Mailserver
Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 15:12

Jeg har tænkt på at flytte min mailserver over på min Linux Mandrake,
hvilken kan anbefales, når jeg har følgende krav.

1. Den er en del af de programmer der er oversat til Dansk.
2. Den skal have filteringsmuligheder, således at jeg kan sætte den til at
afvise mail, hvis jeg mener at det er SPAM.
3. Den skal kunne have uendeligt mange modtager e-mail. *)
4. Den skal kunne forvarde til anden adr. med og uden at beholde copi. *)
5. Jeg skal selv kunne skrive hvad den skriver når den afviser mail, ved
afvilse af mail pga. forkert header MAIL TO: felt, når afsender sender
det afsluttende . istædet for OK mail modtaget.

Punkt 5. er måske ikke så vigtigt, da det jo altid er TDC's backup server
der sender til mig, men hvis nu jeg endag slipper udaf dens tag i mine
mail,,,

*) Det er en del af min SPAM politik at når jeg skriver til tivlsomme
modtager, jeg ikke regtigt stoler på, eller maillinglister, så opretter jeg
en e-mail adr. alene til dem, som jeg så bare kan lukke hvis/når jeg får
SPAM fra den adr. Og så samle dem i nogle få mailboxe.

Ivar Madsen

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 07-12-02 15:58

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> opretter jeg en e-mail adr. alene til dem, som jeg så bare kan lukke
> hvis/når jeg får SPAM fra den adr. Og så samle dem i nogle få

E-smith har alt hvad du har brug for, og meget mere. og er tilmed meget
nemt at sætte op (det hele igennem en browser)
Nogen vil nok mene for nemt.. men det virker som det skal.. har selv
kørt med de i ca 1år..
www.e-smith.org

--
Mvh Morten Fjendbo

Fjern: @fjern@ i adresse ved svar til mail

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 16:23

Morten Fjendbo skrev Lørdag den 7. december 2002 15:58 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> nemt at sætte op (det hele igennem en browser)
> Nogen vil nok mene for nemt.. men det virker som det skal.. har selv

Hmm, der står da at man skal brænde en image fil til cdrom, og instalere
derfra, det er da ikke hvad jeg vil kalde nemt,,,

Men det er måske fordi jeg ikke er god nok til engelsk, til at forstå hvad
der står?

Ivar Madsen

Fra : Ove Lie

Dato : 07-12-02 17:43

"Ivar Madsen" <news-23-08-02@milli.dk> skrev i melding

> Hmm, der står da at man skal brænde en image fil til cdrom, og instalere
> derfra, det er da ikke hvad jeg vil kalde nemt,,,

Ja det er en hel distro

-ove

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 07-12-02 16:36

Ivar Madsen wrote:
> [...]
> instalere derfra, det er da ikke hvad jeg vil kalde nemt,,,
>
> Men det er måske fordi jeg ikke er god nok til engelsk, til at forstå
hov hade ikke lige se at den skulle være på danske... men tror ikke du
finde en mail server til linux på dansk, så skal du nok over til Windows
fra M$
men helt og lykke med det

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 18:59

Morten Fjendbo skrev Lørdag den 7. december 2002 16:35 i dk.edb.system.unix:

> hov hade ikke lige se at den skulle være på danske... men tror ikke du
> finde en mail server til linux på dansk, så skal du nok over til Windows
> fra M$
> men helt og lykke med det

Det gør jeg måske ikke, men så en der er selvforklarende,,, Tror på postfix,
øhe imap og så webmin skulle kunne gøre det,,,

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 16:37

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
> Jeg har tænkt på at flytte min mailserver over på min Linux Mandrake,
> hvilken kan anbefales, når jeg har følgende krav.
>
> 1. Den er en del af de programmer der er oversat til Dansk.

Det er de færreste serverapplikationer der er oversat. Men benytter du
nu webmin så kan det være at den konfiguration der kan foregå på dansk.

> 2. Den skal have filteringsmuligheder, således at jeg kan sætte den til at
> afvise mail, hvis jeg mener at det er SPAM.

Det kan postfix.

> 3. Den skal kunne have uendeligt mange modtager e-mail. *)

Det kan de vist alle sammen.

> 4. Den skal kunne forvarde til anden adr. med og uden at beholde copi. *)

Tja, om ikke andet kan det i al fald lade sig gøre i procmail, så det
kan alle også gøre.

