Havre med melasse.
Fra : Holm

Dato : 08-12-02 20:44

Hej NG

Jeg har et spørgsmål til jer...
Jeg har købt valset havre med melasse blandet i .
Det skulle efter sigende være rigtigt godt ( i følge producenten,
selvfølgelig..) fordi det ikke støver!

Jeg er meget i tvivl om fodringsværdien ...og sukkerindholdet , i dette
foder , så er der nogen af jer der kender dette produkt og bruger det ?
det sælges i Landbrugets indkøbscentral...måske også andre steder ) , og
hedder bare valset havre med melasse .

Jeg fodrer dog mest med hø og halm i øjeblikket , da ingen af dem bliver
trænet for tiden ...så de får ikke ret meget korn.

Hilsen Holm

Fra : Tanja Bromley

Dato : 08-12-02 21:30

"Holm" <dortheholm@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har et spørgsmål til jer...
> Jeg har købt valset havre med melasse blandet i .
> Det skulle efter sigende være rigtigt godt ( i følge producenten,
> selvfølgelig..) fordi det ikke støver!

Hvis du vil undgå støv, så er der mange andre veje at gå, der fremfor alt er
bedre end tilsætning af melasse.
Melasse er ikke sundt for heste på nogen måder - kan ødelægger tænderne og
ikke mindst fordøjelsen (tarmfloraen)- Og nu er havre i sig selv ganske
sukkerholdig, så der er ingen grund til at forværre situationen.
Enten kan du købe helkorn (havre), som heste med et sundt tandsæt sagtens
kan tygge (støver meget lidt) - eller også køber du alm. valset havre og
blander lidt vand i inden udfodring (det gør jeg selv = nul støv).

> [...]
> foder , så er der nogen af jer der kender dette produkt og bruger det ?
> det sælges i Landbrugets indkøbscentral...måske også andre steder ) , og

Du skal kontakte producenten og bede om indholdsliste (næringsindhold).
Faktisk må han, så vidt jeg ved, ikke sælge et blandingsprodukt uden disse
oplysninger ....

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 08-12-02 22:53

Der skal altid stå en varedeklaration uden på produkter og især fordi det er
et blandingsprodukt.

Melasse er godt til at fede lidt på hestene men pas på....det har været
optakten hos flere heste til kolik hvis de får for meget. Mine heste får
flydende melasse.

hilsen

Anet

Fra : Tanja Bromley

Dato : 09-12-02 21:50

"Anet" <anet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Melasse er godt til at fede lidt på hestene men pas på....det har været
> optakten hos flere heste til kolik hvis de får for meget. Mine heste får

En lille korrektion: Melasse feder IKKE.
Melasse er sukker og derfor lynhurtigt forbrændt. Desuden ødelægger melasse
hestens tarmflora på længere sigt - og hestens tænder.
Hvorfor i alverden bruger I dog melasse, så mange af Jer ? Det er direkte
usundt for hesten - faktisk at sammenligne med slik.
Bruger I melasse pga. manglende ædelyst ? Så køb urter i stedet - det er
sundere og mindst lige så appetitvækkende.

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 09-12-02 23:10

In article <at2vhg$stc$1@sunsite.dk>, Tanja Bromley wrote:

> "Anet" <anet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> er

> En lille korrektion: Melasse feder IKKE.
> Melasse er sukker og derfor lynhurtigt forbrændt. Desuden ødelægger melasse

Hvis hesten får mere energi (mad) end den bruger (forbrænder) så
bliver den lige som alle andre dyr fed.

> [...]
> Bruger I melasse pga. manglende ædelyst ? Så køb urter i stedet - det er
> sundere og mindst lige så appetitvækkende.

evt. kan i håndfodre den med gulerødder ;-D

JonB

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-12-02 08:41

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse
> In article <at2vhg$stc$1@sunsite.dk>, Tanja Bromley wrote:

> Hvis hesten får mere energi (mad) end den bruger (forbrænder) så
> bliver den lige som alle andre dyr fed.

Ja, men der er da forhåbentlig ingen, der giver deres hest så meget melasse,
at den bliver overforsynet med energi og tager på ???? I så fald vil hesten
være ekstremt dårligt ernæret - fejl-ernæret !
Skal hesten tage på, skal den tildeles max. mængde stråfoder, suppleres med
kerne (og tilskud) - og så kan man så evt. give olie i foderet. DET er
noget, der giver noget, på en fornuftig måde.

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-12-02 08:54

In article <at45ke$sv9$1@sunsite.dk>, Tanja Bromley wrote:

> [...]
> at den bliver overforsynet med energi og tager på ???? I så fald vil hesten
> være ekstremt dårligt ernæret - fejl-ernæret !

Tja, man ved aldrig hvad folk der ikke ved bedre finder på.

