floppydrev lyser grønt hele tiden
Fra : Peter Ulriksen

Dato : 11-12-02 22:47

Hvad skal jeg gøre. Har installeret et gammelt drev, prøvet to kabler og
rokket lidt med dem. Installeret på et helt nyt system med MSI mb og intel
celeron 1,0 Ghz. (ud over at det larmer meget for meget så kører systemet
ellers fejlfrit). Den viser fejl 40, når den skal boote, men nu har jeg
deaktiveret drevet i bios. Den fandt for øvrigt selv drevet, er det
normalt - eller skal jeg ind og manuelt definere nogle værdier?

Venlig hilsen Peter Ulriksen

Fra : Chr. Mygind

Dato : 11-12-02 22:48

Peter Ulriksen skrev:

> Hvad skal jeg gøre. [cut]

Hvis drevets diode lyser konstant vender kablet forkert.

/Chr

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 11-12-02 22:52

"Chr. Mygind" <mygind@FJerNc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis drevets diode lyser konstant vender kablet forkert.
>
> /Chr

OK! Dejligt med hurtigt svar. Men kan kablet ikke kun vende på én måde -
eller drejer det sig om hvilken ende af kablet der kobles til hvilket
"indstiksport"? Og ja, drevets diode lyser konstant.

Svar gerne igen
Tak, venlig hilsen Peter

Fra : Chr. Mygind

Dato : 11-12-02 22:54

Peter Ulriksen skrev:

> OK! Dejligt med hurtigt svar. Men kan kablet ikke kun vende på én
> måde - eller drejer det sig om hvilken ende af kablet der kobles til
> hvilket "indstiksport"? Og ja, drevets diode lyser konstant.

Nogle floppydrev har et "hak", så kablet kun kan vendes på den ene måde -
men langt de fleste har ikke.
Hvis kablet kun kan monteres på den ene måde på drevet vender det nok
forkert på bundkortet.
Konstant lys er ihverfald den mest sikre indikator for fejlmonteret
floppykabel.

/Chr

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 11-12-02 22:58

> [...]
> forkert på bundkortet.
> Konstant lys er ihverfald den mest sikre indikator for fejlmonteret

Hmm... ser på det i morgen. Synes nu der var et "hak" på mit 6 år gamle drev
der, men... jeg forsøger. Ellers er et nyt jo ret billigt!

Tak for hjælpen

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 11-12-02 23:21

"Peter Ulriksen" <peter.u@mail.dk> skrev

> Hmm... ser på det i morgen. Synes nu der var et "hak" på mit 6 år
gamle drev
> der, men... jeg forsøger. Ellers er et nyt jo ret billigt!

På enkelte drev er hakket faktisk vendt forkert... I sådanne tilfælde må
man i gang med hobbykniven og snitte lidt i kablet

mvh
Peter

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 11-12-02 23:30

"Chuke Mimergolf" <spam@nej.for.pokker> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På enkelte drev er hakket faktisk vendt forkert... I sådanne tilfælde må
> man i gang med hobbykniven og snitte lidt i kablet

Ellers er det fordi den har stået i et kælderlokale en tre-kvart års tid.
Jeg tør ikke garantere for luftfugtigheden sådan et sted... den er sikkert
lige til skralderend. Men ikke uden kamp. Kamp skal der til, skal livet
bestå, ej kamp blot for dagligt brød - men i den grad også for de evigt
problematiske computere...!

Peter Ulriksen

Fra : Poul Bundgaard

Dato : 11-12-02 23:31

> På enkelte drev er hakket faktisk vendt forkert... I sådanne tilfælde
> må man i gang med hobbykniven og snitte lidt i kablet

.....eller stikket....

Fra : Villy Jensen

Dato : 12-12-02 15:53

> gamle drev
>
> På enkelte drev er hakket faktisk vendt forkert... I sådanne tilfælde må
> man i gang med hobbykniven og snitte lidt i kablet

Pas på - der er ren anarki mht stik på FDD!!!:

Du kan dog regne med
At hakket i mobo er korrekt.
Ofte er der anvisning af ben 1 silketrykt på mobo
Kablets røde leder skal vende mod ben 1

Hvis ben 1 er markeret med silketryk på FDD, så er det korrekt!

FDD signalstik er i øvrigt utilregnelige.
Nogen gange er 'hakket' i FDD stikket FORKERT i forhold til ben 1 (så
er det en hobbykniv!)
Ben 1 vender ca. hveranden gang mod højre eller mod FDD powerstikket

Er det Olivetti eller IBM kan man opleve specielle FDD kabler, der ikke
er twistede i FDD-enden. De du'r ikke i andre PC'er.

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 12-12-02 21:25

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kablets røde leder skal vende mod ben 1
>
> Hvis ben 1 er markeret med silketryk på FDD, så er det korrekt!

Det plejer at være sådan, at ben 1 på FD's stik sidder nærmest powerstikket.

Med venlig hilsen

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Calle.

Dato : 12-12-02 21:33

Peter Ulriksen wrote:
> "Chr. Mygind" <mygind@FJerNc.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm... ser på det i morgen. Synes nu der var et "hak" på mit 6 år
> gamle drev der, men... jeg forsøger. Ellers er et nyt jo ret billigt!

Så vend det på bundkortet
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 12-12-02 05:19

Peter Ulriksen wrote:

> Men kan kablet ikke kun vende på én måde -
> eller drejer det sig om hvilken ende af kablet der kobles til hvilket
> "indstiksport"? Og ja, drevets diode lyser konstant.

Kablet har en del af det, der er vendt om i nærheden af den ene ende, og
den skal i floppydrevet. Det midterste stik er til floppydrev B, hvis
man har sådan et.
Jeg købte for noget tid siden 10 brugte floppydrev; på 8 af dem vendte
stikket forkert i forhold til det kabel (med styretapper) jeg prøvede med.

Fra : Jens Petersen

Dato : 12-12-02 20:53

On Thu, 12 Dec 2002 05:18:33 +0100, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Kablet har en del af det, der er vendt om i nærheden af den ene ende, og
>den skal i floppydrevet. Det midterste stik er til floppydrev B, hvis
>man har sådan et.

Helt korrekt, men hvis man kun har et floppydrev sker der ikke noget
ved at vende kablet så det 'krydsede' stik er i motherboardet.

--
Jens

Everything that I am, I can blame on a woman.

Fra : Peter Ulriksen

Dato : 13-12-02 21:24

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Jens
>
> Everything that I am, I can blame on a woman.

Tak for svarene... det virkede. Jeg skulle bare vende den om i selve drevet,
så kørte det. Underligt!

Peter