> [...]
>
> Punkt 5. er måske ikke så vigtigt, da det jo altid er TDC's backup server
> der sender til mig, men hvis nu jeg endag slipper udaf dens tag i mine

Det kan du jo godt have ret i.

> [...]
> en e-mail adr. alene til dem, som jeg så bare kan lukke hvis/når jeg får
> SPAM fra den adr. Og så samle dem i nogle få mailboxe.

I Mandrake er der Postfix, POP3, IMAP-server, etc, så det er bare om at
lege lidt med dem, men det er altså et større kapitel end som så.

Jeg benytter selv min Mandrake 8.2 til mailserver med postfix, imaps
pop3s og procmail, det virker herligt, men det er ikke noget man første
gang lige klarer på 10 min. at sætte op. Det er ikke fordi det er
Mandrake, for de applikationer man benytter er de samme på alle
distributioner, ja, ok, der er nogle der sværger til exim, Qmail,
sendmail i stedet for postfix men ellers så er det ca. de samme.

Det er ikke fordi programmerne i sig selv er svære at sætte op, men hele
historien omkring MTA, osv. går der normalt lige et stykke tid inden man
forstår til bunds.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 17:03

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 16:36 i dk.edb.system.unix:

> Det er de færreste serverapplikationer der er oversat. Men benytter du
> nu webmin så kan det være at den konfiguration der kan foregå på dansk.

En fejl i oversætternes priotering
øhe webmin, hvad er det?

> Det kan postfix.

OK, min ArGoSoft (win) kan næmlig ikke i frivære versionen.

> Det kan de vist alle sammen.

Godt.

> Tja, om ikke andet kan det i al fald lade sig gøre i procmail, så det
> kan alle også gøre.

Og procmail er et program der kan arbejde i postfix's filer?

> I Mandrake er der Postfix, POP3, IMAP-server, etc, så det er bare om at
> lege lidt med dem, men det er altså et større kapitel end som så.

OK, noget sted jeg finder noget omtale af dem på dansk?

> [...]
> distributioner, ja, ok, der er nogle der sværger til exim, Qmail,
> sendmail i stedet for postfix men ellers så er det ca. de samme.

Selve forståelsen for mailserver mener jeg at have rimeligt godt forstand
på, har drevet egen mailserver i 1-2 år efterhånden. Men nogle ting heder
noget forskelligt i forskellige programer, selvom det er den samme funktion
de udføre. Og så kan nogle programmer være mere advancerede end andre.

> Det er ikke fordi programmerne i sig selv er svære at sætte op, men hele
> historien omkring MTA, osv. går der normalt lige et stykke tid inden man
> forstår til bunds.

f.eks. MTA, er et begreb jeg ikke har stødt på tiderliger på de mailserver
jeg har sat op tiderliger, så hvad er det?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 17:41

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:

> En fejl i oversætternes priotering
> øhe webmin, hvad er det?

http://www.webmin.com
Normalt foregår konfigurationen ved at rette i konfigurations filerne.
Og hvad sprog de er på... tja, kommentarerne i dem er på engelsk.

> Og procmail er et program der kan arbejde i postfix's filer?

Nej, procmail er et seperat program der kan tage sig af at levere posten
til den lokale bruger på systemet + evt gøre noget ved den i
mellemtiden..

> OK, noget sted jeg finder noget omtale af dem på dansk?

Hmmm.
http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/e-post-server.html#POSTFIX

> f.eks. MTA, er et begreb jeg ikke har stødt på tiderliger på de mailserver
> jeg har sat op tiderliger, så hvad er det?

Mail Transfer Agent ( smtp-server ) i modsætning til en MUA Mail User
Agent. Epost klient...

Det bedste du kan gøre er nok at:
1) Installere postfix. og få den til at makke ret. Dvs. du kan få den
til at tage imod mail sendt til de domæner du har bedt den om at modtage
post fra. Og se at det successfuldt ender i /var/spool/mail/<den bruger
du sendte det til>

2) Installere pop3 ( er vist i imap pakken ) og se om du kan logge ind
og hente posten igen.

Og lade resten komme senere.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 19:13

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 17:40 i dk.edb.system.unix:

> http://www.webmin.com
> Normalt foregår konfigurationen ved at rette i konfigurations filerne.
> Og hvad sprog de er på... tja, kommentarerne i dem er på engelsk.

Det skal nok gå, bare det ikke er støre tekster, så plejer jeg godt at kunne
klare det.

