Ori & Sia
Fra : Majer

Dato : 12-12-02 14:52

Hejsa!

Efter at have set at Trine Piltoft har fået parret sin Flamme, er der dukket
et spørsmål op hos mig. Jeg kan se at Flamme er en Orientaler, men hun er
parret med en Siameser. Trine, blander du så racerne?? Eller er det i
virkeligheden den samme race, med to forskellige navne??

Og så lige lidt OT; Trine har du boet i nærheden af Køge da du var "en
tøs"?? Du ser så bekendt ud på billedet.

Mange hilsner fra
Majer

Fra : Camilla Baird

Dato : 12-12-02 14:54

On 12/12/2002 14:52, in article ata454$7q$1@sunsite.dk, "Majer"
<majbrittFJERN@majer.dk> wrote:

> [...]
>
> Og så lige lidt OT; Trine har du boet i nærheden af Køge da du var "en
> tøs"?? Du ser så bekendt ud på billedet.

Uden at vide det med sikkerhed - jeg burde egt ikke blande mig her - vil
jeg tro, at Sia/Ori & Bal/Jav har lignende forhold til hinanden som Per/Exo
og Aby/Som har. Altså er det min forståelse, at Sia/ori i bund og grund er
samme race med forskellige mønstre/farver. Det er min forståelse, at mange
blander Sia og Ori ganske frit, mens andre arbejder febrilsk på at holde Sia
linierne helt rene. Er det korrekt (omend ganske simpelt sat op)?
--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Lisbeth Christensen

Dato : 12-12-02 16:29

Hej Camilla.

Det er, sådan som jeg har forstået det, ikke helt ved siden af, som du
beskriver det .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 12-12-02 19:22

Hej Mayer!

> [...]
> parret med en Siameser. Trine, blander du så racerne?? Eller er det i
> virkeligheden den samme race, med to forskellige navne??

Det kommer an på hvem du spørger Nej - spøg tilside. Egenligt er det jo
2 racer. Siameseren er den oprindelige, som ved indkrydsning af alverdens
herligheder i tidernes morgen (huskatte, rex, russian blue, abbysinier) har
lagt til grund for orientaleren.
Orientaleren er idag typemæssigt og temperamentsmæssigt identisk med
siameseren.
I Danmark, og i de fleste europæiske lande, er det tilladt at parre de 2
racer sammen. Fuldfarvede afkom er orientalere, og maskede er siamesere - og
sådan er det. Disse killinger vil få en fuldt gyldig stamtavle.
Der er dog nogle opdrættere der forsøger at opdrætte "rene" siamesere -
altså siamesere hvor der ikke ligger orientalere i stamtavlen (eller længere
bagud). Dette er dog noget de gør helt frivilligt, og jeg nærer stor respekt
for de opdrættere som arbejder med de rene siameserlinier - omvendt tror jeg
ikke at disse opdrættere har noget imod, at vi andre "blander" racerne (hvis
man da kan kalde det sådan). Der har været snak om at skille racegrupperne
ad - men det er næsten umuligt idag, hvor folk har blandet dem på kryds og
tværs i "evindelige" tider. Desuden er avlsmaterialet indenfor sia/ori ikke
specielt stort, og personligt ville jeg være bange for at konsekvensen af en
adskildning, ville formindske genmassen.

I nogle lande som f.eks. Norge er det ikke tilladt at parre orientalere til
siamesere medmindre det har til formål at få orientalerkillinger. Dvs. at
siameserafkom efter en sådan parring vil få en Riex stamtavle
(kontrolstamtavle). Sådenne siamesere, må bruges til orientaleravl og på
udstilling, men må ikke anvendes i siameseravlen. Orientalerne er fuldt
gyldige orientalere. Danskere der arbejder med renavlede siamesere, bruger
derfor ofte avlsmateriale fra Norge eller England, eller andre lande med
lignende regler.

Jeg er primært orientaleropdrætter, og fortrinsvist ønsker jeg at beholde en
orientalerkilling. Der kunne dog være grunde til at jeg istedet beholdt en
siameserkilling, som f.eks.at den eneste pige i kuldet var siameser eller
lign., men i det tilfælde, ville jeg nok bestræbe mig på at finde en
orientalerhankat at parre denne killing med

Håber I kan hitte rede i min forklaring - ellers så spørg bare igen

> Og så lige lidt OT; Trine har du boet i nærheden af Køge da du var "en
> tøs"?? Du ser så bekendt ud på billedet.

