Nørrebro
Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 10-12-02 15:40

Hvad var Nørrebro og København opdelt i,
i gammel dag ?

Jeg menere at jeg en gang har læst noget med udenbys klædebo ?

Jørgen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-12-02 15:47

Jørgen Bodholdt skrev:

> Hvad var Nørrebro og København opdelt i,
> i gammel dag ?

> Jeg menere at jeg en gang har læst noget med udenbys klædebo ?

Udenbys Klædebo kvarter omfattede sådan cirka det der i dag kaldes
Nørrebro og Østerbro.

TT

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 10-12-02 19:35

Er der nogen steder man kan slå det op med alle kvarterne

Jørgen

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 10-12-02 23:24

Jørgen Bodholdt skrev:

> Er der nogen steder man kan slå det op med alle kvarterne

Hvad vil du slå op?

TT

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 11-12-02 06:58

En oversigt over københavnske Kvarter

Fra : Bent Melholt Anderse~

Dato : 11-12-02 09:29

denne adresse kan måske bruges ? :
http://home6.inet.tele.dk/flemclar/Kvarterer.html#Kjøbenhavn
med venlig hilsen
Bent Melholt Andersen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-12-02 13:50

Bent Melholt Andersen wrote:
> denne adresse kan måske bruges ? :
> http://home6.inet.tele.dk/flemclar/Kvarterer.html#Kjøbenhavn

Tak for et imødekommende svar man kan bruge.
God side.
Har foreløbig kun set på den første side, og mangler stadig
gaderne i "Kartoffelrækkerne".
(Som bruger af et 56k opkaldsmodem må jeg spare på den dyre
online-tid, og vende tilbage til linket næste nat).

Udtrykkene "Klædebo", "Udenbys Klædebo" og "Udenbys Vester"
kan jeg absolut *intet* finde om i SDE, Gyldendals "København"
eller div. ordbøger. - Det bliver spændende at få dem opklaret.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-12-02 15:17

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Har foreløbig kun set på den første side, og mangler stadig
> gaderne i "Kartoffelrækkerne".

Kartoffelrækkerne (hvis vi taler om dem som ligger ved Sortedamssøen
mellem Sølvgade og Lille Triangel) ligger i Østervold Kvarter.

> Udtrykkene "Klædebo", "Udenbys Klædebo" og "Udenbys Vester"
> kan jeg absolut *intet* finde om i SDE, Gyldendals "København"
> eller div. ordbøger. - Det bliver spændende at få dem opklaret.

Klædebo er et kvarter som ligger inden for voldene i den nordlige del af
byen, se gadefortegnelsen i linket.

Udenbys Klædebo svarer til Østerbro og Nørrebro tilsammen. Det afgrænses
mod Østervold kvarter af Classensgade. I ældre tid kan grænsen godt have
været lidt anderledes, men den har næppe flyttet sig meget. Mod
Utterslev og Emdrup afgrænses Udenbys Klædebo af den gamle Lygteås løb
og den gamle Lersø. Denne grænse ligger en lille smule nord og øst for
banelinjen Hellerup-Nørrebro.

Udenbys Vester svarer til Vesterbro. Grænsen til Vestervold går vist
nogenlunde langs Trommesalen - Helgolandsgade - Kvægtorvsgade -
Tietgensgade - Bernstorffsgade. Grænsen til Valby går igennem Carlsbergs
område, vest om Vestre Fængsel, tværs igennem Baunehøjkvarteret.
Derefter grænser Udenbys Vester til Kongens Enghave langs Gl. Vasbygade
og et stykke af Vasbygade og Frederiksholmsløbet.

Når det hedder Udenbys, er det fordi det lå uden for voldene. De udenbys
kvarterer har fået navn efter kvarterer som lå lige indenfor volden.

På nedensåtende kan man søge på en adresse og se hvilket kvarter den
ligger i i dag:

http://www.tastselv.toldskat.dk/05/Svur/

Det nuværende kvarter vil i de fleste tilfælde være det samme som det
tidligere da kvartergrænserne kun har flyttet sig lidt.

Københavns kommune udgiver i øvrigt kort med kvartergrænser.

TT

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-12-02 17:15

Thomas Thorsen wrote:
> Klædebo er et kvarter som ligger inden for voldene i den nordlige
> del af byen, se gadefortegnelsen i linket.
[...]
Tak. Vi bliver klogere og klogere.
Nu spørger jeg så bare til den "etymologiske" betydning af
"Klædebo". Skal vi over i dk.kultur.sprog efter den?
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
Hvor har du været så længe? - Jaget krokodiller i Afrika

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 11-12-02 18:03

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Tak. Vi bliver klogere og klogere.
> Nu spørger jeg så bare til den "etymologiske" betydning af
> "Klædebo". Skal vi over i dk.kultur.sprog efter den?

Det må også være on topic her.

Klædebo kommer af Klædeboderne, der som navnet antyder, var nogle boder
hvorfra der solgtes klæder. De lå på den vestlige del af den nuværende
Skindergade. Denne del af gaden hed i øvrigt Klædeboderne indtil 1879.

Forkortelsen af -bod(e) til -bo er hyppig i stednavne.

TT