Køb af ny computer
Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-12-02 09:58

Jeg er blevet bedt om at sammensætte et bud på en PC til en venindes dreng.

Han er 11 år, og skal hovedsageligt bruge den til at spille på.

Eftersom han har keyboard/tastatur/mus/monitor, er det bare selve kassen der
skal investeres i.

Hvor køber man billigst denne kasse henne? Dvs. det skal være noget i stil
med 2ghz/256mb ram/en stor hd/spille-grafikkort/dvd/brænder/gerne LAN+lyd
onboard/gerne USB1 & 2 stik på fronten af maskinen. - Og hvis den så
ovenikøbet ikke larmer alt for meget bliver den nok også tændt af moderen en
gang i mellem ..

Gode forslag modtages med kyshånd

mvh Steffen

Fra : Baltazar

Dato : 12-12-02 11:44

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]forskernet.dk> wrote in
message news:3df84fb1$0$47423$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
>
> Han er 11 år, og skal hovedsageligt bruge den til at spille på.
>
> Eftersom han har keyboard/tastatur/mus/monitor, er det bare selve kassen

Hvis du/han også har SD-Ram tilovers, så genbrug det i den nye maskine
(eller vær forberedt på at bruge min. 5-600,- på RAM)... køb evt. et
bundkort der tager begge typer. ECS K7S5A gør, og koster 500,-

> Hvor køber man billigst denne kasse henne? Dvs. det skal være noget i stil
> med 2ghz/

Bundkort / cpu :
Her må andre være behjælpelig, men en Athlon XP 2000+ (1600Mhz) fås til ca.
700,-
og et mobo til denne fra 5-600,-

> 256mb ram/en stor hd/

256Mb ram er ok, 512Mb lige i øjet!
Seagate Barracuda 80Gb ca. 800,-

>spille-grafikkort/

GeForce 4 Ti4200 ca. 1200,- Tidens bedste til prisen. Hold dig fra Geforce
MX serien!
[læs: oftest er onboard grafik noget bras!]

>dvd/brænder/gerne LAN+lyd

LAN kort koster fra 80,- og selv med et skod-Sandberg (til det dobbelte) går
det helt fint.
Onboard er også helt fint.
CD-brænder fra LiteOn ca. 500,-

> onboard/gerne USB1 & 2 stik på fronten af maskinen. - Og hvis den så
> ovenikøbet ikke larmer alt for meget bliver den nok også tændt af moderen
> [...]

Og her kommer så mit guldkorn :
Gør noget ud af lyden !
Soundblaster Live 5.1 (har EAX og surround) ca. 500,- +
Surround Højttalere (evt. creative) ca. 700,-
= _Enorm_ forskel fra 2 standard pap-højttalere, og de fleste spil (sikkert
alle der kommer) understøtter både EAX og surround.
[læs: oftest er onboard lyd noget bras!]

Hertil kommer så kølere, kabinet, blæsere, PSU (her må andre så også træde
til)
Men en 4-5.500,- totalt, burde være rigeligt. Vær dog opmæksom på at samlede
PCere oftest er noget dyrere.

Gider [læs:kan] du ikke samle den selv, ønsker jeg god tur i junglen...
- og undskylder forvirringen

/T

Fra : Martin K

Dato : 12-12-02 19:03

[KLIP]

Jeg ville vælge et Asus A7V8X til 1000,- samt et AMD Athlon Xp 2100+ @ 1733

> 256Mb ram er ok, 512Mb lige i øjet!
> Seagate Barracuda 80Gb ca. 800,-

Enig... min Cuda 60 GB er den fedeste disk (og mest lydløse) jeg til dato
har haft!

> GeForce 4 Ti4200 ca. 1200,- Tidens bedste til prisen. Hold dig fra
> Geforce MX serien!
> [læs: oftest er onboard grafik noget bras!]

Enig igen

> LAN kort koster fra 80,- og selv med et skod-Sandberg (til det
> dobbelte) går det helt fint.
> Onboard er også helt fint.
> CD-brænder fra LiteOn ca. 500,-

Enig!

Man kan købe paneler fra 200,- kr og op. Eksempelvis et Asus iPanel Deluxe,
hvis du vælger Asus mobo...

> [...]
> = _Enorm_ forskel fra 2 standard pap-højttalere, og de fleste spil
> (sikkert alle der kommer) understøtter både EAX og surround.

Helt enig. Er lige selv skiftet fra nogle standard højtalere til et sæt
Cambridge Soundworks FPS1600. Der er en helt vild forskel

> [læs: oftest er onboard lyd noget bras!]

Meget er noget bras, men C-Media, plejer sq at være ok!

> Hertil kommer så kølere, kabinet, blæsere, PSU (her må andre så også
> træde til)
> Men en 4-5.500,- totalt, burde være rigeligt.

Der er aldrig noget der er rigeligt! Man kan altid finde noget bedre og
federe

--
Martin K

Fra : Tinky Winky

Dato : 12-12-02 16:40

> [...]
> med 2ghz/256mb ram/en stor hd/spille-grafikkort/dvd/brænder/gerne LAN+lyd
> onboard/gerne USB1 & 2 stik på fronten af maskinen. - Og hvis den så
USB2 eller 2 usbstik? USB2 er vel ikke nødvendigt til en spillemaskine,
medmindre han har eksterne brænder, digitalt videokamera eller lign.

