bog om investering for nybegyndere
Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 15:19

Findes der sådan en bog - der kan fortælle om grundlæggende
retningslinier at følge, når man skal investere i aktier?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : peter herzberg

Dato : 05-03-01 15:57

Unibank har en lille rød bog om emnet, det er gratis.
Selv læser jeg JensChristophersen: Privat Investering
Toppen er dog uden tvivl bøger af/om Warren Buffet, der har tjent milliarder
af $$$ i USA.

Fra : Jon Loldrup

Dato : 05-03-01 22:53

Tak for tippene.

Jeg har hørt om en investeringsmetode der gik ud på at man investede
for et fast beløb om måneden over en årrække. Fidusen var blandt andet
det, at når kursen var lav, blev der købt tilsvarende flere aktier,
for beløbet, og modsat når kursen var høj, blev der købt færre for
pengene. På den måde køber man flest af de billigste.

Beskriver bøgerne nærmere f.eks. den metode?

Den bog du selv læser, kan du ikke fortælle lidt om den? Hvad synes du
om den?

Fra : peter herzberg

Dato : 05-03-01 23:50

Dine spørgsmål kræver så mange svar, at jeg ikke kan svare, men gode
begyndertips er:
1. Tro ikke du er gud og kan tjene en masse på kort tid.
2. Statistisk set tjener langtidsinvestoreren meget mere end den
kortsigtede.
3. De, der spreder sig over hele verden og ikke i enkelt lande og enkelt
brancher tager en meget meget lavere risiko, men stadig med en betyderlig
upside for gevinster.
4. Afhold dig fra enkeltaktier. Du kan ikke sprede i lande, brancher,
vækstsektorer og valutaer selv med rette risiko de enkelte steder.
5. Det med regelmæssigt at indkøbe hver måned synes jeg godt om, idet det
udelukker stemninger og følelser. Så skal du bare finde ud af hvor.
6. Jeg laver MEGET statistik, og det bedste jeg synes i forhold til risikoen
er SEBinvestHenrikhviid. Hans moderafdelingen SEB Alpha steg 30% sidste år i
et dårligt marked. Hans aflægger hedder SEBinvestHenrikHviid og falder
ganske lidt i disse stygge tider, men stiger en del, bare der er små tegn i
verden. Alt i alt et fald på 4% i år, hvilket er det halve af konkurrende
investeringsafdelinger såsom, UniEuropa, DanskeEuropa og kun 1/3 af
CarnegieGlobal og UniFutura.
Carnegie og Uni kan tilsyneladende ikke styre deres portefølje i et
antivækst-scenarie. Det kan SEB.
7. Afhold dig fra lande og brancher, såsom miljø, IT, Tyskland, Bio etc.
8. Vær så global du kan og endnu bedre via ikke-vækstaktier såsom
ValueInvest, SEBinvest, SparInvest etc.
9. Hurtige gevinster er lotteri og stemninger tager over og du kan ikke
vinde på sigt. Ja jeg ved godt at nogen har vundet millioner, men det er
stadig held, for hvis 1.000.000 mennesker køber kortsigtet, SKAL der jo være
nogen, der har ramt rigtigt 10 gange i træk statistisk set. Og det er dem,
du læser om i avisen. Det er HELD, ikke dygtighed.

De bøger jeg har foreslået er for den, der vil tjene på lang sigt, men kan
få et papirtab på kortere sigt.

PRIVAT INVESTERING - bogen er god for begyndere og øvede, da den er
letlæsselig og dyb samtidig.

Fra : Jon Loldrup

Dato : 06-03-01 15:01

>3. De, der spreder sig over hele verden og ikke i enkelt lande og enkelt
>brancher tager en meget meget lavere risiko, men stadig med en betyderlig
>upside for gevinster.

Dvs. det vil være mest fornuftigt at sætte pengene i en investforening
der investerer i hele verden, og ikke kun i europa? Jeg snakker her
over 6-7 år.

>5. Det med regelmæssigt at indkøbe hver måned synes jeg godt om, idet det
>udelukker stemninger og følelser. Så skal du bare finde ud af hvor.

