form data i php?
Fra : Jakob Silseth

Dato : 11-12-02 01:39

hej!

Jeg har en side hvor der hives nogle data ud af en mysql database. På denne
side er der en form hvor brugerne kan skrive nye indlæg i databasen.

Mit problem er at når man trykker submit virker alting, pånær at man skal
trykke opdater før at de nye data bliver vist på siden.

Jeg bruger

<form action="<? echo $php_self ?>"> method="post" >

Jeg har prøvet forskelligt man kan ikke rigtigt lure hvad der skal
til.......

På forhånd tak

Jakob Silseth

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-12-02 07:09

Jakob Silseth wrote:
> [...]
> trykke opdater før at de nye data bliver vist på siden.
>
> Jeg bruger
>
> <form action="<? echo $php_self ?>"> method="post" >

Jeg synes som regel at man kan undgå problemer ved at lade en anden side
end visningssiden tage sig af processeringen, og så blot sende tilbage
med header("Location: ../denGlURL");

> Jeg har prøvet forskelligt man kan ikke rigtigt lure hvad der skal
> til.......

Er du sikker på at du trækker de opdaterede data ud af databasen _efter_
(længere nede på siden end...) at du har inddateret i db? (den fejl
undrede jeg mig en gang over i en del timer i et af mine scripts )

Hvis ja: har du sørget for no-cache på siden?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jakob Silseth

Dato : 11-12-02 12:54

"Jesper Brunholm" wrote

> Er du sikker på at du trækker de opdaterede data ud af databasen _efter_
> (længere nede på siden end...) at du har inddateret i db? (den fejl
> undrede jeg mig en gang over i en del timer i et af mine scripts )

Det gør jeg ikke, først vises de tidligere indlæg og derefter kommer formen
til nye længere nede på siden. Sådan vil jeg have det skal se ud :)

men det må da være til at løse eller??

> Hvis ja: har du sørget for no-cache på siden?

Ja

mvh
Jakob Silseth

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 11-12-02 14:42

Jakob Silseth wrote:
> "Jesper Brunholm" wrote

> Det gør jeg ikke, først vises de tidligere indlæg og derefter kommer formen
> til nye længere nede på siden. Sådan vil jeg have det skal se ud :)

Udseende og udtræksrækkefølge behøver ikke at følges ad, men det er
klart at hvis du skriver

$navn='';

[en masse] echo $navn;

$navn='Søren';

echo $navn;

Så står der kun 'Søren' anden gang du echo'er.
Det er det samme med db-udtrækket, hvis databasen først får lov til at
hente friske data efter at du har puttet noget ud på siden så er du nødt
til at refreshe før du kan se det du har opdateret

Løsningen er at opdatere øverst på siden, inden du begynder at bruge de
data som du trækker ud af db.

ps: ang. det jeg skrev om at processere på en anden side: hvad sker der
når der er en der har skrevet et indlæg, trykker submit, og så trykker
på refresh?

mvh

Jesper Brunholm

--
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - <http://www.phonixfolk.dk/>

Fra : Jakob Silseth

Dato : 11-12-02 18:08

Tak for svarerne.

Jeg har fundet en løsning, jeg har bare lavet lidt om på designet af siden,
så jeg smidder data i DB inden jeg trækker dem ud :)

nu virker det efter hensigten.

mvh
Jakob Silseth