Op og køre med Mandrake's kontrolcenter, og finde webmin 0.9EtEllerAndet
instalere det med nødvendige parker, men der står i beskrivelsen af webmin
at man skal starte sin browser og skrive https://lokalhost/:10000 for at
starte webmin op, har også forsøgt med 127.0.0.1/;10000 men den svare
|The connections was refused when attempting to contact 127.0.0.1
jeg kan ikke se hvad der skulle være galt, har også prøvet at logge ud, og
ind igen skal jeg logge på som rod, for at komme ind? Nej vel, man logger
på systemmet som bruger, starter webmin op i browseren, og så beder den om
rod pasword, ik'?

> Nej, procmail er et seperat program der kan tage sig af at levere posten
> til den lokale bruger på systemet + evt gøre noget ved den i
> mellemtiden..

Alså således at jeg modtager en mail ude fra den store verden, det tager
postfix sig af, den ser at den ikke skal sende den mail vider, men bare
beholde den.
Procmail ser så at der i en mailbox ligger en mail, den tager den derfra og
lægger i f.eks. KMail's indbound box, eller hvilken den du er sat til at
lægge den i, således at KMail ikke skal kontakte en POP3, eller IMAP
server?

> Hmmm.
> http://www.sslug.dk/linuxbog/alle/bog/e-post-server.html#POSTFIX

Den fik jeg ikke kikket på, det vil jeg snarest gøre,,,

> [...]
> til at tage imod mail sendt til de domæner du har bedt den om at modtage
> post fra. Og se at det successfuldt ender i /var/spool/mail/<den bruger

Ja, men før jeg begynder på det, så vil jeg lige have webmin op og køre,,,

> 2) Installere pop3 ( er vist i imap pakken ) og se om du kan logge ind
> og hente posten igen.
> Og lade resten komme senere.

Ja, det er nok rimeligt.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 19:27

Ivar Madsen skrev Lørdag den 7. december 2002 19:13 i dk.edb.system.unix:

> [...]
> at man skal starte sin browser og skrive https://lokalhost/:10000 for at
> starte webmin op, har også forsøgt med 127.0.0.1/;10000 men den svare

Fundere lige på, den kræver vel ikke at man har en webserver kørende?
Så skulle den jo have installeret de nødvendige parker til en sådan også,,,

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 19:30

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:

> Fundere lige på, den kræver vel ikke at man har en webserver kørende?
> Så skulle den jo have installeret de nødvendige parker til en sådan også,,,

Nej. Det klarer den selv. Din webserver lytter normalt på port 80 ( http
) og ikke port 10000

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 19:29

> [...]
> på systemmet som bruger, starter webmin op i browseren, og så beder den om

Prøv lige:
http://127.0.0.1:10000/
Og husk at du skal gøre det fra maskinen.

> [...]
> lægger i f.eks. KMail's indbound box, eller hvilken den du er sat til at
> lægge den i, således at KMail ikke skal kontakte en POP3, eller IMAP

Nej, postfix giver den direkte videre til Procmail, når postfix har
verificeret at det overhovedet er en mail den skal have med at gøre,
ellers afviser den jo selvfælgeligt.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 19:34

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 19:29 i dk.edb.system.unix:

> Prøv lige:
> http://127.0.0.1:10000/

Afviser den også, der stod også specificeret at det skulle være https og
ikke bare http.
Er der ikke en komando til at vise hvad der køre af services på hvilke porte
på maskinien?
Prøvede lige med
|telnet 127.0.0.1 10000
Og det blev også afvist.

> Og husk at du skal gøre det fra maskinen.

Den er jeg helt med på, jeg brugte 127.0.0.1 for ikke at få stavet lokalhost
forkert,,,

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 19:43

> [...]
> ikke bare http.
> Er der ikke en komando til at vise hvad der køre af services på hvilke porte

Ok, den er sikkert ikke blevet aktiveret.
prøv at skriv
service webmin start

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 19:55

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 19:42 i dk.edb.system.unix:

> Ok, den er sikkert ikke blevet aktiveret.
> prøv at skriv
> service webmin start

Hmm,

|[ivar@milli ivar]$ service webmin start
|bash: service: command not found
|[ivar@milli ivar]$

Men jeg har tiderliger set i Mandrake Kontrolcenter at man kan
aktivere/deaktivere service, så op med den, og starte serveren, og så
virker det, nu vil jeg så bare starte med at opdatere til version 1.030 var
det vist der er nyeste, istædet for at køre med 0.990.

