[Debian] PHP exe mangler
Fra : Michael

Dato : 08-12-02 16:46

Hey.. på en RH boks kan man bare skrive

# php script.php

fra shell... dette kan jeg ikke gøre fra en Debian

Nogen der ved hvorfor?

Mvh
Michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-02 17:05

Michael skrev:

> Hey.. på en RH boks kan man bare skrive
>
> # php script.php
>
> fra shell... dette kan jeg ikke gøre fra en Debian
>
> Nogen der ved hvorfor?

Enten er den korrekte pakke (fx php3-cgi eller php4-cgi) ikke installeret,
eller osse er programmet ikke kaldt med det rette navn (php4-cgi giver en
binær ved navn php4).

// Klaus

Fra : Michael

Dato : 08-12-02 17:14

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message
> Enten er den korrekte pakke (fx php3-cgi eller php4-cgi) ikke installeret,
> eller osse er programmet ikke kaldt med det rette navn (php4-cgi giver en
> binær ved navn php4).

ja apt-get install php4-cgi løste mit problem

Takker.
Michael

Fra : Michael

Dato : 08-12-02 18:01

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> wrote in message
> [...]

Det ser dog ikke ud til at den php4-cgi understøtter mysql - ærgeligt... Og
jeg kan ikke umiddelbart finde en cgi pakker der gør... æv

Mvh
Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 19:14

Michael wrote in <asvtt4$im8$1@sunsite.dk>:
> Det ser dog ikke ud til at den php4-cgi understøtter mysql - ærgeligt...
> Og jeg kan ikke umiddelbart finde en cgi pakker der gør... æv

Jeg har installeret en pakke, som hedder "php4-cgi-mysql"...

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Fra : Michael

Dato : 08-12-02 21:53

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Jeg har installeret en pakke, som hedder "php4-cgi-mysql"...
> Mvh.
> Niels Andersen
> Linux 2.4.19 - Debian testing/unstable

Underligt.. den har jeg ikke :) Jeg kan kun finde en tilsvarende til php3
?? - jeg kører også Unstable

Mvh
Michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-12-02 22:09

Michael skrev:

> Underligt.. den har jeg ikke :)

Måske mangler du en "apt-get update" el.lign.?

Hvilke mirrors bruger du til apt?

// Klaus

Fra : Michael

Dato : 08-12-02 22:23

> Måske mangler du en "apt-get update" el.lign.?
> Hvilke mirrors bruger du til apt?
> // Klaus
> --

Total underligt.. jeg kørte en apt-get update og nu er den der? Det mystiske
er bare at jeg kørte en update sidste gang igår... Men den er der nu..

Tak til jer begge for hjælpen

Mvh
Michael

Fra : Michael

Dato : 08-12-02 22:26

> Total underligt.. jeg kørte en apt-get update og nu er den der? Det
mystiske
> er bare at jeg kørte en update sidste gang igår... Men den er der nu..
> Tak til jer begge for hjælpen

ahem... det var den ikke aligevel (beklager men julefrokosten igår gør jeg
har lidt problemer med at tænke klart..)

pluto# apt-cache search php | grep cgi
php3-cgi - A server-side, HTML-embedded scripting language
php3-cgi-gd - GD (graphic creation) module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-imap - IMAP module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-ldap - LDAP module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-magick - ImageMagick module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-mhash - mhash module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-mysql - Mysql module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-snmp - SNMP module for PHP3 (cgi)
php3-cgi-xml - XML module for PHP3 (cgi)
php4-cgi - A server-side, HTML-embedded scripting language
php3-cgi-pgsql - PostgreSQL module for PHP3 (cgi)
php3-pgsql - PostgreSQL module for PHP3 (cgi)

deb ftp://mirrors.sunsite.dk/mirrors/debian/ unstable main non-free contrib
deb-src ftp://mirrors.sunsite.dk/mirrors/debian/ unstable main non-free
contrib
deb http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib
non-free
deb-src http://non-us.debian.org/debian-non-US unstable/non-US main contrib
non-free
deb http://security.debian.org/ stable/updates main contrib non-free
deb http://smarden.org/pape/Debian sarge unofficial pape
deb http://smarden.org/pape/Debian woody unofficial pape

.... underligt.

