Læseplan
Fra : Karin O. Jørgensen

Dato : 12-12-02 12:51

Hej gruppe.

Jeg ved ikke rigtigt om jeg er i den rigtige gruppe.
Jeg vil gerne have en definition på hvad curriculum er. Er der nogen af jeg
der kan henvise til en paragraf eller anden litteratur hvor det står helt
nøjagtigt?
På forhånd tak
Karin O. Jørgensen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 12-12-02 13:21

Gyldendals røde fremmedordbog: "gennemgang af fast læsestof under studium;
en skoles fagplan".

Fra : Svend Pedersen

Dato : 12-12-02 13:25

En såkaldt avanceret søgning på google.com på ordet "curriculum" og uden
"vitae / vitæ" giver 3.240 hits, så der skulle være lidt at arbejde med.

Fra : Karin O. Jørgensen

Dato : 12-12-02 14:50

Tak for det.
Jeg synes ellers jeg have prøvet google, men prøver gerne igen.
Hej
"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3df8800e$0$47419$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Christian Tastrup

Dato : 13-12-02 12:03

Og her har vi jo så et godt eksempel på, hvor Lademanns leksikon ikke
rækker, jvf. meningsudvekslingerne herom i en tidligere streng. Lademann
kender kun til c. vitæ - levnedsløb.
Venlig hilsen
Christian Tastrup

Fra : Per Rønne

Dato : 13-12-02 14:37

Karin O. Jørgensen <karinoj@oncable.dk> wrote:

> Jeg vil gerne have en definition på hvad curriculum er. Er der nogen af jeg
> der kan henvise til en paragraf eller anden litteratur hvor det står helt
> nøjagtigt?

Politikens Store Ordbog giver kun følgende:

curriculum vitæ subst. -et, curriculum vitæ, -ene fork. CV el. cv
1. en kort levnedsbeskrivelse der oplyser om uddannelses- og
erhvervsmæssige kvalifikationer, og som anvendes i forbindelse med
skriftlige stillingsansøgninger

curr/ic/ul/um vi/t+æ latin curriculum vitae 'livsforløb' curriculum
'forløb' afl. af currere 'løbe' (jf. kurs, kursus) + vitae genitiv af
vita 'liv' (jf. vital)

Oxford English Dictionary giver noget mere:

A course; spec. a regular course of study or training, as at a school
or university. (The recognized term in the Scottish Univerities.)
curriculum vitæ, the course of one's life; a brief account of one's
career.

--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 13-12-02 16:03

"Per Rønne" <per.ronne@invalid.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> curr/ic/ul/um vi/t+æ latin curriculum vitae 'livsforløb' curriculum
> 'forløb' afl. af currere 'løbe' (jf. kurs, kursus) + vitae genitiv af

Men et curriculum er ikke slet det samme som et curriculum vitæ. Førstnævnte
er fremadrettet, og betyder det samme som subj. Sidstnævnte er som bekendt
bagudskuende.

I øvrigt vrøvler Politiken. Det latinske ord "curriculum" har en selvstændig
betydning, nemlig "Løbebane / Rendebane" iflg Illustreret Dansk
Konversations Leksikon (1934).

Fra : Svend Pedersen

Dato : 13-12-02 17:32

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3df9f6f6$0$47420$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> [...]
Førstnævnte
> er fremadrettet, og betyder det samme som subj. Sidstnævnte er som bekendt

.... og jeg selv. Slet "slet".

Undskyld.

Fra : Karin O. Jørgensen

Dato : 13-12-02 17:44

Hejsa.
Tak for svarende. Jeg mente også selv at det betød læreplan.
Stenhouse (L. Stenhouse " Culture and education") definerer curriculum som
en måde at kommunikerer de essentielle principper og træk i et
uddannelsesforslag og i en sådan form, at det er åbent for nøje kritisk
granskning og kan omsættes til praksis.

Jule hilsner

Karin

Fra : Svend Pedersen

Dato : 13-12-02 18:31

> [...]
> en måde at kommunikerer de essentielle principper og træk i et
> uddannelsesforslag og i en sådan form, at det er åbent for nøje kritisk

Ja, sådan kan man jo også udtrykke det... I mere jævne vendinger er det vel
ret banalt: en struktureret opstilling af klare mål og tilhørende læseplan?
Deraf sammenhængen til "løbebanen". Den kritiske granskning i denne
sammenhæng går velsagtens på en undersøgelse af, om de formulerede mål er
klare og kan nås med den opstillede læseplan.

> Jule hilsner

Tak - i lige måde.

Svend P