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 19:57

> [...]
> virker det, nu vil jeg så bare starte med at opdatere til version 1.030 var
> det vist der er nyeste, istædet for at køre med 0.990.

Det ser ud til at du ikke har den installeret, hvis der ikke er en
webmin fra mandrake i nyere version, så kan jeg ikke anbefale dig at
opgradere. Det er et konfigurations værktøj, og der er sikkert en hel
del der er Mandrake specifikt i den.

Men hvis du forsøger så lad mig høre om det er gået godt.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 20:56

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 19:57 i dk.edb.system.unix:

> Det ser ud til at du ikke har den installeret, hvis der ikke er en
> webmin fra mandrake i nyere version, så kan jeg ikke anbefale dig at
> opgradere.

Ups, det har jeg gjort,,,

> Det er et konfigurations værktøj, og der er sikkert en hel
> del der er Mandrake specifikt i den.

Ja, jov, jeg tænkte bare at nyeste version måtte være den bedste,,,

> Men hvis du forsøger så lad mig høre om det er gået godt.

Har ikke set nogen fejl, men det kan jo komme, hvordan nedgradere jeg nu?
Jeg har installeret med Mandrake's URPMI og så opgraderet med webminø's
funktion til det.

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 21:00

> [...]
>
> Har ikke set nogen fejl, men det kan jo komme, hvordan nedgradere jeg nu?
> Jeg har installeret med Mandrake's URPMI og så opgraderet med webminø's

Jeg var lige et smut omkring webmin også, jeg kan se at den rent faktisk
supportere de forskellige distributioners finurligheder, så jeg tror
ikke der er noget sket ved at opgradere den på den måde..

Ellers kan du bare lave en:
urpme webmin

og se om du kan finde flere webmin filer og fjerne dem.... også
installere igen.

Men nu når du har gjort det, så vil jeg nok vente og se om det
overhovedet kommer nogle problemer.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 21:57

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 20:59 i dk.edb.system.unix:

> Men nu når du har gjort det, så vil jeg nok vente og se om det
> overhovedet kommer nogle problemer.

Jeg fik lavet noget lort, så den ville ikke svare overhovedet, ligegyldigt
hvad jeg gjorde, så den røg ud, og ind med version 0.990.

Jeg har installeret postfix, men den svare ikke, så ind i kontrolcenteret
for at se om den køre, det gør den ikke, og når jeg klikker på "kør"
skriver den

|Lukker postfix ned: [MISLYKKEDES]
|Starter postfix: postalias: fatal: file /etc/postfix/main.cf: perameter
mail_owner: unknown user name value: postfix
|[MISLYKKEDES]

I den fil står der
|# QUEUE AND PROCESS OWNERSHIP
|#
|# The mail_owner parameter specifies the owner of the Postfix queue
|# and of most Postfix daemon processes. Specify the name of a user
|# account THAT DOES NOT SHARE ITS USER OR GROUP ID WITH OTHER ACCOUNTS
|# AND THAT OWNS NO OTHER FILES OR PROCESSES ON THE SYSTEM. In
|# particular, don't specify nobody or daemon. PLEASE USE A DEDICATED
|# USER.
|#
|mail_owner = postfix

Hvad retter jeg den til?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 22:04

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
<snip masser af linier konfigurations fil>

> Hvad retter jeg den til?

Prøv lige at tage sslug-linket igen også løb de rettelser igennem som
der står der. Når du har gemt filen vil du til enhver tid kunne reloade
den med:
service postfix restart
som root.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-02 10:55

Jesper Krogh skrev Lørdag den 7. december 2002 22:04 i dk.edb.system.unix:

> Prøv lige at tage sslug-linket igen også løb de rettelser igennem som
> der står der. Når du har gemt filen vil du til enhver tid kunne reloade
> [...]

