Digital Audio = Nul Støj !?
Fra : Baltazar

Dato : 08-12-02 12:44

Vil have mig et nyt sæt højttalere, men da det er ti år siden sidst, føler
jeg kraftig begrebsforvirring.

Jeg har et soundblaster live5.1 m. "spdif" out.. Denne udgang er den bedste
på kortet, right ?
Der finds en indstilling i driverne : "Digital out only" som kræver digitale
højttalere i denne "spdif" udgang, right ??
Denne kombination giver teoretisk den bedste lyd, right ???

Hvis jeg nu smider en tusse efter:

Altec Lansing ADA885 4.1
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384807925
- som skulle være både DD og THX med spdif-tilslutning, iflg. alle mulige
søgninger på google, men jeg kan ikke finde sættet hos Altec Lansing, og
forhandlerne skriver ikke noget om det ?
(Er de virkeligt DD og THX, til den pris?)

Får man med garanti støjfrie højttalere (ved 0 volumen, selvfølgelig) fordi
de er digitale ?
Får man generelt bedre lyd fordi de er digitale ?
Nogen der personlig kender til nævnte sæt højttalere, så kommenter dem
endelig.

Svar gerne på relevante spørgsmål jeg ikke har stillet

På forhånd tak for ALLE kommentarer !

´ses
Torben

Fra : Martin Petersen

Dato : 08-12-02 14:49

"Baltazar" <nono@nono.no> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> (Er de virkeligt DD og THX, til den pris?)
>
> Får man med garanti støjfrie højttalere (ved 0 volumen, selvfølgelig)

Nej... Men du får ikke støj fra lydkortet. Forstærkeren i højttalerne er
ikke digital, og vil stadig støje. Hvor meget kan jeg ikke svare på, men
sikkert ikke så det generer.

> Får man generelt bedre lyd fordi de er digitale ?

Du slipper for al den støj der er i en line udgang fra en pc. Så ja.

- Martin

Fra : Peter T.

Dato : 08-12-02 14:50

Baltazar wrote:

> Får man med garanti støjfrie højttalere (ved 0 volumen, selvfølgelig)
> fordi de er digitale ?

Nej. En højtaler skal have et signaludsving, for overhovedet at kunne
bevæge membranen. Så allerede her er der en mulig støjkilde, da signalet
til magnetspolen skal være analogt. Så der vil altid sidde en D/A-
konverter af varierende kvalitet et sted.

> Får man generelt bedre lyd fordi de er digitale ?

Det kommer an på kvaliteten af D/A-konverteren. Den skal stadig lave
signalet fra digital til analog, og det er det første led (groft sagt, da
digitalt signal også kan forurenes), hvor lyden kan blive misfarvet og
samtidig blive påvirket af støj udefra. Men som udgangspunkt får man
"bedre" lyd, når det er digitalt, da antallet af støjkilder er minimeret.

--
Mvh. Peter T.
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

"I love the smell of new hardware in the morning"

Fra : Baltazar

Dato : 10-12-02 00:41

Mig selv <nono@nono.no> wrote in message

> Hvis jeg nu smider en tusse efter:
>
> Altec Lansing ADA885 4.1
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1384807925
> (Er de virkeligt DD og THX, til den pris?)

Jeg smed så en tusse efter dem !
De _er_ THX og DD og - syntes jeg selv - virkeligt gode. Nul støj i
højttalerne, dog er mellemtonen lidt svag...

Iflg. forhandler er de identiske med ADA890 (som er en smule dyrere, og med
sort front).
HVIS der er nogen VED 890eren ER bedre, så sig lige til !

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-12-02 12:34

> Mig selv <nono@nono.no> wrote in message

> Jeg smed så en tusse efter dem !
> De _er_ THX og DD og - syntes jeg selv - virkeligt gode. Nul støj i
> højttalerne, dog er mellemtonen lidt svag...

Jeg tror ikke du skal tage det THX logo så højtideligt. Det er vist gået
over i noget markedsføringsgejl. Det at de er "DD" som du siger, betyder
jo bare at de kan dekode et Dolby Digital signal.

Man får hvad man betaler for, men hvis du er tilfreds er det jo helt
fint.

- Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 12-12-02 23:18

> Jeg har et soundblaster live5.1 m. "spdif" out..

Overvej om ikke du vil have mere glæde af en "rigtigt"
forstærker/receiver og større valgfrihed mht højttalere. Kig evt. efter
en brugt surround forstærker og ditto højt

En anden vej at gå er at droppe lydkortet og erstatte det med et til USB
tilslutning. Der kender jeg kun creative extigy og yamaha cavit (flere
modeller). Jeg har selv en RPU 200 der er en 5 kanals forstærker med
indbygget DD og DTS dekoder. Der er desuden radio i og en
signalprocesser der kan lave "sjove" ting ved lyden som virtual surround
og diverse "akustikker".

Den er dog ikke ret kraftig (5x15W men det svarer nok til mindst 5x150
af de watt aktive pc højttalere er opgivet til)

Men du skrev _ikke_ hvad højttalerne skulle bruges til !

--
/A.