filhåndtering i mysql?
Fra : *Rion*

Dato : 12-12-02 01:58

Er ny i php og mysql verdenen og ville høre, om mysql kun kan indeholde txt
i sin database eller om den også kan indeholde filer? I så fald hvilken
"type" input er det? På forhånd tak!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-12-02 03:06

On Thu, 12 Dec 2002 01:57:43 +0100, "*Rion*" <lars@axberg.dk> wrote:

>Er ny i php og mysql verdenen og ville høre, om mysql kun kan indeholde txt
>i sin database eller om den også kan indeholde filer? I så fald hvilken
>"type" input er det? På forhånd tak!

Du kan bruge BLOB og varianter for at have binær data liggende. Lige
præcis med PHP skal den konkrete problemstilling nok overvejes, idet
flere php-funktioner fx kun virker med filnavn, som argument, og ikke
direkte med binær data. Et eksempel på dette er funktionen
getimagesize().

For MySQLs vedkommende, kig da her for at læse nærmere om forskellige
typer:
<http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_Reference.html#Column_types>
--
- Peter Brodersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-12-02 11:41

*Rion* wrote in <6aRJ9.151$Rc7.5087@news2.e.nsc.no>:
> Er ny i php og mysql verdenen og ville høre, om mysql kun kan indeholde
> txt i sin database eller om den også kan indeholde filer? I så fald
> hvilken "type" input er det? På forhånd tak!

Det kan den godt, men oftest er det smartere at lade filer være filer, og
blot henvise til dem i databasen. Fx. kan du lagre filnavnet i databasen,
eller danne et filnavn ud fra filens unikke id i databasen.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : *Rion*

Dato : 12-12-02 12:15

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message news:BIZJ9.64705

> Det kan den godt, men oftest er det smartere at lade filer være filer, og
> blot henvise til dem i databasen. Fx. kan du lagre filnavnet i databasen,
> eller danne et filnavn ud fra filens unikke id i databasen.

Men lidt af pointen er, at få en enkel "upload" mulighed for filer. F.eks
billeder til et slideshow mm.
Er der andre muligheder (helst enkle!) for, at lave enkle uploads?
Eksempelvis igennem en html form

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-12-02 12:41

*Rion* wrote in <qc_J9.318$CG6.8758@news4.e.nsc.no>:
> Men lidt af pointen er, at få en enkel "upload" mulighed for filer.

Så er det vist nemmest at lade filer være filer, og... (deja vu)

> Er der andre muligheder (helst enkle!) for, at lave enkle uploads?
> Eksempelvis igennem en html form

Andre end hvad? Upload af filer gennem html-form er nemt.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : *Rion*

Dato : 12-12-02 12:47

> Andre end hvad? Upload af filer gennem html-form er nemt.

Fair nok. Mit spørgsmål går mere på, om hvilken "handler" som jeg skal bruge
for, at få tilladelse til, at smække filerne ind på serveren. Det er vel
igennem ftp? Kan du i simpel kode få PHP til at åbne ftp adgangen og uploade
filer?
I så fald hvordan (ved godt jeg bevæger mig udenfor database topic, håber
det går!)

Med Venlig Hilsen

Lars Axberg

AKA *Rion*

Fra : Jimmy

Dato : 12-12-02 17:58

"*Rion*" <lars@axberg.dk> wrote in message

> [...]
> for, at få tilladelse til, at smække filerne ind på serveren. Det er vel
> igennem ftp? Kan du i simpel kode få PHP til at åbne ftp adgangen og

FTP?

Det ville da være en rigtigt skidt ide.
I ASP er der mulighed for ganske almindelige scripts, som kan håndtere den
binære strøm af data der sendes vha en almindelig type=file upload
igennem en browser.

Jeg er sikker på det også findes til php.

Som sagt før - lad filer være filer - det andet giver _alt_ for meget stress
af databasen.

søg på "php upload without component script"

Mvh
Jimmy

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-12-02 10:57

*Rion* wrote in <GG_J9.326$CG6.8899@news4.e.nsc.no>:
> Fair nok. Mit spørgsmål går mere på, om hvilken "handler" som jeg skal
> bruge for, at få tilladelse til, at smække filerne ind på serveren. Det er
> vel igennem ftp?

Hvis du sender filen med en html-form, så er den allerede på serveren. Det
eneste du mangler er, at flytte den fra dens midlertidige placering. Ellers
bliver den nemlig slettet når PHP-script bliver færdigt, typisk nogle
millisekunder efter filen er uploadet. :)

> Kan du i simpel kode få PHP til at åbne ftp adgangen og
> uploade filer?

Ja, men det er vist ligegyldigt. :)

> I så fald hvordan (ved godt jeg bevæger mig udenfor database topic, håber
> det går!)

Vi er vist så langt væk fra topic, at jeg vil nøjes med at henvise dig til
manualen. :)

http://php.net/manual - brug evt. din browsers søgefunktion til at finde
"file" i indholdsfortegnelsen.

Har du problemer, så bare spørg løs i PHP-gruppen. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)