Der fandt jeg ikke det jeg skulle bruge, men på Jacob Bunk's side fandt jeg
udaf at jeg skulle oprette brugeren postfix, uden login mulighed, og uden
hose dir, og så at jeg skulle ind i alias filen, hvor

postfis er sat som alias for root &
root er sat som alias for postfix

og det dur jo ikke, derefter spiller den bare
I samme alias fil kan jeg oprette de visuelle bruger jeg bruger, og så få
dem lagt over til de mailboxe som jeg faktisk tømmer, men hvordan opretter
jeg de mailboxe, det synes jeg ikke jeg har kunnet finde noget om noget
steder.
Og hvor skal jeg ligge .forward filen for at få forward'et en mail ud i
byen, og vil det blive en kopi der vil blive sendt, skal næmlig have nogen
af mailboxene ud på min mobil som SMS.
har lige chekket man postfix og den siger intet om det,,,

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-02 11:01

Ivar Madsen skrev Søndag den 8. december 2002 10:55 i dk.edb.system.unix:

> postfis er sat som alias for root &
> root er sat som alias for postfix

Der skulle naturligvis have stået

postfix er sat som alias for root &
root er sat som alias for postfix

Ellers giver det jo ikke den fatale lykke.

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 20:00

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:

> Hmm,

Sorry, det er selvfølgeligt som root du skal bruge den kommando.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Byrial Jensen

Dato : 10-12-02 17:40

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> skrev:

> En fejl i oversætternes priotering

Som altid får man kun hvad man selv eller andre betaler for. Er
der noget som mangler, må man 1) selv lave det, 2) hyre nogen til
at lave det eller 3) overtale nogen til at lave det gratis.

Fetchmail er i øvrigt oversat til dansk af undertegnede, og det er
vel ikke umuligt at andre MTA'er også er oversat.

--
Skal musik- og edb-industrien have ret til fratage forbrugerne deres
rettigheder i henhold til Ophavsretloven, begrænse konkurrencen og

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 07-12-02 17:32

On Sat, 7 Dec 2002 15:36:45 +0000 (UTC), Jesper Krogh
<jesper@krogh.cc> wrote:

> [...]

Selv om at vi begge nok ved hvad du mener, så kender jeg ingen
mail-servere, der kan håndtere uendeligt mange modtager e-mail
adresser.

Du burde måske overveje hvilke _ord_ du anvender? ;)

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-12-02 17:34

I dk.edb.system.unix, skrev Michael Wojciechowski:

> Selv om at vi begge nok ved hvad du mener, så kender jeg ingen
> mail-servere, der kan håndtere uendeligt mange modtager e-mail
> adresser.
>
> Du burde måske overveje hvilke _ord_ du anvender? ;)

Du burde vist se hvem du quoter. Jeg forstod godt spørgsmålet og
svarede:
"Det kan de vist alle sammen"

Ordvalget var den originale posters.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 08-12-02 14:02

On Sat, 7 Dec 2002 16:33:57 +0000 (UTC), Jesper Krogh
<jesper@krogh.cc> wrote:

> Du burde vist se hvem du quoter.

Jeg beklager.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 17:47

Michael Wojciechowski skrev Lørdag den 7. december 2002 17:31 i
dk.edb.system.unix:

> Selv om at vi begge nok ved hvad du mener, så kender jeg ingen
> mail-servere, der kan håndtere uendeligt mange modtager e-mail
> adresser.

http://www.argosoft.com/applications/mailserver/

Skriver

|# Supports unlimited number of accounts;

> Du burde måske overveje hvilke ord du anvender? ;)

er det forkert at oversætte det til
# supporter uendeligt antal af e-mail adresser
?

BTW kan jeg få dig til at ændre dit qvoute tegn fra | til det normale > ?
Det kan godt være at du synes at det er smart at have noget andre ikke har,
men ligenetop | er vi flere der bruger til at angive at det er noget der er
kopieret ind i indlægget, således at man kan se at det ikke er noget
forfatteren har skrevet, og ikke er noget denne har qvoutet, fra den man
svare. Det smarte ved standarter, såvel de skrevne, som de uskrevne er at
alle ved hvad det betyder, og så er det noget skit at nogen laver ged i
den,,,

Ivar Madsen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-02 18:01

Den Sat, 07 Dec 2002 17:46:31 +0100 skrev Ivar Madsen:
>Michael Wojciechowski skrev Lørdag den 7. december 2002 17:31 i
>dk.edb.system.unix:

>er det forkert at oversætte det til
># supporter uendeligt antal af e-mail adresser

Ja, det betyder "supporterer[1] et ubegrænset antal e-mail adresser".

Forstået på den måde at programmet ikke stiller nogen begrænsninger. Det
gør hardwaren til gengæld.

Et uendeligt antal e-mail adresser, ville kræve uendelig meget plads
på disken, og hvis der skulle leveres bare en e-mail til hver, ville
det tage uendelig lang tid.