Nej - det tætteste er vist at jeg har boet 2 år i Slagelse fra jeg var 18
til jeg var 20. Jeg var lige inde og kigge på dit billede, og jeg synes nu
ikke jeg kender dig (men jeg er altså også dårlig til at huske navne og
ansigter *g*)

Mange hilsner fra
Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 12-12-02 21:29

Tak for den lange gode forklaring.
Det er lidt sjovt at man må noget den ene vej, men ikke den anden vej. Ex
med siameser parret med javaneser/balineser
Hvorfor er det kun okay den ene vej?

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-12-02 21:28

"Nina, Tender Tribes" <NOSPAMnina@knus.dk> skrev...
> Tak for den lange gode forklaring.
> Det er lidt sjovt at man må noget den ene vej, men ikke den anden vej. Ex
> med siameser parret med javaneser/balineser
> Hvorfor er det kun okay den ene vej?

For at undgå, at Siam/Ori'er, som bærer/kan bære langhårsgen bruges i
korthårsavl - det er i øvrigt fuldstændig det samme med aby/somali, hvor
abyssiniere bruges flittigt i somaliopdrættet (korthårede killinger bliver
så betegnet med et 'var', så man kan se, at det de kan bære langhårsgen).

Mvh. Camilla

Fra : Majer

Dato : 12-12-02 22:19

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Håber I kan hitte rede i min forklaring - ellers så spørg bare igen

Hej Trine!!

Tusind tak for din fine forklaring. Det besvarede mit spm.

> [...]
> ikke jeg kender dig (men jeg er altså også dårlig til at huske navne og

Hold da op, jeg tror at du har en "tvilling" her på Sjælland, som også
hedder Trine. Det er bare mange år siden jeg har haft kontakt med hende, så
det kunne jo være dig... men nej...

Mange hilsner fra
Majer

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-12-02 14:37

Hej Mayer!

> Tusind tak for din fine forklaring. Det besvarede mit spm.

Velbekomme. Jeg glemte iøvrigt helt at skrive, at der i de "rene" siamesere
også gemmer sig andre racer lang ude. De kom da man i sin tid arbejdede på
at få tabby, tortie og vist nok også fortyndingsfarverne anerkendt (der var
fortyndingsfarver i nogle linier, men jeg mener at man krydsede andre racer
ind, dengang man for alvor begyndte at arbejde med dem).
Dog mener jeg at der findes nogle engelske linier (og ihvertfald
amerikanske), der kører med rene brunmaskede (og muligvis chokolade) og som
har brunmaskede i stamtavlen, helt tilbage til de første siamesere der kom
til Europa.

> Hold da op, jeg tror at du har en "tvilling" her på Sjælland, som også
> hedder Trine. Det er bare mange år siden jeg har haft kontakt med hende,

> det kunne jo være dig... men nej...

Det er da lidt sjovt at tænke på at jeg har "en tvilling" et sted. Det sige
jo at alle mennesker har sådan en *s*.

Fra : Trine Piltoft

Dato : 12-12-02 19:29

Siamesere og orientalere må bruges i javaneser/balineser avlen, men ikke
omvendt. Dvs. at ved en sådan parring, kommer alt korthåret afkom i Riex,
mens de langhårede får LO stamtavler.

Mvh. Trine

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 12-12-02 21:28

> Siamesere og orientalere må bruges i javaneser/balineser avlen, men ikke
> omvendt. Dvs. at ved en sådan parring, kommer alt korthåret afkom i Riex,
> mens de langhårede får LO stamtavler.

Jeps. Og jeg kan tilføje at Basil har en af disse Riex stamtavler fordi der
et eller andet sted langt bagude ligger en langhåret kat. Jeg giver nu det
skylden for at han har en usædvanlig blød og lækker pels - stadig helt
lille-killingeagtig
I øvrigt var hele hans kuld og hans forældre korthårede.

Hæhæ, han skal forresten en tur til dyrlægen på mandag. Og så kommer han
hjem igen uden julekugler

Hilsen
Lisbeth

Fra : Trine Piltoft

Dato : 14-12-02 14:31

Hej Lisbeth!

> Hæhæ, han skal forresten en tur til dyrlægen på mandag. Og så kommer han
> hjem igen uden julekugler

UPS *g* - så er det slut med pynten på det juletræ *lol*.

Held og lykke med turen til dyrlægen.

Mange hilsner fra
Trine og de 2 kugleløse - Affe og Bastian