Jeg har læst i en artikel i Erhvervsbladet at de to bedste danske
investeringsforeninger var Carnegie og Uni-invest, hvis man kigger på
gevinster fra 1996 til 2000:

Afkast i danske europæiske aktieafdelinger:
Gennemsnit af danske foreninger      233,6 %
Uni-invest Engros Europa Small Cap   400,8 %
Uni-Invest Engros Europa      362,4 %
Uni-invest Special Europæiske aktier   291,0

Afkast i danske globale aktieafdelinger:
Gennemsnit af Danske foreninger      152,4 %
Carnegie Worldwide         305,5 %
Rationel Invest Verden         189,2 %
Uni-invest Special internationale aktier   186,3 %

Artiklen kalder Uni-invest og Carnegie som "lokomotiver" igennem de
sidste 5 år. Så derfor er jeg selvfølgelig lidt tændt på at lade en af
disse to foreninger varetage mine langsigtede investeringer.

<snip>
> [...]
>CarnegieGlobal og UniFutura.
>Carnegie og Uni kan tilsyneladende ikke styre deres portefølje i et

Det der med Carnegie stemmer ikke helt overens med den artikel jeg
læste. Har du en kommentar til det?

>PRIVAT INVESTERING - bogen er god for begyndere og øvede, da den er
>letlæsselig og dyb samtidig.

Har du forfatterens navn?

Min situation er:
Jeg skal studere de næste 6-7 år. Jeg kan godt leve udelukkende af SU
(+lidt arbejde), men jeg ville gerne udnytte det, at studielån har så
lav en rente (4%), til at opbygge en lille formue Jeg tror
personligt ikke det er muligt at jeg skulle få tab (dvs. afkast på
under 4% i løbet af 6-7 år i en af ovennævnte investeringsforeninger).
Har i nogen kommentarer?

Jeg ved godt staten ikke er glad for at man gør den slags, men de har
vel i princippet ingen mulighed for at forbyde/afsløre den slags, vel?

Er der noget jeg skal være opmærksom på i denne situation?

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : peter herzberg

Dato : 06-03-01 16:57

> Dvs. det vil være mest fornuftigt at sætte pengene i en investforening
> der investerer i hele verden, og ikke kun i europa? Jeg snakker her
> over 6-7 år.
Ja det vil jeg mene, men der er mange me'ner.
Du må ikke købe fx BankInvest Verden, idet de ikke har filialer i verden og
derfor ikke er på dupperne.
UNI og SEB og Carnegie har afdelinger i det meste af veden.

> Afkast i danske europæiske aktieafdelinger:
> Gennemsnit af danske foreninger 233,6 %
> Uni-invest Engros Europa Small Cap 400,8 %
> Uni-Invest Engros Europa 362,4 %
> Uni-invest Special Europæiske aktier 291,0

Du kan ikke indkøbe Engros/Special afdelinger overhovedet med mindre du
lægger rigtig mange penge.

> [...]
> disse to foreninger varetage mine langsigtede investeringer.

> Det der med Carnegie stemmer ikke helt overens med den artikel jeg

Jeg snakker om i år og du henviser til seneste 5 år.
Carnegie faldt fra 7 feb sidste år fra 665 til 599 31 dec. Derudover fik du
et skattepligtigt udbytte på ca 60 kr. Så noget af gevinsten røg i skat.
ialt i alt en dårlig forretning.
SEB henrikhviid steg fra 7 feb fra 102 til 113 uden udbytte. Det er altså
langt bedre.
Grunden til jeg bruger 7 feb er fordi det var lanceringen af SEBs
afdelinger. Ellers kan kan jeg ikke sammenligne SEB og Carnegie reelt.

Carnegie er faldet fra ca 599 - 525 i år, hvilket er et fald på ca 11%
UniFuture er faldet fra ca 105 til 95, hvilket er små 10%
SEBhenrikhviid er faldet fra ca 113 til 109, hvilket er små 4%
UniEuropa er faldet fra 142 til 127 i år, altså ca 10%

Så historik viser at SEB er bedre. (Det er vel at mærke sammenlignelige
afdelinger)

Prøv at se på SEBinvest.dk hjemmesider. De afspejler langt større kompetance
end hvis du ser på uni og car og ddb.
Og som tidligere nævnt findes der en SEB Alpha-afdeling, der også kun er for
'de store' , men den steg med over 30% sidste år og er landets bedste af de
europæiske og globale afdelinger. Det er de samme, der står bag
SEBhenrikhviid og Alpha.

Har du forfatterens navn?. Han hedder Jens Christophersen.