Mvh
Kent

[1] Den burde vel også oversættes...
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Ivar Madsen

Dato : 07-12-02 18:16

Kent Friis skrev Lørdag den 7. december 2002 18:01 i dk.edb.system.unix:

> Ja, det betyder "supporterer[1] et ubegrænset antal e-mail adresser".

Næmlig uendeligt antal e-mail adresser.

> Forstået på den måde at programmet ikke stiller nogen begrænsninger. Det
> gør hardwaren til gengæld.

Enig, men hvis du sætter programmet til at køre på en kraftiger maskine, så
forhøjere du den granse, uden at gøre noget ved programmet.

> [1] Den burde vel også oversættes...

Tja, man kan altid diskutere om et ord det danske sprog har taget til sig
skal oversættes, når man oversætter en sætning hvor det indgår. Her mener
jeg ikke at man behøves at oversætte support, i dets forskellige former.
Hvis du vil diskutere denne del vider, så bør du nok gøre det i en
sproggruppe, da det jo er OT her i gruppen,,,

Ivar Madsen

Fra : Kent Friis

Dato : 07-12-02 18:36

Den Sat, 07 Dec 2002 18:16:24 +0100 skrev Ivar Madsen:

>Næmlig uendeligt antal e-mail adresser.

Nej, uendelig og ubegrænset er ikke det samme.

>Enig, men hvis du sætter programmet til at køre på en kraftiger maskine, så
>forhøjere du den granse, uden at gøre noget ved programmet.

Ja. Men uanset hvor stor en maskine du investerer i kan du ikke få den
op på uendelig.

Mvh
Kent
The revolution has just begun.

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 08-12-02 13:47

On Sat, 07 Dec 2002 17:46:31 +0100, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

> http://www.argosoft.com/applications/mailserver/
> Skriver

> er det forkert at oversætte det til
> # supporter uendeligt antal af e-mail adresser

Det har Kent været inde på.

> [...]
> kopieret ind i indlægget, således at man kan se at det ikke er noget
> forfatteren har skrevet, og ikke er noget denne har qvoutet, fra den man

Synes du selv at det er smart at anvende "|#"? Hvor har du denne
_teknik_ fra? Jeg kan ikke finde nogen kilder til _din_ teknik .. Du har
vel en URI?

> Det smarte ved standarter, såvel de skrevne, som de uskrevne er at
> alle ved hvad det betyder, og så er det noget skit at nogen laver
> ged i den,,,

Jeg vil godt holde mig til
<http://www.usenet.dk/netikette/linje.html>.

Ah ja.. standarder.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-02 15:01

Michael Wojciechowski skrev Søndag den 8. december 2002 13:46 i
dk.edb.system.unix:

> Synes du selv at det er smart at anvende "|#"? Hvor har du denne
> _teknik_ fra? Jeg kan ikke finde nogen kilder til _din_ teknik ..
> Du har vel en URI?

Som jeg skrev længer nede,

| såvel de skrevne, som de uskrevne

dette er en af de uskrevne, men der er flere andre end mig der
bruger den. Og ja, jeg synes sku det er smart måde at angive at det
er kopieret tekst.

> Jeg vil godt holde mig til
> <http://www.usenet.dk/netikette/linje.html>.
> Ah ja.. standarder.

OK, KNode var sat til default at have øhe var det 76 karkter, holder
til til RFC, men over det der anbefales til dk.* herakiet, og jeg
har lige sat den ned. Jeg synes ikke at KNode er den idelle
newsreader, men jeg vil ikke køre OS/2 bare for at have en god
newsreader,,, (den bedste newsreader jeg har brugt til dato er
ProNews til OS/2)

Der er flere grunde til ikke at holde sig til standarter, såvel de
nedskrevne, som de uskrevne, en er at softværen er opsat til ikke
at gøre det, (f.eks. OE's Sv: istædet for Re:) det kræver så at
brugeren bliver opmærksom på fejlen, og måske hvordan den rettes.
En anden er at gøre noget man ikke er klar over er i strid med de
uskrevne, og det kræver også at brugeren bliver gjort opmærksom på
dette.

Ivar Madsen

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 08-12-02 16:17

On Sun, 08 Dec 2002 15:00:57 +0100, Ivar Madsen
<news-23-08-02@milli.dk> wrote:

> Som jeg skrev længer nede,

> dette er en af de uskrevne, men der er flere andre end mig der
> bruger den. Og ja, jeg synes sku det er smart måde at angive at det
> er kopieret tekst.

