Ny i familien
Fra : Musen

Dato : 07-12-02 22:24

Ja idag har jeg altså gjort noget vildt; Jeg har solgt vores fjordfjums og
istedet købt en lille bitte forhutlet shetter. Den er 2½ år gammel, og har
stort set ikke været i hænder. Den er solgt af hestehandlere, og ham jeg
købte den af har selv købt ham på Vorbasse hestemarked....Ja det er så hans
historie...Udover det har han ingen NAVN!!!
Så nu står jeg altså med sådan et lille gemyt, som jo ikke er vanvittig
tilllidsfuld, og bestemt ikke tror at jeg er særlig sød. Jeg kunne dog få
lov at strigle ham en lille smule her til aften
Jeg har lige et par spørgsmål jo
Han har kun fået inselage (ved ikke lige hvordan det staves, men det er det
de fleste giver deres køer!) Han er ikke vant til at få korn, men kun det og
så halm. Hvordan vender jeg ham nu til at få foder? Er det bare at give ham
en lille bitte slat hver dag? Og hvad med halm, kan de få kolik af for meget
af det, hvis de ikke er vant til det? Jeg kunne se, at det ikke var det de
havde mest af de heste han havde, så jeg kunne forestille mig, at han ikke
er vant til at have nok til at spise af det.
I det hele taget, hvordan skal jeg så tackle ham det næste stykke tid, så
han får mere tillid til mig, og ikke bliver bange for mig (for han skal jo
også opdrages lidt mener jeg)
Og til sidst: har nogen ikke en ide til det helt rigtige navn til sådan et
lille pjevs?
Venlig hilsen Musen
p.s. Lad nu være med at komme og spørg mig hvorfor jeg dog købte sådan et
skravl. Sandheden er, at jeg simpelthen ikke kunne lade ham stå der. Og nej,
det var selvfølgelig ikke den samme der købte min fjorfjums

Fra : Anet

Dato : 08-12-02 00:34

Giv ham en håndfuld havre de første dage et par gange om dagen og giv ham
halm som han er vant til. Øg mængden langsom og sørg for at han får motion
for det holder hans mave i orden. Tag dig af ham så tit du har tid og snak
med ham, strigl ham og gå evt. tur med ham. Hvad med at kalde ham Julius. Du
har jo købt ham i Julemåneden.

hilsen

Anet

Fra : Wanda Madsen

Dato : 08-12-02 10:03

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> wrote in message
> [...]
hans
> historie...Udover det har han ingen NAVN!!!

Han skal da hedde Basse (vor-basse) )

> Så nu står jeg altså med sådan et lille gemyt, som jo ikke er vanvittig
> tilllidsfuld, og bestemt ikke tror at jeg er særlig sød. Jeg kunne dog få
> lov at strigle ham en lille smule her til aften

Keep up the good work, tålmodighed lønner sig

> [...]
> havde mest af de heste han havde, så jeg kunne forestille mig, at han ikke
> er vant til at have nok til at spise af det.

Langsom tilvænnig er en god ide. og husk at suplere med lidt vitaminer.

> I det hele taget, hvordan skal jeg så tackle ham det næste stykke tid, så
> han får mere tillid til mig, og ikke bliver bange for mig (for han skal jo
> også opdrages lidt mener jeg)

Igen masser af tålmodighed, og en god ide er at sætte dig ned på hug når han
skal komme til dig, så virker du ikke helt så farlig. samtidig kan du jo
også sætte ham lidt på plads, men ikke på en voldsom måde, men en bestemt
måde. og frem for alt, vis ham kærlighed.

> Og til sidst: har nogen ikke en ide til det helt rigtige navn til sådan et
> lille pjevs?

Scroll back ))

> [...]
nej,
> det var selvfølgelig ikke den samme der købte min fjorfjums

Jeg havde nok gjort det samme!!!

Fra : Marlene

Dato : 08-12-02 17:41

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3df266ea$0$133$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
> Ja idag har jeg altså gjort noget vildt; Jeg har solgt vores fjordfjums

Hvorfor har du solgt din dejlige fjordhest???????

Mvh. Marlene.

Fra : Musen

Dato : 08-12-02 21:52

> Hvorfor har du solgt din dejlige fjordhest???????

Fordi hun var for fjumset *GGG* For at være ærlig, så fandt jeg bare lige
familien til hende, og jeg syntes faktisk at det var synd at hun skulle stå
her hos mig, når en hel familie ville kunne få glæde af hende. Og så ville
vi gerne have en mindre selskabshest
Hilsen Musen

Fra : Jynis

Dato : 08-12-02 19:50

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse
> [...]
nej,
> det var selvfølgelig ikke den samme der købte min fjorfjums

Hej Musen
Jeg er lidt usikker om du har fået mit svar. Det er angående fodringen og
halmforbrug.Prøv at klikke ind på min hjemmeside, der kan du se noget om
hvor meget dyrlæger og agronomer anbefaler at give heste af hø og halm. Dog
må du holde meget igen med tilskud og fuldfoder, især fordi det er andet
foder end den er van til at få. Jeg håber det bedste for dig og din nye hest
og høre gerne om hvordan det går.Hej hej
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Dorthe

Dato : 23-12-02 07:48

Hej... hvis han ellers var i "godt huld " kan han såmænd godt klare sig
udnærkedet med ensilage eller hø. Vores shetlændere går ude hele året -
mulighed for at gå ind i velstrøet togvogn, hvor der også er en mineralsten.
I løbet af sommeren blev de kanon fede ( som den slags ofte gør ) og
vinterperioden bruges så til at komme til en mere almindelig fodertilstand.
Vi fodre udelukkende med godt hø - selvfølgelig er jeg ekstra opmærksom på
dem og hvordan de trives,- ligenu stortrives de i deres vinterpels, og jeg
tror på jeg får langt sundere heste ud af det, når de er ude.
Pøj pøj med projektet ....

Fra : Musen

Dato : 23-12-02 10:09

Hej igen
jo han har såmænd nok at tære på. Nu har jeg imidlertid fundet ud af, at han
godt kan lide foderet Vrinsk, så det får han, udover halm og frøgræshalm.
Alt i alt går det rigtig godt med ham, men han er godt nok en stille
en...Gør vist sin race lidt til skamme, for de skulle efter sigende være
nogle hidsigpropper med temperement skulle de ikke?
Tak for svaret og rigtig glædelig jul
Venlig hilsen Musen

Fra : Sander

Dato : 23-12-02 13:38

Gør vist sin race lidt til skamme, for de skulle efter sigende være
> nogle hidsigpropper med temperement skulle de ikke?

Rolig og stædig, er en bedre beskrivelse, i al fald, i følge mine
barndomsminder : -)

Mvh. www.tjekmig.dk