kører i tekstformat ved
at skifte fra html til ren tekst.

> Og, jo - jeg kender skam også forskellen på spam og virus. Jeg fik min
> første computer i 1985, så jeg er altså ikke en "grøn" nybegynder,
> hr. Arne Feldborg.

Snak om spydighed, - men hr. Arne Feldborg (undskyld Arne) har glemt
mere om IT end jeg nogensinde vil lære, så når Arne udtaler sig om IT, -
så lytter jeg. Derfor endnu et godt råd, - gå hen og gør det samme.

> [...]

> som så er indeholdt i filen åbner sig selv med lynets hast, og
> antivirusprogrammet ikke kender den, er man jo på "Herrens" mark.

Det er her forskellige misforståelser har sneget sig ind i de forkellige
svar du nu har fået, idet vi altså ikke behøver at spekulere i den
omstændighed at de nye ormetyper selv søger en tilfældig modtager med en
vilkårlig afsender. Derfor synes jeg stadig du skal sende et pænt brev
til afsenderen og meddele at vedkommende har en virus på sin PC. Det må
jo være en her fra gruppen eftersom det er svar på spørgsmål stillet her
i gruppen, så vedkommende er næppe hverken dæmonisk, nørd eller
psykopat, men som Otto også nævner, blot uvidende om tilstedeværelsen af
virus.

> [...]
> altså, at nu kan man søge at gøre sig lystig på min bekostning og
> latterliggøre mit indlæg. Det er hverken klædeligt eller venligt.

Jeg har overhovedet ikke til hensigt at gøre mig lystig eller
latterliggøre dit indlæg, men helt ærligt så blev jeg vred, ganske vred
over at du opfatter nogle af os som 'useriøse deltagere'. Det var der
med gatranti ikke belæg for.
Jeg kan godt leve med at du nu er gået hen og blevet sur på hr. Bent
Fleron, altså mig, men skal vi ikke blot lade det ligge, - vi har længe
været off-topic. Jeg har i hvert fald tænkt mig at slutte med et
End-Of-Discussion, i det mindste her i gruppen, hvis du stadig vil
fortsætte som foreslår jeg vi går over til privat korrespondance.
--
bent@fleron.dk
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Steven

Dato : 13-12-02 14:33

Kære Bent Fleron,

Mange tak for dit venlige svar (og det er på ingen måde spydigt eller
uartigt ment!).
Ja, jeg må konstatere, at der har været alt for mange misforståelser -
beklageligvis - som følge af mit indlæg.
Som du ganske rigtigt skriver anførte jeg, at jeg havde modtaget mailen fra
en person, som har deltaget i diskussionen her i dette forum. De andre fora
har jeg jo ikke henvist til.
Jeg vil gerne understrege - og dette udtrykkeligt - at jeg har modtaget
megen, og ganske kvalificeret hjælp her i gruppen, som har medført, at jeg
har fået lukket nogle "huller" i min slægtsforskning. Tak for det.
Jeg lytter meget gerne, og vil tage dit råd om at lytte opmærksomt til Arne
Feldborg ad notam. Det plejer jeg nu også at gøre. Han kan givet bibringe
mig en masse gode informationer og praktiske råd.
Så til Bugbear. Du har ganske ret; det er en virus af ældre dato, og netop
derfor fatter jeg ikke en brik af, at den skulle have sneget sig "forbi" mit
antivirusprogram. Mystisk.
Nej, jeg deler ikke den opfattelse, at din hjemmeside er kedelig. Jeg finder
den nem at navigere på, og den indeholder en masse spændende informationer
og gode links. Gid der var lidt flere af den slags. Det hele behøver jo ikke
at være så "forbandet" forkromet og up to date med alt det sidste nye! Jeg
har endog tilladt mig at henvise til din hjemmside til nogle amerikanske
slægtsforskere jeg korresponderer med, og mailet billeder direkte derfra.
Så, lad mig slutte med at meddele dig, at jeg ikke nærer - eller har næret -
nogen mistanke til de ellers seriøse slægtsforskere her i gruppen om, at den
føromtalte virus skulle være afsendt fra en af disse. En sådan tanke, ligger
mig uendelig fjernt.
Med hensyn til at sende et pænt brev til afsenderen, kan jeg oplyse, at
fremsendt mail til vedkommende bliver returneret. Så er jeg jo lige vidt.
Lad os hermed begrave misforståelser og misopfattelser af indlæg og svar.
Det er trods alt december måned. I de (heldigvis) få tilfælde jeg bliver sur
eller muggen, varer det kun kort tid. Det håber jeg da at du kan se af denne
besvarelse. 1 times surhed kan vel række til en hel måned!
Jeg vil ønske alle en rigtig Glædelig Jul.