Første gang, at jeg har set denne uskrevne standard nævnt nogen
steder, er i dit indlæg.

Hvis du ikke kan komme med en begrundelse for hvorfor andre skal
anvende det, ud over at "der er flere andre end mig der bruger den"
(hvor mange flere?, hvem er de?) og at det er smart, bliver jeg nødt
til at afvise din uskrevne standard som vrøvl.

> [...]
> newsreader, men jeg vil ikke køre OS/2 bare for at have en god
> newsreader,,, (den bedste newsreader jeg har brugt til dato er

Du kan prøve at kigge på slrn og slrnpull. Jeg opfatter slrn som den
ultimative newsreader ..

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-02 20:00

Michael Wojciechowski skrev Søndag den 8. december 2002 16:16 i
dk.edb.system.unix:

> [...]
> den" (hvor mange flere?, hvem er de?) og at det er smart, bliver
> jeg nødt til at afvise din uskrevne standard som vrøvl.

Jeg må tilstå at jeg har ikke gemt msgID når jeg har set andre bruge
den.
Jeg har tiderliger i dag forsøgt at få google.com til at finde dem,
den vil ikke engang finde dem jeg selv har skrevet, så den kan ikke
hjælpe.

> Du kan prøve at kigge på slrn og slrnpull. Jeg opfatter slrn som
> den ultimative newsreader ..

For et årstid siden forsøgte jeg at installere Debian, og da brugte
jeg SLRN lidt, men som jeg husker den, så vil jeg heller bruge
KNode, efter at have bakset lidt med den, så er den ikke det værste
gang skrammel jeg har arbejdet med.

Ivar Madsen

Fra : Ivar Madsen

Dato : 03-01-03 23:12

Ivar Madsen skrev Søndag den 8. december 2002 19:59 i
tele.internet.netmeeting:

> Michael Wojciechowski skrev Søndag den 8. december 2002 16:16 i
> dk.edb.system.unix:

Et lidt gammelt indlæg,,,

> Jeg må tilstå at jeg har ikke gemt msgID når jeg har set andre
> bruge den.

Fandt lige udaf at hvis man i KNode vælger menuen
Vedlæg -> Indsæt fil (i en box...)
så gør KNode som nedestående.

,----[ /home/ivar/qvoutetegn ]
`----

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-12-02 21:19

Hej Ivar

Ivar Madsen <news-23-08-02@milli.dk> writes:

> Og procmail er et program der kan arbejde i postfix's filer?

Procmail er et program der bruges til at levere email lokalt på
maskinen. Det kan blandt andet også bruges til at filtrere email efter
det er modtaget.

Det fungerer ved at din MTA, fx Postfix, leverer mailen videre til
procmail, som så, evt. efter mailen har været igennem diverse filtre,
leverer mailen i brugerens mailbox.

> OK, noget sted jeg finder noget omtale af dem på dansk?

Jeg skrev engang lidt på <http://net.bunk.cc/postfix/>. Det er lettere
forældet, men hvis du springer afsnittet om installationen over (den
foregår alligevel vha. noget RPM-halløj i dag), så burde det være
brugbart.

Jeg er selv meget glad for Postfix, og i de senere versioner kan man i
sin header_checks-fil også angive hvilken besked den skal give når den
afviser en mail. Alternativt kan man kombinere det med en DNSBL, hvor
man så i en TXT-record kan angive hvad den skal sige når den afviser
en mail.

--
Jacob - www.bunk.cc
Live in a world of your own, but always welcome visitors.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-12-02 11:43

> [...]

> jeg de mailboxe, det synes jeg ikke jeg har kunnet finde noget om noget

Du kan også vælge at bruge virtual. Dermed kan du have det således at
bruger@domæne1.dk ikke havner i samme mailboks som bruger@domæne2.dk -
det vil de gøre når du bruger alias-filen til det.

Hvis ikke du også vil til at slås med virtuelle brugere på pop3, så
skal du blot oprette brugere normalt - der følger så en mailboks med
hver bruger. Men hvorfor ikke bare kaste det hele til samme bruger, og
så evt. lade procmail eller måske endda dit mailprogram om at splitte
det ud i grupper/foldere/mapper eller hvad du nu vælger at kalde det.