> [...]
> personligt ikke det er muligt at jeg skulle få tab (dvs. afkast på
> under 4% i løbet af 6-7 år i en af ovennævnte investeringsforeninger).

Nej, du får ikke tab, hvis du holder ud og ikke stopper legen i
nedgangstider.
Eneste reele fare er global recession a la 1929 i WallStreet.
Ifølge de oplysninger jeg tror op, falder Europa tilbage de næste par
måneder, idet de er cyklisk bagud for USA og dvs det haster ikke med at
komme igang, men efter sommeren fx.

> Jeg ved godt staten ikke er glad for at man gør den slags, men de har
> vel i princippet ingen mulighed for at forbyde/afsløre den slags, vel?
De regler kender jeg ikke, men jeg ser ikke noget galt i det.

> Er der noget jeg skal være opmærksom på i denne situation?

Mange ting.
Det vigtigste er vel at du kører planmæssigt frem i globale eller europæiske
afdelinger og bruger en afdeling, der har repræsentanter over hele verden
som UNI, SEB eller CAR.

PeterH

Fra : Jon Loldrup

Dato : 06-03-01 20:17

> [...]
>Grunden til jeg bruger 7 feb er fordi det var lanceringen af SEBs
>afdelinger. Ellers kan kan jeg ikke sammenligne SEB og Carnegie reelt.

Jammen, hvis SEB først lige er startet op, og de tilfældigvis kom ud
med et godt resultat i deres opstartsperiode, er det så et særligt
sikkert tegn på at de er lige så "gode" set over en 5-årig periode?
Carnegie har jo bevist deres evner over de sidste 5 år, ifølge
statistikkerne. At de så har haft et enkelt dårligt år, hvad betyder
det?

>Så historik viser at SEB er bedre. (Det er vel at mærke sammenlignelige
>afdelinger)

Jeg forstår ikke helt. Som jeg har opfattet det, så er den der
super-SEB afdeling, SEBhenrikhviid (den du synes er god), lige startet
op. Hvordan kan du så snakke om historik?

Jeg mener, er det ikke lidt kortsigtet at sige at "de er bedre end
carnegie", når de kun har haft et år til at bevise det i, mens
carnegie har bevist at de er gode, over hele 5 år?

Har du nogen (online) artikler der fortæller om/analyserer
SEBhenrikhviid-foreningen?

Ellers har jeg jo kun dig som kilde på at den er god. På Carnegie har
jeg en artikel...

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : peter herzberg

Dato : 06-03-01 21:35

> [...]
> Carnegie har jo bevist deres evner over de sidste 5 år, ifølge
> statistikkerne. At de så har haft et enkelt dårligt år, hvad betyder
Enig, 1 års historik er ikke meget, men SEBhenrikhviid har ca samme profil
som carnegie med bredde i mange lande, aktiv TAA (Tactical asset allocation)
samt 25-30 aktier i porteføljen.

> Jeg mener, er det ikke lidt kortsigtet at sige at "de er bedre end
> carnegie", når de kun har haft et år til at bevise det i, mens
> carnegie har bevist at de er gode, over hele 5 år?

Det kan jeg godt følge dig i, men så kan du jo aldrig vælge nye afdelinger,
der ikke har en længere record af performance.

> Har du nogen (online) artikler der fortæller om/analyserer
> SEBhenrikhviid-foreningen?

Ja, her på computeren hvor jeg sammenligner alle afdelinger med hinanden.
Ellers fandt jeg en artikel i Børsen, jeg har vedlagt som vedhæftet fil. Nej
det kan ikke lade sig gøre kan jeg se.

> Ellers har jeg jo kun dig som kilde på at den er god. På Carnegie har
> jeg en artikel...

Du kan kikke i Børsen og se årets performance for de forskellige afdelinger
og se om det svarer til det jeg angav (husk at dagens udsving ikke er
medtaget). Men det er rigtigt at spørge mig eller andre folk, der ikke har
en særinteresse. Du kan ikke fx spørge JyskeBank, hvad de synes, for de vil
anbefale JyskeAfdelinger. UniBank vil sikre, at du køber UniAfdelinger etc
etc.
Ellers prøv andre folk, for det er helt korrekt af dig at ville se lidt
dokumentation eller statistik og høre fra andre folk.
Sidstnævnte kan du gøre på www.world-investor.dk. dk eller det mere
primitive www.euroinvestor.com

Men Investering er også en slags relgion med særinteresser. Andre du spørger
vil komme med andre svar, for de har en anden information eller uddannelse.