Mvh
Michael

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-02 03:00

Michael skrev:

> pluto# apt-cache search php | grep cgi

Prøv med "dpkg -l '*php*cgi*'" i stedet. Den der "apt-cache search"
er ikke særlig pålidelig.

// Klaus

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 22:39

Michael wrote in <at0bfd$kpt$1@sunsite.dk>:
> Underligt.. den har jeg ikke :) Jeg kan kun finde en tilsvarende til php3
> ?? - jeg kører også Unstable

php4-cgi-mysql dukker op når jeg bruger tab-completion. Eftersom min php4 i
cgi-version har mysql-understøttelse konkluderede jeg, at pakken var
installeret.

Jeg prøvede at installere den igen, og fik dette resultat:

[...]
However the following packages replace it:
php4-mysql

Såæh... Installer den, så skulle den være der. Ellers skal du nok kigge en
anelse på /etc/php4/cgi/php.ini, sammenlign evt. med apache-versionen.

Begge mine php.ini'er har dette: "extension=mysql.so". De bruger sikkert den
samme so-fil.

Fra : Michael

Dato : 09-12-02 00:24

> [...]

> Såæh... Installer den, så skulle den være der. Ellers skal du nok kigge en
> anelse på /etc/php4/cgi/php.ini, sammenlign evt. med apache-versionen.

Jamen det forstår jeg intet af. hvis jeg kigger på hvad der er i php4-mysql
(som jeg allerede har installeret) får jeg dette

pluto:/home/dnsplus# dpkg -L php4-mysql
/.
/usr
/usr/lib
/usr/lib/php4
/usr/lib/php4/20020429
/usr/lib/php4/20020429/mysql.so
/usr/share
/usr/share/lintian
/usr/share/lintian/overrides
/usr/share/lintian/overrides/php4-mysql
/usr/share/doc
/usr/share/doc/php4-mysql

Der er jo ikke nogen egentlig fil der kan executes direkte?

Der burde vel være en fil i /usr/lib/cgi-bin der hedder php4 eller noget i
den retning.. Det virker som om at php4-mysqlsamt php4 er kompilet uden at
der generes andet en eller anden extension eller lib som apache benytter.

Jeg kan sagtens få det hele til at virke via en browser, det er kun hvis jeg
vil aktivere et php script fra shell der kommer problemer.

Mvh
Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-12-02 14:41

Michael wrote in <at0ka3$bnh$1@sunsite.dk>:

> Jamen det forstår jeg intet af. hvis jeg kigger på hvad der er i
> php4-mysql (som jeg allerede har installeret) får jeg dette

> [...]

Der er sjoveren. "mysql.so".

> Der er jo ikke nogen egentlig fil der kan executes direkte?

Nej, det er stadig php4 du skal køre. Den fulgte med php4-cgi.

> Der burde vel være en fil i /usr/lib/cgi-bin der hedder php4 eller noget i
> den retning..

Hvis ikke du har "php4", så skynd dig at installere "php4-cgi".

> Det virker som om at php4-mysqlsamt php4 er kompilet uden at
> der generes andet en eller anden extension eller lib som apache benytter.

Apache? Apache bliver ikke brugt når du starter php direkte fra prompten.

Fra : Michael

Dato : 09-12-02 17:34

> [...]
>
> Nej, det er stadig php4 du skal køre. Den fulgte med php4-cgi.

> Hvis ikke du har "php4", så skynd dig at installere "php4-cgi".

ok så lykkedes det.. jeg tilføjede: extension=mysql.so til
/etc/php4/cgi/php.ini og så virkede det.

Jeg beklager jeg var lidt tungnem i denne gang :o|

Mvh & mange tak til jer alle
Michael Andreasen

Fra : Martin Dalum

Dato : 09-12-02 06:31

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> Prøv med "dpkg -l '*php*cgi*'" i stedet. Den der "apt-cache search"
> er ikke særlig pålidelig.

apt-cache er god til at finde en pakke som du gerne vil have
installeret, eller til at vise noget mere information om den. dpkg -l
bruges til at se hvilke pakker du har installeret og hvilken status de
har.

