oliemaleri
Fra : Tømreren

Dato : 08-12-02 13:50

Jeg har en lille datter der lige har lavet 4 billeder til familiens
julegaver.
Der er bare et problem,de gider ikke at tørre,skal man sprøjte dem med noget
fernis eller hvad?
De er jo lidt sværre at pakke ind..

Håber I kan hjælpe mig
/Tømreren

Fra : max

Dato : 08-12-02 14:20

> [...]
> julegaver.
> Der er bare et problem,de gider ikke at tørre,skal man sprøjte dem med

???? Måske en tur i ovnen, en hårdtører eller sådan noget..
- Det er måske oliemaling??? Så skal du bare vente nogle
uger, hvis ikke længere.. Hvor lille er din datter ? Pas på hun
ikke får malersyndrom.. go' jul max

Fra : Tømreren

Dato : 08-12-02 14:52

> ???? Måske en tur i ovnen, en hårdtører eller sådan noget..

Det har jeg også tænkt på,men jeg er lidt bange for at det er for voldsom
varme og det hele krakkelere (:er det mon med dobbelt K,,, nå men pyt)

> - Det er måske oliemaling??? Så skal du bare vente nogle
> uger, hvis ikke længere..

Ja, men der er jo ikke så længe til jul,og ja det er oliemaling

> Hvor lille er din datter ?
3½ år og skøn som morgensol....

> Pas på hun
> ikke får malersyndrom..

Jeg har kigget malerkode,,, malingen er helt ugiftig

> go' jul max

Iligemåsen
Tømrereen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-12-02 18:58

"max" <maxartz@hotmail.com> wrote in message

> - Det er måske oliemaling??? Så skal du bare vente nogle
> uger, hvis ikke længere.. Hvor lille er din datter ? Pas på hun
> ikke får malersyndrom.. go' jul max

Det får man ikke af oliemaling, men af opløsningsmidler.

vh
Jan

Fra : max

Dato : 08-12-02 20:28

> Det får man ikke af oliemaling, men af opløsningsmidler.
>
> vh
> Jan

Det kommer nok an på hvad der er i "oliemallingen"
salatolie og plante farver er "nok" ikke farligt, men
hvis der er andre tilsætnings stoffer og visse pigmenter
er det ikke noget børn skal lege med.. Det er vel det
du mener Jam....
mvh max

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-12-02 18:09

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> hvis der er andre tilsætnings stoffer og visse pigmenter
> er det ikke noget børn skal lege med.. Det er vel det

Næh - det jeg mener er såmænd hvad jeg skrev
Malersyndromet er knyttet til ødelæggelse af nervesystemet pga. organiske
opløsningsmidler.
At der så kan findes et hav af andre elendigheder - lige fra overfølsomhed
til tungmetalforgiftning - er en anden sag. Men malersyndrom - det får man
altså ikke af oliemaling.

vh
Jan

Fra : Tømreren

Dato : 09-12-02 20:09

> [...]
> til tungmetalforgiftning - er en anden sag. Men malersyndrom - det får man

Det er fint nok alt sammen... men mit billed er stadig vådt ..:-}

Fra : Angelbo

Dato : 10-12-02 06:44

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "> Næh - det jeg mener er såmænd hvad jeg skrev
organiske

> Det er fint nok alt sammen... men mit billed er stadig vådt ..:-}

Og såfremt det er rigtig oliemaling vil det desværre nok blive ved med at
være det et stykke tid. Der er ikke rigtig noget at gøre ved det andet end
at vente. Du kan ikke sprøjte dem med noget, som du spørger om, fernis kan
først bruges, når billederne er tørre.

Det bedste ville nok være, hvis du selv kunne beholde de billeder din datter
har lavet og så få hende til at male nogle nye evt. med acrylmaling, hvis du
vil være sikker på, at de tørrer, så de kan pakkes ind inden jul.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Fra : Angelbo

Dato : 10-12-02 06:44

Fra : Tømreren

Dato : 10-12-02 12:14

> [...]
> at vente. Du kan ikke sprøjte dem med noget, som du spørger om, fernis kan

Øv ... takker mange gange for svaret.

> [...]
du
> vil være sikker på, at de tørrer, så de kan pakkes ind inden jul.

Det prøver jeg,det gør ikke det store for min datter,hun er vild med at
male.

Go' jul
Tømreren

Fra : Dorthe

Dato : 12-01-03 11:47

On Sun, 8 Dec 2002 13:49:39 +0100, "Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> wrote:

> [...]
>julegaver.
>Der er bare et problem,de gider ikke at tørre,skal man sprøjte dem med noget

Hej Tømmer !
Ovenstående ville være et godt indlæg i en undergrupper under
Fritid-kreativ/hobby.
Vi er en lille grupper, der arbejder for at fremme muligheden for en
sådan undergruppe. Kunne du tænke dig at være med, eller støtte os -
er du meget velkommen til at deltage i gruppen "Pyntekvisten" på
http://www.igroups.dk eller give os din kommentar her. På forhånd tak.
Kærligst Dorthe