Det er ikke rigtige svar, da investering jo ikke er matermatik, men skøn og
markedspsykologi.

Fra : Jørgen Bak

Dato : 06-03-01 00:55

On Mon, 05 Mar 2001 15:18:45 +0100, Jon Loldrup <loldrup@mail.dk>
wrote:

>Findes der sådan en bog - der kan fortælle om grundlæggende
>retningslinier at følge, når man skal investere i aktier?
>

>med venlig hilsen Jon Loldrup

Mvh

Jørgen Bak

http://home3.inet.tele.dk/prunus/

Fra : peter herzberg

Dato : 06-03-01 01:43

Der findes et par tusinde bøger om hvordan man investerer i aktier -
ihvertfald på engelsk.
Biblen blandt dem alle (og det er jo ikke sikkert alle enige i det) er
WarrenBuffet's bøger om investering, da han er blevet multidollarmilliardær
på aktier over ca 35 år.

Men lyt ikke til rådgivere, for hvis de var så dygtige var de ikke
rådgivere.
Lyt ikke til aviserne, da statistik viser, at det ikke er bedre end normal
omtanke.
Læs ikke børsen og andres tips. Det er alt for kortsigtet.

Og lyt slet ikke til DDB, UNI og andre banker, idet deres performance via
deres investeringsforeninger ikke er specielt gode.
At få et rigtig godt afkast på aktier er lige så nichepræget som at være
skosælger, og det er ikke let. Det kræver stor dygtighed og processen skal
ikke undervurderes.

Ingen har slået Warren Buffet i afkast. Hans afkast er ca 25% pa set over 35
år. Hans inv.selskab hedder
Berkshire Hathaway og er noteret i USA på NYSE. Hans A-aktie koster ca
70.000 US$ og hans B-aktie ca 2400 US$.

Husk også på, at der er 8000 inv.foreninger i USA og kun måske 300 i
Danmark.
Korrekt investering er vel en relgionssag og der er vel ingen rigtige svar.
Så let er det altså ikke.
Jeg er ikke lyseslukker, men tro ikke det er let at starte en forretning op,
der skal give afkast. Det kræver dynamik, opfølgning, viden, kreativitet som
alle andre slags forretninger.

Men den danske bog er ikke værst for begyndere og øvede: Privat Investering
Det er en meget fornuftig ide at starte med en bog eller 2 om emnet inden
man går igang, ligesom på andre områder.

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 06-03-01 17:06

Investering i dette marked er ikke for tøsedrenge - ej heller for folk der
ikke er parat til at tage et tab - GLEM langsigtet investering i aktier -
medmindre det er en short position. Du har oddsene mod dig fordi trenden er
ned. Jeg har selv lavet nummeret med studielånet, og tjente godt da markedet
gik op - jeg tror desværre du er for sent ude. Jeg har ikke tjent penge på
aktier siden oktober sidste år, men har i modsætning til mange andre undgået
tab (Cash is King!).

Prøv obligationer - der kan du opnå afkast på over de 4%, samtidig med at
risikoen for tab er nogenlunde begrænset. Obligationsmarkederne er i
modsætning til aktiemarkedet i optrend!

mvh
Anders

Fra : Jon Loldrup

Dato : 06-03-01 20:00

On Tue, 6 Mar 2001 17:06:22 +0100, "Anders Kjeldsen" <ak@x-orbit.dk>
wrote:

> [...]
>ned. Jeg har selv lavet nummeret med studielånet, og tjente godt da markedet
>gik op - jeg tror desværre du er for sent ude.

Hvor mange år investerede du over?

Hvordan investerede du (invest-forening eller manuel metode)?

Brugte du den metode jeg har tænkt mig at bruge: 2000 kr. HVER måned,
uanset op/nedsving.

Hvilken investeringsforening brugte du, hvis du bruge sådan en?

> [...]
>
>Prøv obligationer - der kan du opnå afkast på over de 4%, samtidig med at
>risikoen for tab er nogenlunde begrænset. Obligationsmarkederne er i

De her recessioner som kommer engang hver 4-5. år plejer jo kun at
vare 1-2 år, ikke sandt?