--
Venlig hilsen / Regards from, |   /* If you listen carefully, you can
Martin Dalum |    actually hear this code suck. */

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-02 12:03

Martin Dalum skrev:

> apt-cache er god til at finde en pakke som du gerne vil have
> installeret,

I det konkrete tilfælde var apt-cache ikke til nogen hjælp, hvorimod
dpkg ville have givet svaret. Det er dét jeg forholder mig til.

// Klaus

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-12-02 12:07

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> I det konkrete tilfælde var apt-cache ikke til nogen hjælp, hvorimod
> dpkg ville have givet svaret. Det er dét jeg forholder mig til.

apt-cache finder da php4-mysql, som er den pakke der skal installeres,
hvad mere vil du have?

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-'`' -. ;-;;,_ | Jeopardy.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-12-02 13:22

Kim Hansen skrev:

> apt-cache finder da php4-mysql, som er den pakke der skal
> installeres, hvad mere vil du have?

I Michaels tilfælde fandt apt-cache *IKKE* php4-mysql! Gå selv
tilbage og læs <news:at0dd8$90t$1@sunsite.dk>, som var det indlæg
jeg svarede på.

// Klaus

Fra : Kim Hansen

Dato : 09-12-02 13:26

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> writes:

> I Michaels tilfælde fandt apt-cache *IKKE* php4-mysql! Gå selv
> [...]

Jo, apt-cache gjorde, det var bare en fejlagtig brug af grep der smed
det korrekte resultat væk.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-12-02 11:10

On Mon, 09 Dec 2002 06:30:58 +0100, Martin Dalum wrote:

> [...]
> installeret, eller til at vise noget mere information om den. dpkg
> -l bruges til at se hvilke pakker du har installeret og hvilken

Øh:

asjo@rovereto 591 $ dpkg -l postfix exim qmail
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold
| Status=Not/Installed/Config-files/Unpacked/Failed-config/Half-installed
|/ Err?=(none)/Hold/Reinst-required/X=both-problems (Status,Err: uppercase=bad)
+++-==============-==============-============================================
ii postfix 1.1.11-0.woody A high-performance mail transport agent
pn exim <none> (no description available)
un qmail <none> (no description available)
asjo@rovereto 591 $

Bemærk de første to tegn på hver linie...

Mvh.

--
"Well, I'm a moon around you" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Kenneth Dalbjerg

Dato : 08-12-02 21:26

Hejsa

evt noget med at php ikke er installeret apt-get install php ?

Mvh. Kenneth Dalbjerg

Fra : Michael

Dato : 08-12-02 23:47

"Kenneth Dalbjerg" <kenneth@dalbjerg.nu> wrote in message
> evt noget med at php ikke er installeret apt-get install php ?

nej den er installeret med apt-get install php4

jeg tror snarere at hvis jeg selv havde kompilet, så havde der ikke været
nogen probs

Mvh
Michael

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 23:56

Michael wrote in <at0i4p$lte$1@sunsite.dk>:
> jeg tror snarere at hvis jeg selv havde kompilet, så havde der ikke været
> nogen probs

Har du læst mit sidste indlæg om php/cgi-pakkerne?

(Hvor jeg bla. skriver at php4-cgi-mysql er blevet erstattet af php4-mysql.)

Fra : Michael

Dato : 09-12-02 00:18

> Har du læst mit sidste indlæg om php/cgi-pakkerne?
> (Hvor jeg bla. skriver at php4-cgi-mysql er blevet erstattet af
> [...]

ups.. det havde jeg overset kigger lige

Fra : Niels Andersen

Dato : 08-12-02 23:58

Michael wrote in <at0i4p$lte$1@sunsite.dk>:
> jeg tror snarere at hvis jeg selv havde kompilet, så havde der ikke været
> nogen probs

Forresten, du kører med "unstable", så beder du om problemer.

Jeg bruger som udgangspunkt "testing". Hvis en pakke er lige gammel nok i
testing, så opgraderer jeg med unstable. Så kan jeg bare nedgradere igen,
hvis det giver problemer.

"Smooth as vodka."