> Skal hesten tage på, skal den tildeles max. mængde stråfoder, suppleres med
> kerne (og tilskud) - og så kan man så evt. give olie i foderet. DET er
> noget, der giver noget, på en fornuftig måde.

eller bare ride mindre.

JonB

Fra : Anet

Dato : 10-12-02 09:02

Nu hvis man syntes at ens hest er svær at fodre på så har jeg her måtte ty
til at ligge dækken også stalden på vores araber. Han brugte simpelthen alt
for meget foder/energi på at holde varmen. Det hjalp straks han bare fik et
tyndt sommerdækken på i stalden.

--
Hilsen
Annette

Fra : Monica Petersen

Dato : 14-12-02 12:08

Jeg ville nu også istedet for melasse give foderet en skavt vand til at
fjerne det værste støv... og går hesten på ren havre kun tilsat melasse
ville jeg overveje at supplere med et vitamin tilskud samt massere af hø.

Jeg foretrækker helt klart at havren kværnes... hesten optager foderet meget
bedre frem for hel havre.
Efter at mine heste begyndte at få kvænet deres foder har jeg måtte sætte
dem ned i foder.. Der var helt klart en kæmpe forskel fra hel til kværnet
havre.

Hilsen Monica

Fra : Jynis

Dato : 09-12-02 09:26

> [...]
>
> Jeg fodrer dog mest med hø og halm i øjeblikket , da ingen af dem bliver
> trænet for tiden ...så de får ikke ret meget korn.

Hej Holm
Nu skriver du ikke hvad foderet hedder, men du kan altid spare lidt på det
og så give lidt valser havre ved siden af.En ikke aktiv hest har ikke brug
for så konsentreret foder.Du skal nok snart til at tænke på sliksten.Hej hej
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Anet

Dato : 10-12-02 08:56

Jeg syntes at melasse er et ganske udmærket produkt til det vi bruger det
til. For det første så vil hesten ikke spise vitaminer og mineraler og
derfor kommer jeg et pumpeslag ud over det så spiser han det. Hesten kan
ikke tåle alle de dersens noget så sunde urter og så har en hest jo brug for
energi til at holde varmen med. Desuden så støver melassen ikke og det er
fint at binde lidt støv med. Med hensyn til olien så får mine heste også
olie over maden. Igen det feder, det binder støvet i maden og så er det
sundt. Men igen pas på med at dosere for meget af det for så kan hesten ikke
omsætte det og så har den svært ved at udskille det igen af kroppen (dette
har jeg fået at vide af en person som arbejder med energier og urter).

--
Hilsen
Annette

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-12-02 10:12

> [...]
> derfor kommer jeg et pumpeslag ud over det så spiser han det. Hesten kan
> ikke tåle alle de dersens noget så sunde urter og så har en hest jo brug

Hesten kan ikke tåle urter ??? Jamen, kommer den så aldrig ud på fold, eller
hvordan ? Og den får heller ikke hø ? Ej heller halm ? Ja, for det er da den
eneste måde, du kan isolere hesten fra urter på .....

Hvilket vitamin/mineralprodukt bruger du, siden hestene ikke vil æde det ?
Jeg bruger selv granulat - billigst, men smager fælt .... jeg blander det
nu bare rundt i hestenes foder, og så ryger det da ned uden bøvl.

>Desuden så støver melassen ikke og det er
> fint at binde lidt støv med.

Vand støver såmænd heller ikke .... og det er meget sundere ...... OG binder
støvet .....

>Med hensyn til olien så får mine heste også
> olie over maden. Igen det feder, det binder støvet i maden og så er det
> sundt.

Sundt ? Alt er relativt ...
Max. 3 dl/ pr. dag/ pr. hest - mere kan hesten ikke fordøje. De 3 dl er
forøvrigt lig med 1 FE (rapsolie)

Jeg lyder sikkert som en sur, gammel tante - men jeg forstår virkelig
ikke, hvorfor heste partout skal ha' melasse, når der findes andre, og
bedre, alternativer.
Jeg har 6 heste og ponyer i min stald, og jeg har aldrig brugt melasse. Jeg
fodrer heller ikke med fuldfoder, der som bekendt også indeholder melasse.
Det er et valg, man træffer, for ingen er tvunget til at bruge melasse.
Men fred være med Jeres valg .... bare jeg får lov at vælge noget andet

/Tanja

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 10:19

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-12-02 11:46

"Tine Gade" <tine@miba.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Måske har jeg overset det, med hvad fodrer du med? Og hvilke heste? Jeg
> har ikke rigtigt haft held med at holde huld på min hoppe, og samler på
> gode råd!

Det allervigtigste er, om du har fået udregnet en god foderplan ? Og af hvem
?