Så på et eller andet tidspunkt holder den her recession jo også op, og
hvis jeg starter med at investere 2000 om måneden, fra august 2001 og
så frem over en 6-årig periode, så bør jeg jo "fange vinden". Lad og
sige at bunden af reseccionen nås om 12 måneder. på det tidspunkt
investerer jeg jo også 2000/måneden, og de giver jo så et styrtende
godt afkast årene fremover, i forhold til de måske dårligere
investeringer her til sommer, i starten af de 6 år.

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : N/A

Dato : 07-03-01 19:55

Fra : Jon Loldrup

Dato : 07-03-01 19:55

>Man plejer at sige der kommer 7 gode år og 7 dårlige år. Nu har vi haft 10
>gode år - jeg kunne frygte at de dårlige år vender tilbage snart - og måske
>ikke blot 7, men 10!

Det er vidst mere i bibelsk sammenhæng at det udtryk forekommer. Og så
vidt jeg ved, så er det mønster heller ikke set siden krakket i 1930.

I 1930 var aktiemarkedet nyt og umodent. Man havde ikke erfaring.
Derfor kunne det gå så galt. Det vil aldrig mere kunne gå så galt, som
det gjorde den gang. Hvis det skal det, skal der se nogen
grundlæggende samfundsomvæltninger.

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : N/A

Dato : 09-03-01 00:28

Fra : Jon Loldrup

Dato : 09-03-01 00:28

>Der var samme fænomen tilbage i 1780 med investeringsbobler - det var bare
>tulipanløg og ikke Nasdaq aktier - og jo, de blev handlet på børserne!
>Jeg er ikke enig med dig.

Hør lige.

Siden 1930 har man opbygget en stor erfaring i at undgå og formindske
udslag, i en sådan grad, at det med meget stor sandsynlighed IKKE vil
ende som i 1930, MEDMINDRE der sker noget HELT ekstraoordinært

Regeringerne har ikke told-mure rundt om landene - og de har heller
ikke tænkt sig at lave dem, selv om krisen kradser og det kortsigtet
kunne se ud som en god idet, for at beskytte BNP.

Det var det man gjorde i 1930. De enkelte lande opbyggede toldmure som
godt nok havde en hvis positiv effekt på BNP i hjemlandet, på kort
sigt, men som på længere sigt resulterede i stort nedbrud i
verdenshandelen - da alle pludselig havde store toldmure, blev handel
landene imellem kraftigt indskrænket.

Det var en ond cirkel som forværrede 1930 tilstandene til de de blev
til. Det ville aldrig ske idag - der er internationale aftaler om ikke
at lave toldmure. F.eks. er EU en stor anti-toldmursaftale, det samme
gælder USA, og der er også internationale regler.

Hvis der nu kom en meteor på 2 km^3 og ændrede lidt af hvert, så kunne
det være det gik galt.

Personligt tror jeg langt de fleste større udsving vi vil se, vil være
noget i stil med det japan oplevede for nogen år siden, og ikke meget
værre. Japan røg ikke lige så langt ned i kuldkælderen dengang, som
verdenen gjorde det i 1930 - der er kæmpe forskel.

med venlig hilsen Jon Loldrup

Fra : peter herzberg

Dato : 06-03-01 21:58

"Anders Kjeldsen" <ak@x-orbit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Prøv obligationer - der kan du opnå afkast på over de 4%, samtidig med at
> risikoen for tab er nogenlunde begrænset. Obligationsmarkederne er i

Det var altså mange aktier og sektorer der steg meget sidste år fx
Medicin
Energi
Finans
Fødevarer

Måske har du været blandt de uheldige med en del IT-aktier. For så havde du
tabt meget. Af investeringsafdelinger var der også en del, der steg sidste
år Sparinvest, ValueInvest. Disse er renset for IT og vækstaktier og bevæger
sig ikke med konjunkturerne. Ikke desto mindre stiger de alligevel. Alene i
år er 2 af valueinvest's afdelinger steget med ca 10%, og det vil de
fortsætte med sålænge der er en bevægelse væk fra IT/internet/Medie og
vækstmarkedet over i de defensive basis-sektorer.

Det var ikke markedet der gik op, Det var TMT, der gik op og alle hoppede på
og de fleste tabte. Men os andre, der ikke er IT-interesserede tabte ikke
sidste år.
Men selvfølgelig hvis man havde haft investeringsforeninger med meget IT i,
som UNIfutura og CarngegieGlobal og lign, ja så sidder man med et tab.