Med venlig hilsen

Steven

Fra : Michael Holtegaard

Dato : 13-12-02 22:09

Hej alle,

M ed hensyn til vira er der lige et par "regler" man bør være opmærksom på
bør være "børnelærdom":

1. Man bør altid have et virusprogram installeret
2. Man bør altid have de nyeste virussignaturer installeret
3. Man videresender ALDRIG virusalerts uanset hvad....

mvh

Michael Holtegaard

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 13-12-02 22:56

Steven skrev:

>Med hensyn til at sende et pænt brev til afsenderen, kan jeg oplyse, at
>fremsendt mail til vedkommende bliver returneret. Så er jeg jo lige vidt.

Må jeg indskyde:
Jeg plejer at sende vedkommendes udbyder (abuse) en henvendelse om
tilfældet og bede ham snakke med kunden (han ved, hvem det er).
Jeg medsender alle headers.

www.aner.dk/

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 13-12-02 23:54

Fri, 13 Dec 2002 22:55:37 +0100, in dk.videnskab.historie.genealogi, Kaj
Svenningsen <news@kajsvenningsen.dk> wrote:

>Må jeg indskyde:
>Jeg plejer at sende vedkommendes udbyder (abuse) en henvendelse om
>tilfældet og bede ham snakke med kunden (han ved, hvem det er).
>Jeg medsender alle headers.

Samme prakses benytter jeg selv. Dermed beskylder vi ikke noen uskyldige
og nettleverandøren kan ta kontakt med rette vedkommende og i tillegg
yter nødvendig hjelp for å rydde opp i vedkommendes problem. Ofte er
"avsender" uten kjenskap til situasjonen. En rekke seriøse leverandører
gjør dette på en pen og skikkelig måte, men det finnes de som ikke
lufter en finger.

Fra : Flemming Rasmussen

Dato : 14-12-02 04:46

Er der en behjertet person, der vil prøve at forklare mig, hvordan man
sender udbyderen en henvendelse og medsender alle headers.

Jeg tillader mig at spørge, fordi jeg åbenbart er for dum til selv at finde
ud af det, da jeg bestemt tilhører dosmerne indenfor alt dette IT.

På en eller anden måde er det lykkedes mig at have Norton Internet Security
kørende med live-update, antivirus ved ind-og udgående post og alt det der,
samt personligt spam-filter på mailkontoen.

Jeg håber derfor ikke, at mine skriverier giver anledning til besværligheder
for andre i gruppen, men jeg kan tilsyneladende ikke få lov til at nøjes med
27 mails med virus og 584 useriøse spam-mails siden 20. november.

Derfor føler jeg mig noget overrendt for tiden, og kunne godt bruge nogle
råd om der er mere jeg kan gøre eller noget jeg gør forkert.

