Fra database til...........
Fra : johnny pedersen

Dato : 09-12-02 13:44

Hej, kan nogen hjælpe mig med følgende:

Jeg har en program linie som lyder:
<INPUT type="hidden" name="recipient" value="a@b.dk">

Det jeg gerne ville var at hente en email adresse fra en database
og sætte den ind i stedet for den ovenfor "a@b.dk"

Kan nogen hjælpe mig

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-02 22:15

johnny pedersen skrev:

> Jeg har en program linie som lyder:
> <INPUT type="hidden" name="recipient" value="a@b.dk">
>
> Det jeg gerne ville var at hente en email adresse fra en database
> og sætte den ind i stedet for den ovenfor "a@b.dk"

<INPUT type="hidden" name="recipient" value="<%= rs("email") %>">

ASP og databaser er beskrevet udmærket på html.dk:

Asp-tutorial:
<http://www.html.dk/tutorials/asp/default.asp>

Databaser - start:
<http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion17.asp>

Om at hente data:
<http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion19.asp>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : johnny pedersen

Dato : 09-12-02 22:58

Det virker ikke Jens, men jeg har dette nu, men der er stadig fejl
...kan du se den ?

<%
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver
(*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("xxx.mdb")

set rs = server.createobject("adodb.recordset")
sql = "Select * From tabel Where brugernavn = '" &
Request.Querystring("navn")& "'"
rs.open sql, Conn, 0, 1, 1

response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""recipient"" value="'" &
rs("adresse") & "'">"
response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""fromaddress""
value=""email@xxx.dk"">"
response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""subject"" value=""E-mail
fra xxx.dk (Svar IKKE på denne mail)"">"
response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""redirect""
value=""http://www.xxx.dk/tak.htm"">"
response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""orderby""
value=""navn,besked"">"
response.write "<INPUT type=""submit"" value=""Send"">"
rs.close
set rs = nothing

conn.Close
Set conn = Nothing
%>

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-12-02 23:28

johnny pedersen skrev:

> Det virker ikke Jens, men jeg har dette nu, men der er stadig
> fejl ..kan du se den ?

Det ville være noget lettere hvis du fortalte *hvilken* fejl - og
hvor (linjenummer) den opstår.

Se her <http://www.asp-faq.dk/article/?id=41> for hjælp til at
stille brugbare spørgsmål.

Et par generelle kommentarer følger:

> (*.mdb)};DBQ="&Server.MapPath("xxx.mdb")

Du har sløret databasenavnet? (jeg behøver ikke at kende det
rigtige navn - det er blot et tjek for at se om den værdi du har
stående passer til en eksisterende database).

> sql = "Select * From tabel Where brugernavn = '" &
> Request.Querystring("navn")& "'"

Hedder din tabel "tabel"?

> rs.open sql, Conn, 0, 1, 1

Inden du forsøger at skrive data ud bør du kontrollere at dit
postsæt ikke er tomt: If Not rs.EOF Then... (skal indsættes efter
ovenstående rs.open-linje)

> response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""recipient""
> value="'" & rs("adresse") & "'">"

Der er kuk i dine anførselstegn. Brug " hele vejen:

   response.write "<INPUT type=""hidden"" name=""recipient""
   value=""" & rs("adresse") & """>"

Som du har skrevet det nu fungerer den første ' som et
kommenteringstegn, så du udskriver kun halve tags.

> Jens GyldenkærneClausen wrote in
> dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Når du svarer på indlæg skal du skrive dine svar nedenunder det du
svarer på - og klippe alt andet væk. Se dette indlæg som eksempel -
eller læs om citatteknik i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : johnny pedersen

Dato : 10-12-02 07:03

Hej Jens,

Jeg fandt fejlen i går, men tak for hælpen...
Der skulle stå : response.write "<input type='hidden'
name='recipient' value='" & rs.fields("adresse") & "'>"

i denne linie. Altså kuk i anførselstegn, men kun i denne linie.

mvh johnny

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-02 10:55

johnny pedersen skrev:

> Jeg fandt fejlen i går,

Tillykke.

> men tak for hælpen...

.... og velbekomme.

> Der skulle stå : response.write "<input type='hidden'
> name='recipient' value='" & rs.fields("adresse") & "'>"

Så vidt jeg husker er enkeltanførselstegn ikke godkendt i de nyere
html-specifikationer. Det vil sikkert virke fint nok, men overvej
alligevel at bruge dobbelte. Det er selvfølgelig lidt sværere at
overskue, fordi de dobbelte anførselstegn skal escapes, men når man
først har prøvet det nogle gange er det ikke så svært (og har man
en editor med farvekodning er det rigtig nemt).

NB: Du vil gøre mig og mange andre glade hvis du citerer efter
usenetstandarden - dvs. nedenunder det du besvarer, med overflødige
citater klippet væk. Se forklaring og link i min signatur. Du kan
også vælge at fortsætte med at svare øverst og bundcitere hele det
foregående indlæg - det vil bare betyde at en del skribenter (mig
selv inklusive) vil ignorere dine indlæg.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 10-12-02 10:59

Jens Gyldenkærne Clausen wrote :

> Så vidt jeg husker er enkeltanførselstegn ikke godkendt i de nyere
> html-specifikationer. Det vil sikkert virke fint nok, men overvej
> alligevel at bruge dobbelte.

er det ikke blot et spørgsmål om, at man skal vælge at bruge enten det
ene eller det andet ? Jeg spørger fordi xml - som XHTLM er "nedarvet" fra
- kræver, at man beslutter sig for at brug enten ' eller ". Derfor kunne
man forestille sig, at det var ligeså med XHTML - altså at man blot skal
sætte sig fast på enten det ene eller det andet.

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-12-02 11:30

Jesper Stocholm skrev:

> er det ikke blot et spørgsmål om, at man skal vælge at bruge
> enten det ene eller det andet ?

Begge typer er anførselstegn er fuldt tilladt - jeg tog fejl før.
Jeg kan faktisk ikke engang finde noget om at man ikke må mikse
anførselstegnene i et dokument (man kan selvfølgelig ikke mikse
anførselstegn på en enkelt værdi - som fx 'hundemad")

> Jeg spørger fordi xml - som XHTLM er "nedarvet" fra - kræver,
> at man beslutter sig for at brug enten ' eller ". Derfor kunne
> man forestille sig, at det var ligeså med XHTML

Da xhtml-definitionen ikke nævner noget om hvordan anførselstegn
skal se ud er det xml-definitionen der gælder. Jeg faldt over
følgende fra W3's mailingliste:

<http://lists.w3.org/Archives/Public/www-html-editor/2002JulSep/0001.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 11-12-02 00:46

On Tue, 10 Dec 2002 11:29:50 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>anførselstegnene i et dokument (man kan selvfølgelig ikke mikse
>anførselstegn på en enkelt værdi - som fx 'hundemad")
<snip>
>Da xhtml-definitionen ikke nævner noget om hvordan anførselstegn
>skal se ud er det xml-definitionen der gælder. Jeg faldt over
> [...]

Tak for korrektionen.
Jeg må så erkende, at jeg er skyldig i at have forsøgt at vildlede
gruppen ved at sprede ubegrundede rygter om, at man ikke kan bruge
enkelt-anførselstegn i nyere HTML.

Undskyld. Det var ikke med vilje :)

--
Jørn Andersen,