> ovenikøbet ikke larmer alt for meget bliver den nok også tændt af moderen
en
> gang i mellem ..
>
> Gode forslag modtages med kyshånd

Har fornyligt lavet et par spille PC'er. Med 512MB SD-RAM Kingston, XP1800+,
ECS K7S5A mobo, Pallit Geforce 4 Ti4200, 80GB Seagate Barracuda IV, Codegen
4046 kabinet (usb stik i fronten 2 stk.), Titan TTC-D5T CPU køler (husk
kølepasta). De kostede ca. 4500 kr. stk. Onboard lyd/lan. Bemærk at onboard
lydkortet ikke har forstærker, så lyden er ikke rigtig høj nok hvis man
tilslutter høretelefoner direkte til uden forstærker.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-12-02 22:50

Tak for kommentarerne til jer alle sammen.

Jeg mangler dog lige det vigtigste, hvor køber man det?

Dvs. link til en forhandler (hvor man kan købe det hele samlet , og
måske vare-ID'er hos forhandleren på de væsentligste komponenter.

Samlingen af dyret skulle ikke være noget problem, det ordner vi sammen.

Den der med USB 2 og evt. firewire-stik på fronten er ret vigtigt, og er
tænkt til digitalkamera, webcam og så til de her kæmpestore (250gb / 500gb)
moderne externe harddiske, der synes at være ved at blive voldsomt populære.

Er det it-butikken der skal handles ved?

mvh Steffen

Fra : Baltazar

Dato : 13-12-02 01:22

> [...]
500gb)
> moderne externe harddiske, der synes at være ved at blive voldsomt

500Gb ? Ka´ du sige 10.000,- ?
I en tidligere post nævnte du "billig maskine", men alt er vel relativt.

> Er det it-butikken der skal handles ved?

Næppe, men søg på nettet. brug evt. edbpriser.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-12-02 10:56

"Baltazar" <nono@nono.no> wrote in message

> 500Gb ? Ka´ du sige 10.000,- ?
> I en tidligere post nævnte du "billig maskine", men alt er vel relativt.

Jeg tænkte bare at siden man ser reklamer for dem overalt, er det nok noget
man lige så godt kan fremtidssikre for. Jeg synes det er overraskende mange
producenter der laver sådan USB2 hd nu.

mvh Steffen

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 15-12-02 21:55

Steffen Poulsen wrote:
> Jeg tænkte bare at siden man ser reklamer for dem overalt, er det nok
> noget man lige så godt kan fremtidssikre for.

Fremtidssikker og edbudstyr er to ting der ikke bør nævnes samtidig.
Alt det dyrt indkøbte guf, er noget gammelt skrammel det øjeblik din først
fod rammer fortovet uden for butikken. Det gælder dig og det gælder mig.

mvh
Henning

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 16-12-02 09:09

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@oncable.dk> wrote in message

> Fremtidssikker og edbudstyr er to ting der ikke bør nævnes samtidig.
> Alt det dyrt indkøbte guf, er noget gammelt skrammel det øjeblik din først
> fod rammer fortovet uden for butikken. Det gælder dig og det gælder mig.

Jeg kunne ikke give dig mere ret.

Men jeg forestiller mig nu (i hvert tilfælde indtil DVD-brænderne bliver
populære, læs billige), at der er fornuft i at sørge for at man kan sætte en
ekstern harddisk til sin PC. Når manden ikke engang har bredbånd osv, tror
jeg på at det er en nogenlunde ok måde at flytte bytes til/fra sin pc.

mvh Steffen

Fra : *Rion*

Dato : 13-12-02 01:26

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]forskernet.dk> wrote in
message news:3df9049d$0$47412$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Jeg mangler dog lige det vigtigste, hvor køber man det?
> Dvs. link til en forhandler (hvor man kan købe det hele samlet , og

www.shg.dk har en saml selv menu hvor du kan sætte alle komponenterne sammen
og bestille det samlet. Endvidere er de fair i pris og god service. Bare
husk og fravælg, at de skal samle den!

> Samlingen af dyret skulle ikke være noget problem, det ordner vi sammen.

- Det er jo også hyggeligt at gå og nusse med!

> [...]
500gb)
> moderne externe harddiske, der synes at være ved at blive voldsomt

Fair nok USB 2.0 på front ikke noget problem, men hvad hulen vil du med
eksterne harddiske? også i den størrelse. Jeg havde forstået det sådan, at
maskinen skulle bruges hovedsageligt til spil! Du får interne hdd meget
billigere, og store nok, til det aller aller meste!

> Er det it-butikken der skal handles ved?

Ja de er også ok. Har handlet der lidt selv mest fordi de sender til Norge
(hvor jeg bor nu) ellers foretrækker jeg, altså SHG!

Håber det hjalp!

Mvh

Lars Axberg
aka *Rion*

Fra : Martin K

Dato : 13-12-02 18:10

*Rion* wrote:
> [...]
> sådan, at maskinen skulle bruges hovedsageligt til spil! Du får
> interne hdd meget billigere, og store nok, til det aller aller meste!

Har du hørt om backup? Jeg har en 40 GB Maxtor HD USB 2, som kun bruges til
backup. Fremragende til store datamængder, når man ikke gider at brænder 4-5
CD'ere hver uge

Jeg fortrækker personligt Midtdata eller SHG.

--
Martin K

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 13-12-02 20:41

Tak for råd til alle sammen - jeg glæder mig især til at se det her Asus
frontpanel in action

mvh Steffen