Flaskeautomat
Fra : Sorenpa

Dato : 11-12-02 10:10

Lige en lille sjov historie .... jeg var nede med flasker ... automaten ved
siden af mig var der en mand der var ved at lave noget ved, den var helt
skildt ad. Forest på aytomaten er der et lille 9" lcd display. Da manden
satte strøm til.... så start der en linux op ! ..... En flaske sutomat med
linux på ! .... Jeg havde godt nok tænkt på at de virkede rigtigt godt de
automater ! ...

MVH søren PA

Fra : Alex Holst

Dato : 11-12-02 10:17

Sorenpa <sorenpa@worldonline.dk> wrote:
> [...]
> linux på ! .... Jeg havde godt nok tænkt på at de virkede rigtigt godt de

Mange embedded systemer bruger en af de gratis UNIX netop da det sparer
indkoeb og licens af et acceptabelt OS.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 10:33

Alex Holst wrote:
> Mange embedded systemer bruger en af de gratis UNIX netop da det sparer
> indkoeb og licens af et acceptabelt OS.

Du synes ikke at linux er et acceptabelt OS?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Alex Holst

Dato : 11-12-02 10:44

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> Du synes ikke at linux er et acceptabelt OS?

Jeg ser ingen grund til at hive mine OS krav ind i diskussionen. Jeg
mente acceptabelt for producenten/udvikleren.

Jeg skrev det for at paavise, at man ikke skal blive overrasket over at
finde een af de gratis UNIX systemer i mange embedded devices, da brug
af saadant sparer mange penge for udvikleren -- set i forhold til at
skulle koebe et kommercielt udviklet OS til samme device.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 22:59

Alex Holst wrote:
> Jeg ser ingen grund til at hive mine OS krav ind i diskussionen. Jeg
> mente acceptabelt for producenten/udvikleren.

OK, det var så det jeg ikke forstod så godt ud fra din formulering.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas

Dato : 11-12-02 10:52

Lars Kongshøj wrote:

> Du synes ikke at linux er et acceptabelt OS?

Er du en troll ?

--
Don't waste space

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 10:58

Thomas wrote:
> Er du en troll ?

Næ, det er man da vist snarere vist man ikke inkluderer linux i mængden
af acceptable OS'er.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 11-12-02 11:03

On Wed, 11 Dec 2002 10:57:52 +0100, Lars Kongshøj
<lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

>Næ, det er man da vist snarere vist man ikke inkluderer linux i mængden
>af acceptable OS'er.

Hvor ser du det?

--
Morten!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 22:50

Morten Kjaer Nielsen wrote:
> On Wed, 11 Dec 2002 10:57:52 +0100, Lars Kongshøj
> Hvor ser du det?

I det du klippede væk.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas

Dato : 11-12-02 12:14

Lars Kongshøj wrote:

> Næ, det er man da vist snarere vist man ikke inkluderer linux i mængden
> af acceptable OS'er.

Du er altså en troll

--
Don't waste space

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 22:52

Thomas wrote:
> Du er altså en troll

Det er ellers meget sjældent at jeg er nødt til at besvare folks sludder
med:

PLONK!

Især ikke i denne seriøse nyhedsgruppe.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas

Dato : 11-12-02 23:33

Lars Kongshøj wrote:

> Det er ellers meget sjældent at jeg er nødt til at besvare folks sludder
> med:
>
> PLONK!

(ved godt at du formodentlig ikke læser dette)

> Især ikke i denne seriøse nyhedsgruppe.

I det af dine skriverier, jeg har besvaret, kan jeg ikke få øje på noget
seriøsitet. Det eneste jeg kan se er et febrilsk forsøg på at
fremprovokere en "mit OS er bedre, og folk der ikke er enige er dumme"
flame.

Dine indlæg er (IMHO) meget tæt på at overtræde:

"Gruppen er *ikke* beregnet på 'mit OS er bedre end dit OS'-diskus-
sioner."

fra http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.system.unix

Men nu vil jeg så iøvrigt undlade at fodre troll'en(e) yderligere.