Hvis det er på plads, bør hesten tage på, ellers er der noget galt med
foderplanen ...
Foderplanen skal være opbygget således, at hesten tilføres max. mængde
stråfoder. Her bruger jeg selv wrap (fra 4,5 til 11 kg pr. hest, alt efter
størrelse og alder) og halm (beskæftigelse - regnes ikke med i
foderplanen, hvis hesten er for tynd).
For at kunne tilføre hesten den rette mængde stråfoder, er man nødt til at
få sit stråfoder analyseret. Det koster ca. 400,- kr. (m. moms) og er
rigtigt gode penge givet ud !

Kernen/kraftfoderet er kun til supplering. Jo mindre mængde, jo bedre. Er
hesten i hårdt arbejde, behøver den selvfølgelig kraftfoder i en vis grad,
men aldrig så meget, som de fleste mennesker giver.
Jeg har så desværre det problem med min wrap, at jeg er nødt til at give
mere kerne, end jeg normalt ville ha' valgt, da der ellers opstår ublancer i
både kobber/Zink og calcium/fosfor. Et eksempel på en af mine foderplaner:

Quarter-vallak, 4 år, vedligehold (stg.mål: 160 cm, vægt: 600 kg):
Wrap (pr. døgn) = 8,5 kg
Kerne (pr. døgn) = 2,3 kg
Soja (pr. døgn) = 100 g
BoviMin (tilskud, pr. døgn) = 100 g
Halm = ad libitum

Hesten her er i superfin huld, og er glad og frisk. Han kan på denne fodring
yde let arbejde, uden yderligere tilskud af nogen art.
Sidste år, da han tog et sidste vækst-ryk, fik han 3 dl olie i maden, som en
ekstra FE. Olie fylder jo ikke meget, men giver hesten rigtig meget. Så det
er også godt, hvis hesten får spiseværgring overfor kraftfoderet (hvilket
ofte sker, når hesten fodres lidt hårdt pga. dårligt huld).

Varmebehandlet majs er også godt, men kan godt gøre hesten varm i hovedet,
fordi energien herfra frigøres lynhurtigt. Så her er laaangsom tilvænning
løsningen.

Men som regel ligger problemet altså i, at stråfodertilførslen er for lille.
Når hesten er tynd, eller begynder at tabe sig, reagerer mange hesteejere
ved at tilføre mere kraftfoder - og det er den største fejl, man kan begå
i sådan en situation. Hesten skal i stedet tilbydes yderligere stråfoder (af
god kvalitet); hø, wrap e.l. ... ikke halm - det hjælper ikke et døjt.
Så prøv at tage et kig på, hvor meget stråfoder din hest får. Mimimum er 1 -
1,5 kg pr. 100 kg kropsvægt - det er en rigtig god huskeregel.

Jeg er nu godt nok ingen foder-ekspert, men jeg har studeret emnet
indgående, såeh lidt forstand har man vel på det :.) Jeg hjælper i hver fald
gerne, så godt jeg nu kan ...

Mvh. Tanja

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 12:03

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-12-02 12:19

> [...]
> lucerne, så meget hun vil spise. Jeg har hængt en spand op ved siden af
> hendes kryppe og giver hende en frisk potion hver dag, hun spiser ca. 7-8
> l, vist knap 10 kg. Jeg har prøvet at blande rapsolie deri, men det blev
> hun træt af.
> Hun har også fri adgang til halm. Normalt bliver hun brugt 1 time om dagen
> 6 dage om ugen, heraf 2 dage til spring og ofte 1-2 dage i terræn. Det
> lyder måske af meget, men jeg
> har fundet ud af at det fungerer bedst på den måde. Med mindre motion
> bliver hun for frisk og hopper rundt på 2 ben den første halve time!!!

Et hurtigt overslag - uden at kende hesten osv.

Hun har behov for et antal FE pr. dag i omegnen af 8,5 (ved vægt på 650 kg,
og 1 times dagligt, middelhårdt arbejde)
Jeg plottede lige tallene ind i mit foderprogram, og inden jeg nåede til
problemet; hvilket kraftfoder anvendes der ? , opdagede jeg, at hun er
voldsomt overforsynet og fodringen i ubalance.
Men skal jeg kunne sige noget mere specifikt, må jeg kende navnet på
kraftfoderet ? Så skal jeg hjertens gerne regne lidt på det til dig.

/Tanja

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 12:24

Fra : Tine Gade

Dato : 10-12-02 17:01

Fra : Tanja Bromley

Dato : 10-12-02 19:42

> Kraftfoderet hedder Marstall E-haferfrei.