M.v.h. Flemming Rasmussen
Se om vi kan udveksle viden om slægtsforskning og
lokalhistorie på http://hjem.wanadoo.dk/~wan10073/

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 14-12-02 05:56

Flemming Rasmussen wrote:
> Er der en behjertet person, der vil prøve at forklare mig,
> hvordan man sender udbyderen en henvendelse og
> medsender alle headers.
Ak Flemming - hvis det dog blot var det der kunne dæmme op for al det skidt
der flyder ind i postkassen i en jævn støm - men desværre er der vist ikke
den store hjælp at hente hos udbyderne, der ikke aktivt vil stoppe disse
rædselsfulde tilstande uden at tage sig dyrt betalt.
Metoden er ellers ganske enkel, idet man blot kan videresende den aktuelle
mail som vedhæng til den abuse-meddelelse man kan skrive til afsenderens
udbyder. Desværree er det et større detektivarbejde at finde ud af hvem
denne udbyder er - og selv om man kan finde ud af det, så er det langt fra
sikkert at det rent faktisk er den opgivne udbyder der er den ansvarlige -
der er adskillige pirat-servere, der befordre spam - ligesom mange er
dårligt opsat eller beskyttet og derfor tillader afsendelse med falsk
afsender. Oftest får man blot et maskingenereret svar og der sker ikke noget
mærkbart herefter.

> få lov til at nøjes med 27 mails med virus og 584 useriøse
> spam-mails siden 20. november.
Der er kun et at gøre - oprette en mailadresse der kun uddeles til de få
kendte - aldrig afslører den offentlig og skifte den ud jævnligt. Men det er
jo ikke til at leve med.

En anden metode, som jeg så småt er begyndt at bruge, er at kræve
adgangskode i emnelinien, der simpelt hen /skal/ ineholde [1234] for at
mailen ikke bliver afvist (filterfunktion hos udbyder). Det er ret
effektivt, da det ikke rigtig kan maskingenereres (og så kan det skiftes om
nødvendigt). Det vil af samme grund ikke være nødvendig at holde det
hemmeligt - men man kan skilte med det.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Bent Fleron

Dato : 14-12-02 08:57

Flemming Rasmussen wrote:
> Er der en behjertet person, der vil prøve at forklare mig, hvordan man
> sender udbyderen en henvendelse og medsender alle headers.

Jeg kunne godt komme med nogle længere redegørelser, men det vil blive
betragtet som 'støj' her i gruppen, så jeg vil hellere henvise dig til
dk.admin.netmisbrug såvel som dk.edb.sikkerhed. I disse grupper kan du
få afklaret dine spørgsmål, men der skal et godt bryst til fordi
sprogbruget i fx admingrupperne ligger på den barske side af normal
omgangstone, så hvis du kun er vant til genealogigruppen, altså her, må
du forberede dit på et sprogligt kulturchok. De er dog ganske flinke og
til at tale med i sikkerhedsgruppen. Det er der eksperterne befinder sig
i dit tilfælde.

> Jeg tillader mig at spørge, fordi jeg åbenbart er for dum til selv at
> finde ud af det, da jeg bestemt tilhører dosmerne indenfor alt dette
> IT.

Det er dejligt at høre, så er vi i det mindste to )
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Man får ikke rykket tænderne ud, når man bliver gammel.

Fra : Hugh Watkins

Dato : 15-12-02 03:56

"Flemming Rasmussen" <prigen@mail.tele.dk> wrote in message news:ate9on$53i$1@sunsite.dk...
> [...]
> for andre i gruppen, men jeg kan tilsyneladende ikke få lov til at nøjes med
> 27 mails med virus og 584 useriøse spam-mails siden 20. november.

heller ikke brug mail.tele.dk mere

prov msn com ellers enterpol.dk

http://www.enterpol.1go.dk/index.php
http://www.msn.com/

MSN 8 Internet Software
Get the features of MSN 8 without switching your Internet access provider

<< ellers HotMail

Hugh W

Fra : Familien Kristensen

Dato : 14-12-02 10:49

Snip en masse relevant om virus...

Er det muligt at videreføre denne debat i news:dk.edb.sikkerhed.virus
som er den relevante nyhedsgruppe for en lægere debat om virus ?
Hilsen Jeannie Kristensen