--
Don't waste space

Fra : Alex Holst

Dato : 11-12-02 15:11

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:
> Næ, det er man da vist snarere vist man ikke inkluderer linux i mængden
> af acceptable OS'er.

Hvor er du dog snaeversynet. Hvis man nu har brug for et OS der kan koere
med en vis hastighed i 32 *kilobyte* RAM, paa en bestemt type CPU og med
4 bestemte serielle I/O enheder findes der masser af utilstraekkelige
OS.

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 11-12-02 11:33

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message

> Næ, det er man da vist snarere vist man ikke inkluderer linux i mængden
> af acceptable OS'er.

Kommer vel an på hvordan man læser det. Læser det som om linux er et
accepttabelt OS som man ikke skal betale licens for, men igen, det er bare
min oversættelse af sætningen.

/Sonni

Fra : Henrik S. Pedersen

Dato : 11-12-02 12:15

"Lars Kongshøj" wrote:

> Du synes ikke at linux er et acceptabelt OS?

Der findes operativsystemer, der stiller mindre krav til hardware end Linux
gør. Det kan eksempelvis være mængden af RAM. Derfor kan Linux godt
være uacceptabelt til en bestemt opgave, selvom systemet er af god kvalitet.

Mvh. Henrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-12-02 21:37

Henrik S. Pedersen skrev Onsdag den 11. december 2002 12:15 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> end Linux gør. Det kan eksempelvis være mængden af RAM. Derfor kan
> Linux godt være uacceptabelt til en bestemt opgave, selvom

Hvis vi tog Linux kernen, uden alt det fnider fnader de forskellige
distbitioner lever med, men kun selve kernen, og så lavede noget
styring af perefrit HW, som f.eks. en laser stregkode scanner, og
så lidt opslag i en fil der afgør om det er en godkendt flaske og
hvor meget der skal betales til kunden for de flaster der er puttet
i maskinen. Hvor meget RAM vil det kræve?

Hvis vi tager en vaskemaskine, og vil styre den, hvor meget RAM vil
det så kræve at læse betjenings panelet, og så styre hvor meget
vand der skal ind, hvor meget varme det skal have, og styre motoren
der drejer trumlen rundt?

Hvis vi tager en microoven, hvad vil det så kræve at styre den HW
der er i en sådan?

Fælles svar vil AFAIK være meget begranset resurser der skal til,
uanset hvilket OS vi køre med.

Bortset fra det, så er det ikke 80286 Intel sælger til brug for
sådanne formål som dem jeg nævner her? Eller var det 80386?

Ivar Madsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 23:01

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> Bortset fra det, så er det ikke 80286 Intel sælger til brug for
> sådanne formål som dem jeg nævner her? Eller var det 80386?

Det er vist en særlig udgave af 386.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 12-12-02 07:02

Lars Kongshøj skrev Onsdag den 11. december 2002 23:00 i
dk.edb.system.unix:

> Det er vist en særlig udgave af 386.

Det er vist regtigt, men jeg ved ikke hvad de har ændret på den, men
en ide om at der er sat noget RAM på den har jeg,,,

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 22:58

"Henrik S. Pedersen" wrote:
> [...]
> gør. Det kan eksempelvis være mængden af RAM. Derfor kan Linux godt
> være uacceptabelt til en bestemt opgave, selvom systemet er af god kvalitet.

Jo, det kan jeg da forestille mig. Er det RAM ofte en reel begrænsning i
dag?

Jeg har det indtryk at flere og flere embedded system kører på
PC-hardware i dag. Så sent som for få timer siden så jeg en
BIOS-meddelelse på en informationsskærm på Nørreport metrostation, der
viste at PC'en var gået død under boot.

Men jeg er da klar over, at der næppe sidder en PC inde i min mobil-tlf.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : MartinAJ

Dato : 11-12-02 23:11

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> PC-hardware i dag. Så sent som for få timer siden så jeg en
> BIOS-meddelelse på en informationsskærm på Nørreport metrostation, der

Jeps, og jeg har set en windows-fejlmeddelelse på DSB's info skærme. Og
det er forklaringen på alle forsinkelserne.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-12-02 23:22

MartinAJ wrote:
> Jeps, og jeg har set en windows-fejlmeddelelse på DSB's info skærme. Og
> det er forklaringen på alle forsinkelserne.

