Er min harddisk død?
Fra : Thomas K

Dato : 11-12-02 19:42

Hej hardware folk.

Jeg har en gammel computer stående, som har været min lille test
computer. Jeg har hevet forskellige styresystemer ud og ind af den og
den er blevet formateret en del gange. Men nu lader det altså til at den
ikke helt vil mere. Efter et forsøg på at instalere slackware gik den
ned og jeg kunne ikke få den til at boote mere. Hverken fra floppy, cd
eller harddisk. Det eneste den kan er at skrive 10 10 10 10 10 10 ....
over hele skærmen.

Så er mit spørgsmål til jer. Lyder det som om den er død? Jeg har hørt
folk snakke om at man kan low-level formaterer en harddisk. Ville det
kunne hjælpe på mit problem? Det er en compaq pressario 5240 og den er
snart 5 år gammel.

På forhånd tak.
/Thomas

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-12-02 19:48

Hvis du ikke kan boote fra floppy - så begrænser problemet sig jo ikke kun
til HD.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 11-12-02 19:48

Fra : Thomas K

Dato : 11-12-02 19:54

Jonas Kofod wrote:
> Hvis du ikke kan boote fra floppy - så begrænser problemet sig jo ikke kun
> til HD.

Er det så bios'en den er gal med, eller?

/Thomas

Fra : Tom

Dato : 11-12-02 20:02

> Er det så bios'en den er gal med, eller?

Prøv først at fjerne ALLE fladkabler fra bundkortet og se om den så kan
starte op.
Hvis den kan så tilslut de forskellige enheder en efter en.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : **TwN**

Dato : 11-12-02 21:20

"Thomas K" <justspamme@sundancekid.dk> wrote in message
> Er det så bios'en den er gal med, eller?
>
> /Thomas

Hvis du når til det sted hvor den begynder at boote fra disk/floppy/cd, så
ville jeg ikke mene det er bios'en den er gal med...
Så prøv at tage harddisken fra, tag start-disketten ud af floppy-drevet, og
prøv så at starte...hvis du når til der hvor den siger: "NO BOOTSECTOR
FOUND", eller noget i stil med det... så tror jeg sgu ik din bios fejler
noget...

**TwN**

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 11-12-02 21:31

Thomas K wrote:

> Jeg har en gammel computer stående,
> Det eneste den kan er at skrive 10 10 10 10 10 10 ....
> over hele skærmen.

Det lyder som et geometri-problem. Da det er en gammel computer ville
jeg umiddelbart mistænke knapcelle-batteriet for at være tæt på "fladt".
Det kunne gøre at den ikke "husker" harddiskens CHS-værdier korrekt fra
et boot til næste. Prøv at måle om der er minimum 3.0 V på det - hvis
det er under, så er det måske bare det der skal skiftes.

Fra : Jackie

Dato : 11-12-02 22:31

Jeg mener at have oplevet noget lignende engang...

Jeg mener at min Harddisk var fejlkonfigureret i BIOS (Ikke detektéret
rigtigt). Prøv at gå ind i BIOS og manuelt detekte din harddisk (Hoveder,
cylindere osv.).

Håber det hjælper...

Jackie

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 12-12-02 10:37

Jackie wrote:

> Jeg mener at min Harddisk var fejlkonfigureret i BIOS (Ikke detektéret
> rigtigt). Prøv at gå ind i BIOS og manuelt detekte din harddisk (Hoveder,
> cylindere osv.).

Hvordan manuelt detekter man?
Man kan enten angive det manuelt eller auto detekte.
Derudover bør du nok kigge lidt på http://usenet.dk/netikette/

--
/kenne
Man skal ikke accelerere fragmenter af geologisk oprindelse,

Fra : Thomas Simonsen

Dato : 13-12-02 17:06

Umiddelbar minder det mig vist om en gammel boot-sector virus...?! Hele
skærmen scroller bare med tal, eller er jeg helt galt på den?

Måske skulle du lige prøve at sætte den i en fungerende maskine som Slave og
køre en virusscan? Eller evt. scanne fra en bioot-diskette (hvis du kan
finde et virusprg., der kan være på sådan en efterhånden

T.