Møller og Jochumsen Motor
Fra : Per Misser

Dato : 08-12-02 02:59

Hello derude
Hvem er ejer af, og hvem ved noget om, og hvem ved hvor det findes?

Vi er ejer af Slæbebåden "Dunkedyret 6" ex. "Kjeld" af Horsens Havn og ex
"Elmejøcha" fra Juelsminde (Jørgen Mikkelsen). Båden har en datter, som
hedder "Slæberen" Begge er bygget i Horsens, har tjent i havnen og på
fjorden, og begge er drevet af en MIAS-motor - Møller og Jochumsen fra
Horsens.
Hvor er "Slæberen" blevet af? Er der nogen som ved, hvor der findes
reservedele, specielt dyser til de omtalte motorer?
Dunkedyret 6 er sejlklar fra Kaløvig Bådehavn, men det er en stakket frist,
hvis der sker noget med dyserne.
Er der noget der "ringer", så tøv ikke!
Venlig hilsen Per Misser
per.misser.mail.dk

Fra : enn

Dato : 08-12-02 15:34

m&j var velkendte i 50èrne færgen Broen som har ligget som resturantskib i
Århus har M&J hjælpemotorer jeg har en gang overhalet en af de motorer - de
havde ingen topstykker stemplerne skulle ud via krumtaphuset.

Jeg har muligvis lidt oplysninger i gemmerne omkring M&J og reservedele -
hvad model/type er det du har?

Fra : Per Misser

Dato : 20-12-02 00:01

Svar vedr.model og type til "een"
Tak for dit reply! Vores motor i "Dunkedyret" er en M&J Type 2S180H,
hvilket vil sige en tocylindret totakts diesel med udstødningsventil i
topdækslerne, som iøvrigt er aftagelige. Skylningen foretages af en
skylleluftkompressor, der skyller gennem et antal porte der blottes når
stempelet er i bund. Det er en "trunkmotor", hvilket vil sige med bundkar,
hvor der befinder sig 125 l smøreolie. Den yder 90 Hk ved 500 Rpm. Der er 2
seperate Bosch brændstofpumper, som aktiveres af en knastaksel, der også
aktiverer udstødningsventilerne, samt styrer startluften der påtrykkes den
bagerste cylinder når håndtaget aktiveres. Der er 2 Bosch brændstofdyser
til hver cylinder.
Det er specielt disse dyser der vil være interessante at finde. De er
specielt udviklede til M&J, og er forlængst udgåede hos Bosch, omend man kan
finde mål og data i Bosch s dyseoversigt. Vi har kun de 4 stk der sidder i
motoren, og vi har fået dem renset og renoveret efter alle kunstens regler,
og pt. kører det fint. MEN! hvis bare en af dem svigter er vi færdige! Så
hvis der gemmer sig dyser til M&J To-takt et eller andet sted vil det være
særdeles interessant.
Hvad andre reservedele angår, råder vi over ca 250 kg, omfattende lejer,
stempler, starterventiler, stempelringe oma., hvis nogen har interesse.
Jeg har for ca 5 år siden talt med Bent Shaloffsky, Ballen Maskinfabrik,
som også kendte motorerne i "Broen", som jeg forstod at han har passet mens
færgen sejlede på Kolby Kås. Han sagde, at disse motorer er af en helt
anden type (4-takt?) end vores.
Jeg er meget interesseret , hvis du kan finde informationer, eller ved noget
om reservedele.
Med venlig hilsen
Per Misser