Netværk mellem to forsk. Windows maskiner
Fra : Christian Corfits Je~

Dato : 11-12-02 10:58

Hej !

- Er der nogen derude som har en idé til hvordan jeg kan få min bærbare PC
(Win98se operativsystem) til at fungere i et netværk med min stationære PC
(Win XP) ?

Jeg har forsøgt mig med TCP/IP protokollen med følgende konfiguration:
bærbar PC : IP-adresse = 192 168 1 1 : Subnet-adresse =
255 255 255 0
Stationær PC : IP-adresse = 192 168 1 2 : Subnet-adresse =
255 255 255 0

(Jeg bruger selvfølgelig et krydset twistet pair kabel)

mvh Christian

Fra : Jacob Culmsee

Dato : 11-12-02 11:32

=
> [...]
=
> 255 255 255 0
>
> (Jeg bruger selvfølgelig et krydset twistet pair kabel)

Hvad er det præcist du ikke kan få til at fungere?
Kan du pinge?

Jacob :)

Fra : Christian Corfits Je~

Dato : 11-12-02 12:17

Jacob Culmsee <culmsee@mail-online.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3df71410$0$214$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
Subnet-adresse
> =

> Hvad er det præcist du ikke kan få til at fungere?

Jeg kan ikke se nogen af PC'erne på netværket. (Jeg kan se den computer som
jeg kigger fra, men ikke den anden). Der er lys i begge netkort, som
indikerer at de er forbundet i et netværk. På XP-maskinen kan jeg se at den
sender pakker, men ikke modtager nogen.

> Kan du pinge?

Hvad skal jeg skrive?
ping <username> , hvor <username> er det for den anden PC.

Fra : Jacob Culmsee

Dato : 11-12-02 14:00

> Hvad skal jeg skrive?
> ping <username> , hvor <username> er det for den anden PC.

Prøv på den bærbare (i en dos-prompt) at skrive: ping 192.168.1.2
Den stationære skulle da gerne svare.

Tilsvarende (omvendt) på den stationære: ping 192.168.1.1

Hvis du får svar virker TCP/IP på dit netværk.

Hvis dette virker er fejlen højere oppe i kommunikationen. Du skal sørge for
at din 98 PC har clienten "Microsoft client for microsoft netværk" og
servicen "fil og udskriftsdeling for microsoft netværk" tilføjet i
netværksopsætningen.

Endvidere er det nemmest hvis begge maskiner er sat op til samme
arbejdsgruppe.

Jacob :)

Fra : Christian Corfits Je~

Dato : 11-12-02 14:04

Jacob Culmsee <culmsee@mail-online.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3df736ba$0$170$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> netværksopsætningen.
>
> Endvidere er det nemmest hvis begge maskiner er sat op til samme

De er begge sat op til at bruge samme arbejdsgruppe, og clienten er ok. Fil
og udskriftsdeling er også iorden. Jeg har ikke mulighed for at teste ping
(da jeg er ikke er hjemme nu), men jeg kan ikke finde andre forklaringer at
det må være her problemet ligger.

Tak for bidraget

mvh Christian

Fra : Steen Andersen

Dato : 11-12-02 19:31

In article <at7e2g$3mp$1@sunsite.dk>, bok7a@acoustics.dk says...

> [...]
> (da jeg er ikke er hjemme nu), men jeg kan ikke finde andre forklaringer at

Hej Christian
Jeg kender ikke noget til XP, kun win98, men mener at du er nødt til at
dele mindst en mappe på hver maskine for at de kan se hinanden.

mvh.
Steen