Hjelp med SQL-streng
Fra : Quinn

Dato : 10-12-02 20:30

Jeg skal lage en toppscorerliste for en fotballklubb. Jeg har lagret mye
info fra klubben i mange tabeller, men de aktuelle for toppscorerlisten har
jeg satt opp under her. I tabellen "maal" er hvert mål satt opp i en egen
row. Jeg må altså telle opp antall mål for hver spiller og sortere dette i
en liste med den spilleren med flest mål på topp. Listen skal etter
uthenting med SQL se slik ut:

Spiller.fornavn Spiller.etternavn Antall mål.

Her er tabellene:

KAMP:
id
hjemmelag
bortelag
dato

MAAL
kamp_id
spiller_id

SPILLER:
id
fornavn
etternavn

Håper noen kan hjelpe meg med å sette sammen en SQL-streng som henter ut
dette!

mvh
Quinn

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-02 23:56

Quinn skrev:

> Jeg skal lage en toppscorerliste for en fotballklubb.

Du har stillet samme spørgsmål i accessgruppen -
se svar der (<news:Xns92E0ED9312CABjcdmfdk@gyrosmod.cybercity.dk>).

Hvis du en anden gang føler behov for at stille et spørgsmål til
flere grupper så læs lige følgende side først:

<http://www.usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

Her er tre af hovedpointerne fra siden:
- Det er kun sjældent nødvendigt at sende til mere end én gruppe.
- Hvis man sender til mere end en gruppe skal det *altid* foregå
ved krydspostning
- Når man krydsposter bør man normalt sætte opfølgning til én af
grupperne i krydspostningen.

Teknikken er forklaret og begrundet på den nævnte side.
--
Jens Gyldenkærne Clausen