Gruppere på en del af noget data
Fra : Jimmy

Dato : 07-12-02 23:28

Hej

Jeg har en tabel, hvor jeg logger alle HTTP_REFERERs.

Jeg ønsker at lave et DISTINCT udtræk med COUNT så jeg kan se hvor mange
klik der har været fra hvert domæne.

Problemet er, at nogle hjemmesider linker flere steder fra - f.eks. fra
deres forside og links-side, hvorfor de vil optræde to gange i mit udtræk.

Kan man GROUPe på kun domænet i url'en?

Alternativt skal jeg jo logge domænet i en særskilt kolonne, men det finder
jeg bare en smule redundant...

Mvh
Jimmy

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-12-02 00:23

Jimmy skrev:

> Jeg ønsker at lave et DISTINCT udtræk med COUNT så jeg kan se
> hvor mange klik der har været fra hvert domæne.

> Kan man GROUPe på kun domænet i url'en?

Ikke umiddelbart. Du kan lave en funktion der returnerer et domæne
ud fra en uri og så gruppere på den - men det er bedre at lægge
informationerne i tabellen.

> Alternativt skal jeg jo logge domænet i en særskilt kolonne,
> men det finder jeg bare en smule redundant...

Det behøver det ikke at være.

Du kunne fx logge en uri i følgende kolonner:
- protokol
- port
- domæne
- sti
- filnavn
- querystring

uden at have redundans.
Men bortset fra det så vil der ofte være redundante data i en
produktionsdatabase. Hvis man fx ville lave statistik på top level
domains ville det være relevant at have et felt alene til tld. Men
uanset at det normaliseringsmæssigt ville være muligt at splitte
domæne op i to - fordomæne og tld - og på den måde undgå redundans
vil der alligevel være mere logik i fortsat at registrere hele
domænet.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Jimmy

Dato : 09-12-02 00:20

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message
> Jimmy skrev:
>
> Du kunne fx logge en uri i følgende kolonner:

> - protokol
> - port
> - domæne
> - sti
> - filnavn
> - querystring

God ide!
Det løser faktisk mit problem.
Det er lidt omstændeligt men jeg kan godt se det er væsentligt mere
fleksibelt

mvh
Jimmy