Otto Haslund information søges
Fra : JB

Dato : 07-12-02 18:48

Hej NG,
Jeg søger en kort beskrivelse af Otto Haslunds liv og kunst men kan ikke
personligt finde noget hverken i leksika eller på nettet. Kan en af jer
måske give mig lidt information om ham?

MVH
JB

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 07-12-02 19:54

JB wrote:
> Jeg søger en kort beskrivelse af Otto Haslunds liv og kunst
[...]

Navnet sagde mig straks noget, da der findes en Haslunds kunstnerfond,
som ejer et område med fritidshuse her nær Hornbæk. Ved nærmere eftersyn
i vejviseren viste det sig at det ikke var Otto, men Ole. Til gengæld
findes
Otto Haslund omtalt i SDE:

1842-1917, dansk maler. Haslund blev uddannet
på Kunstakademiet 1858-66. Han begyndte som
dyremaler, men gik over til genremaleriet, der
gennem forskellige faser førte frem til
/En koncert/ (1887, Statens Museum for Kunst),
et hovedværk inden for dansk realisme, der
tildeltes Thorvaldsens Medalje. Haslund malede
også portrætter, fx af Janus la Cour (1892,
Fyns Kunstmuseum), og landskaber. Sammen
med Pietro Krohn illustrerede han bl.a. Johan
Krohns /Peters Jul/ (1866). Haslund drev en
malerskole, der især blev søgt af kvinder.
[citat slut]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : JB