> Og hvor skal jeg ligge .forward filen for at få forward'et en mail ud i
> byen, og vil det blive en kopi der vil blive sendt, skal næmlig have nogen
> af mailboxene ud på min mobil som SMS.

Den skal ligge i dit homedir og indeholde noget i retning af:

\ivar
email.ude.i.byen@eksempel.dk

Så vidt jeg lige husker.

> har lige chekket man postfix og den siger intet om det,,,

postfix(1) beskriver blot det kontrol-program (der hedder postfix),
som bruges til at stoppe, starte postfix mm.

--
Jacob - www.bunk.cc
There's a lot to be said for not saying a lot.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 08-12-02 12:26

Jacob Bunk Nielsen skrev Søndag den 8. december 2002 11:42 i
dk.edb.system.unix:

> Du kan også vælge at bruge virtual. Dermed kan du have det således at
> bruger@domæne1.dk ikke havner i samme mailboks som bruger@domæne2.dk -
> det vil de gøre når du bruger alias-filen til det.

OK, det skal jeg være opmærksom på, jeg får mail i formen
mail to: ivar@domæne2.dk
forvard to: domæne2@domæne1.dk
og så
mail to: ivar@domæne1.dk

og dem skal jeg holde adskilt i to gruppe/folder/mappe i mail programmet.

> [...]
> så evt. lade procmail eller måske endda dit mailprogram om at splitte
> det ud i grupper/foldere/mapper eller hvad du nu vælger at kalde det.

Det var også en mulighed, strengt taget har jeg tre krav der er ufravilige
1. Når jeg henter mail, så skal jeg have dem delt op som jeg har det idag,
med flere mailadresser og nogle få mailboxe/grupper/folder/mapper i mail
programmet.
2. jeg skal kunne nedlægge SPAM ramte mail adresser i postfix, så den
afviser at modtage mailen.
3. jeg skal kunne sende en kopi af nogle mailboxe/grupper... til
tlf.nr@note.sonofon.dk, mens andre ikke skal derud.

> Den skal ligge i dit homedir og indeholde noget i retning af:

Det vil sige, hvis ikke jeg kan få procmail til at lave en "forvard en kopi"
så skal jeg have mindst to bruger på systemmet der har et home dir, men
ikke har loginmulighed, en til dem der skal forvardes, og en til dem der
ikke skal forvardes, og så lade procmail/mailreadderen om at dele dem op i
grupper... ,,,

> \ivar
> email.ude.i.byen@eksempel.dk
> Så vidt jeg lige husker.

Jeg mener også at der bare skal stå den e-mail der skal forvardes til, men
kan man mon sætte options på, og derved besteme om den skal vider sende,
eller sende en kopi?

> postfix(1) beskriver blot det kontrol-program (der hedder postfix),
> som bruges til at stoppe, starte postfix mm.

Ja, det fandt jeg udaf,,,

Ivar Madsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 08-12-02 13:04

> [...]
> mail to: ivar@domæne1.dk
>
> og dem skal jeg holde adskilt i to gruppe/folder/mappe i mail programmet.

Hvis bare der står noget relevant i To-headeren kan du jo splitte i
dit mailprogram eller med procmail lokalt. Jeg ville dog foretrække at
gøre det med virtual, hvilket jeg så også gør

> 1. Når jeg henter mail, så skal jeg have dem delt op som jeg har det idag,
> med flere mailadresser og nogle få mailboxe/grupper/folder/mapper i mail
> programmet.

Det klarer du med aliases og/eller virtual.

> [...]
> afviser at modtage mailen.

Det klarer du med aliases og/eller virtual.

> 3. jeg skal kunne sende en kopi af nogle mailboxe/grupper... til

Det kan du enten klare med en .forward, eller lidt mere avanceret med
procmail. Jeg bruger noget tilsvarende, men jeg gider fx kun at se
mails på min mobiltelefon, som ikke stammer fra en mailingliste, og
som ikke er spam (i følge SpamAssassin), det vil sige kun personlige
mails ryger den vej. Det klarer jeg med procmail.

> Jeg mener også at der bare skal stå den e-mail der skal forvardes til, men
> kan man mon sætte options på, og derved besteme om den skal vider sende,
> eller sende en kopi?

\ivar

gør at den også gemmer en kopi lokalt til ivar.

Hvis du allerede har maskinen oppe, så prøv dig frem før du spørger

--
Jacob - www.bunk.cc
The mainframe needs to rest. It's getting old, you know.