Hvordan lærer vi katten at finde hjem?
Fra : Peter \(8464\)

Dato : 12-12-02 13:27

Hej NG.
For 8 dage siden fik min kærste og jeg en norsk skovkat af en af min kærestes veninder. Den er 5 måneder gammel, og vandt til at gå
ude.
Vi har holdt den inde i de første 8 dage, men på det sidste har den plaget MEGET om at komme udenfor (stået henne ved døren og
miauv'et og prøvet at følge med ud når vi gik ud).
I dag besluttede vi os så for at prøve at lukke den ud. Vi gik ude i haven med den i en halv times tid, og prøvede så at få den med
ind igen. Men det var den slet ikke interesseret i! I stedet for at tvinge den, lod vi den så være ude alene.

Bagefter sidder vi så begge to og kommer i tvivl om det nu også var det rigtige at gøre. Kattens tidligere ejer bor 5km. herfra, så
kan det tænkes at den løber tilbage til hende?

Og, hvordan lærer man egentlig en kat at komme hjem til os? Vi må ikke lave en kattelem i døren for vores husvært, så hvordan skal
vi finde ud af hvornår den vil ind?

Mvh.
Peter & Jane

Fra : Mulle's mor Heidi

Dato : 12-12-02 19:09

<klip>
Og, hvordan lærer man egentlig en kat at komme hjem til os? Vi må ikke lave
en kattelem i døren for vores husvært, så hvordan skal
> vi finde ud af hvornår den vil ind?
<klip>

Jeg ved egentlig ikke om man kan "lære" en kat det, men jeg tog MissRosa med
ud...i snor.

Hold da op, det var hun ikke glad for, men sådan blev det et par gange.
Så hun ligesom vænnede sig til at området.

De næste par gange, gik jeg med hende ud, og den dag idag, kan jeg faktisk
gå tur med hende...UDEN snor.
Til stor moro for folk man møder.

Efter at have været med hende ude nogle gange, fik hun lov at komme ud alene
(egentlig er hun indekat, men da hun er en "desperados" blev jeg nødt til at
bryde mit princip ...

Men jeg er så også så heldig at have en kattelem (ènvejs!) så hun kan komme
ind når hun vil.
Hvis jeg ikke havde kattelemmen, tror jeg faktisk ikke jeg ville lade hende
løbe ud.

Mine to andre katte kommer ikke ud. Det har de det rimeligt fint med, men
jeg har jo også min kattegård....

Håber svaret kan bruges til noget :)

--
Hilsen Mulle, Miv og MissRosa's mor

http://hei.homepage.dk/hei/killing.html

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 12-12-02 20:16

"Peter (8464)" <admin@silkeborgmuseum.dk> skrev i en meddelelse
> Og, hvordan lærer man egentlig en kat at komme hjem til os?

Ved at holde den inde længe nok til at den ved, det er der, den bor (gerne
2-4 uger). Det er også en god ide at lukke den ud før spisetid, så den
hurtigt vender hjem for at få mad.

Vi må ikke lave en kattelem i døren for vores husvært, så hvordan skal
> vi finde ud af hvornår den vil ind?

Hvis I bor i stueplan er det ikke så svært at finde ud af, hvornår katten
vil ind. Enten kradser den på døren eller miaver.
Vores burmesere hoppede naturligvis på dørhåndtaget (og vi havde et
dørhåndtag, der larmede så højt, at genboen, der var politibetjent, kom over
fordi han troede, der var indbrud *GG*). De var også gode til at vide,
præcis hvor i huset, vi befandt os, og så hoppede de op på vinduessålbænken
uden for det pågældende rum. Det har givet flere af vores gæster et chok,
når der pludselig var et par lysende øjne uden for i mørket, samtidig med
den stygge lyd af kløer på ruden (næsten som gaffel mod tallerken) og en
skærende miaven - en sand gyser *GG*

Så altså: Den skal nok få gjort jer opmærksom på at den vil ind.

Mvh. Else.

Fra : CC

Dato : 12-12-02 23:30

Vi fik for ca. 3 måneder siden en 13 mdr. gl. Bengaler, som aldrig havde
været udenfor sin løbegård, men hvor sælger solgte under forudsætning af at
den kunne komme ud (den drev hendes naboer til vanvid, fordi den ikke kunne
affinde sig med at være lukket inde.

Det vi gjorde med success, var
1. at bygge en midlertidig løbegård (så gik den weekend da med det!!!). Det
var så lige en mindre fejldisposition, for han ville jo lige netop ikke være
i en løbegård og selvom han kunne løbe ud i den i løbet af dagen når vi var
på arbejde, brugte han den stort set ikke (nå, men det kostede jo kun en
1.000 kr. for net m.v. - skidt, hvad gør man ikke for de små pus - hmmm!!)
2. vi købte en sele til ham og stod op halvvejs midt om natten, for at gå
morgentur med ham inden vi skulle på arbejde og igen et par gange i løbet af
aftenen, det gik rigtig fint - vi have en ca. 10 m. lang relativ tynd
faldskærmsline i selen, så han kunne komme lidt rundt omkring uden vi lige
var lige bagved hele tiden. Vores ture gik kun rundt i haven og den meget
nære omegn.
Den "store" vej kom vi slet ikke ud til, hvilket har bevirket, at han slet
ikke kommer ud til den idag. Efter ca. 2 uger, i en weekend havde han
ledsaget udgang uden snor, men med os lige i hælene og så trappede vi ellers
friheden op i løbet af den næste par uger, hvorefter han selv styrede
udgangen gennem kattelemmem.
Det er gået over al forventning - iøvrigt med mange tak for rådene her fra
gruppen.

Det største problem idag er, at vi muligvis skal have bestilt en ekstra
affaldssæk hos kommunen !!! han er en suveræn musejæger - lige indtil
han kommer hjem til madskålen, så glemmer han alt om den ofte stadig levende
mus, som vi herefter har fornøjelsen af at fange.

Håber svaret er til hjælp.

mvh
Claus

PS! vi lokkede med en del godbider i tilvænningstiden, for at lære ham at
komme når vi kalder -
iøvrigt med relativt begrænset effekt idag!!