Ja, nu var det BIOS'en, der var gået død, så jeg så ikke hvad det var,
den havde opgivet at boote. Men det kan i øvrigt være at skærmen skulle
vise DSB's afgang fra Nørreport, så det er måske DSB's system.

I øvrigt synes jeg at metroens afgangsinformationsdisplays skiftede
ventetiden op og ned flere gange, i de ca. 4 minutter, jeg opholdt mig
på perronen. Jeg var ikke så opmærksom, da jeg talte i mobilos. Kan det
passe at jeg også på et tidspunkt så Frederiksberg nænvt som
destination?

Hvis der er nogen, der ved noget om metroens info-system, kunne det da
være sjovt at høre nærmere.

XFUT dk.fritid.jernbaner.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Helge Erlandsen

Dato : 13-12-02 01:43

Lars Kongshøj skrev:
> [...]
> destination?
>
> Hvis der er nogen, der ved noget om metroens info-system, kunne det da

Svar:
På alle omstigningsstationerne er/kommer der "fremskudte"
informationsdisplays. På Nørreport station har metroen displays over
nedgangene fra S-togsperronen og fjerntogsperronen og
DSB/Banestyrelsen har displays på metroperronen over indgangen til
transfertunnelen (2 for S-tog og 1 for øvrige tog). S-tog var ikke
tilfreds med kvaliteten af S-togsskærmene og har i følge mine
informationer valgt at slukke dem indtil en bedre lokal PC er
fremskaffet. Du har tilsyneladende oplevet en fejl på skærmen der
viser øvrige tog. Disse skærme er DSB/Banestyrelsens ansvar.

Der er samme system på Ørestad station, men Metrodisplayene på de to
fjerntogsperroner er forsinket, så pt ser man kun beslag og bare
ledningsender! For at gøre forvirringen komplet så tilhører
fjerntogsstationen Ørestadsselskabet, men den indgår ikke i
metrokontrakten. Ørestadsselskabet har imidlertid indgået aftale med
Metroservice om at passe stationen og Banestyrelsen om at passe el- og
teleinstallationer, herunder fjerntogsdisplayene.

Med hensyn til metroens display's så er de en del af et samlet
passager-informationssystem leveret af Alcatel som underentreprenør
til Ansaldo. Alcatel markedsfører systemet som en systemløsning til
metroer o lign systemer.

Displayene viser tiden til de to næste togs forventede afgang. Tiden
er beregnet på grundlag af de pågældende togs aktuelle position
overført fra ATC-systemet. Det er indlysende at selv ret små
forsinkelser betyder, at tidsangivelsen omregnes. Det er naturligvis
et godt spørgsmål, hvorvidt passagererne skal have så aktuelle
tidsangivelser som muligt eller man skal indskyde nogle filtre, så
displayet bliver mere "roligt" men mindre nøjagtigt.

Systemet trænger stadig til lidt "trimning".

Systemsoftwaren er opdateret med etape 2a til Frederiksberg og der
foregår testkørsel på denne strækning, så det lyder ikke helt
usandsynligt at du har set "Frederiksberg" i et display på Nørreport.

Helge

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 12-12-02 08:13

> [...]
> PC-hardware i dag. Så sent som for få timer siden så jeg en
> BIOS-meddelelse på en informationsskærm på Nørreport metrostation, der

Hmmm.... På Skjern banegaard var der også kommen en windows fejlmeddelse, en
af dem man skal trykke OK ved, men de stakkels dsd damer i kiosken viste ik
hvad de skulle gøre, så i en hel uge sad der et stykke papir hen over
skærmen med "virker ikke", og bagved papiret var fornævnte fejlmeddelse

Fra : MartinAJ

Dato : 12-12-02 11:51

Peter Sepstrup wrote:
> [...]
> hvad de skulle gøre, så i en hel uge sad der et stykke papir hen over
> skærmen med "virker ikke", og bagved papiret var fornævnte fejlmeddelse

De havde nok klaret sig bedre med en Kernel Panic. Eller ved at gennemgå
en Core Dump på 321 Mbyte.