Hø-hø ... et tysk produkt, som bestemt ikke findes i min foderdatabase. Hvad
værre er - der står heller intet specifikt indholdsinfo på den officielle,
tyske hjemmeside (kun energi og proteinindhold).
Såeh, hvis det skal gøres seriøst og ordentligt det her, må du afskrive
sækkens indholdsoplysninger (vitaminer, mineraler osv.) og sende det til mig
(mail). Mit tilbud står ved magt, men jeg skal bruge nogle informationer for
at kunne regne på det

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 10-12-02 13:20

> [...]
den
> eneste måde, du kan isolere hesten fra urter på .....

Svar: nej, han kan ikke tåle alle de der forskellige urter. Så det må man
prøve lidt frem. Og joh, han går ude på folden fra morgen til aften. I
vinterperioden kan han kun tåle at gå på jordfold fordi han ellers får
hamsteransigt af græsset. Hvis han går på jordfold så får han det ikke. Og
nej, han kan ikke tåle hø og bare det er i stalden så småhoster han. Han får
halm for det står han i og det går fint. Staldgangen bliver dog aldrig
normalt fejet når han er indendørs. Med en hest som ham som det sidste halve
år har været helt hostefri da er der kun en måde at have ham på og det er at
finde ud af hvad han kan tåle og hvad han ikke kan tåle. Og det uanset hvad
kloge hoveder og foderprogrammer siger.

> [...]
det
> nu bare rundt i hestenes foder, og så ryger det da ned uden bøvl.

Svar: jeg kan ikke huske hvad det hed men det var noget granulat og det lå
så pænt tilbage i krybben og hesten vægrede sig og ville ikke spise det. Jeg
har så prøvet Travo men stadig skal der lokkes med melassen og det fungerer
fint for så ryger det ned. Jeg har også brugt Blå Succes som er vitaminer i
flydende form.

> Vand støver såmænd heller ikke .... og det er meget sundere ...... OG
binder
> støvet .....

Svar: så bruger jeg jo primært melassen i den flydende form for at få hesten
til at spise vitaminerne. Det er en hest der ikke vil spise sådan alt for
villigt så hvis jeg hele tiden kører der hvor han kun lige spiser op så er
det det som fungere bedste. Man må forsøge sig frem og det der er den
rigtige for den ene hest er ikke altid for den anden hest.

> Sundt ? Alt er relativt ...
> Max. 3 dl/ pr. dag/ pr. hest - mere kan hesten ikke fordøje. De 3 dl er
> forøvrigt lig med 1 FE (rapsolie)

Svar: så meget olie giver jeg dem slet slet ikke. De får to pumpeslag på
hvert måltid.

> Jeg lyder sikkert som en sur, gammel tante - men jeg forstår virkelig
> ikke, hvorfor heste partout skal ha' melasse, når der findes andre, og
> bedre, alternativer.

Svar: er beskrevet ovenfor hvorfor det er godt for vores lille hest at få
melasse.

> [...]
> Det er et valg, man træffer, for ingen er tvunget til at bruge melasse.
> Men fred være med Jeres valg .... bare jeg får lov at vælge noget andet

Svar: ja, man vælger forskelligt. Nu f.eks Raket det kunne jeg aldrig drømme
om at give mine heste.......lad os høre andres mening om det.

--
Hilsen
Annette

Fra : Anet

Dato : 10-12-02 13:20

Fra : Nina Svanholm

Dato : 11-12-02 11:20

Uha uha, jeg har engang givet min Fjordfjums raket (for mange år siden i dyb
uvidenhed det var altså knap så smart, hun blev hyper aktiv, og nærmest
vild, så det blev hurtigt smidt væk igen.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 12-12-02 13:03

> Svar: ja, man vælger forskelligt. Nu f.eks Raket det kunne jeg aldrig
drømme
> om at give mine heste.......lad os høre andres mening om det.

Nu kender jeg ikke lige det produkt (Raket) ... må man, til "videnbanken",
få at vide, hvad der er i vejen med produktet ? Det gælder jo bare om at
suge til sig af info her i verden

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 12-12-02 13:07

Det skulle være et kanongodt tilskudsfoder meeeennnn der er lige den
bivirkning at selv den sødeste hest bliver fuldstændig vild i hovedet af den
og bukker og bliver helt bibs under ørerne af det. Har set mange eksempler
på det i tidens løb. Det ryger lige i hjernen på dem så de bliver helt vilde
af energi.

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-12-02 20:52

"Anet" <anet@hotmail.com> wrote:

>Har set mange eksempler på det i tidens løb. Det ryger lige i hjernen
>på dem så de bliver helt vilde af energi.

Det lyder som noget jeg skulle prøve til min hest

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 12-12-02 21:59

Ååhhh nej Ole....Lov mig lige at lade være.....

--
Hilsen
Annette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 12-12-02 22:29

"Anet" <anet@hotmail.com> wrote:

>Ååhhh nej Ole....Lov mig lige at lade være.....

Øv !

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com